Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-17 21:57

Hallo Bokkers *\o/*

Ik heb zelf een wat oudere haflingermerrie (19 jaar, bijna 20). Nu hoest ze af en toe wat bij het aandraven (waar ook een bries op volgt) en zat ik er aan te denken om dit voer te gaan geven. De DA heeft er al naar gekeken, maar die heeft mij verteld dat zolang er een "bries" na komt, ik me geen zorgen hoef te maken...Het hoesten komt m.i. dan ook door een stofallergie of iets dergelijks (één keer met aandraven en daarna niet meer...).

https://www.ranzijn.nl/besterly-herbic- ... G1ZYVPhAX8

De beschrijving is als volgt:

Besterly Herbic 15 kg is een gezonde en erg smakelijke muesli als voer en traktatie voor alle paarden en pony's. Dit complete kruidenmengsel op basis van granen, plantaardige olien, kruiden en een vitaminekorrel is weerstandverhogend en de vacht gaat er van stralen. Besterly Herbic heeft daarnaast een positieve werking op de luchtwegen en daarmee op hoesten

Heeft iemand hier ervaring mee? Positief/negatief (oftewel is het je centen waard? :+ ). Ik voer nu de Hartog Balance (minder suikers), ze is dan ook echt wel heel snel dik... Met dit voer en training heb ik haar dan ook nu wel op gewicht. Volgens mij zit dan ook in de Besterly Herbic meer suikers, eiwitten en zetmeel, dus weet niet of het überhaupt een goed idee is :+

Ik heb mijn haflinger ook zonder deken staan (nu nog), dit doe ik al 7 jaar en de vorige eigenaren ook (vandaar dat ik geen noodzaak zag voor een deken). Ze is nu de enige op stal zonder deken en ik moet het vaak genoeg uitleggen aan stalgenoten, maar goed met deken (zeker al geprobeerd) staat ze alleen maar te zweten :+ Wel vraag ik me af of het niet verstandig is om haar toch op ten duur een deken op te doen gezien haar leeftijd.

N.B.: hooi wordt al geweekt en ze staat in een buitenstal, komt ook voldoende buiten etc. Wel staat ze weer op stro, vlas ook twee jaar lang geprobeerd, maar ook hierbij blijft ze hoesten bij het aandraven,1 keer wat voor mij echt gewoon vreselijk klinkt en daarna kan je 45 minuten of langer draven zonder hoesten. Stro eet ze wel op, maar het vlas ook (waardoor ik al een x de DA heb moeten bellen voor koliek). Vandaar weer overgestapt naar stro (wellicht wel stoffiger), maar minder slecht als ze het op eet...

Alvast bedankt voor jullie reacties *\o/*


ChiniChar
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-16

Re: Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:58

Ik heb hier ook last van tijdens het draven! Mijn merrie is al 22, dus ik kijk even mee :)

Kan ik al weer terug naar bed?

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-17 22:00

Inmiddels per pb een tip gekregen dat voeren zonder luzerne een oplossing kan zijn. Krijgt jouw paard voer met luzerne @ChiniChar? Mijne wel namelijk (Hartog Balance).

Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:01


horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-17 22:04

@peetje99 Dit helpt echt? Waar heeft je paard last van? Ook hoesten bij het aandraven of gebruik je het gewoon bij een verkoudheid o.i.d.?

ChiniChar
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:05

horses1990 schreef:
Inmiddels per pb een tip gekregen dat voeren zonder luzerne een oplossing kan zijn. Krijgt jouw paard voer met luzerne @ChiniChar? Mijne wel namelijk (Hartog Balance).


Ze krijgt hooi, biks en brokken. We zijn erover aan het denken om ook seniorenvoer te geven(krijgt onze shet ook en die is net zo oud) maar ik weet niet of daar luzerne in zit

Kan ik al weer terug naar bed?

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:07

Ik lees ook even mee, mijn 18-jarige haflinger merrie heeft dit ook :(
Vorig jaar had zo het ook, toen heeft ze van de DA een spuit gehad voor de luchtwegen, zodat ze weer rustig werden en daarna hebben we nog een aantal maanden geweekt hooi gegeven. Maar het bleef wel een aantal weken doorgaan, dus ook ik ben opzoek naar de gouden tip :D

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:19

Wat vaak helpt bij oudjes met lichte "stoflongen" is een buitenstal/aangepaste bodembedekking en geen droog hooi.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:29

Mijn Haflinger doet dit al zo'n 8 jaar geloof ik. In het begin wel dingen geprobeerd, ander voer, kuurtje, andere bodembedekking... Maar: hij doet het, zoals jij zegt, alleen bij het aandraven, alleen de eerste keer, een keer of 3 achter elkaar en dan briesen. Ook onze DA heeft gemeld dat dit niet ernstig was, zolang het hierbij bleef. Ik laat het hier dus bij. Winter/zomer maakte ook helemaal niks uit.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoesten bij het aandraven, voer veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:41


De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Sterrendief en 36 bezoekers