Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 19:00

Japeloup schreef:
bonny123 schreef:
Over s nachts zonder ruwvoer:
Ik heb eveneens van een dierenarts begrepen dat dit wel kan. Ook al hebben paarden niet hetzelfde dag en nacht ritme zoals mensen gaan de meeste paarden s nachts wel in een hybernate stand. Ik ben ook kritisch wat betreft dierenartsen. Dus heb de proef op de som genomen. Heb heul veul hooi gegeven voor de nacht. Ongeveer net zoveel als hij overdag krijgt. En jawel: een klein deel opgegeten. En de rest lag verspreid in de stal.
Voor geval van nood heeft hij wat knabbelstro in een hooinet. Soms eet hij dit snachts en soms ook niet. Op deze manier kan ik in de gaten houden of hij s nachts ook nog behoefte heeft aan ruwvoer. Maar dat is voor jou geen optie ivm verstopping.

Maar goed, dit geldt voor mijn paard. Misschien dat andere paarden anders reageren.

Mijn dames eten dus echt 24/7 rustig door.
Ze staan met z'n 2en 24/7 buiten met schuilstal. Ze eten samen (gemiddeld) iets meer als 1 baaltje hooi op een dag. In basis voer ik 2x per dag hooi. Ze staan nooit zonder maar kan wel zien hoe hun eetgedrag is en hou daar rekening mee. Zo heb ik 2 verschillende soorten hooi (echt hooi geen ingepakt spul) het ene hooi eten ze vooral overdag en de andere snachts. Geen idee waarom maar hou er met het vullen van de overplakken dus rekening mee met van welke stapel ik pak. Maar wil dat ze altijd kunnen kiezen.


Hmm oke, het verschilt dus nogal. Ik las ergens dat iemand die haar paard in een hit actief stal heeft staan, erachter kwam dat haar paard snachts meer at dan overdag.

We zitten er aan te denken om een hay play te kopen als extra voor in de nacht. Het paard van een kennis schijnt er 3u mee zoet te zijn. Het enge minpuntje is de kans dat er vlas aan blijft plakken, maar gelukkig is ze heel selectief.

http://www.horsefeeders.co.uk/wp-conten ... Y-blue.jpg

wittepit schreef:
Dat ze stro verkiest boven hooi zegt wel iets over de kwaliteit van je hooi. Ze wil dus hooi met meer structuur, géén kuil! En gaskoliek? Ik denk dan toch aan te weinig ruwvoer, gas hoopt zich op als de doorvoer stopt, en een verstoring van de darmflora. Jammer dat je niet ingaat op mijn tip w.b. grasbrok ipv granen.

Excuus, ik denk dat ik daar overheen gelezen heb. Grasbrok is inderdaad een optie! Bedankt voor het meedenken.

Ik denk zelf niet dat het aan de kwaliteit van het hooi ligt, want dan zou de kwaliteit van het hooi op onze vorige 2 stallen ook slecht geweest moeten zijn. Ze heeft altijd onbeperkt hooi gehad. Misschien vind ze die smaak gewoon lekkerder? Als we stengelig hooi hebben gooit ze vaak de helft op de grond. Allemaal lekker tegenstrijdig dus!

ElCid schreef:
Is het paard ( van TS) wel eens homeopathisch/ holistisch bekeken/ doorgemeten? Ik heb de ervaring dat als de reguliere medische wetenschap geen oplossing meer kan bieden de alternatieve dat wel kan.
Ik ken een paar goede paarden homeopaten dus als je interesse hebt hoor ik wel.

Alles wat hier genoemd wordt kan een oplossing zijn en o.a. het voeren van muesli op een lege maag kan een flinke aanslag zijn, maar aan de andere kant is er een aardig voerregime, paard komt regelmatig buiten etc.

Je zou i.p.v. muesli eens kunnen denken aan het voeren van Wafer Fioc, een hele grote gras/ luzernebrok met wat granen. Die kan zonder probleem ook op een lege maag gevoerd worden omdat er flink op gekauwd moet worden en er dus genoeg speeksel in zit om de maag niet te irriteren als het daar aan komt.

Brok en muesli's worden vaak niet goed gekauwd en komen dus met te weinig speeksel in de maag, dat geeft het probleem. De spijsvertering van een paard begint in de mond, met het kauwen, als dat niet gebeurt is er meer kans op maagzweren.
Luzerne is dan ook een hele goede optie, dat wordt ook goed gekauwd en is een zeer goed voer. De bangmakerij over de maagzweren door luzerne is er gekomen omdat er een ( vaag) vermoeden is dat jonge veulens er maagzweren van zouden kunnen krijgen maar dat is niet op feiten gebaseerd.
Mijn Paint heeft als veulen alleen maar luzerne ( en moedermelk en veulenbrok) gehad ( er was geen hooi in New Mexico :o ) , net als alle veulens op de fokkerij waar hij vandaan komt. Het is een van de gezondste paarden die ik ken en dat geldt voor alle paarden die daar vandaan komen ;)


Nee nog nooit eigenlijk. Wat moet ik mij precies voorstellen bij een hollistische en homeopatische DA?

We gaan zeker zorgen dat ze geen muesli meer krijgt op een lege maag. Alleen nog even bepalen of we bietenpulp of iets van een blok of brok daarvoor in de plaats doen. Onze voorkeur heeft bietenpulp aangezien we dat al voeren en we daardoor dus geen extra ruimte hoeven vinden voor nog een ton. Nadeel is dat we dat moeten wellen en dat het snel bederft zodra het wat warmer wordt of te lang ligt...

Versace2011 schreef:
Ook mijn paard heeft last van maagzweren. Op 2,5 jarige leeftijd is hij begonnen met luchtzuigen. Stalmanagement was slecht (koeienboer). Kuil ipv hooi en 3 plukjes op 24 uur. 1 x koliek gehad van een slechte baal kuil. Dan 5 a 6 uur buiten op de paddock in de winter ZONDER ruwvoer. Anders gingen de paddocks kapot. Nee zo is mijn paard de vernieling in geholpen! Kon ik de boer bij vertrek niet aan zijn verstand brengen.

Maar goed, na een 'fantastische' tijd op de zomerweide in 2015 (te veel paarden op te weining gras) heb ik hem een kuur Ulcergard gegeven gedurende 28 dagen. Dit is de goedkopere versie van Gastrogard met dezelfde hoeveelheid werkbare stof Omeprazol. 10 dagen volledig dosering en daarna de kuur afgebouwd; op advies van de DA overigens. Daarna 2 check-ups gedaan bij een holistische DA in De Bilt. Geen vermoeden van een maagzweer geconstateerd, wel een gevoelige maag.

Half september 2016 is hij verhuisd naar een grote pensionstal in Rosmalen en heeft hij de eerste 2 weken zijn hooi amper gegeten. Paard stond tevens alleen in een paddock. Wel andere paarden om zich heen maar geen direct contact. Het inrijden/training begon begin oktober en in november is hij wat afgevallen. Pensionhouder voerde hem flink bij met een sportbrok van Besterly Classic, 34% suiker/zetmeel. Uiteraard werd er niet gemengd met het voer dat hij kreeg maar werd het voer van de ene op de andere dag gewijzigd. Misschien prima als je paard geen gevoelige maag heeft maar voor hem was het te veel: hij kreeg bovendien 2 kg op een dag. Het luchtzuigen is toen drastisch verergerd. Hooi - 24/7 - was voldoende aanwezig. Voor mijn paard wel.

Helaas hebben we hem eind december weer moeten verhuizen, waarna op de nieuwe locatie de training hervat is. En nu gestopt is op verdenking van een maagzweer. Hij vertoont dezelfde symptomen als op de zomerweide 2015, dus daar gaan we weer |( . Op advies van holistische DA in De Bilt gaat hij starten met Phytonics Gastri. Indien dit niet afdoende is, dan na 14 dagen Omeprazol (28 dagen kuur) erbij. Ook is mij geadviseerd een supplement voor de lever te gaan geven.
Waar je op een kunt letten bij een maagzweer, is het volgende:
- luchtzuigen verergert (in zijn situatie);
- afvallen;
- algehele verslechtering van de conditie: met name de bespiering valt weg;
- opgetrokken buik/lendenen;
- singelnijd;
- hooi soppen in water.

Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn paard nooit meer een uur zonder ruwvoer wil hebben. En zal hij vermoedelijk zijn leven lang een supplement voor de maag moeten krijgen. Paarden horen social contact te hebben dus voor hem nooit meer alleen in een paddock.
Bovendien ga ik naar het voer kijken. Op stal waar we nu staan, wordt een biologische muesli gegeven zonder melasse. Want ook melasse is taboe voor hem. Ik gaf Luzerne van Havens (met melasse)....ook dat gaat hij niet meer krijgen. Het voer zal getest worden door de holistische DA.

Als je een paard hebt met een maagzweer dan zal dit zijn/haar leven lang een zwakke plek zijn. DA bevestigde dat. Bovendien is mijn paard een stresskip en introvert. Stress moet bij hem vermeden worden.
De training die hij tot deze week heeft gekregen, omvatte veel grondwerk op de NH-manier om hem zekerder te maken. Zelf leren met nieuwe situaties om te gaan. En ja, dat is erg verbeterd. Mocht je meer willen weten over de werkwijze van de trainster? Pb graag.
Gaan we nog een stap verder en wordt hij ingereden? We gaan het zien....


Jeetje naar zeg! Heel veel succes in ieder geval. Ik denk dat je behoorlijk wat info uit dit topic kunt gebruiken.

Lotto schreef:
Even een korte reactie, die verstopping- en gaskoliek kunnen beiden voortkomen aan het tekort aan ruwvoer in het rantsoen.
Als ze voldoende, kwalitatief goed hooi krijgen aangeboden, eten ze zich in principe geenverstopping aan tarwestro. Gerste stro kan in sommige gevallen wel verstoppingsverschijnsen geven, ik geef het uit voorzorg nooit.
Bij voldoende hooi wisselen ze hooi en stro eten juist af, ze weten zelf waar ze op welk moment behoefte aan hebben.
Zo ook met de slokdarmverstopping, door honger schrokken en onvoldoende aanmaak van speeksel, loop je een extra risico op een verstopping. Wederom oorzaak weghalen dus, niet alleen aan symptoombestrijding doen
Paarden die dit vaker hebben gehad zijn juist gebaat bij onbeperkt(!), wat fijner hooi, om te zorgen dat ze continu speeksel aanmaken om het eten soepel door de slokdarm te laten glijden.
Succes weer!


Wellicht hadden wij dan gerststro ipv tarwestro, of vond ze het gewoon heel lekker. Ze kreeg al die tijd al onbeperkt hooi. We gaan nu regelen dat ze ook s nachts geen 6u meer zonder staat. Dan zou het helemaal goed moeten zijn.

Tieme schreef:
niet alles gelezen maar heb je al eens gewoon oud hooi geprobeerd? die van mij heeft jarenlang lucht gezogen. maagzweren waren hier de oorzaak van.
hij kreeg altijd droge voordroog die soms wat van kwaliteit wisselde. de ene keer iets natter en/of zuurder dan de andere keer.
de dierenarts vertelde toen dat ik gewoon oud hooi moest geven. dus gewoon de baaltjes met een touwtje. niks met plastic want dat gaat hoe dan ook een keer broeien en zuur worden en wordt vaak sneller (dus vaak natter) verpakt dan de pakjes met een touwtje. die kunnen langer drogen. dit in een slowfeeder gegeven zodat hij er extra lang over doet. verder mocht hij geen brok en muesli hebben omdat dit ook voor zuur kan zorgen. hij kreeg een handje omdat de rest het ook kreeg maar verder niks. geen tussendoortjes. veel naar buiten. op de vorige stal werden de problemen al iets minder. hier kwamen ze zo'n 5 uur naar buiten. soms wat onenigheid in de groep. tekenen van stress zag je dus niet bij mijn paard. maar volgens de dierenarts kan een dier boel staan van de stress, zonder dat je dit qua gedrag merkt. dus een binnenvetter.

nu staat hij sinds een jaar op een andere stal. beter hooi, meer naar buiten en meer op het gras. nu het hele jaar door in een rustige groep. geen problemen meer gehad.
zo nodig geef ik hem maag compositum. en hij krijgt ter vervanging van het krachtvoer, vitamine korrel voor de gemiste vitamines.


Fijn zeg dat alles bij jou nu rustig is!

Oud hooi, nog nooit van gehoord, haha! Is dat gewoon hooi maar dan oud? En hoe oud dan?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:38

Ik heb mijn paard in de tijd van de eerste maagzweer ook bietenpulp gegeven. Gaat prima. Hetgeen ik in dit topic lees, is meer een bevestiging voor me.
Maar laat je paard niet te lang zonder ruwvoer. In de nacht is 6 uur echt te lang. En laat geen krachtvoer op een lege maag geven. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar zou voor mij reden zijn om ergens niet te gaan staan.
Ekygard heb ik in oktober/november zelf gegeven maar zoals het er nu naar uitziet, heeft hij toch ondanks dat een maagzweer gekregen. Dat zegt niets over het feit dat het bij jouw paard niet zou kunnen helpen.
En ik wil mijn paard niet in buurt van een poetsplaats hebben. Hij krijgt teveel prikkels daarvan.

Holistische en homeopatische DA: Ik heb mijn paard in november 2015 voor het eerst laten nakijken bij de kliniek Laarakker in De Bilt. Het zijn allemaal afgestudeerde DA's alleen kijken zij iets verder dat de reguliere DA's. Het consult duurt een uur. Gedurende deze tijd worden er met behulp van meetinstrumenten een totaalbeeld van je paard geschetst. Hier komt uit of je paard een disbalans en/of disfunctie van het gehele wezen, lichaam en geest heeft. Mijn paard kreeg nog een accupunctuurbehandeling.
Ik vond het een verademing maar kan me voorstellen dat mensen hier sceptisch naar kijken. Bij een reguliere DA was ik veel geld geweest aan foto's e.d. omdat zij heel lokaal de klacht bekijken. En ik had toen meerdere klachten. Bij Laarakker kijkt men, zoals al aangegeven, naar het paard in het geheel. Mijn paard heeft een nabehandeling ter controle gekregen.
Inderdaad werken zij met homeopatische geneesmiddelen. Ik kon tevens het voer laten testen of dat bij hem past. Ze geven aan dat het wel momentopnames zijn. Maar je weet voor nu dan of het voer past of niet.

Mijn paard is ervan opgeknapt. Tja ik wil dus geen reguliere DA meer.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:36

Citaat:
Nee nog nooit eigenlijk. Wat moet ik mij precies voorstellen bij een hollistische en homeopatische DA?


Er zijn dierenartsen die ook homeopathisch werken of homeopaten die alleen met homeopathische middelen werken.
Een aantal opties:

Dierenkliniek Den Hoek: http://www.holistischdierenarts.nl/
Jeanette Kompier/ Horse Body Balance : http://horsebodybalance.com/
Karin de Haas : http://www.karindehaas.nl/

Pulp 's ochtends is beter dan muesli, pulp is eigenlijk ruwvoer en een prima alternatief. Je kan het echt wel een nacht laten staan, dan is het goed "uitgeweekt" , als het heel warm wordt moet je oppassen, maar als je het 's avonds in de week zet en meteen 's ochtends voert kan het geen kwaad, nooit langer dan 12 uur laten staan!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:08


henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:49

Als ik paddy's choice op Voervergelijk vergelijk met gastro+ van Havens ga ik toch voor de laatste.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:19

Ik deel de mening van henshem: Paddy's choice bevat maar liefst 40% suikers en zetmeel, denk dat de meeste paarden daar toch behoorlijk opgewonden van worden. Het is ook nogal vaag waarom het zo goed zou zijn tegen maagproblemen.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:09

Versace2011 schreef:
Holistische en homeopatische DA: Ik heb mijn paard in november 2015 voor het eerst laten nakijken bij de kliniek Laarakker in De Bilt. Het zijn allemaal afgestudeerde DA's alleen kijken zij iets verder dat de reguliere DA's. Het consult duurt een uur. Gedurende deze tijd worden er met behulp van meetinstrumenten een totaalbeeld van je paard geschetst. Hier komt uit of je paard een disbalans en/of disfunctie van het gehele wezen, lichaam en geest heeft. Mijn paard kreeg nog een accupunctuurbehandeling.
Ik vond het een verademing maar kan me voorstellen dat mensen hier sceptisch naar kijken. Bij een reguliere DA was ik veel geld geweest aan foto's e.d. omdat zij heel lokaal de klacht bekijken. En ik had toen meerdere klachten. Bij Laarakker kijkt men, zoals al aangegeven, naar het paard in het geheel. Mijn paard heeft een nabehandeling ter controle gekregen.
Inderdaad werken zij met homeopatische geneesmiddelen. Ik kon tevens het voer laten testen of dat bij hem past. Ze geven aan dat het wel momentopnames zijn. Maar je weet voor nu dan of het voer past of niet.

Mijn paard is ervan opgeknapt. Tja ik wil dus geen reguliere DA meer.


ElCid schreef:
Citaat:
Nee nog nooit eigenlijk. Wat moet ik mij precies voorstellen bij een hollistische en homeopatische DA?


Er zijn dierenartsen die ook homeopathisch werken of homeopaten die alleen met homeopathische middelen werken.
Een aantal opties:

Dierenkliniek Den Hoek: http://www.holistischdierenarts.nl/
Jeanette Kompier/ Horse Body Balance : http://horsebodybalance.com/
Karin de Haas : http://www.karindehaas.nl/

Pulp 's ochtends is beter dan muesli, pulp is eigenlijk ruwvoer en een prima alternatief. Je kan het echt wel een nacht laten staan, dan is het goed "uitgeweekt" , als het heel warm wordt moet je oppassen, maar als je het 's avonds in de week zet en meteen 's ochtends voert kan het geen kwaad, nooit langer dan 12 uur laten staan!


Hmm oke bedankt! Voorlopig houd ik het even bij de gewone DA maar mochten we er nog steeds niet vanaf komen is het zeker het overwegen waard!

Balen zeg dat pulp max 12u bewaard kan blijven. Dan zullen we nog iets erbij moeten nemen zoals lucerne of grasbrok. We zetten dan namelijk rond 5u het eten klaar voor die avond 10u, de volgende ochtend 8u en begin van de middag 12u.

ElCid schreef:
Jeanette Kompier van Horse Body Balance heeft ook zelf voer ontwikkeld, wat ook goed geschikt is voor paarden met maagzweren: http://paddys-choice.nl/Paddys-Choice


Bedankt voor de tip, maar aangezien er zo veel suiker in zit valt het helaas af.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:15

Nee ik begrijp ook niet waarom dit goed zou zijn voor luchtzuigers. Suiker is laag en dat schijnt de grootste boosdoener te zijn. Maar zetmeel is echt veel te hoog.

Iemand uit Engeland vertelde me vandaag nog dat haar paard (maagzweer patient) het beste gedijt als ze zo veel mogelijk buiten is, met een dieet van onbeperkt hooi, vitaminebrok en meer niet. Zo puur mogelijk. En ik neig ertoe dit toe te passen.
Wel een ondersteunend supplement voor de maag: pink powder ???. Zocht dat even op en kwam hieruit https://www.rideaway.co.uk/naf-pink-powder.

Nu weet ik dat ze in Amerika en Engeland veel verder zijn met onderzoeken. Ik ga eens verder op onderzoek uit maar neig nog steeds naar het Alder product.
http://www.naf-equine.eu/uk/digestion/gastriaid

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:32

Paddy's Choice is ontwikkeld door een homeopaath, ze heeft haar eigen paard ( maar ook paarden van anderen en van grote wedstrijdstallen) daarmee van het luchtzuigen afgekregen. Daarbij is het een van de weinige paardenvoeren die echt voortdurend onder hoge kwaliteitscontrole en met oog voor hygiëne wordt geproduceerd.

En je hebt suiker en suiker en suiker en zo lang het geen geraffineerder witte suiker is....is het geen probleem. De goede suikers zijn brandstof en dat heeft ieder wezen nodig. Hoe dan ook, ik vind het fijn voer, geef het mijn paarden soms als ze wat harder moeten werken omdat ik zeker weet dat het "schoon" is. Maar daar is natuurlijk iedereen vrij in ;)

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:49

Moet ik helaas > 150 pagina's doorakkeren. En ik weet wat ik ertegen moet doen hoor

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:59

Versace2011 schreef:
Moet ik helaas > 150 pagina's doorakkeren. En ik weet wat ik ertegen moet doen hoor

Ja stel je voor.
In het andere forum staan veel meer ervaringen en tips, maar gelukkig weet je het al.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:53

Versace2011 schreef:
Iemand uit Engeland vertelde me vandaag nog dat haar paard (maagzweer patient) het beste gedijt als ze zo veel mogelijk buiten is, met een dieet van onbeperkt hooi, vitaminebrok en meer niet. Zo puur mogelijk. En ik neig ertoe dit toe te passen.
Wel een ondersteunend supplement voor de maag: pink powder ???. Zocht dat even op en kwam hieruit https://www.rideaway.co.uk/naf-pink-powder.



Pink powder is hetzelfde als opkikker van NAF. Wel eens gegeven toen mijn paard in een weestandsdipje zat, werkte daar erg goed voor. Zit pro- en prebiotica in en werkt goed ter ondersteuning van de darmen.

https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... ker/102101

Het is waarschijnlijk de calcium carbonaat waarop dat Engelse paard met maagzweren zo goed op reageerde.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:53

Even een vraagje, ik stond net op het punt om lucerne brokken te halen, maar toen zei iemand tegen mij dat is toch ipc net zo slecht op een lege maag omdat het brok is.

Weet iemand hoe dit precies zit?

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:14

Brok is brok en het probleem daarvan is dat paarden er niet/ nauwelijks op kauwen. De spijsvertering van een paard ( en mens, etc) begint in de mond, kauwen is een onderdeel waarbij het voedsel wordt voorbereid voor de maag. Omdat brok etc. slecht gekauwd wordt komt dat dus "onverwerkt" in de maag en dat is dus slecht.
Je kan dan beter gewone luzerne halen ( er zijn diverse merken o.a. Hartog en Subli) daar kauwen paarden wel op en dus komt het al gedeeltelijk verteerd ( door het speeksel) in de maag.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:37

Maar gewone lucerne irriteert de maag toch?'

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:34

Het kan de maag irriteren, hoeft niet.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:56

Remark schreef:
Maar gewone lucerne irriteert de maag toch?'


Nee, dat is een onderzoek wat niet op feiten is gebaseerd en dan nog ging het alleen om jonge veulens. Ik kan me voorstellen dat luzerne, gevoerd aan te jonge ( gespeende) veulens niet goed is, die hebben nog niet genoeg tanden om dat echt te vermalen :D . Maar heb daar dus andere ervaringen mee en ik niet alleen.
Mijn Paint hengst komt van een fokkerij in New Mexico waar alle paarden, ook de veulens, alleen maar luzerne aten omdat er geen hooi was ( midden in de woestijn :o ); alle paarden zijn kerngezond en mijn hengst heeft nog nooit gezondheidsklachten gehad, bijv.
In Amerika (maar ook elders) wordt heel veel luzerne ( daar alfalfa genoemd) gevoerd, o.a. omdat het vaak makkelijker verkrijgbaar is maar ook omdat het gewoon goed voer is. Vaak i.c.m. granen, vnl. haver.

Bij een gezond paard zal het de maag niet meer of minder irriteren dan ander voer. Het is zo jammer dat allerlei vage onderzoeken leiden tot dit soort conclusies en dat mensen daarom goed voer voor hun paarden laten staan en modevoer gaan geven.
Wij voeren onze paarden hoofdzakelijk hooi, maar daarbij gemengd graan, hoofdzakelijk haver!. Als je de verhalen moet geloven zijn granen ook niet goed ( van haver worden ze "heet", er zit veel "suiker" in, etc. etc. allemaal fabels!) Mijn paarden eten al hun hele leven granen en zijn dus zo gezond als een vis, dat i.c.m. hooi en/ of luzerne.
Ik heb juist heel veel problemen ervaren met het voeren van allerlei "kant en klaar" voer, zowel brok als muesli i.v..m de slechte kwaliteit en twijfelachtige samenstelling en de onhygiënische bereidingswijze ( bacteriën!).
Als er zwaar getraind gaat worden krijgen ze de brok van Paddy's Choice erbij, fijne veilige brok, en ze krijgen altijd Wafer Fioc, een grote brok van gras, luzerne, bietenpulp en ( oeps, alweer) wat granen, nu in de winter wat minder, straks als ze weer aan het werk gaan meer.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 10:28

Oke, bedankt! Dan wordt het gewone lucerne.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:04

ivm luzerne. Iemand bij ons op stal heeft grote balen luzerne hooi (eigen oogst) en dit is vele malen "zachter" dan de steeltjes dat je in zakgoed vindt. Hoe zou dit dan komen?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:13

petitparis schreef:
ivm luzerne. Iemand bij ons op stal heeft grote balen luzerne hooi (eigen oogst) en dit is vele malen "zachter" dan de steeltjes dat je in zakgoed vindt. Hoe zou dit dan komen?


Dat zal denk ik te maken hebben met de manier van verwerken, wellicht nog een keer extra schudden. Met hooi is dat net zo, als de boeren haast hebben om het hooi in de baaltjes te krijgen schudden ze vaak ook extra met als resultaat meer geplet en daardoor zachter hooi.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:35

petitparis schreef:
ivm luzerne. Iemand bij ons op stal heeft grote balen luzerne hooi (eigen oogst) en dit is vele malen "zachter" dan de steeltjes dat je in zakgoed vindt. Hoe zou dit dan komen?


Wij hebben ook lang gevoerd van de grote balen, maar jammer genoeg was dat ook gehakseld. In Amerika voeren ze echt luzerne/ alfalfa hooi en dat is niet gehakseld, dus gewoon lange stengels, en lijkt daardoor "zachter". De steeltjes zijn lijken misschien harder maar ook in het grove luzerne hooi zitten die hardere stukjes, ik heb het grove ( dus niet gehakseld) 1 keer hier kunnen krijgen en heb het in Amerika ook gezien, lijkt zachter maar is het niet. Overigens verschilt die "zachtheid" ook per merk en de kleur ook; ik heb van een bepaald merk echt gele, strokleurige, luzerne gezien terwijl het echte spul toch echt ( knal) groen is. Dat was dan ook zachter maar ik had dan wel weer mijn twijfels over de voedingswaarde........
Ik zie dat ook met hooi; wij halen altijd grote ronde balen, datzelfde hooi wordt ook in kleine baaltjes verkocht en dan ook enigszins gehakseld, dat voelt veel scherper dan als het lange stengels zijn.

Overigens maakt het verder niet zoveel uit, paarden kauwen de luzerne goed en de "harde/ scherpe" steeltjes worden goed fijn gemalen. Daarbij is luzerne vrij bros dus het zal niet als steeltje in de maag terecht komen :o .

@Petitparis; verkoopt die persoon bij jullie die luzerne? Ik heb misschien wel interesse :D ?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:43

Jullie hebebn waarschijnlijk gelijk dat dit met de "verwerking". Hooi op ronde balen lijkt idd vaak zachter dan hetzelfde in vierkante, niet gewikkelde pakken. Ook al komt het van hetzelfde land.
In die pakken heb je echt alles, de hardere stengels, maar ook de blaadjes en vermoed dat die in het gehakselde zakgoed verpulverd zijn.

Sorry ElCid, ik denk niet dat hij verkoopt gezien hij zelf 25-tal paarden heeft. Bovendien laat hij alles wikkelen en ligt zijn land vrij laag. Sommige pakken waren echt zurig, maar om door het hooi te mengen nog wel te doen.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:16

ook wij zijn uitgeweken naar een hollistisch DA. Wel een met een reguliere achtergrond zeg maar. Onze merrie haar mest was niet goed, donkerder van kleur en vieze staart. Gaf met singelen aan dat dat niet lekker was. Zat niet lekker in haar vacht, dof. Veel gapen. Uit regulier kwam niks. Bij hollistisch arts kwam uit dat haar dikke darm niet goed werkte, net als de milt. Daar wij al enige twijfels hadden bij de huisvesting van Kwin zijn wij vertrokken. Bij het doormeten van het hooi en stro kwam er teveel schimmel naar voren. Dit was een oorzaak van de slechte werking van darm en milt. Nu staan we op een andere stal waar ik weer zelf het hooi en stro in beheer heb, waar ze cavalor fiber force van ons krijgt (op aanraden van holl. DA) en we hebben echt onze dame weer terug. Het opgeblazen is weg, ze glimt als een .... en gaapt niet meer. Ze had dan wel geen maagzweren maar denk dat er met voer/hooi stro beleid veel te veranderen valt.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:36

petitparis schreef:
Jullie hebebn waarschijnlijk gelijk dat dit met de "verwerking". Hooi op ronde balen lijkt idd vaak zachter dan hetzelfde in vierkante, niet gewikkelde pakken. Ook al komt het van hetzelfde land.
In die pakken heb je echt alles, de hardere stengels, maar ook de blaadjes en vermoed dat die in het gehakselde zakgoed verpulverd zijn.

Sorry ElCid, ik denk niet dat hij verkoopt gezien hij zelf 25-tal paarden heeft. Bovendien laat hij alles wikkelen en ligt zijn land vrij laag. Sommige pakken waren echt zurig, maar om door het hooi te mengen nog wel te doen.


Was het proberen waard, maar wij willen sowieso geen "ingewikkeld" hooi. Dank je.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 00:08

ElCid schreef:
Brok is brok en het probleem daarvan is dat paarden er niet/ nauwelijks op kauwen. De spijsvertering van een paard ( en mens, etc) begint in de mond, kauwen is een onderdeel waarbij het voedsel wordt voorbereid voor de maag. Omdat brok etc. slecht gekauwd wordt komt dat dus "onverwerkt" in de maag en dat is dus slecht.
Je kan dan beter gewone luzerne halen ( er zijn diverse merken o.a. Hartog en Subli) daar kauwen paarden wel op en dus komt het al gedeeltelijk verteerd ( door het speeksel) in de maag.

Nog een vraagje mbt de luzerne. Ik heb nu luzerne gekocht om te voeren. Maaaaaar de ene stalgenoot zegt je kunt het door de muesli gooien (dan kauwt ze beter dus is het ok om het op een lege maag te geven), de ander zegt je kunt het beter vervangen door de muesli en dan de muesli (ongv 3/4 a 1 totaal) geven als ze wel voldoende hooi heeft kunnen eten.