Er werd me onmiddellijk verteld dat dit probleem erg moeilijk te behandelen is. Operatie, shockwave en ontstekingsremming werd me toegelicht en er werd in eerste stadium gekozen om de bursa in te spuiten met ontstekingsremmers. De vloeistof die uit de bursa kwam tijdens inspuiten was helder. We worden binnen 3 weken terug verwacht voor controle.
Klinisch zijn volgende zaken vast te stellen:
- Paard heeft moeite met inbuigen. Bij stelling worden enkel de lagere halswervels gebogen en wordt het hoger gedeelte van de hals recht gehouden.
- Gevoeligheid bij aanbrengen hoofdstel en aanduwen bursa. Slijmbeurzen zijn ook echt zichtbaar wanneer paard haar hoofd omhoog brengt.
- Explosief gedrag zonder aanleiding. (heel sporadisch= 1 keer per 3 maand)
Iemand hier ervaringen met zo'n probleem? Ik zie af en toe nog wel eens een paard met duidelijk overvulde slijmbeurzen in de hals achter de oren, dus twijfel of dit altijd last geeft. Je ziet dit vooral als je paard zijn hoofd omhoog brengt. En voor de Rollkur discussie hier start: oorzaak is hoogstwaarschijnlijk trauma. Merrie heeft 1,5j geleden met d'r hoofd tegen afdak geslagen. En ik rijd ze ook gewoon vriendelijk natuurlijk