Stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TesstAdelaar
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-12-16

Stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 17:16

Mijn paard is een luchtzuiger. De dierenarts is een tijdje geleden bij ons geweest omdat mijn paard kolieksymptomem vertoonde. Hier is uitgekomen dat hij koliek heeft door het luchtzuigen. Nou heeft mijn paard zichzelf aangeleerd dat hij moet zuigen als hij stress heeft. Omdat het zuigen nu slecht is voor zijn gezondheid is wil ik graag wat stress bij hem wegennemen.

Hij stresst vooral als je op een ander tijdstip bij hem komt als normaal, als hij op een ander moment naar buiten mag als normaal/niet naar buiten mag en nog het meeste op wedstrijd.

Ik kom al dezelfde tijdstippen bij hem en doe hem zoveel mogelijk rond dezelfde tijdstippen na buiten. Dit gaat heel goed en hij zuigt al veel minder. Alleen op wedstrijd blijft hij heel gestresst. Weten jullie misschien hoe ik een deel van die stress of misschien alle stress bij hem weg kan nemen?

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:18

Hoe gespannen ben je zelf? Dat voelt je paard waarschijnlijk. Zorg dus dat je ontspannen bent en je niet anders gedraagt dan normaal. Beloon hem bovendien als hij lekker relaxed is en ga hem in ieder geval niet meer aandacht geven als hij staat te stressen. Kalm = belonen en kroelen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:21

Stress wegnemen is goed maar denk ook aan het voer. Vaak is er een relatie met krachtvoer. Havens heeft een gastromuesli die sommige paarden verlicht.
Sowieso geen suikerrijk voer geven, zoals bix en normale muesli, en juist wel onbeperkt hooi. Dat helpt vaak flink.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:12

Ik verplaats dit topic naar [MD] (Medisch), omdat dit topic hier beter in thuis hoort.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:18

Vergeet niet om maagklachten uit te sluiten! Die hangt vaak samen met luchtzuigen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:20

mala26 schreef:
Vergeet niet om maagklachten uit te sluiten! Die hangt vaak samen met luchtzuigen.


Sluit ik mij bij aan stress kan maagzweren veroorzaken! En dat kan dan weer luchtzuigen veroorzaken maar de pijn kan ook stress veroorzaken!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:31

Paard zo veel mogelijk lekker naar buiten in de paddock met hooi en vriendjes? Lijkt me dat je dan de stress van het niet naar buiten mogen al niet hebt.

En stress als je op een ander tijdstip komt? Wat doet hij dan als je bijvoorbeeld in plaats van om 10 uur om 12 uur komt?

Ook al eens aan magnesium gedacht om te geven?

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:39

Veel meer vrije beweging, liefst met soortgenoten en uiteraard meer ruwvoer.
Paarden met stalondeugden zijn over het algemeen paarden die teveel op stal staan en te weinig ruwvoer krijgen. Wat, wanneer en hoeveel krijgt jouw paard (ruwvoer en tijd uit de box)?