Paard 11 jaar hoef katrol en weer klachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen_B

Paard 11 jaar hoef katrol en weer klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 19:22

Vorig jaar in februari is er bij mijn paard hoef katrol vast gesteld.
Het advies van de DA was toen speciaal hoefbeslag en de injectie osphos.
We zijn naar een bekende hoefsmid gegaan voor speciaal hoefkatrol beslag en ze heeft de injectie osphos gehad.
Met de nodige rust zijn we daarna weer gaan opbouwen. Dat ging eigenlijk allemaal erg goed.
Helaas heeft ze de laatste tijd dat ze met haar voorbeen een kortere pas maakt.
Niet dezelfde klachten als de vorige keer.
De DA gaat nu eerst even de foto's terug kijken van vorig jaar en daarna vervolg plan maken maar uiteraard maak ik mij wel zorgen. Ze had het ook over eventueel cortico's inspuiten alleen heb ik daar niet veel ervaring in en ik ben benieuwd of jullie daar misschien ervaring mee hebben? En wat daarvan de resultaten zijn.
Uiteraard hebben we ook onze ' training' aangepast maar het lijkt er meer op dat deze klachten niet vanuit rij technisch komen. Misschien nu het kouder is dat ze er meer last van heeft? Het gaat mij nu vooral om wat de ervaringen zijn van het inspuiten van de cortico's bij hoefkatrol. En of er iemand misschien ervaring heeft met goede ondersteuningen producten, ik heb ook wat gelezen over cortaflex. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft!

Mungbean

Re: Paard 11 jaar hoef katrol en weer klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:57

De eerste vraag is: wat is de toestand van het katrol? Hoe erg is hij kapot?
Enkel wat onregelmatige structuur of praten we over vergroeiingen, haken en rafels?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:41

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:47

Hoe train je?

Een vriendin van me heeft een paardje met hoefkatrol, ik denk klasse 3 en 4, en zij is beginnen lessen bij Antoine De Bodt en haar paard doet het nog erg goed :j Haar paard heeft aangepast beslag maar volgens mij heeft ze nog geen inspuitingen laten doen (of mss eentje?).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:45

De allerbelangrijkste vraag is idd hoe erg is het paard nu, wat is er juist mis, is de beschadiging een beetje of gewoon erg of echt heel erg.
Alleen in het eerste geval kan je na behandeling ook echt spreken van een paard dat je weer opnieuw kan gebruiken, in de andere gevallen is dit eigenlijk einde verhaal.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:14

Pas op met cortico,s paard kan er hoef bevangen van raken

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:45

Mijn paardje heeft het ook, al meer dan 5 jaar. Kan het heel goed merken dat ze last heeft van de kou of van weersveranderingen. wij wandelen en longeren veel, niet op het harde dat maakt het erger. En idd les van iemand die hier mee bekent is is zeker een aanrader, grondwerk en recht richten. Goed warm stappen en goed uitstappen.

wij laten haar niet spuiten (ook nooit gedaan) maar ze heeft wel ronde ijzers. Natuurlijk bekappen zonder ijzers kan ook helpen maar de ronde ijzers werkte bij ons, zo kan op concours wel punten draaien;). Elk paard is natuurlijk anders.

Paarden met dit probleem hebben ook vaak last van hun rug, en kunnen hun schouders hier door niet goed bewegen en maken een kleine pas. Misschien moet je die eens laten na kijken door bv een fysio. Het heeft ons heel veel geholpen.

Hoefkatrol hoeft niet heel erg te zijn maar je moet wel geduld hebben, ik weet als geen ander hoe frustrerend het kan zijn....

Succes, hoop dat het weer snel beter gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:06

Ik vind het een lastige blessure bij paarden, omdat het hun voeten betreft.
Ijzers, standverandering, andere training, etc., lijken mij vaak hulpmiddelen om het probleem te verbloemen in plaats van op te lossen. Is de pijn echt weg? ??
Blijf heel goed naar je paard luisteren en kijken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 06:18

Hk onstaat vaak Door verkeerde training ( scheef belasten). ( erfelijkheid kan ook meespelen).
Een goede rechtrichtinstructeur zou je verder kunnen helpen, naast speciaal beslag. Uiteraard verbeterd niet elke Hk maar ben er al vele tegen gekomen die ontzettend baat hebben bij rechtrichtarbeid.
Heel veel succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:08

Het ontstaat ook vaak bij ongelijke voorvoeten, verder ga ik mee met bovenstaande adviezen.
En kou maakt het inderdaad erger, dus ik zou gewoon even een stapje terug doen dan en de beweging daar op afstemmen.

Ik heb wel ervaring met inspuiten met cortico's bij artrose, ik zou het je persoonlijk af willen raden. Dit paard ging wel beter lopen een half jaar lang ongeveer na het inspuiten. Maar ik had het idee dat hij daardoor eigenlijk meer ging bewegen dan goed voor hem was en dat er daardoor uiteindelijk ook meer kapot is gegaan dan als hij aangepaste training had gekregen. Een jaar na het inspuiten was hij zo kapot dat alleen inslapen nog een optie was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:17

Het ligt er ook sterk aan waarom het ontstaan is.
Ik kende ook een 4 jarige waar met inrijden al bleek dat ze HKO klasse had.
Die was dus al kapot voordat ze ooit belast was, dan valt er echt vreselijk weinig aan te veranderen.
Is het onstaan uit verkeerde belasting of verkeerd beslag dan valt er aardig wat winst te halen. Maar is het mechanime echt kapot dan is het kapot. Je kan dan nog ontlasten en pijn verminderen maar de verbetering is dan vaak meer inbeelding dan realiteit.
Laatst ook weer bij iemand geweest die zeker wist dat het dier echt minder last had, maar als buitenstaander sprongen de tranen me in de ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:25

De mijne krijgt glucosamine en heeft speciaal beslag.
Hij werd natuurlijk bekapt en dit heeft hem niks gebracht ook al kan ik zeker achter het principe staan
Pas nu loopt hij weer prima over allerlei ondergrond, ook komt hij bij in rug bespiering hierdoor.

Als zijn twinkel verdwijnt betekent dit dat hij pijn heeft en laat ik hem gaan.