X benen, Franse stand en rare knak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janex

X benen, Franse stand en rare knak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:34

Ik had een vraag over de achterbenen van mijn pony, het is een minishetlander van nu ongeveer 4 jaar en ik heb haar gekocht op 3 jarige leeftijd. Ze heeft haar achterbenen erg raar staan, nou had ik op internet een beetje rondgekeken en kwam ik uit op X-benen en de Franse stand, ook maakt het bovenste gedeeldste van haar linkerachterbeen een raar knak geluid als ze loopt. Ik heb het aan de dierenarts gevraagd toen ze 3 jaar was en die zei dat we het moesten afwachten omdat ze er eventueel nog overheen kon groeien, ook de hoefsmid zei het. Nou lijkt het alleen maar erger te worden en ik vroeg me af of jullie me misschien iets meer info kunnen geven of ze bijv nog geschikt is voor werk en of het op valt te lossen met het juiste beslag. Graag geen vragen waarom ik haar überhaupt gekocht heb, ik heb haar al gekocht dus dit valt niet terug te draaien.

Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Re: X benen, Franse stand en rare knak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:38

Is dit niet koehakkig?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:39

Wat wil je er mee gaan doen?
Voor echte sport is dit niet ideaal maar voor recreatie lijkt me het geen probleem.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:43

Had mijn shetje ook. Kon er alles mee en hij had er, voor zover ik kon merken, geen last van. Valt ook niet heel veel aan te doen.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:50

RianneH schreef:
Is dit niet koehakkig?

Dat zag ik idd ook heel veel voorbijkomen maar weet niet precies wat dat inhoud :o

janex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:52

Azmay schreef:
Voor echte sport is dit niet ideaal maar voor recreatie lijkt me het geen probleem.

Mijn doel was om haar voor de wagen te beleren en dan in tweespan te zetten samen met mijn andere shet, wou dan eigenlijk toch wel wat wedstrijden gaan rijden en voor de rest gewoon mee door het bos touren en mee naar les op de club.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:53

finnens schreef:
Had mijn shetje ook. Kon er alles mee en hij had er, voor zover ik kon merken, geen last van. Valt ook niet heel veel aan te doen.

Had je je shet ook voor de wagen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:53

janex schreef:
Azmay schreef:

Mijn doel was om haar voor de wagen te beleren en dan in tweespan te zetten samen met mijn andere shet, wou dan eigenlijk toch wel wat wedstrijden gaan rijden en voor de rest gewoon mee door het bos touren en mee naar les op de club.

Als je een goede hoefsmid hebt die het heel rustig blijft corrigeren en ze er niet kreupel van word lijkt me dat geen onmogelijk doel hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:54

Koehakkig is de term voor x benen aan de achterbenen en aangezien koeien dat standaard hebben, is de naam zo.
Ik zou er de smid wel naar laten kijken, die kan bij iedere bekapbeurt zorgen dat het zeker niet slechter wordt.
Wat ik begrijp is dat een knie op slot raakt, is dat het knakken?
Dat kan de smid verhelpen door hem binnendoor te zetten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:55

Als ik het zo hoor heeft je pony losse knieen (dat is het knakken); een dierenarts kan dit simpel constateren.
Binnendoor bekappen door de hoefsmid kan goed helpen om de stand te verbeteren; ik weet niet of je pony hier nog overheen groeit maar er kan evt een middel ingespoten worden waardoor de banden weer strakker komen te liggen maar dit zou niet mijn eerste optie zijn.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:57

Dit is inderdaad koehakkig, kan vaak verbeterd worden door speciaal te bekappen/corrigeren.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 14:04

spatter schreef:
Koehakkig is de term voor x benen aan de achterbenen en aangezien koeien dat standaard hebben, is de naam zo.
Ik zou er de smid wel naar laten kijken, die kan bij iedere bekapbeurt zorgen dat het zeker niet slechter wordt.
Wat ik begrijp is dat een knie op slot raakt, is dat het knakken?
Dat kan de smid verhelpen door hem binnendoor te zetten.

Het zit wel bij de knie idd dus het zou heel goed kunnen dat hij op slot raakt, ze maakt haar passen met dat been ook kleiner als ze last heeft van die knak.

Tosadog schreef:
Als ik het zo hoor heeft je pony losse knieen (dat is het knakken); een dierenarts kan dit simpel constateren.
Binnendoor bekappen door de hoefsmid kan goed helpen om de stand te verbeteren; ik weet niet of je pony hier nog overheen groeit maar er kan evt een middel ingespoten worden waardoor de banden weer strakker komen te liggen maar dit zou niet mijn eerste optie zijn.

Wat gebeurt er precies als een paard losse knieën heeft?

LianaDV schreef:
Dit is inderdaad koehakkig, kan vaak verbeterd worden door speciaal te bekappen/corrigeren.

Moet ze dan ook op ijzers?

janex schreef:
Azmay schreef:

Als je een goede hoefsmid hebt die het heel rustig blijft corrigeren en ze er niet kreupel van word lijkt me dat geen onmogelijk doel hoor.[/quote]
Ik zal de hoefsmid eens vragen of hij het rustig aan kan corrigeren!
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-01-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:51

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:53

Ik denk dat je gewoon een hoesmid moet zoeken die dit goed kan bijhouden.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:57

janex schreef:
RianneH schreef:
Is dit niet koehakkig?

Dat zag ik idd ook heel veel voorbijkomen maar weet niet precies wat dat inhoud :o

Dit plaatje is heel duidelijk:

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:03

Heel veel van die kleintjes zijn koehakkig.
Weinig aan te doen behalve de smid er elke keer goed naar laten kijken en wat laten corrigeren.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 17:01

Heel erg bedankt allemaal, ik ga gauw maar eens de smid erbij halen!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:21

Shetlanders zijn heel gevoelig voor patella luxatie, de losse knie banden rond om de knie schijf. Hier helaas evaring mee, zowel shetlander als groot paard.

Als ze hier als jonger dier hier last van heeft gehad en kan het zijn dat de toemalige hoefsmid er voor heeft gekozen dit op te lossen door het binnendoor zetten van de hoeven. Hierdoor komt er minder speling op de kniebanden.

Je zou eens een hoefsmid of dierenarts kunnen vragen of deze evaring heeft en een keertje wil kijken naar het knakken, een eventuele echo kan meer uitsluiten. Mocht dit zo zijn er een aantal behandel methodes, maar ik ga niet te ver voor uit denken want van mij uit is het ook maar en gok. ;)

Mocht dit het geval zijn, probeer haar een beetje in beweging te zetten, te laten lopen, fietsen of wandelen, die spieren zullen sterker moeten worden. Dat je het nu erger ziet worden heeft ook wel een reden denk ik. Momenteel staan ze veel op een plek, alles is hard, vies en koud. Hierdoor staan ze langer op een plek en nemen spieren af.

Mijn dierenarts en ik staan nauw in contact over de behandeling, wij hebben het ergste net achter de rug, tenminste dat hopen we. Al hadden beide paarden bij ons het heel erg, deze knieën sprongen daadwerkelijk op slot.

Maak je niet te bang, ze worden er gewoon oud mee! Hoe beter de spieren hoe makkelijkere te loopt!

zie mijn onderschrift voor het topic van Pleun (als is deze niet helemaal af, omdat pleun is verhuist)