Hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:41

Gister stond mijn paard slecht op zijn linkerachterbeen.
Dierenarts erbij gehaald en het blijkt eem hoefzweer te zijn. Opengesneden zodat het eruit kan. Verband erom met ontsmettigsmiddel.
Volgens de dierenarts zou hij vandaag geen last meer hebben.

En tot mijn verbazing heeft die er niet veel last meer van.
Nu rent die wel af en toe in zijn paddock mag dat?

En hoe vaak zou ik zijn voet per dag im de soda weken. 2 keer per dag en dan voor 10/15 minuten?

Duhelo

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:45

Hier ook regelmatig hoefzweren, vooral in de winter dan (mijn jongste krijgt vaak een zweer door op een scherp steentje te trappen ofzo).
Eenmaal uitgesneden doe ik er eigenlijk bitter weinige meer aan, dagelijks de voet uitkrabben en uitspoelen en waar de zweer gesneden is een scheut bleekwater erop spuiten.

Indien er een zweer zit die nog niet rijp is is weken in soda inderdaad goed. Wat ik ook doe is een grote klodder gekookt lijnzaad in de hoef smeren en afplakken met ducktape. De dag erop is de ducktape er meestal afgevallen, en dan uiteraard herhalen, dat helpt de zweer te rijpen. Veel beweging is goed, dat zorgt dat alle ontstekingsrestjes er verder uitkomen :)
vaak zijn ze na 2-3 dagen terug werkbaar hoor, zodra ze niet meer kreupel lopen kunnen ze weer aan het werk.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:51

Duhelo schreef:
Hier ook regelmatig hoefzweren, vooral in de winter dan (mijn jongste krijgt vaak een zweer door op een scherp steentje te trappen ofzo).
Eenmaal uitgesneden doe ik er eigenlijk bitter weinige meer aan, dagelijks de voet uitkrabben en uitspoelen en waar de zweer gesneden is een scheut bleekwater erop spuiten.

Indien er een zweer zit die nog niet rijp is is weken in soda inderdaad goed. Wat ik ook doe is een grote klodder gekookt lijnzaad in de hoef smeren en afplakken met ducktape. De dag erop is de ducktape er meestal afgevallen, en dan uiteraard herhalen, dat helpt de zweer te rijpen. Veel beweging is goed, dat zorgt dat alle ontstekingsrestjes er verder uitkomen :)
vaak zijn ze na 2-3 dagen terug werkbaar hoor, zodra ze niet meer kreupel lopen kunnen ze weer aan het werk.

Oh gelukkig maar!
Was al bang dat die niet veel mocht bewegen.
Dus een rondje stappen over een harde weg kan geen kwaad als die niet kreupel loopt?

RianneH

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:56

Het hangt er een beetje vanaf hoe diep de wond is na het uitsnijden. Was dat heel oppervlakkig, dan kan je meestal de dag erna het gewone ritme al weer oppakken, hoewel ik vaak een paar dagen rustig aan doe. Was het een hele diepe (meestal komt het dan vanuit binnen en niet door een kneuzing van buiten) dan is het verstandig nog even rustig aan te doen en de wond schoon te houden. Weken in de biotex houdt het dan schoon en natuurlijk liever niet te lang in een vieze stal. Weide is het beste, maar winterdag is dat altijd lastig, dus een droge paddock is dan beter.
Ik heb nog nooit 2x per dag geweekt, maar wat zei de da erover?

Dat ze niet meer kreupel lopen is omdat de druk eraf is. De zweer is open, en doet dus geen pijn meer. Wandelen over het harde kan dus gerust, maar let erop dat het wel een mooie ondergrond is, geen steentjes oid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:08

Wij weken altijd in groene badedas als het is opengesneden op advies van de smid. Max een kwartier. Daarna een klodder badedas in de hoef, watten erop en dichttapen. Werkt prima bij mijn paard. Weken trouwens 2 keer per dag.