Hoelang wandelen met 2,5 jarige shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eqxsam

Hoelang wandelen met 2,5 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 19:28

Hoi! Laatste tijd wandel ik wel eens met een 2,5 jarige shet. Ze vind het nog wel spannend maar doet best wel 'chill'. Ik wilde binnekort met iemand baar buiten, lekker samen wandelen met een ander paardje. Ze wil wel lang wandelen. Ongeveer uurtje heen. Vind ik zelf geen probleem. Ik weet niet of het een probleem is voor mn shet... Ze is een energiebom. Iemand tips/raad??

Theeglas

Re: Hoelang wandelen met 2,5 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:34

Gewoon rustig opbouwen en desnoods af en toe even een kwartiertje pauze houden, dan moet het wel lukken hoor.
Zelf zou ik voor een jong dier wel het uur wel als maximum aanhouden.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 19:36

Ben wel vaker dik een uur in een park geweest, met inderdaad voor ons beide eetpauzes Was toch even benieuwd naar de meningen van mensen!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:37

Uurtje kan prima :) eventueel een pauze halverwege maar denk niet dat dat nodig is

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:41

Met die van mij loop ik max 2 keer per week en dan 30-60 minuten. (looptijd).

Eens in de zoveel tijd wil ik naar het strand, dat is in totaal anderhalf uur tot twee uur voor alleen heen en terug. Dus laten we zeggen, Inc. Duin en strand dat we 3 uur max onderweg zijn (looptijd).

Als ik dat doe, zitten er ook eet pauzes tussendoor. En dan krijgt hij iig de volgende dag vrij en dan loop ik die week ook maar 1 keer.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:12

Het is 1 uur heen en 1 iur terug ongeveer. 5/6 km

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:42

In het wild moeten veulens al gewoon mee met de kudde, dus ze zijn gebouwd om veel te lopen, ook als ze jong zijn.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:44

Heb vandaag 1,5 uur gelopen. Ze werd wat moeier maar toen ze wist dat ze naar huis was werd ze wakker

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:39

Wandelen (onbelast, zonder gedwongen houding etc) is iets wat ze vanaf veulen af aan al net zoveel moeten kunnen als een volwassen paard... Geen probleem hoor, alleen inderdaad als ze niets gewend zijn misschien wel even opbouwen, ook voor evt hoeven als het veel over verhard is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:49

Toydoll schreef:
Wandelen (onbelast, zonder gedwongen houding etc) is iets wat ze vanaf veulen af aan al net zoveel moeten kunnen als een volwassen paard... Geen probleem hoor, alleen inderdaad als ze niets gewend zijn misschien wel even opbouwen, ook voor evt hoeven als het veel over verhard is.

Precies. Je kunt wel bijv. elk half uur 10 minuten pauze inbouwen. Even gras eten en dan weer verder. Zo hebben wij het wandelen met onze jonge shet ook opgebouwd.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:35

Het ligt er ook aan hoe snel je loopt en wat je paardje ervan vindt. Vind hij het erg spannend, dan zou ik het rustig opbouwen en niet te ver wandelen. Als het goed gaat kan je sneller opbouwen. Ik zou niet direct de 1e keer meteen een uur gaan wandelen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:52

Waarom zou je geen uur kunnen wandelen met een jonge pony.
Snap het probleem niet.
Zoals Toydoll al aangeeft, dat is iets wat ze vanaf veulen al kunnen, meelopen met de volwassen in hetzelfde tempo en afstand.

JoerieBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:14

Hoi, ze zal het lichamelijk wel aan kunnen. Maar hou er rekening mee dat het voor haar koppie veel te veel kan zijn. Loop je vaker met die andere pony mee? Kennen ze elkaar? Vertrouwen ze elkaar? Wat kom je aan spannende dingen tegen onderweg, zoals verkeer, plastic, mensen, honden? Of loop je een rustige route? Misschien niet in 1 x zo ver gaan wandelen, maar het in een paar keer opbouwen? Hangt af van wat je pony al gewend is, en hoe druk ze zich over dingen maakt. Sommige ponies laten hun spanning niet zo zien. Ze is nog jong, ik zou rustig aan doen, dan is het voor iedereen leuk.

Wandel ze

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:51

Goed opbouwen inderdaad, dan kan het prima. :)

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:01

wandelen kan je altijd doen met elk paard, maakt niet uit hoe oud
hoe vaker je naar buiten gaat met de shet, hoe meer ze gewend raakt
als ze het spannend vind, gewoon vaak doen en dan komt het vanzelf goed

heel veel plezier, ik geniet er altijd van als ik ga wandelen met mijn paard.