wat voer ik mijn paard die snel hoefbevangen is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lemonhope

wat voer ik mijn paard die snel hoefbevangen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 14:12

Beste mensen,

Ik wil jullie graag vragen om advies voor mijn paardje.
hij is 9 jaar oud en ik ben hem aan het inrijden. ik heb hem nog maar 5 maanden. en toen ik hem kocht was hij ziekelijk mager en was compleet verwaarloosd ook waren zijn hoeven flink beschadigd door de verwaarlozing en heeft hij bietenpulp gehad om bij te komen. en een beetje brok. maar dit dieet komt zijn hoeven niet ten goede het word niet echt beter zeg maar. wel heb ik een tijd biotine gegeven dit zorgde er voor dat zijn hoeven heel snel gingen groeien maar de kwaliteit werd slechter, hij heeft duidelijk meer vitamine en sporelementen nodig maar wel op een manier dat hij niet te veel suiker binnenkrijgt aangezien hij hoefbevangen was toen ik hem kreeg en hier ook gevoelig voor zal blijven. ook heeft hij erg weinig spier en is door de vorige eigenaar verkeerd aangereden en loopt erg scheef. deze had halverwege het inrijden geen zin meer en heeft hem op een weiland gegooid voor ander half jaar.
op het moment zijn we bezig met grondwerk en conditie trainen door middel van longeren. hij is dus niet meer dun maar mist wel bespiering. als u advies heeft hoor ik het graag.

Macs

Re: wat voer ik mijn paard die snel hoefbevangen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:21

Een aantal dingen zijn belangrijk om te weten:

Welk ras? (sober of niet)
Wat krijgt hij nu?
Krijgt hij genoeg beweging?
Heeft hij tekorten?

Ik zie dat je veel geprobeerd hebt wat allemaal niet echt ideaal was.

Sommige dingen hebben nou eenmaal tijd nodig. Zoals zijn hoefjes die weer beschadiging-vrij moeten worden. Zoals je zegt, ze groeide snel met biotine maar waren zwak.
Bespiering heeft ook tijd nodig, dat kan wel een jaar duren.
Een mager paard moet ook langzaamaan dikker gemaakt worden, teveel voer/extraatjes in korte tijd kan ook nadelig zijn (zoals hoefbevangenheid).

Als ik in jouw situatie zou staan zou ik een dierenarts vragen bloedonderzoek te doen naar eventuele tekorten of andere opvallende dingen.
En dan langzaamaan kijken wat het beste met de hulp van een voedingsadviseur.

Voor de arbeid die hij nu verricht zou ik bij een gezond paard zeggen; alleen hooi is genoeg.
Maar als hij tekorten heeft of gevoelig is hiervoor is dat een ander verhaal. Dat kunnen we vanaf ons laptopje niet zien.

Succes! :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:23

Ik zou als ik jou was gaan kijken naar een goede kwaliteit hooi,geen voordroog of kuil, en een vitaminebrok zoals Vitalbix of Metazoa.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:26

Arm, grofstengelig hooi. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl. Daar staat veel info op over voeding. Kan je echt wat aan hebben. Ook info over hoeven!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:26

Mijn pony was niet te mager, maar ook zeker niet te dik toen hij hoefbevangen werd.

Ik ben hem toen in de eerste instantie geweekt kuil gaan voeren. Dat liet ik echt 1-2 uur weken voordat ik het voerde. Vervolgens toen die mogelijkheid er was, ben ik overgestapt op arm hooi. Dit laatste kreeg hij bijna onbeperkt en dat ging prima qua hoefbevangenheid.

Daarnaast ben ik Vitalbix gaan bijvoeren. Dit is een vitamine en mineralenbrok. Hoefbevangenheid is namelijk een echte stofwisselingsziekte die heel goed kan komen door een gebrek aan bepaalde vitamines en mineralen. Door het gebrek hieraan kan de stofwisseling niet optimaal werken en wordt dus niet alle suiker afgebroken, waardoor het dus kan gaan ophopen.
Ik denk dat het bij jouw paard ook heel goed voor een groot deel aan een tekort aan vitamines en mineralen kan liggen omdat je zegt dat de kwaliteit van zijn hoeven ook heel slecht is. Dat is vaak ook een duidelijk teken van tekort aan vitamines en mineralen.

Je zou de nieuwe slobber van vitalbix bij kunnen voeren. Daar zit heel weinig melasse in dus dat zou je veilig moeten kunnen voeren aan je paardje. Maar hier heb ik verder geen ervaring mee, behalve dat ik het af en toe als beloning voer, wat prima gaat.

Verder zou ik absoluut checken of je paard geen wormen heeft.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:33

Je zou kunnen kijken naar een compleet vitamine supplement / balancer.
Er zijn tegenwoordig veel verschillende vitaminebrokjes op de markt, deze zijn laag in suiker en een paard heeft maar een kleine hoeveelheid nodig.

Wil je echt gericht gaan voeren, dan zou ik kijken of je verder kan onderzoeken of het paard echt tekorten heeft dmv bijvoorbeeld bloedonderzoek en daarnaast een analyse van je ruwvoer.

Goed ruwvoer geeft over het algemeen al voldoende om het paard energie te geven, spieropbouw heeft tijd nodig.

Mijn paard is vorig jaar zwaar hoefbevangen geweest en zij staat nu op 2x een hoeveelheid graszaadhooi en een bak stro om op te knabbelen als er geen hooi meer in de bakken zit.
Daarnaast krijgt ze 1 keer een kg weidehooi in een netje, 1 keer per dag voer ik een handje bietenpulp met zemelen, 2 flinke handen luzerne, vitalbix en een handje marstall faser light.

Toen ze nog bevangen was stond ze op geweekt hooi en graszaadhooi en het graszaadhooi ben ik de afgelopen maanden langzaam gaan opbouwen weer omdat de hele kleine porties die ik voerde nodig was om af te vallen, maar haar veel stress gaf.
Ze is nu op gezond gewicht, alleen ook veel spieren kwijt geraakt. Nu ben ik ook weer aan het opbouwen in de training, voornamelijk aan de longe en dit gaat erg goed. Spieren komen wel weer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:59

Waardoor was hij bevangen? Niet van het voer waarschijnlijk als hij zo mager was. De mijne heeft eens darmontsteking gehad en was daar bevangen van, staat inmiddels weer vol op het gras in de zomer

Lemonhope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:28

bedankt voor jullie reacties,
het is een andalusier. 2 jaar gelden uit spanje gekomen. mensen wilde hem inrijden en als dressuur paard gebruiken. na 2 maanden zijn ze hier mee gestopt en is hij in een weiland beland zonder verder aanvulling op zn voer. hier heeft hij zo een ander half jaar gestaan en is hier ook een x in t stroomdraad beland met zijn rechter achterbeen. ook heeft hij in deze tijd geen entingen gehad. daarna bij een handelaar beland. en toen heb ik hem gekocht want hij heeft een super karakter en ik wilde de uitdaging aan gaan. waardoor hij bevangen was weet ik niet. zelf zat ik inderdaad te denken aan luzerne en graszaadhooi en misschien nog wat brok te aanvulling.
ook ga ik de DA nog even informeren

Lemonhope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:31

en ook wil ik nog even zeggen bedankt voor jullie eerlijke en kritische kijk hier heb ik echt wat aan.
wil het namelijk ook horen als ik wat verkeerd doe want wil uiteindelijk het beste voor mn paard want dat verdient hij. na alle ellende.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:40

beste

Je hebt het in je verhaal over dat er in bepaalt voer suikers zaten en hij dat niet mocht hebben,maar hoef bevangen is eiwit bevangen dus mag hij geen eiwitten meer hebben
En daarom mogen ze ook geen rijk gras of kuil of hooi hebben
Suiker zijn koolhydraten en dat mogen / moeten ze wel hebben om dik te worden
Dus kuil mais voeren zou een optie zijn
Ik voer het mijn paarden al jaren met een klein beetje biks erbij voor de vitamine en die doen het er allemaal super op en lopen per dag zeker 20 a 25 km voor de marathon wagen
En anders iets anders waar veel koolhydraten inzitten
succes

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:10

stalgerrits schreef:
beste

Je hebt het in je verhaal over dat er in bepaalt voer suikers zaten en hij dat niet mocht hebben,maar hoef bevangen is eiwit bevangen dus mag hij geen eiwitten meer hebben
En daarom mogen ze ook geen rijk gras of kuil of hooi hebben
Suiker zijn koolhydraten en dat mogen / moeten ze wel hebben om dik te worden
Dus kuil mais voeren zou een optie zijn
Ik voer het mijn paarden al jaren met een klein beetje biks erbij voor de vitamine en die doen het er allemaal super op en lopen per dag zeker 20 a 25 km voor de marathon wagen
En anders iets anders waar veel koolhydraten inzitten
succes

Wat je hier zegt is helaas al een tijd achterhaald. Hoefbevangenheid komt door het opstapelen van fructaan (=suiker/koolhydraat) in de nauwe bloedvaten in de hoeven.

Het klopt inderdaad dat hoefbevangen paarden geen rijk kuil/gras/hooi mogen hebben maar dat is dus vanwege het hoge fructaan/suikergehalte in rijk voer.
Mais voeren zal in dit geval niet voor veel goeds zorgen. Let echt op de hoeveelheid suiker/koolhydraat/melasse/fructaan in het voer.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:27

Ik zou ook meteen lucerne zeggen, aangezien je paard dus wel genoeg goede eiwitten nodig heeft om spieren te kunnen opbouwen.
De eiwitten in bijvoorbeeld lucerne, hooi/voordroog van goede kwaliteit (geen eerste snede, niet overmatig bemest,...) zijn eiwitten die goed afgebroken kunnen worden door paarden. Dit zijn dus niet de eiwitten waar bijvoorbeeld eiwitgevoelige paarden last van hebben, want ook die paarden hebben wel eiwitten nodig om spiermassa te kunnen opbouwen.
Wel is het belangrijk om eiwitten te voeren in functie van het werk dat je paard doet. Je kan dus je paard 24/7 op kwalitatief maar wel arm hooi zetten en dagelijks een compleet vitaminesupplement geven (eerder genoemde vitalbix, metazoa,... Pavo vital complete is nog een ander voorbeeld). En navenant het werk dat hij doet geef je dan lucerne bij. Dat lijkt mij een goed rantsoen om spiermassa op te bouwen rekeninghoudend met je beschrijving van jouw paard.
Erg belangrijk is hierbij natuurlijk wel kwalitatieve training gericht op spieropbouw. Zeker als je zegt dat je paard scheef is. Je genoemde werkpunten kan je niet verbeteren aan bijvoorbeeld enkele longe. Stuur gerust een berichtje voor meer tips over dergelijke training, ben hier namelijk zelf ook erg mee bezig. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:39

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen waar het beter past.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 06:47

Ik geef mijn (ex) hoefbevangen paard en pony Vitalbix en als aanvulling voor een betere kwaliteit van de hoeven Marstall hufregulator

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:41

voer zonder suikers! iig geen gras en hooi meer! en ook beensnoepjes met suikers

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:38

elinefoto schreef:
voer zonder suikers! iig geen gras en hooi meer! en ook beensnoepjes met suikers

Geen hooi lijkt me wel een goed idee bij een paard :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:13

Polly schreef:
elinefoto schreef:

Geen hooi lijkt me wel een goed idee bij een paard :')

Als je er snel vanaf wilt is dat idd de oplossing :P .

Hoe staat het paard gehuisvest?
Veel in de box gaat de hoefkwaliteit bv ook niet verbeteren.

Wellicht is het een idee om een keer een bloedonderzoek te laten doen om te kijken of er iets te kort is.
Dat is beter dan 100 verschillende voeradviezen van Bokt.

Ik heb mijn paarden ook op arm voer. Hooi, Senioren priores, marstal Force brokje en mijn fjord krijgt ene halve schep subli sportbrok.
Dat laatst ben ik gister mee begonnen omdat de andere brok niet hadden in de winkel.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:30

Zou geen kuil geven en alleen grof hooi.
Om te voorkomen dat hij vitamine of mineralen te kort komt Vitalbix en evt iets pulp bij geven als hij te kun is. Maar je kunt een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid beter aan de dunnen kant houden.
Mocht hij op de wei komen, goed de fructaanindex in de gaten houden. Is hij boven laag, dan niet erop zetten. Succes ermee en geef hem de tijd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:34

ik vermoed dat de biotine niet het snelle groeien van de hoeven heeft veroorzaakt, dit is een effect van hoefbevangenheid. Paard absoluut niet in de wei doen als het fructaangehalte hoog is.
Ik zou de weidegang sowieso erg beperken en hem in een paddock zetten met hooi. Vitamine/mineralenbrokje erbij is genoeg (purepaardenvoeding.nl)
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:39

heb je een foto van hem en van zijn hoeven?Ik heb 24 jaar een chronisch bevangen paard gehad.De laatste jaren met ernstige insuline resistentie en cushing.
Geweekte pulp verdroeg hij goed,ook copra van coolstance,maar dat is vrij duur.En dagelijks een vitamine en mineralen supplement.
Een goede hoefsmid of bekapper is ook erg belangrijk!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:01

Wij hebben een haflinger en een shet. De shet is heel gevoelig voor hoefbevangenheid. De haflinger is nog niet bevangen geweest, maar heeft ook snel problemen met zijn hoeven. Brokkelen, gevoelig, ...
Beide staan op hooi en vitalbix en de shet in de zomer een graaskorf. Haflinger werkt 6 dagen in de week en beide zien er super uit! Voor de hoeven gebruiken we een soort creme van de dierenarts ter versterking. 1 pot is ongeveer 40 euro en gaat bijna een jaar mee. De naam weet ik niet direct uit mijn hoofd, 't is een witte pot en een witte creme.
Dit gaat heel erg goed en op 2 maand waren zijn hoefjes weer mooi.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:37

bij ons staan de 2 ponies die hoefbevangen zijn/waren op een paddock paradise, op zand dus. Onbeperkt hooi, en krijgen suikervrije/laag in suiker meuslie met een schepje gluco balance van Phytonics.
Dat zorg ervoor dat de suiker die ze uit het hooi krijgen toch niet een hoefbevangenheid veroorzaakt.
1 had erg slechte hoeven (grote flares en gigantische brokkels), en die hebben we nu voor het eerst in 5 jaar goed op de hoeven door een natuurlijk bekapper.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:44

Nadia89 schreef:
bij ons staan de 2 ponies die hoefbevangen zijn/waren op een paddock paradise, op zand dus. Onbeperkt hooi, en krijgen suikervrije/laag in suiker meuslie met een schepje gluco balance van Phytonics.
Dat zorg ervoor dat de suiker die ze uit het hooi krijgen toch niet een hoefbevangenheid veroorzaakt.
1 had erg slechte hoeven (grote flares en gigantische brokkels), en die hebben we nu voor het eerst in 5 jaar goed op de hoeven door een natuurlijk bekapper.

Zo'n soort beleid heb ik ook voor mijn merrie. Paddock Paradise, onbeperkt hooi. In de zomer bouwen we de graastijd langzaam op; ons weiland is geen strakke grasmat en wordt al een paar jaar niet bemest (daarvoor gras- en maïsland geweest, dus we vermoeden dat er voor de komende jaren nog wel genoeg bemesting in de bodem zit).

Als 'krachtvoer' krijgt ze vitaminebrok, een klein beetje (50 gram drooggewicht) bietenpulp, gemalen lijnzaad en een schepje Gluco Balance.