Seniores priores als vervanger van krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Seniores priores als vervanger van krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 14:00

Hoi, ik heb een 21-jarige KWPN-ruin die in de winter de neiging heeft om wat in te vallen. Hij staat in de winter een aantal uur per dag buiten en verder binnen. Eind april/begin mei gaat hij voor 24/7 met de kudde mee het land op en zijn er nooit problemen. Hij wordt dan ook amper bijgevoerd.
De paarden krijgen bij ons in de winter 4x per dag hooi van goede kwaliteit. Verder krijgen ze 's ochtends een schep biks. Van mij krijgt hij elke dag na het rijden of als hij binnen komt nog een schep basisbrok of slobber (ik wissel dit een beetje af) met een schep lucerne en 30ml lijnzaadolie. Hij is niet meer hard aan het werk maar maakt vooral nog buitenritjes.
Nu merk ik dat hij wat aan het invallen is. Hij is nog niet te mager maar zijn ribben worden langzaam zichtbaar. In december is de tandarts geweest omdat hij proppen maakte, dit is inmiddels verholpen en hij eet zijn hooi weer goed. De tandarts raadde me aan om, als hij last zou houden met eten, Seniores Priores te gaan voeren omdat dit een goede vervanger is van ruwvoer. Nu maakt hij geen proppen meer maar lees ik goede verhalen over SP om paarden goed op gewicht te krijgen.
Zou ik in plaats van de basisbrok of slobber een schep SP per dag kunnen geven als vervanging hiervan om hem wat beter op gewicht te krijgen, terwijl hij ook nog ruwvoer krijgt?

xChanelx

Re: Seniores priores als vervanger van krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:07

SP ipv krachtvoer lijkt me inderdaad logischer dan ipv ruwvoer. Volgens mij kan dit prima.

Een andere optie en goede dikmaker kan ook merriebrok zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:10

Ik gebruik SP inderdaad op de manier die jij nu omschrijft; zodra het paard in gaat vallen of te mager binnen komt en het hooi gaat er gewoon goed in, ga ik SP bijvoeren ipv krachtvoer.
Ik vind het heel prettig voer, omdat je het dus in zulke grote hoeveelheden kan geven, zonder dat je in principe bang hoeft te zijn dat paard sb of hb of bij een ZE paard, omdat het vrij laag in suiker en zetmeel staat.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:13

Als je SP gaat voeren ipv krachtvoer, let dan wel op dat je paard voldoende vit. en min. binnen krijgt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:50

20513 schreef:
Als je SP gaat voeren ipv krachtvoer, let dan wel op dat je paard voldoende vit. en min. binnen krijgt!

Dat kun je eventueel aanvullen met een vit brokje.

Ik geef ook SP en marstall force. Mijn oudje ziet er goed uit en de fjord ook.
Ik geef de fjord nog een halve schep pavo All sports bij omdat hij nog wel wat werkt en dit toch wel nodig heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:04

Een schep van de seniores priores bevat wel veel minder vitamines dan een schep krachtvoer,
dus er moet zowieso een vitaminesupplement dan bij. :j

Angela

Re: Seniores priores als vervanger van krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:53

SP is een totaal vervanger, maar dan moet je wel die hoeveelheden geven zoals op de zak is aangegeven. Dat is een hoop meer als 1 schep. Om je paard wat voller te krijgen zou ik de SP gaan voeren naast je gewone rantsoen. Dus naast het gewone ruwvoer en het gewone krachtvoer.

Het is een super methode om je paard voller te krijgen, maar ik zou er niets anders voor weg laten als dat niet nodig is om andere redenen.