Hoefproblemen en het revalideren hier van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoefproblemen en het revalideren hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:01

Mijn merrie heeft ruim 2 jaar lang last gehad van white line disease in haar stijle voorhoef. Ik ben er ook nog niet van overtuigd dat het nu echt weg is, al lijkt het wel zo. De hoef wordt niet meer open gelegd inmiddels.
Nu heeft ze door dit probleem een aantal andere problemen gekregen. Zo is haar schouder flink ingevallen bij haar aangetaste been, en is dr andere voorhoef nu meer een plat-voet geworden.. -O-

In haar lopen merk ik onder het zadel vooral nog wat gevoeligheid/ onregelmatigheid als ze op de voorhand loopt. Loopt ze goed op dr achterhand dan merk ik er vrijwel niks meer van. Mensen vanaf de zijlijn zien er niks aan.

Maar ik wil natuurlijk graag weer een paard met gezonde hoeven.. Is dat nog mogelijk?
Kan een platvoet weer een normale hoef worden? Wat kan ik doen om haar weer in evenwicht te brengen wat betreft haar hoeven en schouder-partij? Ze heeft nu dus 1 stijle voet, en 1 platvoet aan de voorkant..

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer..

tanjaatjuhh

Re: Hoefproblemen en het revalideren hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:05

Mijn merrie had ook een steile voet en een platvoet dit kwam door een gipsbeen. Zolang de ene te stijl is en de ander te plat zul je dit met rijden merken. Dit kun je langzaam corrigeren met bekappen door de ene hoef geleidelijk in het balgebied te verlagen en de ander bij de teen in te korten.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:08

Ik ben het eens met Tanja (voor zover ik kennis heb van hoeven). Maar ik zou wel graag een keer een foto zien. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:33

Ik ben momenteel in afwachting van de hoefsmid (al een paar weken dus als hij niet snel komt ga ik opzoek naar een ander, het is echt nodig..), dus ik kan nu wel een voor-foto maken. Nu is de steile hoef op zn steilst, en de platvoet op zn platst..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:28

Door de hoeven regelmatiger bij te werken voorkom je standsverandering.