Hoesten

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BellaNL

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 14:50

Hallo,

Als ik met mijn pony ga rijden, met name in het begin bij draven, begint hij heel erg te hoesten. Eerst in het een beetje een droge kuch en dan briest hij een keer en dan is het ook over.

Hoe zou het kunnen komen dat hij hoest?
Hij staat 24/7 buiten op een groot stuk gras.

Anoniem

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:24

Dat komt omdat je pony blijkbaar geirriteerde luchtwegen heeft, en dat is niet helemaal goed. Dus ik zou even de dierenarts ernaar laten luisteren, want als je dat niet doet, kan het chronisch worden en dan kan je pony heel ziek worden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:35

Alex doet dit sinds deze week ook en dan een stuk of 5 keer hoesten en daarna briesen. En ook alleen specifiek bij de eerste keer aandraven. Als ik hem daarna laat stappen en dan weer aandraaf is het goed. Bij geïrriteerde luchtwegen zou ik toch denken dat ie het vaker zou doen en niet alleen dan? Overgang draf-galop is ook geen probleem, alleen even wat briesen. Hij briest sowieso altijd bij het aandraven voor de eerste keer, alleen sinds zaterdag is er dus die hoest bij gekomen. Ik ga hem morgen weer even wat beweging geven en zal dan even kijken of ie nog hoest.
Da ga ik morgen bellen als het nog niet over is. Dus ik lees even mee verder, als je dat niet erg vind, Bella?

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 15:42

Joolien schreef:
Dat komt omdat je pony blijkbaar geirriteerde luchtwegen heeft, en dat is niet helemaal goed. Dus ik zou even de dierenarts ernaar laten luisteren, want als je dat niet doet, kan het chronisch worden en dan kan je pony heel ziek worden.

Hoe zouden zijn luchtwegen geïrriteerd kunnen raken?

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:45

Kan ook een allergie zijn, maar dat is natuurlijk wel raar in deze tijd van het jaar.
Heeft hij het allang of pas een paar dagen ?

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 15:47

Pancake93 schreef:
Kan ook een allergie zijn, maar dat is natuurlijk wel raar in deze tijd van het jaar.
Heeft hij het allang of pas een paar dagen ?

Eerst was het alleen briesen, maar sinds een week of anderhalf hoest hij echt een paar keer.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:53

Heb je al een hoestmiddel geprobeerd ?

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 15:56

Pancake93 schreef:
Heb je al een hoestmiddel geprobeerd ?

Ik heb er nog niks mee gedaan, ik heb me er ook nog niet echt in georiënteerd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:02

Ik had hier ook twee hoesten veulens.

8 dagen antibiotica en slijmophoesters. Ik hoor ze nu nouwelijks nog hoesten alleen soms bij aandraven 1 kuch maar al lang niet meer zoals het in begin was.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:09

Ik heb laatst ook een topic geopend omdat mijn pony hoest.
Zij hoeste gewoon in de stal en wanneer ze buiten ging rennen. Ik ben er weinig wijs uit geworden. Mijn pony blijkt een geirriteerde keel te hebben. That's all en ik kreeg ongeveer heel bokt over me heen haha
Wat wij haar hebben gegeven is fenegriek. En ik probeer te vermijden dat ik stallen uitmest of veeg wanneer zij binnen staat.
Inmiddels hoest ze bijna niet meer. Misschiend dat dit je verder helpt ?

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 16:19

marleen_a_a schreef:
Ik heb laatst ook een topic geopend omdat mijn pony hoest.
Zij hoeste gewoon in de stal en wanneer ze buiten ging rennen. Ik ben er weinig wijs uit geworden. Mijn pony blijkt een geirriteerde keel te hebben. That's all en ik kreeg ongeveer heel bokt over me heen haha
Wat wij haar hebben gegeven is fenegriek. En ik probeer te vermijden dat ik stallen uitmest of veeg wanneer zij binnen staat.
Inmiddels hoest ze bijna niet meer. Misschiend dat dit je verder helpt ?

Hij staat altijd buiten en hij krijgt alleen hooi gevoerd dat ze meestal pas eten als het nat is. Ik zal even kijken naar fenegriek.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Mijne is nu ook een dood vogeltje inmiddels, dus ik heb de da verwittigt. Hoe gaat het nu met jouw pony Bella?
Alex laat zelfs zijn voer staan halverwege en dan mag Jorie het opeten. Hij heeft normaal voernijd en dan krijgt Jorie niks van zijn eten(wel een bijt), maar ik moest Jorie nu zelfs gewoon wegjagen. Anders gaf ie alles aan Jorie. Hij was gisteravond nog wel goed met eten en ook nog ondeugend.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 16:05

Ik heb vandaag niet gereden, maar wel gelongeerd. Hij heeft niet gehoest en hij at nog vrolijk alles op wat hij tegenkwam.
Het is echt alleen maar onder zadel.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:16

Paarden kunnen ook verkouden raken. Dus het hoeft niets ernstigs te zijn, als je het niet vertrouwt even de DA langs laten komen.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 12:23

Ik heb vandaag weer gereden nadat hij 4 dagen stil heeft gestaan, en hij heeft het hele uur gehoest.
Wat zou het kunnen zijn?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:26

Ik zou na zo'n lange tijd toch de DA even laten langskomen.

BellaNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:34

Weet niemand wat het zou kunnen zijn?
Ik ga met mijn moeder en de staleigenaresse overleggen wat we gaan doen. Als we niks weten bellen de de DA.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:37

Het vreemde is, hij staat 24/7 buiten, dus valt stofallergie eigg al af. Pollenallergie zou ik ook niet aan denken, dat heb je in de lente/zomer..

Misschien je vraag in het hoest topic stellen? [MD] [CENTRAAL] hoestende paarden daar zitten veel kenners :j