Wat heeft mijn paardje/tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Wat heeft mijn paardje/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 18:34

Hey,

Ik rij al ongeveer 1,5 jaar met mijn verzorgpaardje. De eigenaar rijdt er niet mee en verzorgt ze ook niet. Die komt misschien is 1 keer in de maand naar haar kijken (het paardje staat op een pensionstalling).

Ik ben er mee begonnen toen ze 4 à 5 jaar was. Ze was toen een half jaar zadelmak (niet echt deftig, er had al eens een zadel opgebleven en al iemand opgezeten, maar voor de rest kende ze niets). Ik heb toen ook 3 keer les gepakt bij mijn trainer die me hier gied in begeleid heeft en die had ook al veel ervaring met jonge paarden.

De eerst 4 maanden reed ik 3 keer per week (3 keer les). Dan ben ik overgegaan naar 4 keer per week rijden (2 keer les en 2 keer op mijn eigen). Nadat ze een jaar gewerkt had heb ik haar 14 dagen rust gegeven, een paar uurtjes in de wei en voor de rest op stal (was niet anders mogelijk). Sindsdien rijd ik 5 keer per week (2 keer les en 3 keer op mijn eigen, bij die 3 dagen zit ook soms 1 dag met de Pessoa of gewoon longeren of wandelen ofzo.

Mijn trainer en (ik ook) klaagt er van dat ze te snel moe wordt. Ze bouwt geen spieren op ofzo. Ook geeuwt ze heel veel. Ze heeft wel een glanzende vacht. We hebben nu bloed laten trekken (na veel zagen) en er is niets mis, het is 100% correct. Ze is ook zuur als ik aansingel of benen geef. Ze heeft dat altijd wel een klein beetje gehad, maar nu is het erger. Dus dachten ik, mama en een paar mensen op stal dat het iets aan haar maag zou kunnen zijn.

De eigenaar vindt dit allemaal bullshit. Ik heb het bloedonderzoek zelf moeten betalen, ook de tandarts deze zomer. Ik moet altijd heel lang zagen als ik denk dat er iets mis is. Mijn trainer zegt dan da ik dat is moet vragen aan de eigenaar.

De eigenaar wilt nooit dat er een dierenarts komt. Nu zou ik aan jullie willen vragen of je ervaringen hebt met maagproblemen. Of het kan kloppen of ze iets aan haar maag heeft.

Dan ga ik het wel vragen of ze een dierenarts willen laten komen. Met nadruk op wat het zou kunnen zijn.

Groetjes

Dancyy

Re: Wat heeft mijn paardje/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:05

Moeilijk doen bij het singelen geeft vaak aan dat ze last van de rug hebben. Ligt het zadel wel goed?

simone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:33

Heb zelf een paard met maagproblemen gehad en herken de symptomen: gapen, zuur met singelen en been geven. Ik heb haar destijds behandeld met abprazole van abler besteld via abler.com omdat gastroguard onbetaalbaar is. Ze was heel snel een ander paard.

Anoniem

Re: Wat heeft mijn paardje/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:01

Wat vervelend dat de eigenaar niet wil dat er een da bij komt. Heel hard, ik zou dan zeggen laat maar, want je weet dat er wat is, het aardje is niet happy. Ik zou dan gaan zoeken naar een paard waarbij de eigenaar wel de moeite in zijn dier steekt.

Als je er toch zelf mee wilt dokteren, zou ik ook zeggen maagzweer. Maar omdat ze ook moe is en geen spieren opbouwt, kan er meer aan de hand zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:44

simone1 schreef:
Heb zelf een paard met maagproblemen gehad en herken de symptomen: gapen, zuur met singelen en been geven. Ik heb haar destijds behandeld met abprazole van abler besteld via abler.com omdat gastroguard onbetaalbaar is. Ze was heel snel een ander paard.

Dit inderdaad, je beschrijft symptomen van een maagzweer. Hoe veel ruwvoer krijgt ze?