Pony heeft heimwee, wat te doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elvi_Elisa

Pony heeft heimwee, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 17:57

Hoi Bokkers!
28 december heb ik mijn twee pony's moeten verhuizen naar een andere stal.
Mijn haflinger vind het allemaal wel best en heeft er totaal geen moeite mee, mijn B-pony daarin tegen...

Even een klein stukje over mijn pony.
Bovi is een 2,5 jarig ruintje, in juni heb ik hem aangekocht. Hij was toen vrijwel nog nooit in handen geweest en echt een ongeleid projectiel :')
Gelukkig ging dit snel beter, en tegen woordig is hij al hartstikke rustig en "braaf".
Bij mijn vorige stal stonden ze nog op de wei, Bovi stond hier met een shetlander 24/7 buiten, wel af en toe al op stal gehad ter voorbereiding op de winter.
28 december zijn ze samen dus verhuisd naar hun nieuwe stal. De wei is nu helaas niet meer mogelijk en Bovi moet dus ook op stal. Hij is wel rustig, maar ik merk aan hem dat hij niet happy is.
Bovi staat nu naast Zorro in een stal, hij heeft niet direct uitzicht naar buiten (als in echt buiten) wel gewoon een luik waar hij de andere paarden kan zien. Bovi krijgt hooi en een klein beetje brok (ipv gras dus..) . Verder staan ze overdag zoveel mogelijk buiten, in de paddock, of op een klein mini stukje met gras of met slecht weer eventjes buiten en nog even in de binnenbak.
De overgang is dus geestelijk en lichamelijk best groot...

Bovi zijn eetlust is matig, hooi blijft vaak wat liggen en ook zn brokken eet hij niet in 1x op, voer hem zn brokken nu uit de hand want dan eet hij het wel beter ( heb pavo brokken voor 1 en 2 jarige paarden) . Hij is behoorlijk wat ingevallen bij zn flank , en de dag na oud en nieuw (wss stress) was hij wat koliekerig en sindsdien dus niet helemaal zichzelf meer. Dag erna wel beter, maar toch niet zichzelf.
Ik vind hem ook erg loom en rustig overkomen, zit totaal geen pit in, staat buiten ook maar wat te staan, hij lijkt een beetje "dicht geklapt"
Ook is z'n poep vrij dun..

Ik vind het zelf heel lastig, ik probeer zoveel mogelijk voor hem te doen, maar weet ook niet zo goed wat ik nog meer allemaal kan doen, daarom heb ik jullie nodig!
Dus wie heeft er tips?

Ik ga morgen sowieso de DA nog even bellen, die moet sowieso komen voor de tanden van mijn haf en wou Bovi dan meteen meenemen, dus wellicht helpt dat. kan de DA hem ook mooi even na checken op zn gezondheid.

Verder voer ik hem dus brokken bij, en krijgt hij genoeg hooi.
Ik probeer hem zoveel mogelijk buiten te hebben en liefde te geven, er voor hem te zijn.. maarja ik moet ook gewoon werken en kan niet de hele dag bij hem zijn..
Verder zat ik aan slobber te denken gezien hij zo is afgevallen, maar is dit wel een goed idee omdat hij dan weer ander voer krijgt?
Lifeforce heb ik geprobeerd, maar dit eet hij totaal niet, dan laat hij al zn brokken staan...

Wie heeft er tips, ideeën?
Onze dank is groot!

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58DF7257

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58E50425
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 11-01-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dikgedrukte opmaak verwijderd. En maximaal twee foto's zichtbaar gemaakt.

Bernoe

Re: Pony heeft heimwee, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:16

Vervelend! Snap dat je je zorgen maakt :)
Allereerst is vanaf 28 december nog niet zo lang. Het ene paard vind een nieuwe plek gelijk prima, anderen zijn gerust een half jaar van slag. Dus in die zin is het niet gek dat hij nog van slag is.
De overgang is idd mentaal en lichamelijk best behoorlijk, dat geef je zelf ook al aan. Je zegt hij komt zoveel mogelijk buiten, mag ik vragen hoeveel uur? Ik zou zeggen als het circa 10 uur per dag is in de winter dat dit wel goed moet zitten. Persoonlijk vind ik dit het minimale. En dan niet op een blubberig paddockje van 20 bij 20 maar een plek waar hij fatsoenlijk een flinke galop kan doen. Als hij minder dan 10 uur buiten komt zou ik kijken of hij meer naar buiten kan.
Je kan hem natuurlijk altijd even laten checken door de DA.
Ik zou het zelf denk ik nog even de tijd geven, zeg 3 maand en dan verder kijken hoe hef met m gaat. Wel er van uitgaande dat hij dan niet achteruit gaat ten opzichte van nu.
Veel plezier bij je nieuwe stal!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:18

Het is de grote overgang en het is toch een soort van gevangen zetten zoveel op stal.
Waardoor zijn weerstand lager geworden is en nu misschien toch een wormbesmetting boven komt (dun en dunne mest). Een keer extra ontwormen is dus ook een mogelijkheid.
Goed kijken de volgende dag wat er in zijn mest zit.

Elvi_Elisa

Re: Pony heeft heimwee, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 20:16

Bedankt voor de reacties!
Ja misschien inderdaad ook tijd geven.. Mits hij niet verslechterd. Maar gaat je toch wel aan het hart hihi.

Wormenspuit is misschien ook goed idee! Die heb ik hier nog liggen! Ga ik morgen geven.