Mijn paard staat stokstijf stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaSoleil

Mijn paard staat stokstijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 09:30

In een Paard en Sport magazine zag ik staan dat als je paard met zijn voorbenen stijf stil staat je de dierenarts moet bellen. Maar mijn paard doet dat heel vaak! Wat is dat en wat moet ik ermee?

Maartje1990

Re: Mijn paard staat stokstijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:37

als je paard met zijn voorbenen stijf stil staat moet je de dierenarts bellen???? daar heb ik nog nóóit van gehoord. Ik snap ook niet goed wat er bedoeld wordt? Als je paard niet meer wilt lopen?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:41

Hoe bedoel je, TS? Staat hij gestrekt?
heb je misschien een foto ervan?

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 09:45

Lucia88 schreef:
Hoe bedoel je, TS? Staat hij gestrekt?
heb je misschien een foto ervan?

Nee ik heb geen foto. Het lijkt alsof hij extreem geschrokken is en hij snuift en doet zijn kont naar beneden, alleen zijn voorbenen blijven recht. Eerst dacht ik dat het gewoon schrikkerigheid was maar ne ben ik bezorgd...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:50

Wat in de P&S bedoeld wordt is stokstijf stil staan en niet meer van de plek kunnen. Dat is heel wat anders dan plotsklaps stil gaan staan omdat het paard wat ziet. Dan willen ze nog best lopen maar misschien niet de kant op waar jij heen wilt.

Lees de artikelen op de wiki maar eens over maandagziekte/tying up en over hoefbevangenheid. Dat heeft niks met een schrikreactie te maken.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:51

Heb je al eens aan z'n hoeven gevoeld, zijn die warm?
Bij twijfel gewoon DA bellen, t is moeilijk in te schatten zo van achter een schermpje!

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:57

Ik heb dit ook gehad! mijn dierenarts noemde het maandagziekte. ze stond stokstijf met de kont naar beneden gericht en wou geen stap meer zetten. dat is het gevolg van lang niet rijden en dan opeens teveel vragen van je paard.
is uiteindelijk goed overgegaan door rust en weer rustig opbouwen met rijden. en nooit weer last van gehad!

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 09:56

diedepol14 schreef:
Ik heb dit ook gehad! mijn dierenarts noemde het maandagziekte. ze stond stokstijf met de kont naar beneden gericht en wou geen stap meer zetten. dat is het gevolg van lang niet rijden en dan opeens teveel vragen van je paard.
is uiteindelijk goed overgegaan door rust en weer rustig opbouwen met rijden. en nooit weer last van gehad!

Aha! Heel erg bedankt. Ik zal er eens op letten :j