Ruwvoerdieet, succesvol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suada

Ruwvoerdieet, succesvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:47

Beste bokkers *\o/*

Na wat rondgekeken te hebben op verschillende websites en een aantal interessante artikelen te hebben gelezen over het 'juiste' dieet voor een paard ben ik een aantal keer informatie over een ruwvoerdieet tegen gekomen. Dit klinkt allemaal erg logisch, omdat paarden van nature leven van ruwvoer, en niet van krachtvoer.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die inderdaad de overgang gemaakt hebben van het voeren van krachtvoer naar het voeren van ruwvoer en welke voor- en nadelen zich toen hebben voorgedaan.

Verder ook de vraag wat er dan precies gevoerd wordt tijdens zo'n strict ruwvoer dieet (lees: natuurlijk zoveel mogelijk gras en hooi), en of dit nog aangevuld moet worden met andere vitamines en mineralen.

De zoekfunctie gebruiken heeft voor mij niet het antwoord wat ik zocht opgeleverd, wel kwam ik een aantal aanradingen over het supplement F4F (Formula 4 Feet) tegen, waar ik zelf ook over gelezen heb op de website van Paard Natuurlijk. Hier zou ik ook graag meningen/ervaringen over horen! :j

Hierbij een uitgebreid artikel op de website van Paard Natuurlijk over voeding: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

Azmay

Re: Ruwvoerdieet, succesvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:55

Ik dacht dat het tegenwoordig vrij normaal was enkel ruwvoer te geven.

Ik heb een paard wat snel te dik word en een die snel te dun word. Beide krijgen ze onbeperkt stro en hooi uit een slowfeeder. En een handje viraminebrok.
De te dunne krijgt dan ook nog een emmertje bietenpulp en lucerne, in de zomer is dat uiteraard onnodig.

Van gewone brok of voordroog krijgen ze enorme jeuk en dit gaat heel erg goed. Glimmen en zitten goed in hun vel.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:56

wanneer je paard verder weinig doet, en je hooi van uitstekende kwaliteit hebt, zou het goed te doen moeten zijn.

Zodra je van je paard meer verwacht dan dat, of je paard wat ouder wordt, is minimaal een vitaminebrok erbij aan te raden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:07

Meten is weten! Een analyse van je ruwvoer laten maken en dan weet je direct of je vitaminen en mineralen moet bijvoeren, vit e bijv is bekend om zijn vrij snelle afbraak in hooi en moet dus vaak worden bijgevoerd. Verder voer ik alleen granen bij als mijn paard gaat invallen. Naast onbeperkt ruwvoer.

Suada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 14:18

Azmay schreef:
Ik dacht dat het tegenwoordig vrij normaal was enkel ruwvoer te geven.

Ik heb een paard wat snel te dik word en een die snel te dun word. Beide krijgen ze onbeperkt stro en hooi uit een slowfeeder. En een handje vitaminebrok.
De te dunne krijgt dan ook nog een emmertje bietenpulp en lucerne, in de zomer is dat uiteraard onnodig.

Van gewone brok of voordroog krijgen ze enorme jeuk en dit gaat heel erg goed. Glimmen en zitten goed in hun vel.

Ik zie het persoonlijk nog heel vaak voorkomen dat de 'basis' van de voeding krachtvoer is, en daarnaast natuurlijk wel ruwvoer wordt aangeboden, maar het is dan vaak niet zo dat ruwvoer de basis van het dieet is. Dus het is nog vrij normaal dat er niet altijd alleen ruwvoer wordt gevoerd.

En ben jij zelf dan ook intensief bezig met dressuur/springen? Ik heb namelijk ook gelezen dat het energiegehalte verbeterd zou kunnen worden door een dieet van ruwvoer. Ben ook echt erg benieuwd naar alles hier omheen!

khirshanta schreef:
wanneer je paard verder weinig doet, en je hooi van uitstekende kwaliteit hebt, zou het goed te doen moeten zijn.

Zodra je van je paard meer verwacht dan dat, of je paard wat ouder wordt, is minimaal een vitaminebrok erbij aan te raden

Dat klinkt inderdaad erg redelijk! Dus het voornaamste middel van voeding is dan hooi, met een aanvulling van evt. een vitaminebrok, lucerne of bietenpulp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:22

Dat meen je toch hoop ik niet ? Ruwvoer hoort ALTIJD de basis te zijn in een dieet van een paard ! Dat er daarnaast een beetje krachtvoer wordt gevoerd, dat hoor je inderdaad wel vaak.

Suada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 14:35

troi schreef:
Meten is weten! Een analyse van je ruwvoer laten maken en dan weet je direct of je vitaminen en mineralen moet bijvoeren, vit e bijv is bekend om zijn vrij snelle afbraak in hooi en moet dus vaak worden bijgevoerd. Verder voer ik alleen granen bij als mijn paard gaat invallen. Naast onbeperkt ruwvoer.

Heb jij zelf de overgang gemaakt van een deels krachtvoer dieet naar een volledig ruwvoer dieet of is dit bij jou vanaf begin af aan een ruwvoer dieet geweest? Het aanvullend bijvoeren van vit. E was voor mij inderdaad duidelijk!

Maris schreef:
Dat meen je toch hoop ik niet ? Ruwvoer hoort ALTIJD de basis te zijn in een dieet van een paard ! Dat er daarnaast een beetje krachtvoer wordt gevoerd, dat hoor je inderdaad wel vaak.

Dat is voor mij zeker duidelijk! Heb het zelf alleen meegemaakt dat ik een aantal jaar geleden als jong meisje mij alles wijs liet maken, toen was het geval dat mijn paard voornamelijk krachtvoer kreeg met een 'side dish' van ruwvoer, en wanneer er dan een energietekort was ging er maar haver door het voer heen :+ . En zo zie ik het in mijn eigen omgeving toch nog aardig vaak voorkomen, een tijd geleden had ik nog nooit gehoord over een dieet wat bestond uit 'alleen maar' ruwvoer. Ik denk ook dat de meeste mensen ook echt in gaan op de verkooppraatjes en ervan uit gaan dat wat zij kopen ook echt het beste is voor het welzijn van hun paard, niet wetend dat er ontzettend veel suiker, overbodige vitaminen en mineralen, genetisch gemanipuleerde ingredienten en te veel aan zetmeel in zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:38

Hmmm, ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een paard meer krachtvoer kreeg als hooi/voordroog gelukkig. Ik wist niet eens dat er mensen waren die hun paard zo voeren ! Erg vreemd en erg ongezond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:58

Momenteel doen mijn paarden niet veel, als ze met werk energie te kort komen krijgen ze wat meer lucerne of zal ik op zoek moeten naar beter hooi. Heb nu erg arm hooi omdat ik graag onbeperkt geef.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:13

Ik lees even mee. Wij hebben de paarden ( paard en shet) aan huis staan en vanuit de manege vroeger werd ook altijd maar weinig hooi gevoerd en wel veel biks.

Toen de paarden aan huis kwamen zijn we zelf steeds meer hooi gaan voeren.

Ik vind het nu wel heel interessant om te horen over ervaringen van mensen die hun paarden "flink" trainen en hoe zij deze paarden voeren.

Ik voerde mijn huidige paard ongeveer 12 tot 15 kilo hooi per dag. Dit vulde ik aan met een mix van slobber en pulp in de avond met een vitaminesupplement. Overdag kreeg hij nog drie keer wat dailyplus van Pavo met wat olie.

Als ik hem gewerkt had vulde ik aan met sportsfit van Pavo, nooit meer als 2 kilo per dag maar vaak minder. Mijn paard liep dressuurmatig op z niveau, in de training hoger en ik reed een keer per week buiten.

Helaas is mijn paard hoefbevangen geraakt, volgens de artsen niet door het voer maar wat de echte oorzaak is is nog niet achterhaald. Ik voer nu dus heel anders omdat hij momenteel op rust staat. In de toekomst hoop ik hem weer te kunnen rijden en dus vind ik het wel interessant hoe andere mensen aanvullen voor bv meer energie of spieropbouw.

Zelf voer ik momentee lnog evenveel hooi, het hooi is getest en bevat slechts 3,5% suiker en dit vul ik aan met een vitaminebrokje (vitalbix) gemengd door een hand dailyplusmix van Pavo. In de avond krijgt mijn paard nu slobber om zijn medicijnen door te mengen.

In de toekomst wil ik zeker getest hooi blijven voeren en dit aanvullen met de vitalbix, maar mocht hij daar tekort aan krijgen ben ik wel benieuwd hoe anderen dit aanvullen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:29

Mijn haflinger krijgt ong. 10 tot 12 kilo hooi per dag en een paar plakjes stro om te eten. Daarnaast een halve kilo grasmix en een halve kilo luzernemix voor de eiwitten en energie, nog 100 gram gemalen lijnzaadjes en een vitaminekorrel.
Krachtvoer heb ik wel liggen maar dat gebruik ik puur als beloning.

Wordt (soms stevig) getraind en loopt op redelijk niveau in de westernsport.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:48

Hier 24/7 buiten met hooi onbeperkt.
Dieetmuesli van 100 gr per dag. 5 gram vit e en selenium en 3 gram veevoederzout wat later Keltisch zout gaat worden en 3 gram magnesiumkristal.

Dit om te korten aan te vullen.

Ja ik ken ook n manege waar de manegepaarsen vier kg sportbrok per dag krijgen. En vreemd vinden dat ze elke winter een abbonement op ambulance personeel kunnen vragen... :')

Een vorige stalgenoot ook. Drie kg... beest stond acht uur buiten. Rijk kuil. En werd hooguit drie x per week n half uurtje gereden of gelongeerd.
En wel met n m van macdonalds op zit achterwerk.
:')
Noemen we ook wel obesitas.

Maar deze vrouw wilde ook beweren dat gewone slobber zandafvoerend was....

Suada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 17:59

maralyn schreef:
Hier 24/7 buiten met hooi onbeperkt.
Dieetmuesli van 100 gr per dag. 5 gram vit e en selenium en 3 gram veevoederzout wat later Keltisch zout gaat worden en 3 gram magnesiumkristal.

Dit om te korten aan te vullen.

Annienke schreef:
Mijn haflinger krijgt ong. 10 tot 12 kilo hooi per dag en een paar plakjes stro om te eten. Daarnaast een halve kilo grasmix en een halve kilo luzernemix voor de eiwitten en energie, nog 100 gram gemalen lijnzaadjes en een vitaminekorrel.

Laten jullie het hooi zelf onderzoeken of kopen jullie hooi wat al onderzocht is? En dan is het aanvullende gebaseerd op het hooi onderzoek?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:01

Mijn shetlander krijgt alleen (onbeperkt) ruwvoer en onze Nrps krijgt daarbij nog wat krachtvoer

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:10

Ik laat niets onderzoeken aangezien ik met een beetje pech iedere maand ander hooi heb. Dat is geen doen.
Aan de hand van de kilo luzerne-/grasmix (daarvan is bekend wat er in zit maar dekt de behoefte niet helemaal) geef ik de vitaminekorrel bij. Ga er dus vanuit dat mijn hooi 'kaal' is qua vitaminen/mineralen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:16

Bloefd oz ts.
Ruwvoer heb ik geen zicht of invloed op. Daarom die ik twee x per jaar bloedje trekken.
En daar passen we het (kracht) voer op aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:26

Ik ben dik voor.
Mijn pony heeft in principe onbeperkt, nu is hij door blessure van mij wat dik en heeft nu een 3x3 cm mazen hooinet gekregen.
Maar liever dat als bezuinigen op het hooi..
Hij krijgt er metazoa bij met wat supplementen, en dat is alles.
Als hij hard werkt krijgt hij er wat paardenkuil bij omdat daar meer eiwit en voedingswaarde in zit.
Luzerne kan ook qua eiwit, maar waarom zou ik dat doen als het kuil ook goed is en geanalyseerd qua voedingswaarde.
Het is zo goed dat ze in principe op alleen dat kunnen leven zonder kans op tekorten.
Zonder slowfeeder ben ik trouwens geen voorstander van, die paarden zijn vaak gewoon te dik wat ik hier zie, ook op hooi.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:36

Mijn pony's leven op onbeperkt goede kwaliteit hooi. Waar kan je dat laten testen? Degene waar ik intensief mee rijd krijgt een schepje muesli als ik gereden heb.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:39

Bij pavo tegenwoordig

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:51

Hier op stal voeren we alleen maar onbeperkt hooi,stro en een vitamine/mineralenkorrel(ultimate balancer, D&H). De paarden lopen internationaal tweespan marathon en worden intensief getraind , ze hebben geen extra krachtvoer nodig. Ook niet in het wedstrijdseizoen. Mijn menpony krijgt hetzelfde te eten en loopt minstens 5x per week voor de wagen voor intensieve trainingen, dressuur, vaardigheid en natuurlijk in het bos voor de afwisseling. De veulens krijgen onbeperkt hooi en 3 equibites van dodson&horrel voor de benodigde vitaminen en mineralen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:57

Mijn twee Shetlanders (84 en 77 ) krijgen onbeperkt arm kruidenhooi wat niet getest is. Anders mag ik elke baal wel apart gaan testen, want er zitten nogal eens verschillen in. Daarnaast krijgen ze metazoa +luzerne en voor de pit erin te krijgen en houden, krijgt Alex ook nog 200 gram geplette haver per voerbeurt. Voor de zomer ben ik op zoek naar iets anders wat energie en pit geeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:02

Fennadev: care4life van pavo worden ze vaak wel fris van en imo zeer geschikt voor shetters. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:08

De enige die bij mij krachtvoer krijgt is mijn bejaarde volbloed Arabier. Kilo per dag, en ook niet meer. En alleen in de winter, 's zomers doet hij het ook goed genoeg op alleen gras.
In de tijd dat hij actief endurance liep, kreeg hij pas krachtvoer als hij 80 km ritten en langer liep. Dan kreeg hij wel af en toe een vitaminekuurtje, maar ook niet continu.

De andere paarden (2 NRPS met 50% arabier en een draver) krijgen alleen voordroog. En die zijn ook nog drachtig. Als ze wat verder in de dracht zijn ga ik ze ook wat bijvoeren, maar voorlopig nog niet. Hebben ze helemaal nog niet nodig. En ze staan ook nog vol in het werk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:17

bij mij krijgen ze ook onbeperkt ruwvoer,behalve de shet...verder ook nog bietenpulp,zemelen,copra,lucerne....vezels dus.En dagelijks een vitamine en mineralen supplement.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:29

Hier vroeger relatief veel krachtvoer voor niet-werkende paarden (denk 2 à 3 kg) tegenover "maar" 5 à 6 kg ruwvoer, echter wel quasi dagelijks weidegang.

Ben dan een periode krachtvoervrij gaan werken, met weliswaar meer ruwvoer, maar mijn dikste merrie mocht niet teveel hooi van toenmalige dierenartsen, osteo's... maar kreeg op een bepaald moment behoorlijk wat bloedarmoede (ondanks veel te veel ijzer in haar bloed), dus ben dan serieus moeten gaan bijvoederen. Ook de andere paarden zaten toen niet zo goed in hun vel.

Nu krijgen ze allemaal ongeveer 1 kg Sport Mix Zero per dag (laag suiker- en zetmeelgehalte, maar ik voer het vooral voor het hoge gehalte vitamines, vooral vit. E), daarnaast krijgen ze 2 hooinetten (voordroog) per dag, zal ongeveer 10 à 12 kg per dag zijn (zijn paarden van 1m45 à 1m60), en ze hebben nog bijna allemaal overgewicht. Ook gaan ze dagelijks op de wei, al valt er daar niet veel meer te eten momenteel.

Mijn hengst kon ik zonder krachtvoer ook niet goed houden, onbeperkt ruwvoer werkt voor hem niet: hij heeft zo precies zijn vaste uren waarop ie ruwvoer eet, en is de tijd om, dan stopt ie met eten en gaat ie ijsberen, en dan vliegen de kilo's eraf. 24/7 buiten hetzelfde liedje: 's avonds wil ie op stal, kan hem niet schelen of de kudde binnen of buiten zit.

Verder geef ik geen supplementen als aanvulling op het rantsoen, behalve indien nodig kruiden of medicatie als er één een kwaaltje heeft.

Ben best tevreden over hoe ze er hier bij lopen voor hun leeftijd, dus ik hou het voorlopig bij dit rantsoen. En mijn dikste paard heeft niet meer zo van die vreetbuien, waarschijnlijk at ze veel om haar tekorten aan te vullen, maar ze heeft ooit nog honger geleden (verwaarloosd), dus helemaal "normaal" eetgedrag zal ze wss nooit hebben.