Dikke benen ... opnieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 16:01

Een raadsel ...

Vandaag naar stal en heeft mijn beste vriend toch wel 2 dikke achterbenen.
Niet zo heel erg dik maar wel redelijk warm.

Net een maand geleden begon het ook met zijn voorbenen.
Eerst 1 voorbeen, dag later 2 voorbenen, dag erna 4 dikke benen.

Dierenarts gebeld en hij zou een virale infectie hebben. Zonder hoesten op snot maar goed ... zou best wel kunnen. Ingespoten ervoor en een week later weer een spuitje. Na 2 weken waren ze verdwenen.

Maar nu lijken ze weer terug te zijn.
Hij heeft wel krampbenen achteraan en in de winter meer last van. Maar dan heft hij zijn benen gewoon hoger en heeft het dan moeilijker om te blijven staan maar ze zijn er nog nooit dik van geworden.
Na stappen neemt de zwelling wel wat af maar ze blijven warm tot aan zijn knie en ook zijn hoeven zijn warm.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Staleigenaar met veel kennis van paarden raadt aan nog even af te wachten maar ik ben nogal heel erg snel bezorgd als het om mijn allerbeste vriendje gaat.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:06

Vervelend :( , mijn paard heeft dat een paar maanden geleden ook gehad. Of nouja, niet warm maar juist dik. Heb tig keer de dierenarts gebeld die zelf al zei; heb geduld, het is een virusje. Inderdaad gelukkig gewoon weggegaan.

Maar is het geen mok? Dat kan nog wel eens lastig te zien zijn als ze een wat dikke vacht hebben? Misschien even de kootjes opscheren of heel goed voelen om te kijken of er geen hele kleine wondjes zitten?

Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 16:21

Hij heeft enkel een wondje net boven zijn hoef van het uitglijden in de stapmolen vorige week.
Maar eerst is zijn andere been verdikt en niet het been van het wondje.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:30

Hmm dat is het geen mok inderdaad.. Is zijn temperatuur wel gewoon goed? Niet te hoog?
Dat ze na beweging dunner worden is volgens mij wel een goed teken. Wellicht even een tijdje koelen, als ze echt warmer zijn?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:31

Zo snel ontstaan en op verschillende benen? Dat is vrijwel altijd het voer.
Nieuw pak hooi aangebroken toevallig?

Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:25

Hij krijgt dagelijks hooi van staleigenaar en in de winter geef ik hem horse dinner bij. Ook recup mash krijgt hij enkele keren per week in de winter. Verder muscle care en muscle build van pavo maar niets wat hij niet eerder kreeg.
Misschien toeval maar eergisteren was er met hem niks aan te vangen. Heeft hij wel vaker als hij enkele dagen niet gereden is maar nu was wel extreem. Niet te houden tijdens het rijden en ook op de wei was hij heel onrustig.
Toen ik hem er enkele uren later afhaalde had hij een bloedneus.

Gisteren was hij weer heel rustig en mankeerde hij niks.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:28

Wat je nu beschrijft, zou voor mij reden genoeg zijn om met het dier naar een kliniek te gaan voor nader onderzoek.

Dikke benen is veelal voer. En het hooi van de staleigenaar kan ook in kwaliteit fluctueren ;)
Maar die bijkomende verschijnselen duiden eerder op "ziek paard". Gezien de rhino-epidemie zou ik zeker even nader onderzoek laten doen.

Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:40

Denk dat ik inderdaad morgen de dierenarts maar bel.
Bloedneus heeft hij nogal gehad. Adertje dat springt van zijn druk gedoe.
Maandje geleden heeft hij die zware infectie gehad. Koorts, niet willen eten, 2x ingeënt met een week tijd tussen, 4 serieus dikke benen maar niet warm bijna 2 weken die opgezwollen benen gehad.

Het hooi van stal kan inderdaad anders zijn maar volgens de eigenaar niks anders of mis mee

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:54

Ik ken geen enkele staleigenaar die spontaan uit zichzelf zal gaan toegeven dat hij inderdaad een fout baaltje heeft opgevoerd. Zeker niet wanneer de daar naar vragende eigenaar toevallig een ziek dier heeft op zijn stal.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:57

Ik ken die wel hoor.. Netjes aangegeven, andere baal.. Pony dikke benen, staleigenaar weer ander hooi geregeld en het was weer snel beter :)
Ze zei zelfs zelf al, ja ze heeft dikkere benen, wrs van het hooi en heb al ander hooi geregeld.. :j Dus ze zijn er wel hoor, die dat toegeven.

Mijne reageert erg op voer. Te rijk en bamm, dikke benen..

Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:15

Stel dat het van de voeding is ... worden ze dan ook warm want ik dacht enkel dik

amayziah
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:16

Zijn het geen stalbenen? Hoe lang achtereen staat je paard in zn box?

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:20

Die van mij heeft dan dikke maar ook iets warmere benen ja. Zodra de voeding veranderd is het met 2 dagen ook weer helemaal weg. Loopt er geen pas kreupel of onregelmatig mee.. Heeft wel diarree dan ook.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:37

Hoeveel komt je paard buiten?

Z_V
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:34

Staat meestal 5 van de 7 dagen buiten.
Hij wordt ook vaak gereden en de dagen dat het niet lukt gaat hij de stapmolen in en uiteraard zijn rustdagje.
Met de infectie heeft hij een week verplicht moeten binnenstaan. 2 weken en half niet gereden. Dan weer rustig opgebouwd en nu een week later terug zijn beentjes. Was toen op korte tijd veel afgevallen maar is nu terug bijna op gewicht

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Dikke benen ... opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:48

Maar hoe lang staat / beweegt hij per dag. Mijn merrie sinds ze op 24/7 buiten op paddock paradise staat geen dik been meer gezien in de afgelopen 5 jaar terwijl t daarvoor op stal elke voerwisseling en winter prijs was. Paard is afhankelijk van beweging om zn lymfe / afvoer systeemte laten werken. Op box is funest