overvulde slijmbeurzen in de hals en verkalking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FurryFamily1

overvulde slijmbeurzen in de hals en verkalking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 11:42

Bij mijn 8-jarige merrie werd vorige week op rx vastgesteld dat er calcificaties zitten thv de slijmbeurzen in de nek. Ik zal de opname hierbij proberen te plaatsen. Maandag werd de volledig nek nog eens gescand (bij Raaphorst in NL), alles ok behalve dus duidelijke verkalkingen zowel links als rechts rond beide bursa in de omliggende spieren/pezen.

Er werd me onmiddellijk verteld dat dit probleem erg moeilijk te behandelen is. Operatie, shockwave en ontstekingsremming werd me toegelicht en er werd in eerste stadium gekozen om de bursa in te spuiten met ontstekingsremmers. De vloeistof die uit de bursa kwam tijdens inspuiten was helder. We worden binnen 3 weken terug verwacht voor controle.

Klinisch zijn volgende zaken vast te stellen:
- Paard heeft moeite met inbuigen. Bij stelling worden enkel de lagere halswervels gebogen en wordt het hoger gedeelte van de hals recht gehouden.

- Gevoeligheid bij aanbrengen hoofdstel en aanduwen bursa. Slijmbeurzen zijn ook echt zichtbaar wanneer paard haar hoofd omhoog brengt.

- Explosief gedrag zonder aanleiding. (heel sporadisch= 1 keer per 3 maand)

Iemand hier ervaringen met zo'n probleem? Ik zie af en toe nog wel eens een paard met duidelijk overvulde slijmbeurzen in de hals achter de oren, dus twijfel of dit altijd last geeft. Je ziet dit vooral als je paard zijn hoofd omhoog brengt. En voor de Rollkur discussie hier start: oorzaak is hoogstwaarschijnlijk trauma. Merrie heeft 1,5j geleden met d'r hoofd tegen afdak geslagen. En ik rijd ze ook gewoon vriendelijk natuurlijk :)

Afbeelding

Rindin

Re: overvulde slijmbeurzen in de hals en verkalking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:54

Ach, wat een vervelende blessure! Ben benieuwd wat het inspuiten gaat doen, dat zal in ieder geval al wat rust in die regio brengen. Shockwave wil idd nog wel eens effectief zijn om calcificaties op te lossen, dus dat zou ik idd in m'n achterhoofd houden. Wellicht is fysiotherapie nog een mooie aanvulling, je paard heeft natuurlijk erg lang bepaalde bewegingen vermeden, dat levert ook pijn en stijfheid op.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:04

Hoi,

Dank voor je reactie. Ik ben er inderdaad vergeten bij te zetten dat ze maandag ook meteen behandeld is door osteopate/fysiotherapeute van de kliniek. Tijdens onze controle staat al een tweede behandeling gepland en daarna gaan we ook intensief samenwerken met iemand in België. (Kliniek is op 2,5u rijden dus niet zo handig op lange termijn). Stiekem hoop ik dat ik met goede fysio nog het meeste kan bereiken op lange termijn...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:05

Super :) Heel veel succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:14

Is de nekband nog wel intact? Aangezien er verkalkingen te zien zijn..?

Mijn paard had daar ook verkalkingen zitten, en bleek een gescheurde nekband te hebben.
Paard had moeite met inbuigen en front maken, had temperatuurverschillen in de benen (gezien dmv thermografie), en liep bij spanning onregelmatig in stap.
Was helaas niets aan te doen (nekband was al voor 75% door, waarschijnlijk ook door een trauma), en heeft nog 2 maanden op de wei zijn 'oude dag' (paard was 5 jaar) gesleten.
Na 2 maanden was inslapen onvermijdelijk..

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:18

Nekband is gelukkig nog helemaal goed. De hele nek is nagekeken met rx en echo. De ligamenten, spieren en wervels zelf zijn goed, op de verkalkingen na. Ze is ook niet onregelmatig gelukkig. Wat jammer dat het bij jou zo gelopen is, moet niet fijn geweest zijn voor je.
Het is bij mij echt een chronisch probleem, wat vermoedelijk al bijna een jaar speelt. Had het al aan verschillende veeartsen voorgelegd, maar werd jammer genoeg tot recent niet serieus genomen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:24

Misschien niet helemaal te vergelijken maar een slijmbeurs(ontsteking) doet echt ontzettend zeer. Ik heb het in mijn schouder gehad. Je noemt het onsteking maar het is eigenlijk opgezet/opgevuld. Het geeft echt een vlammende pijn bij bepaalde beweging. En die beweging ga je ook echt niet maken.
Ik neem aan dat dit bij een paard ook geldt.

Ik hoop dat de zwelling afneemt want dan neemt de pijn ook af.
Heel vervelend.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:33

justkid schreef:
Misschien niet helemaal te vergelijken maar een slijmbeurs(ontsteking) doet echt ontzettend zeer. Ik heb het in mijn schouder gehad. Je noemt het onsteking maar het is eigenlijk opgezet/opgevuld. Het geeft echt een vlammende pijn bij bepaalde beweging. En die beweging ga je ook echt niet maken.

Heel vervelend.

Volgense de arts is het niet ontstoken, maar overvuld. Als het echt ontstoken was, zou de vloeistof die eruit kwam niet meer netjes helder zijn en zou ze inderdaad veel heftiger reageren. Vergelijk het met een piephak op de achterbenen: dat is ook een overvulling van een slijmbeurs na een harde klap. Daar hebben ze meestal geen last van, tot er ooit een ontsteking zou op komen. Maar een piephak is ook iets wat je heel moeilijk weg zou krijgen, als je dat al zou willen natuurlijk want ze hebben er toch geen last van. In dit geval geeft het natuurlijk wel last owv de verkalkingen en de lastige plaats. Midden tussen spieren en ligamenten die tijdens rijden toch wel aangesproken worden. Ze wordt overigens niet meer gereden op dit moment en krijgt alle rust die ze nodig heeft.

Maar heel fijn dat je zo meedenkt, dankje!!

Hotguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:06

Een vervelende situatie, heel veel succes ermee! Ik ben benieuwd wat de stand van zaken gaat zijn na week 3.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 10:45

Gisteren het dossier doorgestuurd naar een kliniek in BE om te vragen of ze hier ervaring mee hadden. Ze belden me 's avonds op met de bevestiging dat het een ernstig probleem is en dat zij zouden opereren... Gaan we natuurlijk niet zomaar ineens op in gaan, maar het is wel verwarrend dat de meningen zo verschillen. Denk dat ik het dossier dus aan nog enkele andere klinieken ga voorleggen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:51

Verstandig! Zou ik ook doen

Helli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:37

Hoi ik ben hier nieuw en op zoek naar de slijmbeurs achter oren wij zijn ook aan t tobben va dec wij hebben de slijmbeurs die ontstoken is en de pees die er om heen loopt die ook niet goed is met vocht gat ed erin serieus echt ernstige blessure ,onze da heeft een foto gemaakt en erna de echo waar alle ernstige dingen naar voren kwamen we hebben ook een sec op bij sdmc gedaan kwam t zelfde uit . ik moet zeggen dat ze echt niet lekker in haar vel zat ik dacht eerst koliek maar ze schudde met haar hoofd had wat verhoging en stond steeds op rust de bult is leeg gehaald en ontstekingsremmer erin kwam vocht uit en aan de metacam dus ze knapte wat op en t ging goed tot afgelopen week ze weer niet lekker was en de da erbij we dachten einde verhaal ,maar heeft ze behandeld de vlgde dag met prp behandeling nu afwachten hoe t gaat ik ben wel blij dat er meer zijn met dit probleem

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:08

Toevallig is bij mijn paard vorige week dezelfde diagnose gesteld. Nekband en wervels intact maar wel ernstige calcificaties te zien. Verder waarschijnlijker een recenter geval dan bij topic starter: de bulten waren gevuld met bloed en daarin dreven stolseltjes.

Er is niets aangeprikt.

Ik heb voor drie weken een flinke prednisolon kuur meegekregen en voor twee weken pijnstillers.

De prognose als sportpaard was zeer slecht. In mijn geval is dat niet zo'n probleem, ik heb mijn paard nl vanaf dat hij 4 maanden is, samen hebben we Z2 gestart en hij is de laatste vier jaar eigenlijk al met zijn pre pensioen bezig (buitenritjes etc)

Wat er gebeurd is weten we niet? Kop gestoten, over de kop, achterover geklapt? Ander paard aan zijn halster gehangen.

Ik ben dus erg benieuwd hoe het met het paard van topic starter gaat!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:33

Heb je foto's van de kaak met zwellingen?

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:06

EvelienImani schreef:
Gisteren het dossier doorgestuurd naar een kliniek in BE om te vragen of ze hier ervaring mee hadden. Ze belden me 's avonds op met de bevestiging dat het een ernstig probleem is en dat zij zouden opereren... Gaan we natuurlijk niet zomaar ineens op in gaan, maar het is wel verwarrend dat de meningen zo verschillen. Denk dat ik het dossier dus aan nog enkele andere klinieken ga voorleggen.

Hoe gaat het nu met je paard EvelienImani? Kan de kliniek in Belgie opereren?
En hoe gaat het met de andere paarden met dit probleem? ( Helli / Maitu?)

Ik heb een paard met exact hetzelfde, hoop dat er ergens een effectieve behandeling mogelijk is..
Mijn dierenarts zegt dat vergruizen met shockwave en verwijderen dmv operatie bovenin de nek niet mogelijk is en wil het risico van inspuiten niet nemen na een eerdere ervaring waarbij door reactie op de injectie de kalkvorming sterk verergerd is. Daarbij lijkt inspuiten een tijdelijke oplossing, het probleem zelf blijft natuurlijk aanwezig, dus ik voel er zelf ook niet veel voor om het risico op verergering te nemen :n

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:56

justkid schreef:

Heel vervelend.

Nou, inderdaad. Heb het zelf ook gehad en struikelde een keer en stak die arm uit in een reflex en draaide door die slijmbeursontsteking heen. Zooo dat heb ik geweten, stond te kotsen van de pijn.....onderschat de pijn hiervan niet :o

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 15:22

Ik wil niet tegenspreken dat dit erg pijn kan doen, want dat geloof ik zeker. Alleen hoeft dat toch zeker niet altijd het geval te zijn. Paarden met een piephak ondervinden hier zo goed als geen hinder van en dit is een gelijkaardig geval van een overvulde slijmbeurs. Ik ben ervan overtuigd dat Imani hier zeker last van heeft, maar er zijn er genoeg die er geen hinder van ondervinden.

Ik heb dit probleem overigens niet opgelost gekregen. Als mijn merrie verder volledig vrij was van andere problemen had ik zeker operatie overwogen. Alleen had ze jammer genoeg nog andere zaken die haar mogelijks belemmerden, waardoor we besloten hebben niet meer verder te gaan met behandelingen. Ze stelt het goed als weidemaatje momenteel. Sorry dat ik hier geen positievere boodschap kan brengen!

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:52

Ik heb sinds enkele dagen een Horka crown hoofdstel voor mijn merrie, lijkt een succes! Schudden en zwiepen met hoofd en hals bij de opstart is er veel minder mee en haar bewegingen zijn ruimer en meer ontspannen.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:26

Ook bij mij is geen oplossing mogelijk gebleken. Hij is tegenwoordig weide paard. Zo op de wei heeft hij nergens last van en we zien wel wat de toekomst brengt.

Een normaal hoofdstel of halster zit inderdaad niet fijn door de bulten.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 05:24

Ben altijd erg benieuwd waar die ontstoken bursae zitten.?

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:22

Equinedn schreef:
Ben altijd erg benieuwd waar die ontstoken bursae zitten.?

Nou eigenlijk precies op de plaats waar het kopstuk van een hoofdstel loopt, dus links en rechts net achter de oren, dat is mij tenminste verteld.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:02

Hoe zien jullie dat er verkalkingen zijn op de foto? Waar zie je dat aan?
Alvast bedankt!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:05

Ik weet niet of het op de foto te zien is, zo ja, dan zouden verkalkingen wit moeten worden, net als bit. Maar omdat het relatief klein is, waarschijnlijk wat meer grijzig.

Op ultrasound zie je het vaak beter, daar wordt het ook wit op/zwart er achter.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:08

Die hakkelige randen zijn geen probleem?