Luzerne grasmix of iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Luzerne grasmix of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 10:11

Hoi,

In de winter krijgt mijn paard luzerne bij en van de zomer grasmix. Nu is hij begonnen met hoesten en ben ik hiermee gestopt. Vanwege de mogelijke prikkels die hij hiervan kon krijgen. Nu is het hoesten voorbij en was ik hem weer luzerne bij gaan voeren. Direct begon het hoesten weer. Dus gelijk weer gestopt met luzerne voeren.

Nu kwam ik gisteren op stal aan en zag hem mest eten dit heeft hij nooit gedaan. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij toch de luzerne of grasmix mist in zijn voeding.

Heeft iemand een idee om toch iets in de vorm van luzerne of grasmix te geven zonder teveel stof zodat hij niet weer gaat hoesten?

Groetjes melanie

Hilli

Re: Luzerne grasmix of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:23

Er bestaat zowel lucernebrok, als grasbrok, als wiesencobs en een aantal slobberachtige varianten die je geweekt moet geven. Omdat het stof uit de lucerne ervoor zorgt dat je paard hoest, zal dit over zijn zodra je iets geeft wat geweekt moet worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:55

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:15

Dankjewel voor de tips ik ga eens zoeken op internet

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:33

Gaat je paard hoesten door eventueel stof of heeft hij een slokdarm probleem?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:40

Als je denkt dat je paard mest eet omdat hij wat te kort komt zou ik hem eerder een vit.brok geven. Of misschien zelfs bloed laten prikken om zeker te weten wat hij dan te kort komt zodat je gericht kan aanvullen.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:39

Nora_nora schreef:
Gaat je paard hoesten door eventueel stof of heeft hij een slokdarm probleem?

Zover ik weet is het hoesten. Hij is eerst goed verkouden geweest en heeft hiervoor ook medicijnen voor gehad. En daarna lijkt het dat hij gevoelig is gebleven voor stof.

Daarvoor nooit problemen mee gehad met hoesten is sinds dat hij verkouden is geweest.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:41

Jessix schreef:
Als je denkt dat je paard mest eet omdat hij wat te kort komt zou ik hem eerder een vit.brok geven. Of misschien zelfs bloed laten prikken om zeker te weten wat hij dan te kort komt zodat je gericht kan aanvullen.

Ik denk het niet ik weet het heb hem betrapt namelijk. En in september heeft hij een grondig bloedonderzoek gehad en had toen niks te kort. Enige wat sindsdien is veranderd is dat ik hem van de luzerne /grasmix af heb gehaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:59

_Melanietje_ schreef:
Jessix schreef:

Ik denk het niet ik weet het heb hem betrapt namelijk. En in september heeft hij een grondig bloedonderzoek gehad en had toen niks te kort. Enige wat sindsdien is veranderd is dat ik hem van de luzerne /grasmix af heb gehaald.

Je spreekt jezelf tegen. :) Je zegt dat je zeker weet dat hij mest eet omdat hij iets te kort komt, maar uit de bloedtest blijkt dat hij niets te kort komt? :?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 22:47

Jessix schreef:
Je spreekt jezelf tegen. :) Je zegt dat je zeker weet dat hij mest eet omdat hij iets te kort komt, maar uit de bloedtest blijkt dat hij niets te kort komt? :?
[/quote]

Even samengevat hoe ik het zie...

Dit weet ik:
1. Ik hem zaterdag in de wei mest zien eten toen ik hem haalde.

2. Mest eten betekent meestal dat hij iets te kort komt. Is niet iets wat normaal gesproken een paard doet....

3. In september heb ik een bloedonderzoek laten doen, toen had hij niks tekort.

4. Sinds een maand is zijn rantsoen veranderd door het hoesten, namelijk geen luzerne of grasmix meer.

Mijn conclusie die hier uit is gekomen dat hij de luzerne of grasmix in zijn voeding mist.

Of denk jij hier iets anders bij.

12 januari komt de tandarts voor een jaarlijkse controle trouwens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:09

Ik denk niets. Als ik een tekort vermoed dan laat ik bloed prikken, zodat ik het zeker weet. :) En dan weet ik ook wat een paard te kort komt zodat ik gericht kan aanvullen.

September is 3 maanden geleden. Er kan in tussen wel e.e.a. veranderd zijn in het bloedbeeld. In september at hij nog geen mest en had hij dus ook een ander rantsoen. Het bloedbeeld van september zegt dus niets over de huidige situatie wat de uitslag dan ook waardeloos maakt.

Mijn volgende vraag zou namelijk zijn: Wat zit er dan in luzerne of grasmix behalve eiwitten wat hij nu mist in zijn voeding?

Maar dat is slechts hoe ik het aan zou pakken. :)