Zandweg/ psylliumvezels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Zandweg/ psylliumvezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 07:52

Goeiemorgen allemaal!

ik heb alle topics bekeken maar het exacte antwoord wat ik zoek staat er helaas niet tussen

Dit is het eerste jaar voor mij dat mijn paard de mogelijkheid heeft om hele dagen naar buiten te kunnen, hiervoor stond hij in de winter maar enkele uurtjes buiten. Een hele vooruitgang dus al!

Nu merk ik dat mijn paard zich toch verveelt in de paddock... grasland helaas te nat dus optie uitgesloten.

Ze krijgen voldoende hooi maar toch graaft mijn paard enorm!! Aangezien ik echt een leek ben in dit gebied en enorm bang ben voor zandkoliek dacht ik aan een zandkuurtje.. maar ik begin nergens aan zonder er volledig achter te staan.

Zo lees je dan op verschillende Fora's dat de darmen er lui van worden bijvoorbeeld.. of dat de sandclear alleen maar vol suikers zit ipv dat het werkt..

Dus de vragen die op borrelen
- welke zandweg raden jullie aan, wat is het verschil
- hoe lang
-hoe vaak per jaar
- heeft het nut om dit preventief te geven ook als je paard niet bekend is met koliek?

Graag jullie antwoord met argumentatie en het liefst ervaringen!

O en een slowfeeder leeft niet langer dan een maand die wordt geterroriseerd door de paarden en gaat altijd stuk..

Alvast bedankt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:57

Ik bestelde online (ergens uit Duitsland) psyliumvezels wat ik als een soort van kuur gaf.
Je moet het wel vochtig maken. Mijn paard vond het op de duur niet zo lekker meer.

Sandclear at hij in het begin wel. Na een tijdje ook niet meer.

Uiteindelijk is hij helaas wel overleden aan koliek ;( . Of dat zandkoliek geweest is weet ik niet.

Ik gaf het gedurende 1 werk in de 2-3 maanden. Maar alleen als hij op de paddock stond.

controleer de mest af en toe.
even in een glas water, beetje schudden,even laten staan. Er mag maar een beetje zand in zitten.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 27-12-16 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:00

Ik heb bij pharmahorse/paardendrogist zulke dingen :) Dan gewoon even gekijken naar prijsverhoudingen en wat opgezocht van reviews en tadaa :)

Ik geef dit in golfen, een kuur (+- 1 maand), dan weer niet en dan opnieuw. In de zomer vaak niet, maar hefst/winter wel omdat er dan vaak geen gras meer staat en ze vaak zand mee binnenkrijgt.

Ja dit heeft nut. Mijn paard heeft nog nooit koliek gehad, maar ik heb wel een ander paard gehad dat hier zeer gevoelig aan was. Daarom heb neem ik nu wel voorzorgen.

DA stond hier ook volledig mee achter, je moet gewoon kijken dat je niet teveel geeft en pauze's laat tussen de kuren.

EDIT: De mijne mag je gewoon droog geven haha, maar veronderstal dat je wel eerst even leest voor je wat geeft. Staat normaal gewoon op de verpakking :P

Cheminee

Re: Zandweg/ psylliumvezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 08:04

Wauw wat een snelle reacties bedankt! @laurievc kan je mij vertellen welke je exact gebruikt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:05

Cheminee schreef:
Wauw wat een snelle reacties bedankt! @laurievc kan je mij vertellen welke je exact gebruikt?

Ik zal even een linkje voor je zoeken haha! Even door al m'n rommel kijken hoor :Y)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:08

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:13

Ik koop ook vezels van agradi. Geeft twee keer per jaar een kuur. Paard heeft nog nooit koliek gehad terwijl de wei erg schraal is.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:15

Mijn pony's staan ook veel buiten op een zanderig stuk in de wintermaanden en in de mooie maanden krijgen ze ook maar beperkt gras, dus hier altijd risico van zandkoliek. Ik geef ze elke dag een schepje sandclearbrokjes bij hun eten. Heb ook wel eens gehoord dat elke dag geven niet bijzonder goed is voor de darmen en giet er olie overheen, dan schijnt het beter te worden opgenomen, denk persoonlijk dat ze dan wel 40 moeten worden voordat dat een probleem voor de darmen is. Ik ben een nuchter persoon en voorkom liever zandkoliek, komt veel voor, dan bijzaken. Onze jeugdpony kreeg het ook en is zonder problemen 39 jaar geworden. De losse sandclear (poedervorm) wordt hier slecht gegeten en koop ik niet meer. Mocht je je toch zorgen maken om de darmen, wissel dan af met gekookte lijnzaad, wordt na het koken zeer slijmerig en neemt ook veel zand mee naar buiten. En suiker.....zou me daar zeker niet druk om maken, als dat zo zou zijn, dan lopen ze maar een rondje extra!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 08:20

Ik maak me druk om de suikers omdat ik mijn paard verdenk van insulineresistentie ( nog niet getest)

@laurivc ik ga meteen de linkjes vergelijken bedankt!
Ik ga alle linkjes even

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:20

Ik geef deze:
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaa ... GwodkqkOKw
Hoe meer je afneemt hoe goedkoper. Dus met mensen samen bestellen loont.
Ik breng om de 8 weken mest naar de kliniek om te testen op wormen. Ze kijken dan ook meteen naar de hoeveelheid zand in de mest. Als dit teveel is dan geef ik mijn paarden een kuur van 5 dagen 100g.
Ik zou dus theoretisch om de 8 weken een kuur kunnen geven. Maar meestal komt het neer op 3 keer per jaar ongeveer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:48

Als je paard graaft, komt hij waarschijnlijk mineralen te kort.
Wat voor voeding krijgt dagelijks?
Krijft hij voldoende vitamines en minerlaen binnen?
Hangt er een zoutblok? Ze hebben dagelijks mogelijkheid om een zoutblok te likken nodig.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 10:15

janouk schreef:
Als je paard graaft, komt hij waarschijnlijk mineralen te kort.
Wat voor voeding krijgt dagelijks?
Krijft hij voldoende vitamines en minerlaen binnen?
Hangt er een zoutblok? Ze hebben dagelijks mogelijkheid om een zoutblok te likken nodig.

In zijn stal hangt een Himalaya steen en hij kijkt er niet naar om .

Hij krijgt 3 kg brok per dag en veel hooi en luzerne met lijnzaad olie

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:25

Geef mijn pony 2x per jaar kuurtje psyllium van puur...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:35

Laurievc schreef:
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaa ... GwodkqkOKw

Deze heb ik al gegeven, van allemaal tevreden :) Maar zoals je ziet, is er een enorm prijsverschil :P

Mag ik wat vragen? :)
Hoeveel zaadjes geef je, als in gram?
Week je deze eerst in water en hoeveel zaadjes week je in hoeveel water?
Hoe vaak geef je dit per dag en hoeveel dagen achter elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:41

Wij geven onze paarden preventief af en toe een zandweg kuurtje, psylliumvezels bij Agradi weg.
Dit geven we 5 dagen lang over een klein beetje slobber heen, 2 eetlepels voor de groten en 1,5 voor de kleintjes.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:49

Wij geven zandkuur op resultaat van mesttesten, die je zelf thuis uit kan voeren.
Neem een doorzichtig plastic handschoen of zak. Wat mest, mengen met water ophangen en zo'n 10 min wachten. Zand zakt naar de bodem en zo weet je of er zand in zit of niet (je kan het zien, maar vaak beter voelen)
Zand komt wel in gutsen naar buiten, dus 1x testen heeft geen nut. Maar een paar keer over 1 a 2 weken testen. Op basis daarvan geef ik psylliumvezels (heb altijd een bak staan) een kuur van paar weken.
En in de winter meestal ook een extra kuur ter zekerheid omdat ze 24/7 op land staan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:53

Kan zijn dat ze graven naar worteltjes. Bij de DA kan je Sand Clear kopen, dit zijn korrels en kan gewoon door t voer. De vezels vond en mijn paard niet lekker (net behang plaksel) en hielp niet goed genoeg.

Hoe je t kan meten is 5 dagen iedere dag klein handje mest. In een zakje met water en ophangen. Zand zakt naar de bodem en zo kan je inschatten hoeveel zand er in de darmen zitten en of het nodig is om een kuurtje te geven. Ik geef zelf 1 a 2x in t jaar, maar ik geef ook iedere dag beetje lijnzaad om de darmen te smeren en dus minder zand kan zakken :)

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:02

- welke zandweg raden jullie aan, wat is het verschil
ik heb zelf een uit een groene vierkante emmer, merk weet ik niet precies. maar ik weet dat je op de site van paardnatuurlijk.nl pure vezels kan bestellen, hier zit dan ook geen suiker in etc.

- hoe lang
een kuur van 2x daags voor 1 week

-hoe vaak per jaar
ik controleer elke maand op zand ( zon latex handschoen vullen met water en er 1 mestbal in doen, zit er zand in zakt dit naar beneden in de vinger topjes, ik controleer een aantal dagen achter elkaar) en zodra er zand in zit behandel ik m ( natuurlijk niet bij 3 korrels maar zodra je t zand ziet zitten

- heeft het nut om dit preventief te geven ook als je paard niet bekend is met koliek? \
als je controleerd en het dus goed in de gate houd hoef je het niet preventief te doen want je weer wat er gebeurd, mocht je t wel preventief willen doen raad ik je 2x per jaar aan. voor en na het weide seizoen

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:16

Ik kreeg de tip wat slobber te voeren en die van mij krijgt care 4 life. Hij eet niks wat niet klopt haha. Geen zaadje, geen poeder niks. Dus kreeg deze tip. Ivm de suikers in de slobber met mate natuurlijk.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:18

KoudbloedKim schreef:
Wij geven onze paarden preventief af en toe een zandweg kuurtje, psylliumvezels bij Agradi weg.
Dit geven we 5 dagen lang over een klein beetje slobber heen, 2 eetlepels voor de groten en 1,5 voor de kleintjes.

Week je die zaadjes eerst in water of geef je het zo over de slobber heen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:34

Ik geef de psylliumvezels als kuur over een dag of 7. Geen last van suikers dus zoals in de Sandclear en andere kant-en-klaar producten. 200gr per paard ongeveer, is best veel maar anders heeft het geen nut gezien de darminhoud en darmlengte van een paard :D Zo geleerd op de kliniek bij ons.
Even laten wellen in water, een schep voer erbij, omroeren en de voerbak in.

Het beste om zand te verwijderen uit de darmen schijnt nochtans gewoon hooi te zijn...laatst ergens een artikel over gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:41

FrankavdT schreef:
[naam] schreef:

Week je die zaadjes eerst in water of geef je het zo over de slobber heen?
Ik roer het door de slobber heen. :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:54

Dit jaar heb ik het voor het eerst aan mijn merrie gegeven. Vorige winter zijn door eohrt een paar tanden getrokken. Hoewel wij dachten dat ze nog prima at, stond ze voor het eerst va haarleven heel snel in het weideseizoen al met zandkoliek. Ze neemt dus toch beduidend meer zand mee met grazen zonder haar tanden.
Toen zijn we zandweg uit die vierkante groene bakjes idd gaan geven. 1 week per maand, 2 x per dag. Ze heeft geen koliekverschijnselen meer gehad.
We mengden het door haar slobber heen en ze at het met smaak op.
Nu swinters staat ze op de bestrating, dus nu geef ik het niet meer. Maar van de zomer ga ik het weer geven.
Wat ik erover kon vinden is dat hoe fijner het zaad gemalen is, hoe beter het tegen zand werkt. Die wij hadden was echt poeder en werkte dus perfect.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:05

De mijne krijgt af en toe een kuurtje psylium vezels maart wel elke dag zeewier. Dit zorgt voor extra mineralen. Ik heb het idee dat als ik dat even niet geef, ze met gaat graven (en ze likt aan de grond)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:26

Ik bestelde vroeger altijd psyllium uit Duitsland, bedrijf heet iets met een M...
Maar mijn pony is een lastige eter, dus heb alternatieven gezocht. Uiteindelijk uitgekomen bij de psylliumslobber van Subli. Was eerst bang dat er te weinig werkzame bestanddelen in zouden zitten, maar heb het berekend en ze krijgt nog steeds evenveel nu. Het is wat duurder natuurlijk dan pure psyllium, maar ze eet het nu tenminste wel graag op.