Achterbeen continu op 'rust'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_VR

Achterbeen continu op 'rust'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:32

De titel zegt het al.
Ik heb sinds 24 december een haflinger.
De 3,5 jarige Lana. Ze is klinisch gekeurd door de DA. Geen problemen.
Nu valt het mij op dat Lana continu met haar rechter achterbeen op rust staat. Op stal, op de poetsplaats en ook op de wei.
Iemand hier verder ervaring mee?

Afbeelding
Dit is een foto van vandaag. Hier zie je het ook op.
Laatst bijgewerkt door Maaike_VR op 07-01-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Achterbeen continu op 'rust'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:36

Rechts Achter dus... hoeft niet zoveel te betekenen. Kan gewoon voorkeurskant zijn. Als je verder niet veel merkt aan bijvoorbeeld een extreme scheefheid zou ik me er niet te druk om maken.

Vergelijk het maar met armen/handen vouwen. Als je ineen de andere arm/duim aan de bovenkant moet doen voelt dat ook raar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:38

Is ze helemaal in orde? Ik vind haar wel wat dunnetjes ogen.
Het kan zijn dat ze pijn heeft aan dat been, dan ontlasten ze het. Kan gewoon voorkeurskant zijn zoals hierboven genoemd word.

Vertrouw je het niet. bel dan je DA :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:38

Dit is haar rechter achterbeen waarmee ze nu op rust staat ;)

Maar hoe loopt ze? Belast ze dat been in beweging wel goed?
Dat zegt denk ik meer. Eén van mijn pony's staat ook altijd met 1 been op rust te eten of op de poetsplaats.
Verder valt mij op dat ze wel wat aan de magere kant is (ingevallen flank).

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:40

Marjoow schreef:
Het kan zijn dat ze pijn heeft aan dat been, dan ontlasten ze het. Kan gewoon voorkeurskant zijn zoals hierboven genoemd word.

Klopt ze is wat dun.
Ze maakte propjes van haar eten. Waardoor ze het niet goed opnam. Ze is in oktober naar de tandarts geweest. Kiezen zijn toen geslepen.

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:41

Isapaardje schreef:
Dit is haar rechter achterbeen waarmee ze nu op rust staat ;)

Maar hoe loopt ze? Belast ze dat been in beweging wel goed?
Dat zegt denk ik meer. Eén van mijn pony's staat ook altijd met 1 been op rust te eten of op de poetsplaats.
Verder valt mij op dat ze wel wat aan de magere kant is (ingevallen flank).

Ze loopt verder goed! Geen problemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:26

Maaike_VR schreef:
Marjoow schreef:

Klopt ze is wat dun.
Ze maakte propjes van haar eten. Waardoor ze het niet goed opnam. Ze is in oktober naar de tandarts geweest. Kiezen zijn toen geslepen.

Maakt ze nog steeds proppen dan?
Zo ja dan zou ik een andere tandarts laten komen want dan is het gebit nog steeds niet goed. Zeker zo'n jong dier hoort geen proppen te maken.
Te dun kan betekenen dat ze gewoon moe is, geen energie heeft , slappe spieren/banden en daardoor dat been op rust zet. Ook paarden hebben een voorkeur voor links of rechts.

Ik zou eerst het gebit eens aanpakken , zorgen dat ze wat aankomt en dan kijken of dat op rust staan veranderd.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:51

Ik vind haar eerlijk gezegd ook wat schraal ogen. Eet ze nu wel goed? Krijgt ze genoeg ruwvoer (hooi)? Lijkt wat opgetrokken maar is lastig te zien door de hoek van de foto. Ze is natuurlijk ook nog wel erg jong, hoeveel doe je met haar?

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:19

Ze lijkt inderdaad wat opgetrokken te staan.
Hoe is ze in de rug? Ergens gevoelig oid? Een achterbeen constant in stilstand ontlasten kan ook komen door iets wat hoger zit, in bv rug of heup.
Heb je al een check laten doen door een osteopaat of fysio?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:23

Wel knap dat jullie dat kunnen zien op zo'n foto :D

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:20

Ik vraag niet om commentaar van haar figuur.
Als jullie goed lezen lees je ook dat ik haar pas heb sinds 24 december. Ze eet goed haar hooi. Wordt dagelijks in de gaten gehouden.
Afbeelding

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:32

Sorry hoor je maakt je zorgen omdat ze veel op rust staat maar ik zou me eerder eerst zorgen maken waarom ze zo ingevallen is.
Bij aankoop was ze nog niet zo ingevallen dus er gaat duidelijk iets mis.
Niet eigenwijs doen en het commentaar serieus nemen, wij hebben hier allemaal het beste met elkaar en elkaars paarden voor.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:40

Als ze verder normaal loopt, niet onrechtmatig oid zou ik me niet zoveel zorgen maken. Ze kan gewoon een voorkeurskant hebben.

Vindt het wel knap dat mensen zeggen dat ts zich zorgen moet maken omdat paard schraal is. Foto is uit een rare hoek genomen, lastig om te beoordelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:41

Op die foto ziet ze er prima uit hoor :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:48

En ze heeft haar nog maar net. Ik ken TS uiteraard niet maar ik verwacht zomaar dat ook zij niet kan toveren.

Heel vaak op hetzelfde been op rust staan kan betekenen dat ze iets ontlast.(staat ze vaak rechtsachter op rust dan zou het linksvoor kunnen zijn. Voorals als ze die dan steeds een beetje naar voren schuift.)
Maar het hoeft zeker niet zo te zijn. Kan ook heel goed voorkeurshouding zijn.

Gewoon in de gaten houden en als je het niet vertrouwd DA laten komen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:56

Tjah het kan heel veel of heel weinig zijn ts.. Zijn er anderen dingen die je aan haar merkt? warm been. moeilijke buigingen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:09

Bedoel je dat ze altijd alleen met het rechterbeen op rust staat en nooit met links, of dat ze zodra ze stilstaat meteen rechts in de ruststand schiet? Het eerste kan gewoon een kwestie van voorkeur zijn (veel paarden grazen ook liever met het ene voorbeen naar voren) maar als het tweede het geval is en het paard 'kan niet op 4 benen stilstaan' om het zo te zeggen dan zou ik het eens na laten kijken.

@ Jester: door de hoek van de 1e foto kun je toevallig net alle belangrijke punten zien waardoor je kunt inschatten hoe mager een paard is; zo zie je opgetrokken buik richting de achterbeen (= te weinig ruwvoer in de buik) en de hongergroeve tussen het bekken en de laatste bot (= darmen zijn bovenin leeg).
Ik heb zelf ook een paard opgeknapt dat 200 kilo te licht was en voor de spieren en vetweefsels op het oude niveau zitten ben je wel een paar maand verder, maar de darmen zouden al voor die tijd al wel vol moeten zitten met ruwvoer en dat lijkt hier nog niet het geval, of omdat de pony niet (bijna) onbeperkt ruwvoer krijgt, of omdat ze het nog niet goed eet. Als de tanden goed zijn en je geeft een ondervoed paard onbeperkt ruwvoer dan zou je na 1-2 weken een paard moeten zien met een ronde buik en geen kuiltje in de hongergroeve gewoon omdat de darmen weer vol zitten zoals het hoort, maar natuurlijk nog wel met zichtbare ribben, doornuitsteeksels en onderbespiering in voor- en achterhand want die herstellen zich als laatste.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:24

een paard staat op rust, dus scheef en ook nog eens gebogen. Hoe goed kan je het dan inschatten? Het paard is net verhuisd, zal wellicht wat stress hebben en daarom wat opgetrokken. Daarbij is het een gup van 3,5 hoe verwacht je dat zo'n paard eruit ziet. Was het 1 bonk spier was het nog niet goed want dan was die al te jong getraind geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:36

De TS schrijft dat de tanden in oktober gedaan zijn; zelf heeft ze het paard sinds 24 december. Dat zou betekenen dat de darmen inmiddels al 2 weken lang zich vol hebben kunnen stouwen met ruwvoer waardoor de buik inmiddels al lang vol zou moeten zijn. Op beide foto's zie je dat de darmen nog grotendeels leeg zijn, en sowieos de blinde darm nog steeds niet tot boven aan toe gevuld is (waarbij tot boven toe vol normaal is).
We hebben het dus niet over spieren of zichtbare botten, maar puur over de vulling van de buik en dus darmen, en paardendarmen moeten 24/7 gevuld zijn wil je geen nare complicaties krijgen. Dat is weer iets anders dan 24/7 aan een stuk door eten (je kunt de volledige dagsdosis ruwvoer ook in een paar porties aanbieden en dan raakt de blinde darm ook gewoon van onder tot boven gevuld), maar na twee weken verbeterd voerbeleid nog steeds (half)lege darmen is wel een puntje van aandacht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-17 03:40, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:39

Paard ziet er gewoon goed uit. Paard maakte ballen en dat is nu verholpen. Prima zet want ook daar vallen ze iets van af. Ik zou het even aankijken. Kijk inderdaad even naar links voor. Longeer haar even in stap en draf linksom en rechtsom op zowel hard en zacht. Kijk of je iets afwijkends ziet. Zie je dat niet zou ik me niet zo'n zorgen maken. Zit het je echt niet lekker gewoon even de veearts bellen daar heb je meer aan dan roepende bokkers.

Mijn paard staat ook 3 kwart van de dag met rechts op rust. Is zijn fijn hangende kant.

Edit: niet flauw naar mijn medebokkers bedoelt, maar niemand kent dit paard persoonlijk en weet hoe zij eraan toe is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:21

Paard is in de groei en met 3.5 wisselen ze..dus vandaar waarschijnlijk de proppen in combi met schraalheid.

De hele tijd op rust staan met hetzelfde been kan gewoon de voorkeurskant zijn, als het been/ hoef verder nergens warm is en ze gewoon goed beweegt zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. En anders gewoon even laten checken door de dierenarts.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:50

@Elisa2: helemaal eens.
:j
Verder een typisch Bokt-topic, TS vraagt advies over een achterbeen en krijgt gratis het hele maagdarmkanaal erbij gediagnosticeerd, én de opmerking dat iedereen op Bokt het beste met elkaar en elkaars paarden voor heeft :Y) }> O:) ...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:58

Tja, als het paarden pijn hebben vallen ze vaak af. Dus de combinatie van de vraag van de ts en de foto, vind ik dat ook niet gek.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:01

Ons paard stond ook heel vaak op rust. Zelfs met stiften indraaien ging ze zowat op 2 benen staan.
Eigenlijk nooit heel veel aandacht aan besteed.
Om andere reden zijn we met haar naar de kliniek geweest en is ze helemaal doorgelicht waarna bleek dat ze lichte artrose in het SI-gebied heeft.
Daar is ze voor behandeld en sindsdien staat ze ook veel minder op rust. Blijkbaar deed zij het dus wel om zich te ontlasten.

Ik wil hier mee zeker niet zeggen dat er iets aan de hand is met je pony maar veel en vaak op rust staan kan dus wel degelijk betekenen dat je pony ergens last van heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:02

Gaat die pony wel eens liggen, als in neerliggen om te slapen, rusten ?