Ik heb wat onderbuik gevoelens over ons paard en weet het "even" niet meer....
Even een situatieschets:
Geboren 23 juli 2009
Fries
Andries x Reitse
Medisch (en diverse) paspoort:
December 2009 afgespeend, samen gestaan met een 1 jarige hengst en elke dag buiten gestaan.
Mei t/m juni 2010 in de hengstenweide waar hij duidelijk achter liep op de rest.
Mei 2010, dikke kogel links achter, niet kreupel, na paar weken weer goed.
Juni 2010; over de kop geslagen in de trailer.
Juni 2010; in het land gestaan met een paar oudere merries, hier knapte hij flink op.
November 2010 tot en met april 2011 samen met een 2 jarige hengst samen gestaan, elke dag buiten met diverse ondergronden.
December 2010; linksachter weer een dikkere kopeg, weer niet kreupel en na een week weer goed.
April 2011 tot en met oktober 2011, in de hengstenweide, werd een mooi in verhouding zijnde bijna 2 jarige hengst.
Oktober 2011; winterweide, Draadwond rechtsvoor, peesschede lag open, geopereed in Emmeloord, tevens kogel linksachter op de foto geweest, was goed.
Oktober 2011 tot en november 2011, boxrust en daarna aan de hand stappen.
December 2011 tot en met april 2012 elke dag, na opbouwen, in de paddock.
April 2012, gecastreerd.
Mei 2012 tot november 2012 in het land gestaan, daar kreeg hij last van een weke rug.
Februari 2013 na een aantal maanden spieren opbouwen beleerd onder het zadel.
2015 uitgebracht in de dresuur en eind van dat jaar gestard in de L1.
Winter 2015/2016 ging hij meer en meer op de rem lopen, weer meer moeite met de rechter stelling.
Mei 2016; Rechtsvoor schieffel aan de buitenzijde, aangezien ik het niet vertrouwde na een week rust naar de kliniek waar een beschadiging in het pijpbeen gevonden werd en een actieve schieffel, tevens een blessure aan de tussenpees.
Bespiering viel zeer snel terug en hij kreeg meer last van het buigen naar rechts in normale zaken, tevens heeft hij op zulke momenten een " bult" bij zijn 2e halswervel.
Fysio erbij gehad en ze heeft hem wat los gemaakt, blokkades vielen haar nog mee voor een paard wat toen al ruim 6 weken op rust stond.
Daarna kon hij weer makkelijker buigen.
In de bovenstaande periode (afgelopen 3 jaar) is hij een meerdere keren behandeld door een goede Fysio, tandarts en een Bowen therapeut.
Er is ook meerdere keren naar zijn hals gekeken na aanwijzing van mijn kant, hierop werd nooit duidelijk iets op gevonden.
Verder vaak moeite gehad met de rechtergalop, tevens duidelijk een zeer linksgebogen paard.
Altijd wel wat moeite gehad met de rechterstelling/loslaten op rechts.
Hij mag nu sinds 2 maanden weer opgebouwd worden ivm zijn pees, deze hersteld zeer goed.
Aangezien ik niet op een armbespierd paard wil hebben we in overleg met de DA besloten om hem eerst aan de longe op te bouwen.
Dit ging met zijn pees goed.
Linksom weer mooi voorwaarts/neerwaarts en in goed balans.
Rechtsom was het een heel ander paard, gehaast, op de rechter schouder vallen, weer ontwikkeling van zijn bult in de hals en daardoor geen stelling aan kunnen nemen.
Met werken aan de hand zelfde verhaal met rechtsom als hij zijn hals vast zet en daardoor de bult nog meer aanwezig is oren in zijn nek als je rechter stelling vraag.
Indien hij ontspannen is kan hij wel op een correcte manier rechterstelling aannemen.
Afgelopen jaren uiteraard ook les gehad, ik ben van het ontspannen en loslaten.
Ik kan een paard vanwege mijn eigen gezondheid simpelweg niet op druk rijden.
Ik zoek iemand die ervaring heeft met halsproblemen en ook met name met de Fries.
Verder is hij zo soepel als wat.
Ook ervaringen zijn welkom!
Bedankt voor het lezen voor dit uiteindelijke nog lang geworden verhaal..

Mochten hierna nog vragen zijn stel ze gerust, ik ken hem al vanaf een paar dagen oud, alles om wat meer duidelijkheid te krijgen.
Een overzicht van zijn rug:

hieronder weer diverse foto's maar dan nu in stilstand...