Wondje, been eerst slank en nu weer dikker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Wondje, been eerst slank en nu weer dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:00

Mijn paard heeft 3,5 week geleden een wondje opgelopen op de trailer. Dit is gehecht geworden, maar zijn lichaam heeft reactie gegeven op de hechtingen waardoor ze te strak zaten en het wondje voor een klein deel per secundam moest genezen. Het wondje is nog steeds niet dicht. Ik smeer Vetramil en ik zie nu wel vooruitgang. Maar sinds een dag of 2 is zijn pijpbeen, dus de plek onder het wondje weer wat dikker. Niet abnormaal, maar je voelt wel verschil. Hij loopt niet kreupel en hij mocht ook weer gewoon aan het werk. Na beweging is het been al een stuk dunner.

Heb destijds ook foto's laten maken op de plekken rondom het wondje omdat ik bang was dat er iets geraakt was. Dit was gelukkig niet zo.

Mijn vraag is dus; is het normaal dat er nog vocht in het been zit? Zo opeens, want vorige week was het gewoon dun. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik het wondje een paar dagen geleden weer schoongemaakt heb met Hibiscrub en de korstjes eraf heb gehaald. Niet zo slim denk ik.

Hier een foto van gisteren. Het wondje was gewoon oppervlakkig, DA heeft gevoeld en kon niet opmerken dat er iets beschadigd was. Maar maak me toch zorgen over de kleine zwelling!

Afbeelding
Zoals je ziet, zie je het bot van het pijpbeen niet lopen.

Alvast bedankt!!

noorbeek1234

Re: Wondje, been eerst slank en nu weer dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:34

Niemand?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:41

het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien lichtelijk geinfecteerd is door je gepullek...of had je steriele handschoenen aan?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:45

geerke schreef:
het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien lichtelijk geinfecteerd is door je gepullek...of had je steriele handschoenen aan?

Nee... gewoon blote handen. Inderdaad niet zo slim. Maar ben beetje bang voor een peesblessure oid

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:45

Leest als lymfe reactie, je benoemd dat been dunner is na beweging. Kan reactie zijn dat er bij korstjes afhalen misschien toch wat vuil binnen is gekomen, zwelling 3 1/2 week na oorspronkelijke verwonding is wel erg late reactie.

Heb je na opmerken van zwelling verschil gemerkt? Of mate van zwelling gelijk blijft of oploopt? Was de reactie op hechtingen al wel afgenomen? Is het been rond zwelling gevoeliger geworden? Hoe is de temperatuur van huid rond zwelling, op ongeschoren deel in vergelijking met boven de zwelling?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:48

Juut schreef:
Leest als lymfe reactie, je benoemd dat been dunner is na beweging. Kan reactie zijn dat er bij korstjes afhalen misschien toch wat vuil binnen is gekomen, zwelling 3 1/2 week na oorspronkelijke verwonding is wel erg late reactie.

Heb je na opmerken van zwelling verschil gemerkt? Of mate van zwelling gelijk blijft of oploopt? Was de reactie op hechtingen al wel afgenomen? Is het been rond zwelling gevoeliger geworden? Hoe is de temperatuur van huid rond zwelling, op ongeschoren deel in vergelijking met boven de zwelling?

Zwelling blijft gelijk. Als je er met je neus bovenop zit, zie je het. Maar als je gewoon kijkt, van een metertje afstand, zie je het niet echt. Maar toch.
Rond de zwelling is het ietsje warm, maar niet heet. Rest van het been is gewoon koud.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:52

Wat doe je nu met paard? Loopt hij in de wei? Hoe veel/ vaak stap je met hem?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:57

Juut schreef:
Wat doe je nu met paard? Loopt hij in de wei? Hoe veel/ vaak stap je met hem?

Hij loopt niet in de wei helaas. In de winter geen weidegang bij ons op stal. Ik rijd er weer gewoon mee. Max halfuurtje en dat 2 x per week. Of longeren. En op de dagen dat hij vrij heeft stap ik hem 1 maal daags een kwartier.

Heb van de DA groen licht gekregen om weer terug te gaan werken. Omdat het een oppervlakkig wondje was en verder niks geks. Hij was ook niet te houden tijdens het stappen en hij vind het helemaal te gek dat hij weer mag lopen. Mijn trainster zei vandaag nog dat ze hem nu veel lekkerder vind lopen als voor het wondje. Na beweging is alles weer dun.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:05

staat hij de hele dag op stal?Nee toch?
Als zijn been weer mooi dun is na rijden zou het beter zijn om hem overdag gewoon buiten te zetten?
Ook beter voor paarden die geen wondje aan hun been hebben :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:06

Heeft hij wel een uitloop? Komt in ieder geval ook buiten werk stal uit?

Zou het verder even goed in de gaten houden. Je kunt er nu van alles op inzetten, compressiekousen enz, maar kans is ook heel groot dat lichaam dit zelf op kan lossen aangezien het na bewegen weer dun is.

Je zou met meetlint omtrek van been op kunnen nemen om hier zekerheid in te hebben. Zorg dat je iedere keer op hetzelfde punt meet, en na bewegen. Juist omdat been dan op zijn dunst is. bij twijfel adviseer ik je eerst contact op te nemen met dierenarts ;)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 22:10

Juut schreef:

Zou het verder even goed in de gaten houden. Je kunt er nu van alles op inzetten, compressiekousen enz, maar kans is ook heel groot dat lichaam dit zelf op kan lossen aangezien het na bewegen weer dun is.

Je zou met meetlint omtrek van been op kunnen nemen om hier zekerheid in te hebben. Zorg dat je iedere keer op hetzelfde punt meet, en na bewegen. Juist omdat been dan op zijn dunst is. bij twijfel adviseer ik je eerst contact op te nemen met dierenarts ;)

Heb al contact gehad met DA maar deze denkt dat het lichaam het wondje nog aan het afstoten is. Wondje trekt niet meer/springt niet meer open maar is nog niet volledig gesloten.
Sinds dat ik stopte met de Inflacam werd het been weer iets dikker bedenk ik me nu.
Juut schreef:

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:11

Ik mag toch aannemen dat ze iig een paddock ter beschikking hebben oid? Door beweging hebben ze een betere bloedsomloop en zal het been ook dunner blijven. Zoveel mogelijk buiten, dat is het beste...

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 22:20

Rivjenn schreef:
Ik mag toch aannemen dat ze iig een paddock ter beschikking hebben oid? Door beweging hebben ze een betere bloedsomloop en zal het been ook dunner blijven. Zoveel mogelijk buiten, dat is het beste...

Ja hebben ze zeker! Ga dat idd ook doen. Zo lang op stal is natuurlijk ook niks nee.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:24

Das duidelijk pussig (dat gele), dus niet zo gek als t dik wordt eromheen. Dat is een reactie op de ontsteking. Goed schoon houden met dettol oid en ff niks op smeren! Koud afspuiten en groene leem tegen de zwelling.
Succes!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 22:28

PLK schreef:
Das duidelijk pussig (dat gele), dus niet zo gek als t dik wordt eromheen. Dat is een reactie op de ontsteking. Goed schoon houden met dettol oid en ff niks op smeren! Koud afspuiten en groene leem tegen de zwelling.
Succes!

Oke dankjewel! Ik gebruik Aloë Vera lotion op de zwelling. Die stimuleert de bloedsomloop en maakt het been ook dunner.

Ik smeer op het moment honingzalf! DA vertelde dat het dan sneller sluit en mooi geneest.

Maar beter niks smeren?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:49

Afbeelding
Afbeelding

Hierbij foto's van vandaag. Weten jullie waar deze "bobbel" op de voorknie vandaan kan komen?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:54

Das
Lastig zo vanaf de foto..
Maar de wond ziet er beter
Uit! Dat gele
Waasje is de
Honigzalf neem ik aan?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 12:36

PLK schreef:
Das
Lastig zo vanaf de foto..
Maar de wond ziet er beter
Uit! Dat gele
Waasje is de
Honigzalf neem ik aan?

Klopt dat is de honingzalf!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:45

Honingzalf is prima. Tja als je zeker wil weten of er geen pezen zijn beschadigd dan zou ik scannen.
Zelf heb ik ook een x een soortgelijke wond aan het been gehad van mijn paard. Het been liep ook op door de wond. Nadat het been weer dun was heb ik de pees laten scannen om zeker te weten dat ie niet beschadigd was. Ik heb toen - ondanks dat we op ruiterkamp waren - het zekere voor het onzekere genomen. Er bleek gelukkig niets aan de hand.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 12:58

Babootje schreef:
Honingzalf is prima. Tja als je zeker wil weten of er geen pezen zijn beschadigd dan zou ik scannen.
Zelf heb ik ook een x een soortgelijke wond aan het been gehad van mijn paard. Het been liep ook op door de wond. Nadat het been weer dun was heb ik de pees laten scannen om zeker te weten dat ie niet beschadigd was. Ik heb toen - ondanks dat we op ruiterkamp waren - het zekere voor het onzekere genomen. Er bleek gelukkig niets aan de hand.

Het been was tot 1 week geleden gewoon dun. Maar nu opeens weer iets dikker en dan die rare verdikking onder de knie...