Hoevaak slootwater testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hoevaak slootwater testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 08:53

Goedemorgen,
Ik huur vanaf het voorjaar een weiland van een boer. Hij heeft altijd de paarden slootwater gegeven, er is dan ook geen wateraansluiting of iets dergelijks. Nu had ik eigenlijk al besloten om zelf voor water te zorgen, maar dit is natuurlijk niet een ideale oplossing. De boer gaf aan dat zijn paarden al jaren dit water dronken zonder ziek te worden. Het is een vrije brede grote sloot waar ook wel wat beweging in zit, maar zeker niet zoals bij echt stromend water. Ik wil het nu dus laten testen, maar ik was benieuwd hoe regelmatig ik dit water moet testen om de veiligheid te kunnen waarborgen? Gaat dit per seizoen, of misschien zelfs vaker?

Alvast bedankt!

Shirley

Re: Hoevaak slootwater testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 08:57

Eigenlijk dagelijks, want er komt steeds ander water voorbij...

Ik doe het niet, mijn dieren drinken alleen leidingwater, mij is het risico te groot!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:22

Koop zo'n grote 1000l ton en vang regenwater op. Doen we al jaren en werkt ideaal. Over de dakgoot hebben wij een gaas gespannen zodat vuiligheid er niet in kan.

Slootwater is best riskant. Als er een dode vogel in ligt heb je straks paarden met botulisme...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 10:20

xAnthea schreef:
Koop zo'n grote 1000l ton en vang regenwater op. Doen we al jaren en werkt ideaal. Over de dakgoot hebben wij een gaas gespannen zodat vuiligheid er niet in kan.

Slootwater is best riskant. Als er een dode vogel in ligt heb je straks paarden met botulisme...

Heb je dan altijd voldoende? Hoe doe je dat in droge periodes? Vul je de ton dan wel zelf?

Ik kan dit overwegen, alleen moet er nog een schuilstal worden geplaats en die wordt met een soort ronde afloop, hopelijk is dit dan goed te bevestigen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:41

We hebben in de zomer eens zonder gezeten ja, maar dan nemen we 50l bidons mee van thuis met kraantjeswater. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor.
Hoeveel paarden gaan er staan?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 10:55

xAnthea schreef:
We hebben in de zomer eens zonder gezeten ja, maar dan nemen we 50l bidons mee van thuis met kraantjeswater. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor.
Hoeveel paarden gaan er staan?

Ik verwacht 4 paarden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:55

Daar zou mijn voorkeur sowieso naar uitgaan.
Wel een gesjouw, maar ook water dat lang staat kan bederven.
En zeker in de zomer gaat dat snel :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:00

[MD] Chronische ijzervergiftiging door drinken van slootwater

Er kleven meerdere nadelen aan dan de kans op botulisme...
xAnthea schreef: