Advies gevraagd, zelf samenstellen enkelvoudige voeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kalicha

Advies gevraagd, zelf samenstellen enkelvoudige voeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:49

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar advies voor het zelf samenstellen van krachtvoer voor een van mijn paarden.

Het blijkt dat hij een tarwe allergie heeft, dit uit zich voornamelijk in extreem schuren.
Nu heb ik hem direct van het krachtvoer afgehaald, hij krijgt nu alleen Luzerne (zonder melasse) en bietenpulp. Daarnaast 24/7 onbeperkte hooi.

Ik weet dat paarden het prima kunnen doen op alleen ruwvoer, maar het gaat om een jonge hengst die 5 dagen in de week werkt, daarnaast shows loopt waarvoor hij dus in showconditie moet zijn en het dekseizoen komt eraan. Komt er dus op neer dat hij niet genoeg heeft aan alleen ruwvoer.

Ik ben er tot nu toe nog niet uit kunnen komen of er kant en klaar voeders zijn zonder tarwe. Van daar mijn idee om zelf aan het mixen te gaan...
Echter besef ik me goed dat het niet zo simpel is als "alleen maar wat mixen" maar voornamelijk om de waardes in balans te houden.en dat vaak zelfs de vitaminebrokjes al tarwe bevatten....
Graag zou ik advies, tips, do's en don'ts van jullie horen.
Ik ben me uiteraard in aan het verdiepen, maar ik kom er alleen niet helemaal uit.
En van meer info wordt je nooit dommer

Alvast bedankt!

PocoGaucha

Re: Advies gevraagd, zelf samenstellen enkelvoudige voeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:38

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:41

Agrobs heeft graanvrij voer en er zijn er nog wel meer (Care 4 life van Pavo bijvoorbeeld).
Dat, in combinatie met goede olie, zou ook een optie kunnen zijn, waarbij je niet zelf hoeft te mengen.
En ook vitaminebrokjes zijn er graanvrij. Zo uit mijn hoofd Vitalbix. Maar je zou deze voor de zekerheid even moeten checken.

Edit: toen mijn haflinger ging invallen na de verhuizing, ben ik ook dingen gaan samenstellen. Hij at helaas geen olie over zijn voer, anders had ik dat er ook zeker bijgevoerd. Ik kwam uit op Agrobs Alpengrun Muesli, met geweekte Agrobs Fetura. Of Agrobs Mash. Alles is graanvrij. De muesli ook energie arm, dus dat is voor de jouwe misschien wat weinig. De Fetura is hoger in eiwitten en zet mooi aan in spieropbouw en energie. Ook de Mash is denk ik wel interessant.
Daarnaast een vitaminebrokje. Ik geef Marstall Force, maar daar zit tarwe in. Vitalbix niet, dus daar zou je zeker naar kunnen kijken. En ik geef een lijnzaadbrokje bij, maar hier zou je dus prima olie voor kunnen geven als de jouwe dat eet. Ik meng er magnesium door om de scherpe randjes eraf te halen. En inmiddels is de muesli vervangen door Care 4 life, omdat ze dit op stal voeren en het wel heel goed bevalt.

Dit kun je voeren zonder dat de verhoudingen scheef gaan, wat je bij bijvoorbeeld luzerne nog wel eens hebt :j