Welk voer voor ouder paard wat invalt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Welk voer voor ouder paard wat invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 14:12

Het is weer winter en mijn merrie (26 jaar) valt weer wat in bij de ribben. Het is nu de 3e winter dat ik 'r heb en tot nu toe is ze in de zomer steeds weer aangekomen maar ik wil gewoon liever niet dat dat nodig is.

Wat heb ik al gedaan:
- gebit laten checken
- ontwormd, ze had een bloedwormbesmetting
- twee dingen heb ik proberen bij de voeren zonder veel succes. Dat waren de slobber van Vitalbix en Fetura van Agrobs. Mijn ruin vond het heerlijk maar de pony die het nodig had vond 't maar matig interessant.

Luzerne mag ze niet hebben. Het gaat ook niet om spierverlies, ik wil er alleen voor zorgen dat ze vet op d'r ribben houdt. Mais en bietenpulp wil ik 'r niet geven. Ik zoek een volledig seniorenvoer (zonder mais, pulp en luzerne).

Hooi kan ze nog gewoon eten. Ze heeft onbeperkt hooi van mooie kwaliteit. Daarnaast krijgt ze Vitalbix met wat lijnzaadolie en een klein beetje haver.

Enige oudenvandagenvoer waar ik zijdelings ervaring mee heb (heb een stalgenoot gehad die het voerde) is Seniores Priores. Ik vond het stinken, de mest van dat paard zag er raar uit en dat paard was ongeveer even ribbig als mijn merrie nu (al was die een paar jaar ouder en kon hij geen hooi meer eten).

Het mag best een ruwvoervervanger zijn, maar wat mij betreft liever dus geen SP. Ik wil alles proberen, als ze maar weer wat dikker wordt.

Welke voeders zijn er, hoe zijn ze qua gebruiksgemak (moet je het bij voorbeeld weken, hoe lang, hoe veel moet je er van geven enz) en hoe zijn de resultaten die je er mee bereikt hebt?

Pallatin

Re: Welk voer voor ouder paard wat invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:23

Ik zou toch sp proberen. Ik heb er m'n 34 jaar oude en tandeloze pony weer gezond mee gekregen. Voordat zijn mest weer gewoon werd ging wel maanden overheen, zijn darmwerking was erg verstoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:26

Als je geen pulp wil en geen luzerne valt veel af.
Misschien een grasbrok?
Fetura at ze slecht begrijp ik, misschien als je het opleukt met wat olie( ook goed, vet!) en evt wat vitaminekorrel ofzo?
Dan eet de mijne het namelijk wel..
Merriebrok of veulen brok zou je evt ook nog kunnen doen met een scheut olie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:31

Als je zeker wil weten dat er enkel inzit wat jij wil voeren, is zelf mengen toch de zekerste optie. vit/min voer je al, blijft een licht verteerbare ruwvoervervanger over. Alle compleet senioren voeders hebben ook al genoeg vit/min er in zitten, wil je bij je vitalbix blijven, dan loop je mogelijk vast op een te hoge dosering vit/min.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:33

Ik heb mijn 27 jarige een paar maanden geleden zwaar ondervoed opgehaald uit een rusthuis en heb advies gevraagd bij een holistische praktijk omdat ik hem geen suikers ed wilde voeren ivm hoefbevangenheid etc. ik voer hem nu dit:

100 gram esparcette
100 gram cool stance
100 gram alpengrun mash van Aspero

en dat dan 3 keer per dag en onbeperkt hooi. Een paard heeft een kleine maag dus je kan het beste niet grote hoeveelheden per dag voeren en zo veel mogelijk kleine porties. Eigenlijk zou ik hem 5 keer per dag moeten voeren maar omdat hij overdag nog op het land staat voer ik nu 3 keer per dag.

Je gelooft je ogen bijna niet als je hem nu terug ziet, hij begint gewoon aan de dikke kant te raken terwijl hij jaren al snel schraal raakte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:36

tamary schreef:
Als je zeker wil weten dat er enkel inzit wat jij wil voeren, is zelf mengen toch de zekerste optie. vit/min voer je al, blijft een licht verteerbare ruwvoervervanger over. Alle compleet senioren voeders hebben ook al genoeg vit/min er in zitten, wil je bij je vitalbix blijven, dan loop je mogelijk vast op een te hoge dosering vit/min.

Dat is niet helemaal waar hoor. De seniorenslobbers die ruwvoer kunnen vervangen zitten zelfs laag in dosering qua vit en min ! Dit omdat je er, voor het eigenlijke doel ( al het ruwvoer vervangen ) veel kilo's per dan van moet voeren. Dus in 1 kg seniorenslobber zit echt niet veel vit en min ( ook niet veel eiwitten )....

In plaats van seniores priores heb je ook nog Masters seniorenbrok, een slobber van Hippostar, eentje van Aveve. En een van sanequi ( heet nu anders ), maar die is alleen bij de da te verkrijgen.

Hier een artikel over voeren van oudere paarden en alle mogelijke producten : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-12-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:39

Misschien de 18+ muesli van pavo? Ik ben er recent op overgestapt en ze doet het er prima op. Kan er ook meer van geven, zonder dat ze er drukker van wordt.
Daarnaast geef ik wel seniores priores. Daar is ze goed van aangesterkt nadat ze goed ziek is geweest van de eohrt en na behandeling wat tanden moet missen. Is er een specifieke reden dat je helemaal geen bietenpulp of mix op basis daarvan (zoals sp) wil proberen.
Het ruilt wel raar idd en het ziet er niet zo appetijtelijk uit ook. Maar ik heb er voornamelijk goede verhalen over gehoord en veel paarden gezien die er erg van opknappen en het juist erg lekker vinden.
Er zijn nog andere vergelijkbare slobbers voor senioren van andere merken. Misschien vind je die minder afstotelijk? Je hebt in elk geval suppa en nog een soort (marstall? Oh masters idd?), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mss kun je ook nog wat met dit topic:
[VS] [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 25-12-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:41

Hier alleen maar goede ervaringen met SP :j
Mijn paard had er na een operatie aan zijn tanden heel snel weer 100 kilo aan gegeten :)

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:41

Seniores priores ben ik juist heel positief over.. Mijn (jonge) paard blijft ook lastig vol, maar dit houd hem mooi in conditie qua gewicht. En zijn mest is hartstikke mooi +:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:49

Jammer dat je Seniores Priores niks vindt.
Die staat toch ook bij mij op nummer 1!

Dat de mest raar is, zal aan het paard liggen.
Ik heb er verschillende op staan en bij slechts eentje is de mest wat papperig, maar dat is ook mijn oudste merrietje dat er volledig op leeft!
Hooi krijgt ze niet weg, daarop kauwt en sabbelt ze slechts :(:)

De anderen hebben keurige mest :j

Misschien is de All-in soup van de Aveve voor jou een optie?
Bevat wel pulp, maar dan appelpulp, dus niet van de suikerbiet.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:13

Mijn paard voer ik Havens slobber mash, ze was heel ribbig, maar ik vind haar nu weer mooi in model.
Het is makkelijk voeren want het hoeft maar ca. 15 minuten te weken. Maar het bevat wel (zoals zoveel mengelingen) mais.

Als je er met een compleet voer niet uit komt dan zou je ook nog foenegriek bij kunnen voeren. Mijn vorige paard werd heel snel schraal en die hield ik in de winter mooi op gewicht door simpelweg foenegriek bij te voeren. Foenegriek heeft namelijk een gunstige werking op de spijsvertering, bevat vit. E en is vettig van zichzelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:25

Dank jullie wel voor de tips allemaal :)

Spijsvertering is in orde, en zo optimaal als maar kan voor een oudere pony. Ik heb inderdaad echt het idee dat ze slobberachtigen niets vindt of dat ze er helemaal niet aan gewend is (mijn ruin vond 't ook nooit wat totdat ik het nu voor mijn merrie ben gaan proberen. Ineens lust hij het). Merrie houdt wel erg veel van brokken. Daar is ze duidelijk aan gewend. Zal ongetwijfeld ook merriebrok geweest zijn, ze is fokmerrie geweest.

Ik ga eens kijken wat er hier in de buurt te krijgen is en wat er precies zit in de voeders die jullie noemen. Mocht het inderdaad een voer worden waar al extra vitamines/mineralen in zitten wordt de Vitalbix daar natuurlijk op aangepast. Een supplement als foenegriek heb ik liever niet, ze krijgt al diverse poeders door het voer heen.

Wolken die esparcette en de slobber die jij noemt van Aspero moet je ook weken denk ik?

Zo min mogelijk suiker is ook nog een dingetje inderdaad. Dat was ik in de OP vergeten. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:07

Onze shet zou sp moeten toen zijn snijtanden waren verwijdert, maar was totaal niet nodig.

Onze 23jr merrie valt in de winter ook wat in. Ze staan allemaal op 24/7 hooi hier.

SP lijkt veel paarden te helpen, maar ik ben zelf niet zo voor slobber voeren als paarden nog goed kunnen kauwen. Ik ben ook voor laag suiker en zetmeel als paarden niet veel doen. Hier doen ze maar een rondje bos, wat wandelen etc.

Ondanks dat nu toch de 18+ gekocht om te proberen en ze doet het er wel goed op. Daarbij krijgt ze nu gluco en msm bij. 's avonds krijgen ze bietenpulp. De jonge ruin en merrie wat meer en de rest een handje voor het idee ( die zijn stevig zat )

Ze kregen ook lucerne, maar staan nu nog maar 8 tot 10 uur buiten en de merrie krijgt er snel dikke benen van. Zomers eten ze de bietenpulp ook niet goed, dus nu in de winter bietenpulp bij en geen lucerne.

Vorig jaar had ik ook wiesencobs erbij. Die deed ik op het laatste moment erdoor. Het natte deel gaat 's avonds op het laatst bij de 18+, dus ze moet wel kauwen.

Liever zou ik van Agrobs voeren, maar er is erg moeilijk aan te komen hier. En het meeste voor oudere paarden moet geweekt, wat ik nu nog niet nodig vind. Maar vind je het geen probleem zijn wiesencobs wel mooi, want die vallen uiteen waar je bij staat.

Een tijdje heb ik zelf samen gesteld. Paardendrogist heeft bijv mooie mengelingen voor oudere paarden. Dan kun je zoiets bij de weisencobs mengen en wat olie bijvoorbeeld.

Veel is eiwitrijk en krijgt die van ons snel dikke benen van als ze wat meer op stal staat. Helaas is dat nu zo. Ik zet haar wel meer in beweging, dus veel wandelen en rondjes bos.

Merk aan mn 18jr ruin, dat stilstaan vanaf een bepaalde leeftijd toch ook erg veel met de bespiering doet. Hij heeft een hooibuik, maar vooral een slechtere bovenlijn. Geen vetophopingen. Dat is imo toch gebrek aan beweging en training.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:51

Equifyt heeft ook esparcette wat ook redelijk betaalbaar is..Ik geef het geweekt aan mijn paard maar vind de brokjes niet erg hard,dus misschien kunnen ze ook ongeweekt gegeven worden?Equifyt heeft nu ook lijnzaad brokken,die zou je er ook door kunnen doen..Qua verhoudingen wbt calcium fosfor is dat misschien ook wel een mooie combi..

Mijn oude paardje gaf ik vorig jaar noesenberger senior muesli,wel met granen en lucerne maar een heel groot aandeel spelt..Daar kwam ze echt geweldig van aan en ze vond het heerlijk..Je voert veel volume en alles is gewalst en de lucerne was erg fijn,dus geen hard spul..

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:53

Op de stal waar ik werk geven ze altijd merriebrok aan paarden die invallen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:00

SP alleen is hier niet voldoende

Mijn 34 jarige krijgt 2x daags volle schep SP en daar voegen korrels OMEGA369 van subli toe. Dat is ong 350gr per dag.
En een schep calvador fibre force en onbeperkt hooi of voordroog maar dat is meer dagvulling

Rare mest is alleen de eerste week, we hebben hier mooie rond kleine mestballen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:05

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 20:53

AS1999 schreef:
Op de stal waar ik werk geven ze altijd merriebrok aan paarden die invallen :)

Ik denk inderdaad dat ik dit maar eens als eerste ga proberen. Ze lust heel graag brokjes en inderdaad, zo lang ze nog kan kauwen denk ik dat ze dat liever heeft dan een slobber. Ruwvoer hoef ik ook niet te vervangen, dat krijgt ze gewoon in de vorm van hooi. En met meer brok is er ook meer materiaal om de poeders over te verdelen (ze krijgt monnikspeper, Vitamine E/seleen en magnesium).

Mocht dat niks zijn dan ga ik met de andere tips aan de slag :)

Centrale topic had ik wel gezien maar om dat nou helemaal door te spitten zie ik eigenlijk niet zo zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:11

Merriebrok zit zo op 25-30% zetmeel + suiker, niet de eerste keuze bij een HB-er lijkt mij, pavo 18+ zit ook richting de 23% volgens mij. Onbeperkt hooi is kennelijk niet genoeg, kan zijn dat ze dat niet meer zo goed kan opnemen. Voordeel van de vervangers is de lichtere verteerbaarheid waardoor er meer uit gehaald kan worden dan uit je hooi.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:58

Marije_jiplover schreef:

Bij zo'n uitgebreide op willen we proberen hoe dat uitpakt op deze sub om niet naar het centrale topic te verwijzen. Het is dus als test, maar voor nu kan dit topic open blijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:12

Ik zou meer olie gaan voeren, eventueel gecombineerd met extra brok of muesli. Pure Feed voldoet het best aan je eisen qua voer, waarbij de Pure Feed Condition helemaal past. De Condition pellets bevat bietenpulp, maar is wel weer een brok.

Qua olie mag je rustig opvoeren naar 0.5ml/kg paard. De vitalbix lijnzaadolie bevat 1IE/ml, wat al de helft van de vitamine E behoefte van de extra olie dekt. Hoe gevoelig is ze voor hoefbevangenheid? Zit ze er permanent tegenaan of moet je alleen opletten met het voer?

Als ze er permanent tegenaan zit zou enkel lijnzaadolie gebruiken. Als dat niet het geval is zou ik de 2 delen zonnebloemolie op 1 deel (vitalbix) lijnzaadolie doen. Dan is er een tekort van 67IE/100ml in plaats van 100IE/100ml (bij gewone lijnzaadolie zou het verschil 100IE/100ml bij 2:1 en 200IE/100ml bij enkel lijnzaadolie zijn). De omega 3:6 verhouding is bij 2:1 1:3, niet ideaal, maar in mijn ogen ruimschoots binnen de grenzen van het redelijke.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 00:07

Zonnebloemolie ga ik NIET doen. Ze krijgt lijnzaadolie en een heel klein beetje kokosolie.

Qua hoefbevangenheid gaat het nu prima, zodra ze bij voorbeeld iets krijgt waar kunstmest overheen gegaan is staat ze wel direct bevangen. Niet dat ze dan niet meer kan lopen maar je ziet 't meteen terug in de hoeven. Ze was bevangen toen ze bij mij kwam, dat is er netjes uit gegroeid maar dit voorjaar toch weer bevangen geraakt in 1 voorhoef. Vermoedelijk vanwege overbelasting, ze had toen in de andere hoef een hoefzweer nav ontwormmiddel. De pony heeft PPID.

Suiker krijgt ze nu met mate in de vorm van wortelen. Tot dusver (ben er sinds een maand ongeveer mee bezig) lijkt dat prima te gaan. De hoeveelheid is wel beperkt, denk dat ze een halve winterpeen per dag binnen krijgt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:25

Coolstance copra?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:29

Wat bij mijn merrie heel,goed helpt is soja schroot en rijstzemelen. 200 gram,soja schroot per dag en een,halve kilo rijstzemelen per dag. Onbeperkt hooi pulp en compact gras. Elk jaar viel ZE af in de winter. Dit jaar is de eerste winter dat ze redelijk goed blijft staan.paardje heeft ook cushing en is 26,5 jaar

Vorig jaar
[/[img]
Afbeelding

Dit jaar

[/[img]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 26-12-16 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:37

Hoeveel geef je nu van ieder product? En dan bedoel ik grammen, alleen bij olie ml'ers. En bij alles dat meer dan allleen grondstof is, welk merk+exacte type gebruik je dan?

Want ik begrijp nu dat je voert:
magnesium
se+vit E
Monnikspeper
Vitalbix (daily complete?)
Lijnzaadolie
Haver
Kokosvet
Peen

Is dit het inderdaad?

En ze is dus mager, ppid met ir-klachten. Of zijn er nog meer medische factoren waar rekening mee gehouden moet worden?