Ervaringen colosan en colease

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Ervaringen colosan en colease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 09:13

Ben benieuwd naar ervaringen met het gebruik van colosan en colease.
Zijn er mensen die 1 van beide gebruiken als er sprake is van wat buikklachten bij je paard.
Zelf heb ik goede ervaringen met Ciolosan. Maar iemand op Bokt schreef hier dat Colease dezelfde bestanddelen bevatte.
Wie heeft 1 van beide middelen of beide middelen weleens gebruikt?
Hoor heel graag je ervaringen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:18

De ingrediënten zijn (totaal) anders. Even gegoogeld:

Colease:
Ingrediënten: Sorbitol 6.0%, Aqua 65.85%, Aluminium Hydroxide Gel 12.0%, Magnesium Hydroxide Gel 12.9%, PD 30 Anti Foam simethicone 3.0%, Potassium Sorbate 0.1%, Sodium Benzoate 0.05%, Methyl Cellulose 0.1%.

Colosan:
Olea Aetherea: Ol. Cassiae 1,7 g; Ol. Anisi 1,0 g; Ol. Carvi 1,0 g; Ol. Foeniculi 1,0 g; Ol. Chamomillae (Azulen) 0,1 g; Ol. Lini Sulfurati (Sulfur 2,5 g) 74,7 g; Ol. Jecoris 18,0 g. 

Colease ken ik niet. Colosan heb ik staan maar nooit hoeven gebruiken gelukkig.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:24

Colease ken ik niet.
Colosan gebruik ik al lang. Het werkt fijn in praktijk als het dier een gaskoliek heeft. Het legt een laagje.
Bij de schapen werkt het heel snel bij gaskoliek. En bij de paarden ook, afhankelijk van de oorzaak. Bij verstoppingskoliek doet het niets. Mijn veearts hecht er niet veel waarde aan, maar ik zie positieve reacties. Ik heb het altijd in de medicijnkast staan voor de schapen en paarden.

Als een van de paarden koliek heeft dan geef ik eerst colesan, ala er geen verbetering is na half uur, dan bel ik veearts

Elisa2

Re: Ervaringen colosan en colease

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:32

Ik heb super goede ervaringen met colosan, heb een koliekgevoelig paard en als hij last heeft geef ik altijd eerst colosan en meestal is dat voldoende om de koliek op te lossen en hoeft er geen DA bij aan te pas te komen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:10

-> Medisch omdat het daar beter past.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:22

Hier ook standaard colosan in de kast. Eerste suggestie van onze DA is ook altijd colosan als we bellen voor koliek, is er na een halfuur geen verbetering dan komt ze langs.

Colease ken ik niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:10

Zo aan de ingredienten te zien is Colease een mild laxerend middel. Het enige werkzame bestanddeel daarin is sorbitol (een kunstmatige zoetstof die als bijwerking diarree heeft). Verbazingwekkend eigenlijk dat dit met dit doel verkocht mag worden.

Colesan niets meer of minder dan een mengsel van verschillende plantaardige olieën. Aangezien er geen enkel bewijs is voor welke medische werking dan ook van deze olieën in de hoeveelheden die er in zitten (en dat is ook logisch, als het wél een medische werking zou hebben zou het niet vrij verkrijgbaar zijn), kun je net zo goed een halve liter zonnebloemolie geven. Dat laxeert tenminste nog.

En wie denkt dat Colesan 'een laagje' zou leggen (en wat zou dat dan doen eigenlijk?) moet voor de grap eens uitrekenen hoeveel vierkante meter oppervlak de darmen van een paard hebben...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:17

Ik heb hele goede ervaringen met colosan en ik heb het hier ook standaard in de kast staan. Ik had een merrie die erg gevoelig was voor gras en die daar regelmatig wat koliekig op werd. Colosan werkte altijd om erger te voorkomen en heeft me al heel wat dierenartskosten bespaard.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:28

Ik ken alleen colosan en daar heb ik heel goede ervaringen mee. Mijn shet heeft toen hij bij mij kwam een periode last gehad van koliek en heb het met colosan eigenlijk altijd kunnen oplossen, zonder dat er een da bij hoefde te komen. Nu hebben mijn paarden nooit last van koliek (even afkloppen), maar heb het hier gewoon in de kast staan (moet binnenkort weer vervangen door een nieuw flesje), maar ik gebruik het eigenlijk alleen maar voor anderen haha. Die er overigens ook goed resultaat mee bereiken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:33

Ik ken ook alleen Colosan. Staat hier altijd in de kast en heeft meerdere malen een DA bezoek kunnen voorkomen.
Goede ervaringen mee dus.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:49

Colosan is super!

Bij twijfel gaat er n spuitje in. Heb t altijd binnen handbereik staan.

Heb het vermoeden dat het mij al honderden euro's heeft bespaard. Mijn paard was 1 zomer heel gevoelig voor het gras icm krachtvoer. Laatste zomer veel minder last doordat ik geen krachtvoer meer gaf. Dus voorkomen altijd beter dan genezen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 09:51

Ibbel schreef:
Zo aan de ingredienten te zien is Colease een mild laxerend middel. Het enige werkzame bestanddeel daarin is sorbitol (een kunstmatige zoetstof die als bijwerking diarree heeft). Verbazingwekkend eigenlijk dat dit met dit doel verkocht mag worden.

Colesan niets meer of minder dan een mengsel van verschillende plantaardige olieën. Aangezien er geen enkel bewijs is voor welke medische werking dan ook van deze olieën in de hoeveelheden die er in zitten (en dat is ook logisch, als het wél een medische werking zou hebben zou het niet vrij verkrijgbaar zijn), kun je net zo goed een halve liter zonnebloemolie geven. Dat laxeert tenminste nog.

En wie denkt dat Colesan 'een laagje' zou leggen (en wat zou dat dan doen eigenlijk?) moet voor de grap eens uitrekenen hoeveel vierkante meter oppervlak de darmen van een paard hebben...

Wat geef jij Ibbel als je paard even niet lekker is van net wat ander hooi of net te veel gras?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:06

@ibbel
Bij schapen zie ik in praktijk dat colosan snel helpt als er veel gasvorming is in een van de vier magen. Ik geloof wel zker dat het een laagje legt in de maag, waardoor geen extra gas komt in de maag. Je ziet bij de schapen snel na het inbrengen een van de magen tot rust komen en de hoeveelheid gas verminderen.

Welke maag? Geen idee, maar daar waar teveel gasvorming is.
Bij het paard denk ik ook dat het in de maag een laagje op het zuur ligt, waardoor er minder gasvorming is en komt naar de a
Darmen.
Niet wetenschappelijk, maar praktijk proefondervindelijk

Als het werkt, werkt het. Voor mij niet belangrijk dat ik het snap, als het maar verlichting geeft, maar ik weet dat het wetenschappelijk niet onderbouwd is. Ik ben fan als het nodig is

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:09

Ook bij ons uitsluitend positieve ervaringen met Colosan. Er staat altijd een flesje in de zadelkamer voor het geval dat. Ook al bellen we de veearts, altijd eerst een spuit Colosan. Maar meestal hoeven we daarna niet meer te bellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:28

Gasvorming treedt bij paarden op in de blinde darm, bij schapen in de pens. Totaal verschillende plekken in het maagdarmkanaal.
Bij schapen is dat nog voor de daadwerkelijke maag met maagzuur, bij paarden ver na de maag met maagzuur.

Ik ken de werking van beide producten niet persoonlijk. Hoor wel vaker enthousiaste verhalen over Colosan.

@ Rizette: hoe vaak komt dat voor bij jouw paard(en) dat ze net even niet lekker zijn?
Bij ons op stal (rond de 30 paarden en pony's) komen die symptomen eigenlijk zelden voor (ik zal het nu meteen afkloppen).
In de afgelopen 7 jaar 2 paarden met dusdanig ernstige koliek dat ze zijn ingeslapen, daar had geen colosan aan geholpen.
En misschien nog eens 2x een licht koliekerig paard.
Dus nee, heb zelf nog nooit de noodzaak gezien van standaard colosan in m'n kast.
Tegen de tijd dat het mogelijk een keer nodig is, is het dan al lang over de datum...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:41

Ik had nu toevallig een potje staan en gisteren wilde 1 van onze paarden niet eten dat is toch niet goed, Liet verder eigenlijk niet zoveel zien en had ook wel gemest. Maar ze eet eigenlijk altijd dus toen het potje Colosan maar open gemaakt en gegeven en even een rondje gestapt en met 10 minuten begon ze weer lekker te eten. Ik weet niet wat ze zonder Colosan gedaan had natuurlijk. Het leek ook niet echt koliek maar ze zal zich toch niet lekker gevoeld hebben. Nee gelukkig hier nooit echt koliek. 1 keer meegemaakt tijdens onze vakantie toen we een verzorgster hier thuis hadden. Maar dat is al weer 25 jaar terug. Maar nu zal dat potje wel over datum gaan dus ik zag dat er ook Colease was wat hetzelfde zou doen en dat is in verhouding goedkoper. Dus ik was benieuwd naar de ervaringen met beide.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:50

18,96 t o v minimaal 100 aan dierenarts is snelle rekensom. Over datum of niet.

De situatie die je schets is vrij duidelijk dus goed gehandeld.
Je weet ook niet hoe het was geweest als je t niet gedaan had ;)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:49

Ik heb een poosje colosan gegeven aan mijn oude shet omdat hij gevoelig reageerde op z'n cushing medicatie. Bij hem werkte het zo en hij voelde zich dan ook goed zonder klachten. Intussen gaat alles weer prima met hem, maar heb het altijd staan voor het geval dat!!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:28

Marije_jiplover, op de stal waar ik sta, vangen ze regelmatig ongewilde paarden op, er staan nu twee oudjes die luchtzuigen. Dus ja, dan komt een lichte gaskoliek wat vaker voor (1 a 2 keer per jaar denk ik) en is colosan echt een uitvinding, op advies van de DA. Mocht het 20 min. na het geven niet beter worden, dan wordt standaard de DA gebeld voor vervolgstappen. Dit werkt voor deze stal perfect.