Al driekwart jaar jeuk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kverhage

Al driekwart jaar jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 19:37

Hallo allemaal,

Sorry als ik dit moet bespreken in het algemene jeuk topic, maar daar kan ik niet ditzelfde terug vinden. Ik heb een fjord van 24, die sinds eind lente/begin zomer vreselijke jeuk heeft. De vee arts weet het ondertussen niet meer en wij op stal ook niet. Hij heeft voornamelijk jeuk op ze flanken/zijkant buik, op die plekken kan hij zich tot bloedens toe open krabben. Maar eigenlijk jeukt zijn hele lijf, poetsen is dan ook heerlijk. Met mate jeukt zijn staart, maar als ik dat was met betadine 1x in de 1/2 maanden is dat opgelost. Wel jeukt hij met periodes aan zij hals/manenkam aan de zijkant van de deuren als die open staat. Hij heeft geen schilfers en geen bultjes. In de zomer had hij wel een soort van zwarte harde puntjes in ze vacht, maar die zijn uiteindelijk weggegaan (ik denk door de sebacil?). Hieronder een lijst van wat we hebben geprobeerd:
- wassen met betadine gecombineerd met antibiotica en prednisolon, dit was het eerste wat de veearts zei, dit leek aan te slaan. Dit was de periode dat alle paarden ergens 24/7 een land op konden voor een paar weken, hij leek zo op te knappen dat hij mee is gegaan en daar verdwenen alle klachten en alles genas, behalve 1 gek hard plekje wat nu nog op ze flank zit, dit ljkt nu een langzaam genezend litteken te zijn (?) vee arts weet niet precies wat het is. Toen hij terug kwam van het land was het eerste wat hij op stal deed jeuken, toen weer de veearts erbij gehaald en het volgende gedaan:
- weer aan de antibiotica en prednisolon en de plekken wassen met betadine, dat hielp niet meer
- wassen met sebacil
- helemaal alles scheren
- van kuil naar hooi
- krachtvoer veranderd naar zo laag mogelijk zetmeel, suiker en granen (hier kwam een cranio sacraal therapeut mee)
- homeopathische druppels van de cranio sacraal therapeut
- bloed laten testen op alles wat kan (daar kwam uit teveel eiwitten en te kort aan vit E, dit vul ik nu aan met chevevit vit E)

De cranio sacraal therapeut heeft een drainage aangeraden na alle medicijnen dus hij heeft toen de groene os drainage compositum gekregen. Hier werd de jeuk eerst erger van, later leek het wat minder maar niet weg. Ook voelde zij iets bij zijn nieren, maar kon niet plaatsen wat.

Ook heeft hij een paar weken geleden een hoefzweer gehad en nu rotstraal, wat volgens mij gewoon weer een teken is van teveel afvalstoffen? Want zijn stal is altijd schoon, de mest word meerdere keren per dag er uit gehaald, verzorg elke dag zijn hoeven en had met die hoefzweer nergens in gestaan. Maar dan zou je denken dat die drainage meer heeft gedaan. Een huid biopt zou nog een optie kunnen zijn, al denken wij allemaal dat het van binnenuit komt. Kortom, ik weet het echt niet meer... maar wil mijn lieve vriendje zo graag helpen.

Op dit moment staat hij op hooi (wat wel erg groen is) en 3x p.d 1/4 subli dieetmix (omdat de andere paarden op stal dan ook eten krijgen). Staat op stro en komt elke dag een paar uur per dag buiten (ivm winter en geen stal met hele dag buiten kunnen vinden in de omgeving, zomer wel overdag buiten)

Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal!!

Stal_Fiore

Re: Al driekwart jaar jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:40

Klinkt als een heftige vorm van zomereczeem.
Hafje die ik ken heeft precies het zelfde. Ook bij hem helpt niks.

Staat je paardje onder een zomereczeemdeken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:47

Nu met de recente vorst nog jeuk? Dan denk ik eerder iets als mijt of luis dan knutten. Bloedprikken en in elk geval nier en lever waarden laten bepalen is ook een optie.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:56

Ik zat ook te denken aan luis of mijt. Gebeurt vaker dat men dat over het hoofd ziet.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:04

Ik lees even mee. Ik top al 3 jaar ieder jaar van maart tot eind augustus met jeuk. Paard heeft overal jeuk en tot bloedens toe.Overal op getest, niks uitgekomen. Dierenartsen weten het niet. Alles ondertussen geprobeerd.ze staat het gehele jaar met een deken. (Op het moment dat de winter deken afgaat gaat gelijk de exzeemdeken op) dierenarts heeft me nu aangeraden om cavallese oral te proberen. Maart beginnen tot einde zomerseizoen. Dus dat word m'n test dit jaar. Als er iemand ervaring mee heeft hoor ik dat graag;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:03

Kunnen wormen ook niet deze jeuk veroorzaken?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:19

Wat mij opvalt is dat je zegt dat met bloedtest teveel eiwitten erin zit, kan het niet zijn dat jou paardje daarop overgevoelig reageert? Omdat je paardje begint te jeuken met lente?

Heb je verder op wormen getest?

Wat ik bij mijn pony gedaan had is met teerschampoo wassen, heeft de ergste jeuk weggehaalt.
Hij jeukte ook naar had geen exzeem, hij was ook erg ziek (longkanker).

Ik zeg niet dat dat het probleem is maar misschien een onderliggend probleem?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 22:56

Zomereczeem denk ik zelf ook niet aangezien het buiten op het land verbeterde en ook de hele winter gewoon is door gegaan. Hij staat dus ook niet onder een eczeem deken.

Mijten hadden als het goed is met de sebacil moeten verbeteren denk ik? Ook heeft geen een ander paard last gekregen van jeuk (hij staat altijd met andere paarden buiten)

Bloedprikken is al gedaan en alle organen waren in orde zeiden ze, ik had alles laten testen

Wormen heb ik niet recent op laten testen, hij heeft wel recent nog ze jaarlijkse wormenkuur gehad, of is het dan handig om alsnog te laten testen??

Eiwitten denk ik dus ook dat hij gevoelig op reageert, hij staat nu dan ook op hooi, weet alleen niet of die alsnog te eiwitrijk is, wou daar bij de volgende bestelling, die bijna is, speciaal om vragen en als krachtvoer op de dieetmix die 11% eiwitten bevat volgens mij. Ik weet niet of er een krachtvoer is met lager eiwitten zonder granen en zonder mais en laag suiker/zetmeel? Heb daar wel naar gezocht nog maar eigenlijk niet gevonden.

We gaan hem nu morgen op vlas zetten.. wieweet is dat nog wat..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:02

Als het buiten op het land verbeterde, zou het ook nog een stofmijtallergie kunnen zijn. Ik had er nog nooit van gehoord bij paarden totdat we bij een paard met jeuk, ook vnl op de flanken, door zijn gaan testen.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 12-01-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:03

zet je paardje eens op zemelen met mueslie voor een aantal weken, lijkt toch een allergische reactie ergens op en in brok zitten veel toevoegingen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:04

Huidparasiet is een weerstandsprobleem, als de andere paarden dat niet hebben, krijgen die er geen last van.

Als je eiwitgevoeligheid vermoed, hoeveel werk doet hij?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 23:13

@eva 1969, hoe zijn jullie erachter gekomen dat het dat was? En wat hebben jullie gedaan?

@ marimba, in bijna alle muesli's zitten granen, mais of veel suikers die hij niet mag.. de zemelen zou ik wel kunnen proberen maar daar moet denk ik wat doorheen nog? (volgens mij een hele domme vraag, maar heb het nig nooit gemaakt) opzich zitten in de dieetmix die hij nu krijgt volgens mij niet veel toevoegingen

@tamary ik rij hem gemiddeld 5 dagen in de week wat eigenlijk altijd buitenritjes van 1-2 uur zijn, de andere dagen meestal los longeren of dagje vrij, wandelen doen we ook wel eens
Laatst bijgewerkt door kverhage op 12-01-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:19

kverhage schreef:
@eva 1969, hoe zijn jullie erachter gekomen dat het dat was? En wat hebben jullie gedaan?

@ marimba, in bijna alle muesli's zitten granen, mais of veel suikers die hij niet mag.. de zemelen zou ik wel kunnen proberen maar daar moet denk ik wat doorheen nog? (volgens mij een hele domme vraag, maar heb het nig nooit gemaakt) opzich zitten in de dieetmix die hij nu krijgt volgens mij niet veel toevoegingen

@tamary ik rij hem gemiddeld 5 dagen in de week wat eigenlijk altijd buitenritjes van 1-2 uur zijn, de andere dagen meestal los longeren of dagje vrij

de zemelen meng je met wat water, op 1 voerschep zemelen van pavo 0,25 ml water goed mengen tot alles vochtig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:23

Heb je al eens geprobeerd hem van het stro te houden? Bijv. Een maand op vlas of mot zetten.
De plekken die jij beschrijft, komen in aanraking met stro als hij ligt. Zeker toen hij 24x7 buiten stond verbetering gaf. Zou je denken dat je het in stal moet zoeken.

Mijn hond is allergisch voor stro (mijt) en heeft dezelfde soort klachten. Hij ligt op stal altijd graag in het stro. Het stro hebben we nu weggehaald. Nu hij niet meer in aanraking komt met stro, zijn de klachten verdwenen.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 07:58

@ janouk, we gaan hem vanaf vandaag op vlas zetten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:13

Duim duim duim

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:01

D.m.v. een allergietest. Bloed getrokken en door mijn veearts opgestuurd naar Duitsland om te testen.
Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een desensibilisatietraject waarbij een serum werd gemaakt van zijn eigen bloed. Dit moet volgens een bepaald schema toegediend worden waarbij het doel is uiteindelijk zo lang mogelijke tussenperiodes te hebben zonderjeuk. Ook had dit paard altijd een deken op. Zonder ging niet. Paard is inmiddels niet meer in ons bezit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:04

Misschien kan je wel stapje voor stapje dingen veranderen.
Zoals maandag van het stro af.
Geef het even de tijd of je verandering ziet voordat je weer met bv het eten verder gaat.

Anders weet je straks nog niet waar het aan ligt.

Heel veel succes hoop dat je er nu snel achter komt wat het is.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:04

Het klinkt in mijn ogen wel als mijt. Mijn paardje heeft ook sinds augustus afgelopen jaar enorme jeuk (op zijn rug) en niks helpt. Alleen wassen met chemisch spul genaamd ByeMite. Dan gaat het even goed, maar je moet echt álles wassen. Dus naast je paard ook de stal waar hij in staat en zijn spullen, alleen dán kan het helpen. Ik gebruik inmiddels Derfen lotion tegen de jeuk en ik moet zeggen dat het stukken beter gaat zo. Manny moet het denk ik uitzingen, want we hebben een huidschraapsel laten nemen en daar kwam ook geen mijten uit. Dus we doen het even zo, en over een paar maanden laten we ook een huidbiopt nemen :)

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 02:31

Omdat we al al die tijd aan het proberen zijn en elke keer overtuigd te weten zijn waar het van komt, toch gister besloten om naar Eric Laarakker te gaan. We hebben woensdag de 25e al een afspraak. We hebben hem daarom niet op vlas gezet gister, ik bleef maar een twijfelend gevoel houden omdat er voor hem al heel veel is veranderd de laatste tijd (hij is sinds 1dec van mij, hiervoor manege paard op de manege waar ik werk en leasde hem deels + alle dingen die we veranderd hebben denkend dat dat de oorzaak van de jeuk zou zijn) en hij daar volgens mij toch wel moeite heeft met al die veranderingen, ook al zijn ze positief, even de tijd te geven tot we bij laarakker zijn geweest en dan hopelijk meer weten.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 06:50

Jeuk kan ook veroorzaakt worden door afwijkende leverwaarden. Mijn paard heeft het een aantal jaren terug ook gehad. Iedereen begon meteen eczeem, mijt, luis te roepen, maar bleek dus van binnenuit te komen. Heb toen maandenlang gedruppeld met levercompositum etc. (hielp overigens niets) en daarna nog vanalles geprobeerd. Wat bij hem hielp *(maar dat hoeft niet bij jou paard te helpen) was hem scheren en de plekjes (duizenden kleine bultjes) wassen met zeewater....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:11

Klinkt als wat mijn fjord had. allen knaagde hij niet tot bloedens toe.

Ik ben er nooit achter gekomen wat hij precies had want ook mijn DA wist het niet meer.
Hij mocht geen krachtvoer meer. Alleen een vitaminekorrel en wat pulp. Verder leek het er ook op dat het erger werd als zijn huid weer vies werd dus altijd goed afsponzen na het zweten tot op de huid en schoon materiaal gebruiken.
Ook rotstraal en zweer.
Geef je nog steeds vit E? Ik vermoed dat je daar mee gestopt bent? Misschien dat weer gaan voeren?
Is het hooi getest op suiker en eiwit?

Ik ben heel benieuwd wat laarakker zegt.. Hopelijk weet hij het..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:32

Ben wel benieuwd wat ze gaan vinden, die van mij ook jeuk op de flanken,vorig jaar was het heel erg.
Maar geef nu een hooggedoseerd vitaminebrokje bij en het is over :j
Bij de mijne is de waarschijnlijke oorzaak terug te vinden in het niet optimaal werken van de darmen :j

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:48

De haflinger van mijn tante had dit probleem ook. Naar dierenarts geweest en niks kunnen vinden. Zij heeft een aantal keer een spuit gehad met pretnison waarvan er een hoge kans was op hoefbevangheid. ook dit hielp niks. Uiteindelijk vroeg ze of wij niet iets in de winkel hadden wat hielp. Ik heb haar toen de TWM horsemix geadviseerd. Dit is een voedingssupplement wat het lichaam van binnen ontslakt en daardoor het paard minder gevoelig maakt voor allergie. Ik had er zelf niet zo'n vertrouwen in , want als de dierenarts het al niet kan oplossen...Maar het helpt! Paard heeft geen jeuk meer en mijn tante voert het nu al meer dan een jaar. ze durft ook niet meer te stoppen.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:27

Heb je al eens een aloe-Vera gel geprobeerd?