1 paard steeds weer worminfectie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

1 paard steeds weer worminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:02

Situatie: kudde van 7 dieren, worden 4 keer per jaar ontwormt. Eén van de paarden heeft steeds veel wormen, de rest niet. Ze is daardoor regelmatig wat schraal. Mestonderzoek zal vaker (lees: regelmatig) gedaan worden bij deze merrie. Vaker een wormkuur erin indien nodig zou geen probleem zijn. Maar wat te doen met de rest? Omdat het chemische rotzooi is wat je er in stopt en bij de 6 anderen onnodig (en duur, die hebben een andere eigenaar), is het niet de bedoeling dat de rest ook vaker een wormkuur krijgt. Wat kan er nog meer gedaan worden? De paardenartsen hebben het op het moment enorm druk, door een paar artsen die ziek zijn, zijn alle artsen elke dag onderweg. De assistente zei me maandagochtend te bellen, dan zal mijn paardenarts weer tijd hebben om telefonisch advies te geven. Ondertussen ben ik benieuwd naar jullie ideeen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:14

het paard met wormen extra en voldoende hoog gedoseerd(ik zou zelfs dubbele dosis durven geven) en daarna een weekje apart houden. Onze paarden worden zelden gelijktijdig ontwormd en hierdoor zijn ze niet vaker besmet oid...

Anoniem

Re: 1 paard steeds weer worminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:35

Wat voor wormen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:36

Ik verplaats dit topic naar MD aangezien het daar beter past.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:44

Misschien moet dat paard ook iets van probiotica krijgen om de darmen op peil te krijgen. Er zijn ook bepaalde mixen van mineralen op de markt die preventief tegen wormen zouden werken. Steeds meer en meer ontwormen lijkt me niet handig. Dat paard heeft ws een verzwakt systeem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:08

petitparis schreef:
het paard met wormen extra en voldoende hoog gedoseerd(ik zou zelfs dubbele dosis durven geven) en daarna een weekje apart houden. Onze paarden worden zelden gelijktijdig ontwormd en hierdoor zijn ze niet vaker besmet oid...

Apart houden gaat niet.

Ze staan 's nachts in een box en overdag met z'n allen op de wei.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:10

[***] schreef:
Wat voor wormen

Weet ik zo niet, moet alle info nog bij de dierenarts halen. Deze heeft alleen een doosje met wormkuren achtergelaten die ik bij de assistente opgehaald heb (en natuurlijk gegeven heb aan alle dieren, ze waren sowieso weer allemaal aan de beurt), deze merrie heeft een sterkere gekregen dan de rest. N.a.v. bloed- en mestonderzoek.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:12

Freya6 schreef:
Misschien moet dat paard ook iets van probiotica krijgen om de darmen op peil te krijgen. Er zijn ook bepaalde mixen van mineralen op de markt die preventief tegen wormen zouden werken. Steeds meer en meer ontwormen lijkt me niet handig. Dat paard heeft ws een verzwakt systeem.

Aan zoiets zat ik ook te denken. Vaker ontwormen maakt de wormen resistent denk ik, maar ondersteunen met iets anders lijkt me niet overbodig. Nu nog vinden waarméé ze inderdaad geholpen wordt. Uiteraard ga ik dat de dierenarts ook vragen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:12

Resistentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:12

Hoe oud is de merrie?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:13

Inxs schreef:
Hoe oud is de merrie?

12

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:43

Tegenwoordig is het advies alleen de paarden met hoge wormeitelling te behandelen en de andere paarden niet. Alles wormvrij is niet langer streven, maareen lage wormbesmetting.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:44

GamblersCup schreef:
Freya6 schreef:

Aan zoiets zat ik ook te denken. Vaker ontwormen maakt de wormen resistent denk ik, maar ondersteunen met iets anders lijkt me niet overbodig. Nu nog vinden waarméé ze inderdaad geholpen wordt. Uiteraard ga ik dat de dierenarts ook vragen.

Mail BioRon maar eens met deze vraag, die kan daar wel wat mee!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:47

Wordt het weiland gemest?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:54

Soms moet je binnen een paar weken weer ontwormen bij een hoge besmetting, soms wel 3 keer achter elkaar. Bel anders eens met de kliniek in Utrecht, die kunnen je vast verder helpen met een schema.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:57

Dat weet mijn paardenarts vast ook wel.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:07

Saaams schreef:
Resistentie?

Hier zou ik ook aan denken. Wij hebben ook zo een paard gehad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 19:09

En dan ga je over op een andere werkstof. Dat zal nu ook het geval zijn, aan deze merrie heb ik een andere wormkuur moeten geven. Zal de verpakkingen op stal even bekijken, heb ze niet hier.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:18

GamblersCup schreef:
Dat weet mijn paardenarts vast ook wel.

Het zal je verbazen over hoe weinig sommige dierenartsen weten over bijvoorbeeld een zware bloedwormbesmetting en hoe die aan te pakken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 10:47

Geloof ik direct. Maar dit zijn goede paardenartsen, stuk voor stuk. Die met elkaar overleggen. De beste praktijk in deze omgeving. Ik heb het volste vertrouwen in deze artsen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:58

Als het rode bloedworm is zou je esparcette kunnen voeren als kuur. Dit zorgt voor een millieu in de darmen waar die wormen niet tegen kunnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:03

Ik had vorig jaar twee veulens met flink veel wormen.
Daar was het advies om de 3 weken te ontwormen. En de kilo's zeker al overgedoseerd zodat resistentie niet al meteen in de hand gewerkt kon worden.
En dat heb ik zo toch een paar keer moeten doen voordat ze schoon waren.
Doe je dat niet heb je eigenlijk de voorgaande keren voor niets gegeven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:06

Ik zou van het voorjaar (als het minimaal 12°C is buiten) eens 4 weken na het ontwormen mestonderzoek laten doen, het liefst bij Het Woud. Ze zou dan helemaal wormvrij moeten zijn. Ik verwacht ook resistentie en bij bloedworm wordt het normaal gesproken ontwormt met ivermectine/moxidectine (dezelfde groep, dus kruisresistentie! Ontwormen met moxidectine als ivermectine niet helpt, helpt dan ook niet). De alternatieven zijn pyrantel, waar ook al flink resistentie bij bloedworm voor is, en 5 dagen fenbendazol, waar nog geen resistentie voor is. Dan moet je het paard dus echt voor 5 dagen ruim haar gewicht doseren (dus paard van 500kg, 5 keer voor 550kg ontwormen).

Helaas zijn veel dierenartsen echt niet op de hoogte van de resistentie. Zelfs voor spoelwormen wordt nog met grote regelmaat ivermectine uitgeschreven terwijl daar bewezen resistentie voor is en ook voor ivermectine bij bloedworm is bewezen verminderde werking (het voorstadium van resistentie) Ik heb ook al een aantal gevallen gehoord van werkelijke resistentie.

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3316301885

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 11:15

Simpel, als een paardenarts niet op de hoogte is van het resistentie verhaal, is het geen goede paardenarts.