Help! Bult open geknapt bij paard (bloed en push)

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Winter17

Help! Bult open geknapt bij paard (bloed en push)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 01:45

Foto van de open geknapte bult
Hallo!

Ik heb sins 2 week een nieuw paard.
Maar opeens had ze dus een bult , de vorige eigenaar zei dat het door de inenting kwam en dat ze het wel een eerder had...
Het is dus gisteren open geknapt! Ik durf er zelf nauwlijks naar tekijken het is echt een diepe wond met veel push en bloed... echt een vlees wond!
Vorige eigenaar zei niet druk maken heelt wel weer maar het ziet er echt verschikkelijk uit!

Wie herkent dit? En kan zeggen wat voor aandoening het is?

En toch wel dierenarts Bellen?
Iemand verder nog tips met de verzorging of eerder mee gemaakt?

Alvast bedankt!!

(Als het goed is staat er een afbeelding bij?)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-12-16 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet.

kelseyc

Re: Help! Bult open geknapt bij paard (bloed en push)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:49

Ik zou de dierenarts bellen! Ziet er niet ´goed´uit, probeer het schoon te maken en te houden zodat er geen vuil in kan komen.

❥Phoebe + ❥Amethist-Tilia + ❥Amourette-Tilia
Instagram @ ammyxamourette

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:50

Zat er dan een korst op die je eraf hebt gekrabt? Dat is zeer zeker niet van een enting. De bult die daarbij wel een voorkomt is vocht. Open hoort dat niet te zijn, er is immers alleen een gaatje van de naald.

Als ik jou was zou ik een dierenarts bellen voor advies. Mijn dierenarts kan ik ook appen, handig met foto's.

Foto gezien, raar zo uit twee stukken. Wat is de donkere vlek eronder? Eerste war door mn hoofd schoot, zou het een beet kunnen zijn? Hoe dan ook, ik zou dierenarts bellen, vrees dat hier wel antibiotica voor nodig is, en geen idee of je paard up to date is met enting van tetanus? Schoonmaken tot die tijd zou ik met betadine doen, dat ontsmet

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 01:58

Caily schreef:
Zat er dan een korst op die je eraf hebt gekrabt? Dat is zeer zeker niet van een enting. De bult die daarbij wel een voorkomt is vocht. Open hoort dat niet te zijn, er is immers alleen een gaatje van de naald.

Als ik jou was zou ik een dierenarts bellen voor advies. Mijn dierenarts kan ik ook appen, handig met foto's.

Foto gezien, raar zo uit twee stukken. Wat is de donkere vlek eronder? Eerste war door mn hoofd schoot, zou het een beet kunnen zijn? Hoe dan ook, ik zou dierenarts bellen, vrees dat hier wel antibiotica voor nodig is, en geen idee of je paard up to date is met enting van tetanus? Schoonmaken tot die tijd zou ik met betadine doen, dat ontsmet

Nee heb het er niet afgekrabd het was eerst echt een bult (zie toegevoegde foto)
Het knapte dus dinsdag open.
Vorige eigenaar doet er dus heel rustig over en zegt gaat wel weer dicht.
Wou idd dierenarts erbij halen maar ben nu zelf in het buitenland (zorg v mijn paard bij de leaser) die het dus tegen kwam we hebben het verder met rust gelaten maar schok wel toen ik de foto zag maar 1,2,3 naar huis gaan zit er voor mij niet in...

Beet kan het niet snel zijn ze staan nu namelijk allemaal op stal en zet haar zelf even soms alleen in de paddock...

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 01:59

Het zit op haar borst waar ze dus geënt is

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:01

Dit kan wel degelijk door een enting komen, als er een onderhuidse ontsteking is ontstaan!
Zorgen dat alle troep er goed uit kan, dus goed schoonmaken, honingzalf erop en verbinden zodat het schoon blijft.
DA bellen voor tetanus /antibiotica

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:09

Ah, nu met foto en volldig verhaal snap ik idd dat het een opengeknapte vochtbult is, wrs met ontsteking. Dierenarts bellen, overleggen, want waarschijnlijk is er wel antibiotica nodig. Tetanus is dan al gedaan met enting natuurlijk.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:18

Ik zou even de dierenarts bellen, dit ziet er niet goed uit idd.

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 03:03

Er was een tijdje terug een topic over een Shetlander die ook zo'n gapend gat op de borst had door een enting, daar doet het mij toch wel heel erg aan denken. Ik zou hier zeker een DA bij halen!

Edit: okdoei @ [MD] Pony verkeerd gespoten, ervaringen?
Dit topic bedoel ik!

[o]

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 04:19

Lijkt aannemelijk dat het inderdaad door een enting komt, ik heb het eerder gezien en dat paard had het ook vaker gehad. Misschien de dierenarts bellen voor advies, het kan zijn dat er antibiotica nodig is. Verder goed drainen en schoonhouden en dan moet het goedkomen. :)

Don't go where the path may lead, go instead where there is no path & leave a trail. -Ralph Waldo Emerson
[ITP] Friese Parels op de Canadese prairie.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 04:47

T lijkt mij eerder een abces..Nog nooit gezien dat dit Door een enting zou kunnen komen?? Gauw DA erbij!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 05:31

Dat je je überhaupt afvraagt of er een dierenarts bij moet komen of niet. := Zou jezelf met zoiets ook niet naar de huisarts gaan?

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:15

magda_90 schreef:
Dat je je überhaupt afvraagt of er een dierenarts bij moet komen of niet. := Zou jezelf met zoiets ook niet naar de huisarts gaan?

Sterker nog: ik ging naar huis waar ik ook op vakantie was!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:28

Had je paard die bult al toen je m kocht?

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:44

Dat ziet er niet lekker uit.
Zoals ze zeggen, DA Bellen en laten komen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:57

eerst dierenarts bellen dan pas bokt raadplegen, wij zijn geen dierenarts en ga na als je zelf zown wond zou hebben wat je dan zou doen?? juist naar de dokter.
hup spring in je telefoon en bel de dierenarts rn je leaser op en eventueel de stal eigenaar zodat die weet van de komst van de dierenarts.

#Ladytrucker #Proud

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:01

Winter17 schreef:
Beet kan het niet snel zijn ze staan nu namelijk allemaal op stal en zet haar zelf even soms alleen in de paddock...

Dierenarts bellen en sowieso zorgen dat je paard dagelijks meerdere uren uit de stal komt, het liefst met een maatje

Farah L2 + 20 / M1 + 6

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:12

Mijn paard heeft ook een keer een gigantisch abces gehad aan zijn borst door verkeerd spuiten. Een dierenarts kan waarschijnlijk weinig doen omdat het al open is. Ik moest toen spoelen met waterstofperoxide.

Utica--> Elite sport merrie!

wwillemijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:50

Dit is de reden dat ik altijd in borst laat enten en niet in de hals. Zou zelf wel even een da laten kijken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:52

Ik denk niet dat dit door een enting komt.
Entingen worden voor in de borstspier gezet of hoger in de hals. Dit lijkt meer richting de schouder/ader?
Komt de deken er tegen aan?

Had het paard dit al toen je het kocht?
Ik zou beginnen met goed spoelen en propoliszalf (honingzalf). Het beste is toch de DA even te laten kijken. Dat je leaser ook wel regelen lijkt mij. Dan vraag je of je de DA zelf even kan bellen over zijn bevindingen en behandelplan.
Het lijkt mij alleen maar positief dat het open is, dan kan de rommel er uit ipv dat het naar binnen knapt en je je paard kan weg brengen.

Fleur ❤️

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:08

Da erbij en goed leeg laten halen en ik zou toch echt de rekening bij de vorige eigenaar neerleggen
Als die van goede wil /eerlijk is zal die wel meebetalen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:15

Dit ziet er eerder uit als een bijtwond, idd dierenarts erbij dit moet gespoeld worden en wss AB :j Je hebt haar net 2 weken, heeft ze al met andere paarden gestaan?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:43

Ik moest ook denken aan het topic van de shetlander. Ik zou ook direct de dierenarts bellen en snap eigenlijk niet dat je dat niet meteen gedaan hebt. Je moet toch een diagnose en behandelplan hebben, hoe wil je dit anders goed aanpakken... Als je dit verkeerd aanpakt, kan het ook behoorlijk escaleren. Dus ik mag hopen dat je inmiddels je DA erbij hebt gehaald!

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:49

Tooske schreef:
Mijn paard heeft ook een keer een gigantisch abces gehad aan zijn borst door verkeerd spuiten. Een dierenarts kan waarschijnlijk weinig doen omdat het al open is. Ik moest toen spoelen met waterstofperoxide.

Onze pony heeft het ook een keer gehad na de enting, maar dan in de hals. Wij moesten ook spoelen met waterstofperoxide.