Kreupel op rechtsvoor, niks dik en niks warm!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterr500

Kreupel op rechtsvoor, niks dik en niks warm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 20:44

Hi all,

Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

[November 2016] 2 maanden geleden liep mijn paard Nena lichtelijk onregelmatig. Omdat het een sterk paard is heb ik haar gelijk een paar dagen op rust gezet (alleen stappen). Na deze paar dagen rust ben ik weer gaan opbouwen en ze pakte het super goed op. Maar helaas na 2 weken was ze weer kreupel... Omdat er toentertijd droes heerste op mijn stal was ik niet in de mogelijkheid om naar de kliniek te gaan voor een kreupelheidsonderzoek. Op dat moment was er niks dik en niks warm, ook was het onduidelijk uit welk been het kwam.

[December 2016] Na een paar weken toch maar de dierenarts aan huis laten komen om de pezen te scannen om een peesblessure uit te sluiten. De dierenarts heeft eerst een kreupelheidsonderzoek gedaan en constateerde dat het uit rechtsvoor kwam. Ze hebben stukje voor stukje de onderkant van het been uitverdoofd en toen een gedeelte van de kogel was uitverdoofd liep ze al stukke beter. Voor de zekerheid toch röntgen foto's gemaakt en een echo van de pezen gemaakt, dit zag er allemaal goed uit. Gelukkig! De dierenarts vermoedde een ontsteking in haar kogel en daarom hebben ze Nena op ontstekingsremmers gezet en na een week zouden ze terug komen. Als het niet beter zou zijn zouden ze het gewricht uitverdoven om het probleem beter te lokaliseren. 3 dagen metacam gegeven en 4 dagen later kwam de dierenarts. Het was maandagochtend erg vroeg en de dierenarts deed de buigproef, spannend moment... Ze liep helemaal goed! Super blij! De dierenarts raadde mij aan om nog 3/4 weken te stappen en even niet in de paddock om de ontsteking zo veel mogelijk rust te geven.

[Januari 2017] Vorige week ben ik weer onder het zadel gaan stappen, ze was super braaf en had er veel zin in! Vandaag ben ik weer stukjes gaan draven... Helaas... Ze liep erg slecht, weer kreupel op rechts voor. Maar nogmaals, er is niks dik en niks warm!

Omdat ze beter tot goed liep op de buigproef nadat de kogel was uitverdoofd neem ik niet aan dat het uit een hoger gedeelte van haar been komt.

Heeft iemand dit toevallig ook ooit meegemaakt? Of een idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Groetjes, Sterre

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:53

He wat vervelend voor jou en je paard. Zou het kunnen zijn dat er een hoefzweer zit te modderen?
Vele jaren geleden was een van mijn paarden kreupel. Dierenarts zei 'overbelasting van de pees' en pijnstillers en ontstekingsremmers gegeven. Daarna ging het beter. Toen ik weer ging opbouwen werd de pees wat dik, dus naar de kliniek gegaan voor een scan. Het bleek dat er niks met de pees aan de hand was! Het was een hoefzweer die door de medicijnen was ingekapseld en later toch weer actief
was geworden.
Wie weet is het zoiets. Bij jouw paard zit er ook al lang iets niet helemaal goed en ze heeft ook medicijnen gehad. Bij een hoefzweer is er ook niet altijd een zwelling of plaatselijke warmte.
Iig beterschap met je paard, Sterre!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:01

Super vaag! Ook omdat ze wel goed is op foto/ echo (gelukkig!).

Snel beter worden, Nena! Kun je van de zomer weer met Calys spelen.

Juphil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:08

Hoi, ik zou zeker een mri laten maken van de kogel! Er kan van alles zijn met banden of aanhechting pezen etc, dit is helaas niet altijd op een scan te zien.....

Marjoleinn95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:52

Ik heb ook een paard gehad die ineens kreupel was. De dierenarts heeft toen van alles getest.
Ze hebben haar wat in de kogel gespoten, daarna ging de buigproef iets beter.
Moest toen een korte tijd rust houden. Helaas hielp dit niet.
Terug naar de dierenarts. Die heeft foto's etc gemaakt. Hier was niks op te zien. De laatste optie was toen nog een MRI.
De MRI hebben wij niet gedaan. Wij hebben het paard een jaar op de wei gezet. Na een goed jaar rust heb ik haar voorzichtig opgepakt. Dit heeft erg goed uitgepakt, want ze springt nu erg goed en is niet meer kreupel geweest.

Mijn advies is dus rust en geduld.

Ik hoop dat je er iets mee kan.