Paard krijgt. Veel zand binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1240

Paard krijgt. Veel zand binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 21:59

Hallo,
Mijn paard die staat de hele dag door in het land en kan ook de stal in en ook in de paddock maar hij eet nu ook veel zand doordat het gras zo kort is want kan ik daarvoor geven zodat dat er ook weer uitkomt en niet vast blijft zitten?

Dancyy

Re: Paard krijgt. Veel zand binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:02

Zandweg.
Zelf geef ik sand oil 369 maar dat is best duur spul, zandweg werkt ook prima.

Misschien kan je hooi voeren op de weide?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:03

Sandclear

Guusje1240

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 22:04

Ja we geven ook al hooi maar alsnog gaan ze grazen terwel er bijna geen gras is wat is de prijs van die sand oil 369 en de zandweg ?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:06

Sandoil kost 50 euro voor een pot, zandweg verschilt per merk, kost ongeveer 25 euro per kg

Guusje1240

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 22:08

Oke bedankt ik ga daar even naar kijken kan je dat dan zo lang geven totdat er weer gras is of is daar een bepaalde tijd voor dat je het mag gebruiken?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:09

Kan je gebruiken zolang je wil.

Guusje1240

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 22:10

Oke ik ga even over denken bedankt voor je reactie

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:37

Psyllium vezels (hoofd ingredient van zandweg) moet je max een week voeren en dan weer een tijdje niet. Anders werkt het niet meer.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:41

psyllium vezels of psyllium zaadjes, even zoekfunctie gebruiken er is veel op bokt te vinden over zand en darmen :j :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:49

Naast elke maand een kuur psylliumvezels wil elke dag een scheutje olie ook helpen. Lijnzaadolie is hiervoor heel geschikt (±35ml per dag).

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:32

Ik gebruik voor mijn pony lijnzaad olie en goed ruwvoer. Bouw het lijnzaad olie wel op, dus steeds iets meer per dag. Geef dit ook niet elke dag. Ook gekookt lijnzaad helpt maar als je dat wil doen moet je wel even met je Dierenarts overleggen want dat kan giftig zijn

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:27

Mizora schreef:
Naast elke maand een kuur psylliumvezels wil elke dag een scheutje olie ook helpen. Lijnzaadolie is hiervoor heel geschikt (±35ml per dag).

Lijnzaadolie gaat niet helpen voor zand. Dan is het beter om gekookte lijnzaad te geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:31

De ervaring leert dat een klein scheutje olie wel degelijk helpt voor een heel aantal paarden. Het voorkomt niet alles, zeker niet, maar vaak blijft er wel minder zand achter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:14

Een tijd terug ook een stuk gelezen dat goed ruwvoer ook veel zand kan afvoeren. Goede en veel vezels zorgen voor uitstekende darmwerking en daarmee afvoer van zand. Die van ons staan op 24/7 hooi op paddocks en nooit zand. Wij geven lijnzaadolie, dan een week psyllium en daarna weer lijnzaadolie. Dus tijdens de psyllium een stopweek van de lijnzaad.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:54

troi schreef:
Psyllium vezels (hoofd ingredient van zandweg) moet je max een week voeren en dan weer een tijdje niet. Anders werkt het niet meer.

Ik voer ook regelmatig een 5-7 dagen achter elkaar psyllium, bestel ik via Agradi. Moet dit wel goed mixen met slobber anders eet hij het niet. Er bestaat van Subli ook een kant- en klare psyllium slobber.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:56

Ik bestel via makana.de psylium zaad ( flohshale)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:52

Psylum moetje droog geven, als je het mengt met water wordt het behangplak en het is de bedoeling dat het dat pas doet als het in je paard zit en het zand in de gelei kan vangen. Ik maak meestal een beetje slobber en strooi het er overheen 2 sec voor mijn paard er op aanvalt.
Ik geef twee keer per jaar een kuur. Na de winter als het gras weer gaat groeien en na de zomer als er weinig regen gevallen is en het gras op is. Mijn redenatie is dat ik er beter mee kan wachten tot er geen zand meer gegeten worden anders blijf je aan de gang. Aan de andere kant als dit de eerste kuur wordt maakt het natuurlijk niet uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:27

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:32

TerraHowrse schreef:

Zandweg of psyllium kun je maximaal 1 week gebruiken daarna moet je ff niets meer geven, want het heeft dan geen zin meer en werkt het niet meer door gewenning.

Dus als een weekkuurtje 1 x per maand is het prima.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:33

Ragdollcat schreef:
TerraHowrse schreef:

Zandweg of psyllium kun je maximaal 1 week gebruiken daarna moet je ff niets meer geven, want het heeft dan geen zin meer en werkt het niet meer door gewenning.

Dus als een weekkuurtje 1 x per maand is het prima.

Heb het idd slecht verwoord, ik geef inderdaad een kuurtje in de maand van 1 week (soms sla ik een maand over). :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:40

superpony schreef:
Een tijd terug ook een stuk gelezen dat goed ruwvoer ook veel zand kan afvoeren. Goede en veel vezels zorgen voor uitstekende darmwerking en daarmee afvoer van zand.

:j
Onbeperkt, goed ruwvoer helpt al in die zin dat de paarden dat ruwvoer eten in plaats van de laatste sprietjes gras eruit trekken en zo zand binnen krijgen. Voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.

Maar er is inderdaad ook een onderzoek geweest dat suggereerde dat grote hoeveelheden hooi voeren beter werkt dan psyllium. http://www.equinews.com/answer-exchange ... -in-horses

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:45

Meer ruwvoer, laat oud hooi liggen, leg takken (en boomstammetjes) in het land.....

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:21

Psylliumvezels inderdaad of zelf lijnzaad koken!
Als je er niet teveel gedoe van wilt hebben zijn de brokjes van de Paardendrogist ook handig, deze voeren het zand ook goed af en heb je niet zoveel gedoe van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:28

safina schreef:
superpony schreef:
Een tijd terug ook een stuk gelezen dat goed ruwvoer ook veel zand kan afvoeren. Goede en veel vezels zorgen voor uitstekende darmwerking en daarmee afvoer van zand.

:j
Onbeperkt, goed ruwvoer helpt al in die zin dat de paarden dat ruwvoer eten in plaats van de laatste sprietjes gras eruit trekken en zo zand binnen krijgen. Voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.

Maar er is inderdaad ook een onderzoek geweest dat suggereerde dat grote hoeveelheden hooi voeren beter werkt dan psyllium. http://www.equinews.com/answer-exchange ... -in-horses

Paarden snuffelen evengoed wel rond en pakken sprietjes en dergelijke.

Gekeken naar de beste darmwerking op goede vezels van hooi, is het imo wel belangrijk dat het in combinatie met beweging is. Staat een paard zich bijv 4 uur buiten vol te vreten en dan weer op stal, is dat voor darmen ook niet goed. Dat zand dan als een baksteen valt, kan ik me goed voorstellen.

Je ziet het vaak ook bij koliek dat een rondje met de trailer of wandelen mest opbrengt.

Als vb; ik stond ergens waar een pony veel te eten kreeg, maar amper ooit naar buiten mocht. Als zij ging rijden, mestte die pony echt 6x