Onzeker na peesblessure.. Help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Onzeker na peesblessure.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 01:35

Ik moet even iets van mij afschrijven.. En ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen... En hoe die ermee om zijn gegaan of ermee om gaan!

Hier gaat het.. Tsja, redelijk, naar omstandigheden. Mijn paard Famke had een peesblessure (rechter achterbeen door verkeerd van de laadklep te stappen. Was haar oppervlakkige buiger bij de kogelringband en de sesambeentjes) en we zijn al dik een half jaar bezig met revalideren/ rustig aan opbouwen na meerdere kliniekbezoekjes.

Ik heb- moet ik eerlijk toegeven- niet echt plezier meer in het rijden. Ben nog altijd bezig met revalideren/ opbouwen. Mogen nu al een stuk meer hoor (rij nu ongeveer 30/35 minuten in de bak waarvan een paar rondjes draf beide kanten op en een lange zijde een galopje). Gaat al een heel tijdje goed nu, na een terugval weken terug.

Maar ik ben gewoon bijna echt bang om te rijden.. Durf amper aan te draven. Ben als de doods dat ze ineens weer kreupel is. Voel soms dingen die er niet zijn. Ben gewoon ontzettend onzeker. Wil niet op haar rijden als ze pijn heeft. En ben zo bang dat het terugkomt. Al was de veearts toen duidelijk hoor, als het goed zou gaan, gaat het goed.. Dan kunnen we steeds meer gaan doen en weer lekker genieten!

Maar dat doe ik niet echt... Ik doe het al een stuk rustiger aan qua opbouwen dan de kliniek adviseerde. En het gaat ook eigenlijk gewoon hartstikke goed. Maar ik durf amper op te bouwen. En ik durf niet meer naar buiten. Straks is het zand te zwaar voor haar.. Of het asfalt te hard.. Pfff, zo rot die onzekerheid! En Famke.. Tsja, die wilt gewoon erg graag! Die is zo werkwillig als wat en staat te springen om weer heerlijke ritten te maken. Ik ook hoor!

Ik mis de buitenritten ontzettend en het 'echte' trainen. Nu kunnen we sowieso nog geen lange ritten maken hoor, maar we mogen al kort ritjes en in de bak al wat langer/ intensiever. Maar ik durf het gewoon niet...
Herkent iemand dit? Het is zo lastig! Aan de ene kant denk ik: gewoon doen! Het kan, haar been is dun, ze heeft geen last, ze wilt graag.. Maar aan de andere kant ben ik doodsbang dat het terugkomt! En dat we weer van voor af aan kunnen beginnen :( Meh, rot!

Mensen die dit herkennen, of tips hebben? :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 07:08

Ja! Ik herken dit! Mijn paard heeft bij de vorige eigenaren al 2 keer een peesblessure gehad, heeft op de foto ook een bemerking gekregen daardoor. Ik was op een dag buiten aan het rijden en toen was die ineens stokkreupel. Peesblessure te pakken. Ik heb hem toen 6-9 maanden gewoon in het land gezet, beetje stappen tussendoor maar verder alleen poetsen en niet een heel revalidatieschema. Alles heb ik gedaan op eigen gevoel en ervaring. Daarna heb ik hem weer heel rustig opgepakt, nu zijn we 3 jaar verder, en geen pas kreupel meer geweest. Het is en blijft een gevoelige plek, maar een paard is niet van suiker. Ga niet door zwaar zand heen galopperen en alles, maar als jij lekker buiten een staprit maakt en een drafje of galopje maakt op een pad wat geschikt is, zal je paard echt niet ineens weer kreupel worden. Doe alles gewoon lekker rustig aan, niet te lang, niet te wild.

Als jij al een geruime tijd bezig bent met revalideren, de DA zegt dat je paard goed is, dan kun je dat best aannemen. Ik snap je onzekerheid, en ik zou als ik jou was nog lekker een halfjaartje rustig aan doen, doe lekker wat goed voelt voor je en dan komt het wel goed. Mijn paard is bijna 21, heeft in zijn leven 3 peesblessures gehad en wandeld nog steeds vrolijk met me mee. Crossen, springen, dressuur, ik doe er alles mee. Met jouw paard gaat het ook wel goed komen!

Somebitch

Re: Onzeker na peesblessure.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:42

Ik snap de onzekerheid, maar daar moet je vanaf. Doorzetten en je aan het schema houden is erg belangrijk, je moet imo niet rustiger gaan doen dan wat de dierenarts aangeeft, de pees heeft juist wat pieken nodig om weer goed te kunnen herstellen.

Voel na het rijden de benen, koel ze eventueel na het werk en als je echt zo onzeker bent laat dan wat sneller een echo maken dan dat de dierenarts adviseerde dan zie je ook op de echo dat je vooruit of achteruit gaat, je zult zien dat het allemaal wel mee zal vallen :)

Succes met opbouwen!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:18

Ik snap het ook en heb hetzelfde gehad ! En maar staren naar dat been.......

Ga juist nu leuke dingen doen om het plezier terug te krijgen, zoek een mooi (vlak) bospad op, of lekker uitstappen op de weg, dan vergeet je een beetje die focus op het been. In het bos kan je ook prima opbouwen ;-)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:33

Ik herken dit helemaal... Om een lang verhaal kort te maken. Mijn ruin kreeg iets meer dan 3 jaar geleden zijn eerste peesblessure. Na 4 maand stappen en opbouwen merkte we dat hij rechts achter niet correct was. Het verdikt was opnieuw een peesblessure, maar deze keer was het veel ernstiger. De kans op herstel was laag, dus toen beslist om een 2de paard aan te schaffen waar ik mijn zinnen op kon zetten. Ik heb meer dan een jaar gestapt met hem aan de hand, iedere dag! Nu zijn we al een klein half jaar rustig aan het opbouwen :) ik weet nu dat ik moet genieten van elk ritje met hem! Als het goed gaat, dan doen we wat we allebei leuk vinden. Voel ik dat het been wat opgezet is dan krijgt hij rust en stappen we enkel. Met deze motivatie staan er in het voorjaar opnieuw 2 wedstrijden op onze planning. Tuurlijk plan ik deze niet te kort achter elkaar en kijk ik naar de locatie qua bodem.

Je paard heeft niets aan jouw onzekerheid. Probeer je tijd te nemen om rustig op te bouwen en geniet van de ritjes die je samen kan maken. Ik denk altijd 'er zijn mensen die niet meer met hun pardon kunnen rijden na zo'n blessure' dus mag ik gelukkig zijn!
Ben je dan nog onzeker of het nog wel oké is, vraag dan raad aan een deskundige. Ik bel mijnog DA nu liever 1x teveel dan te weinig.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:45

Bedankt allemaal. En ja, jullie hebben ook gelijk; als de dierenarts zegt dat je op kan bouwen kan dat ook. En ik doe het ook hoor! Alleen vind het gewoon 'eng'.

Ik voel elke dag voor het rijden aan haar been en als het goed voelt ga ik rijden en als hij ook maar ietsjes dikker of warmer is heeft ze 2 dagen vrij en kijken we daarna weer. Ook na het rijden voel ik aan het been en ik spoel hem ook af.

Maar ik let ook echt te veel op dat been, want als ze links op rust staat let ik er amper op en als ze rechts op rust staat let ik heel erg op, waardoor het voor mijn gevoel soms lijkt alsof ze haar rechterbeen dus meer op rust zet en dan wordt ik weer bang haha.

Maar goed... Misschien wordt die angst minder als we straks alweer een jaar of 1,5 jaar bezig zijn.

Het bos durf ik nu echt nog niet, het begin van ons bos is ontzettend mul en veel klimmen en dalen. Ik vind dat te risicovol. Hoewel ik het liefste altijd het bos en duin in ging.

Over de stenen een stapritje vind ik ook eng. Straks belast ze zich daardoor te erg omdat het hard is. Of wanneer ze gaat dribbelen uit ongeduld, wat ze weleens wilt doen. Of als ze opzij springt omdat ze iets eng vind. Dat gebeurt niet vaak hoor, ze is 99% verkeersmak. Maar het kán..

Het is gewoon lastig haha .

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:54

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:35

Denk dat je jezelf een beetje tijd moet geven. Denk dat veel mensen die om hun paard geven maar blijven kijken op de plek waar het probleem zat. Wat ik wel wil toevoegen is dat harde ondergrond juist super is. Stappen op het harde wordt ook vaak aangeraden bij peesblessures. Dit stimuleert de bloedsomloop en daarmee te genezing. Misschien dat dat je helpt om gewoon lekker de weg op te gaan ;)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 20:57

De dierenarts zei dat bij deze peesblessure ik juist niet te veel op het harde moet lopen en het liefst opbouwen dus in de bak doen. En niet teveel figuurtjes rijden, zoveel mogelijk over de hoefslag.

Maar inderdaad, misschien slijt de angst met de tijd. Hopelijk wel! :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 06:32

Ja ik herken dit zeker weten!
Ik heb voor mijn huidige paard een vosje gehad.
3 jaar in mijn bezit waarvan in totaal een half jaar echt kunnen rijden.. de rest van de tijd was stappen en/of opbouwen en 1 keertje 6 weken op box.

De eerste keer was ik er heel nuchter over.. kwam wel weer goed en ik heb veel begeleiding en de dierenarts liep in het wild op stal dus die hield ons ook in de gaten. Helaas nadat ik weer volledig opgebouwd was maakte ze een enorm hoge bok en daarna liep ze weer stok kreupel.. kn gebeuren.. 6 weken op box en dan beginnen we wel weer opnieuw. Zo gezegd zo gedaan.. uit angst dat ze weer zou bokken heb ik haar 2 maanden met tranguilgel gereden. Dat ging helemaal top. Nou toen kwam de periode dat het wel weer goed ging.. eerste wedstrijdjes kunnen starten.. opeens kwam ze weer stok en stok kreupel uit stal. Weer stappen.. ja toen mocht ik er weer op na een aantal weken.. maar mijn gevoel zei dat het toch weer te snel was.. 2 weken stappen er aan geplakt en het opbouw schema van de dierenarts had ik alles verdubbeld.. toch bij iedere pas draven dacht ik, ja maar wat nou als het teveel is.. of oei ze struikelde, straks komt dit omdat ze pijn heeft. Dit ging een tijdje goed en weer aan het einde Ja hoor weer kreupel.. hoe voorzichtig ik ook was.. weer gestapt. Weer helemaal door de molen bij de dierenarts gekeken of er misschien een andere oorzaak is waarom ze haar benen verkeerd belaste.. niks gevonden.. weer opbouwen.. maar nu wilde ik er zelf niet meer op.. ja wat nou als het aan mijn rijden ligt.. andere ruiter erop. Weer na 4 weken kreupel... toen is uit eindelijk besloten om ermee te stoppen..

Wat ik daarvan geleerd heb.. voelt het niet goed of ben je onzeker.. doe dan minder dan wat er voorgeschreven is.. de dierenarts geeft een indicatie.. meer is niet goed maar minder kan echt geen kwaad! Liever te langzaam dan te snel! Wat mij later nog geadviseerd is mocht dit nogmaals gebeuren.. vraag je instructie om te helpen met opbouwen. Dat het paard niet te scheef gaat lopen zodat hij ontlast en overbelast..