(ok, en de blinde, maar toch
). Daarnaast is de pony vermoedelijk allergisch aan gras (jeuk & zwelling van tong) maar reageert dus ook op hooi/voordroog/etc (is immers ooit gras geweest). Hoe droger het hooi, hoe minder. Sinds hij niet meer op gras staat maar op een zandpaddock met onbeperkt hooi/stro ging het eigenlijk heel goed, zelfs zijn tong was minder dik, iets wat ook anderen opviel.
Gisteren kom ik op stal aan, door omstandigheden 3 dagen niet geweest maar dat gebeurt wel vaker. Hij krijgt de dagelijkse benodigdheden dus is geen ramp. Als ik aankom staat hij aan zijn hooibak te eten, ik ga kijken en er ligt nog best veel in (ongeveer 1/3e van zijn portie). Raar, want het is dan al half 3 en hij krijgt dat 's morgens dus doorgaans is alles weggewerkt. Op zich maak ik me niet meteen zorgen, misschien had het wel veel geregend en dan gaat hij meestal in de stal stro vreten tot het droog is en dan buiten hooi eten

Ineens valt mij op hoe hij staat te eten, en daar komen wel vraagtekens bij. Dit is toch niet normaal ... In gewone omstandigheden staat hij met zijn neus in zijn bak en komt daar bijna niet uit tot alles weg is. Nu staat hij boven zijn bak te eten, en vooral het rare: met zijn mond open. Ik heb een stukje gefilmd.
Zijn houding zegt mij dat het niet makkelijk gaat. Ik kijk het even aan en steek de thermometer erin (heb ik standaard in mijn zakken, lang verhaal
) ... 38.6°C . Hmm, niet goed. Ik neem hem even mee naar binnen, halster om doen gaat ook niet als anders (normaal steekt hij zijn neus er zelf in, nu hield hij zijn hoofd gewoon omhoog en moest ik het er echt rond doen) maar hij is verder wel ok. Bij het naar buiten gaan steelt hij geen grasjes zoals anders, maar zijn mond zat ook nog vol met hooi .. Ik laat hem eerst even in de piste, kijken of hij wil rollen, dat wil hij wel, maar nog steeds blijft hij knabbelen op die laatste hap hooi. Tot op de poetsplaats, daar is het pas weg.Op de poetsplaats besluit ik om eens te kijken of hij een wortel wil. Die wil hij wel, echter gaat ook die heel langzaam binnen en staat hij zo'n 10 minuten dit te doen:
Ik heb de DA gebeld, ondanks dat hij niet ziek toont zit het me toch niet lekker. Hij heeft het druk en kan pas 's avonds komen. Bij aankomst zit pony op 38.2°C, in principe geen koorts, voor hem toch nog hoog (zit normaal rond de 37°C). Alles bekeken en gevoeld op het hoofd (en keel en hart/longen/darmen etc), in de mond gekeken en gevoeld. Nogmaals een wortel gegeven waarvan DA ook vond dat het niet ging zoals het moest. Hij wilde toch eens verder in die mond kijken. Pony verdoofd en de grove middelen erbij.
Mond op zich was heel netjes, tandarts is in februari 2016 geweest en had goed werk geleverd zei de DA. Kiezen ed waren allemaal mooi vlak, nergens wondjes van haken of dat soort toestanden, alles spik en span. Alleen die tong, die was toch wel erg dik & groot ... Ook een mini-wondje en een paar mini-zweertjes maar verder niks spectaculairs. Conclusie is dat die tong hem in de weg zit met eten en dat hij daardoor moeilijk het eten naar achter krijgt. Ook blijft er eten achter op die tong (maar hij knoeit niet). Keel etc. verder is schoon (voor zover DA kon zien natuurlijk). Dat of ergens een ontsteking die (nog) niet zichtbaar is, maar dat leek hem niet meteen het geval.
Hij heeft daarna nog iets ingespoten wat zou ontzwellen en dan zou ik vandaag moeten kijken, hij zou beter moeten eten. Volgens stalhouder eet hij nog steeds langzaam maar ik ga vanmiddag zelf eens kijken of er misschien toch verbetering is (en nog eens temperaturen).
Dus ja, de vraag is nu .. waarom zit die tong ineens in de weg? Hij loopt daar al enige tijd mee rond (is 20+) dus waarom nu problemen? Hij is verandert van dieet (van krachtvoer naar bietenpulp en krijgt extra vitamine E en sinds kort koper), dacht dat het daar misschien mee te maken had maar als het een allergie daarop was zou dat eerder moeten geweest zijn volgens de DA (hij staat er nu zo'n 3 weken op en verder geen klachten). Een andere optie is dat hij normaal natgemaakt hooi krijgt (niet geweekt) en dat dit nu omwille van de vorst een week ofzo niet gebeurt is. Dat kon volgens de DA een mogelijkheid zijn, dat hij reageert op het hooi omdat het nu droog is en het daarom moeilijker weg krijgt. Een ander idee heb ik momenteel niet..
Zijn hier mensen met ervaring of misschien nog ideeën?
Het is een heel verhaal geworden, sorry, maar kan maar volledig zijn
Moest het nog niet volledig genoeg zijn verneem ik het graag
(had ik ook niet verwacht hoor
Of misschien hoop ik dat gewoon .. Zit me wel af te vragen na hoeveel tijd het dan weer kalmeert/wegzakt, en waarom hij niet reageert op de spuit die hij gisteren heeft gehad (zou werken tegen zwelling van mond/tong & slijmvliezen).
) dus ik moet gewoon op zijn uitleg af gaan.
Dacht iets van zwelling te voelen aan 1 kant maar is moeilijk als je paard helemaal niet blij is.. Halster aandoen gaat wel gewoon maar verder doen we niet echt wat momenteel. Dus ik kijk het dit weekend nog maar even aan, als het stabiel blijft en er is echt een zwelling moet de DA maandag nog maar eens komen kijken (bij veranderingen uiteraard meteen).