Artrose mag ik nog rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manonxkarly
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-05-17

Artrose mag ik nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 23:07

Bij mijn pony is artrose geconstateerd. Ze heeft een lichte vorm hiervan in de kogel die heel licht naar het middenbeentje uitstraalt. Opzich zie je niet dat ze kreupel Loopt ofso maar toch. Kan ik op haar rijden? Ook nog de l1 mee starten? Ik zal nooit echt hoog niveau gaan doen en springen kan sws al niet meer. Gwn elke dag even rijden en af en toe een les ook af en toe een buitenrit. Kan dit gwn?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:09

Vraag het gwn even aan de gene die het geconstateerd heeft, wij hebben geen idee hoe erg de artrose is

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:12

Dat lijkt mij ook het beste advies.
Ik vermoed dat je pony bij de kliniek is geweest, kreupelheidsonderzoek, en dat er foto's zijn gemaakt?
Als het goed is heb je dan een advies gekregen wat je nog kan doen met je pony.
En anders zou ik dat alsnog overleggen met die dierenarts, maar het zou vreemd zijn als je dat toen niet hebt gehad.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:13

Wat heeft de dierenarts gezegd?

Het ligt heel erg aan de mate van de artrose maar voor de sport is je pony niet meer geschikt. Een ontspannen buitenrit kan bij sommige pony's nog wel.
Rust roest dus wat beweging is meestal ook goed je pony wat in beweging te houden. Op welke manier ligt aan de mate van de schade die er al is. Bij beginnende artrose gaat het soms (mits niet te inspannend). Artrose 'geneest' echter niet maar verloopt juist progressief (schade wordt steeds erger). Rijden op zich is natuurlijk wel bezwarend door het ruitergewicht..
Uiteindelijk kan je arts hier het meeste over zeggen zoals hier al gezegd is..

Stel je zelf maar voor hoe het zou zijn als jouw gewrichten over elkaar gaan schuren en je met iemand rond moet gaan sjouwen.. heb je vast ook niet zoveel lol meer in..

Edit: een en ander aangevuld/verder uitgelegd.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Artrose mag ik nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:17

Mijn haflinger van 29 loopt nog zo'n 2-3x per week door het bos met een ruiter op zijn rug.

Hij heeft aangepast beslag, ik noem het zijn steunzolen.
En inmiddels zijn we 4 jaar verder en hij doet het nog steeds. Wel met langere opwarmtijden, instappen duurt nu eerder een half uur dan een kwartier. Maar eenmaal warm gedraaid loopt hij nog als een zonnetje.

Of jouw pony dat ook kan, is vanachter de computer niet te beoordelen. Vraag aan degene die de artrose ueeft vastgesteld advies over hoe nu verder en kijk heel goed naar hoe je pony het doet. Hij zal soms goede en soms mindere dagen hebben, op een mindere dag is een wedstrijd geen goed plan, maar op een goede dag is L1 wellicht nog prima mogelijk. En lekker buitenrijden zal waarschijnlijk langer mogelijk blijven dan in de bak, rechtuit rijden is een kleinere belasting dan steeds de bocht om.

Kortom, vraag advies aan je dierenarts, die heeft je pony gezien en de diagnose gesteld.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:23

Kijk vooral naar je pony,heeft hij veel opstart problemen of is hij stijf na het rijden dan zou ik er mee stoppen.

Een pony van 29 met atrose mocht van mij de rest van de tijd op de wei doorbrengen.Daar kan ik niet van snappen dat je er nog op rijd.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:06

beatje schreef:
Een pony van 29 met atrose mocht van mij de rest van de tijd op de wei doorbrengen.Daar kan ik niet van snappen dat je er nog op rijd.

Ik neem aan dat je hiermee op mij reageert.

Ik zal je vertellen waarom hij nog in het bos gereden wordt.

Wanneer ik hem in de wei laat staan kwijnt hij weg. Aan het begin van zijn artrose diagnose heeft hij 24/7 weidevrij gehad met alleen korte stukjes aan de hand stappen (omdat hij toen niet zuiver liep en we in overleg met de dierenarts en hoefsmid waren over het plan van aanpak om te zien of we hem weer zuiver zouden krijgen). En weet je? Ik kreeg een heel chagrijnige pony. Niet van de pijn, want hij liep inmiddels weer steeds beter. Maar van het 'niet meer mee mogen doen'.
Nadat hij zijn 'steunzolen' gekregen had, liep hij weer als een zonnetje en ben ik hem heel voorzichtig onder het zadel gaan opbouwen. Hij liep weer goed en werd met de bosrit weer blijer, hij deed weer mee! Hij stuitert er vrolijk op los door het bos. Het viel stalgenoten op dat hij er weer veel blijer bij liep in de wei. Rust roest, zeker bij artrose. Niet meer rijden betekent dat hij vast roest.
Inmiddels ben ik 4,5 jaar verder sinds de diagnose. Hij heeft wel eens een mindere dag, maar ook juist dan laat ik hem een stuk stappen (aan de hand) om zijn spieren en gewrichten even op te warmen en los te maken. En hij hoeft geen afstanden meer te lopen, vaker een ritje van 5-10 km dan >10 km. Als hij eenmaal opgewarmd is dan stuitert hij er vrolijk op los en wil nog erg graag lekker draven en galopperen. Waarom zou ik hem dat ontzeggen? Omdat hij al 29 is? Omdat hij een aandoening heeft waar hij met de maatregeln van aangepast beslag en aangepaste arbeid amper last van heeft?
Menigeen die hem niet kent, gelooft me niet eens als ik vertel hoe oud hij is en ook niet als ik zeg dat hij al ruim 4 jaar wat last heeft van artrose.

Afbeelding

Deze foto is van september vorig jaar (4 jaar na de diagnose artrose).
Ik geloof toch niet dat er hier een zielig hoopje pony loopt die nog zo nodig bereden moet worden door z'n baasje.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Artrose mag ik nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:08

Een paard loopt onregelmatig doordat ze pijn hebben, niet om te plagen. Als je pony onregelmatig loopt, al zie je het maar een klein beetje, dan zou ik het dier met pensioen doen (of naar de slager of zoiets als dat te duur is).

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:11

Mijn pony is 17, heeft lichte artrose un de kogels voor. Wordt nog 4/5x per week gereden, dressuurmatig op ongeveer M1 niveau en behoorlijke buitenritjes. Ik zorg gewoon dat ik echt goed de tijd neem om los te rijden (minuut of 20) als ie eenmaal los is kan die alles :)

Zolang hij er plezier in blijft hebben blijven we dit doen, als t ooit niet meer gaat gaat ie natuurlijk op pensioen. Maar hij doet het met de juiste training en goed door zn lijf rijden echt allemaal super!

Edit: pony loopt geen pas onzuiver, is alleen de eerste paar rondjes wat korter/stijver

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:14

Ga mss es op zoek naar een artrosesupplement. Ik denk hierbij aan glucosamine, msm, duivelsklauw... Er zijn er heel wat op de markt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:35

Op Beweging en Hoefverzorging is een centraal topic over Artrose:
[BEH] [CENTRAAL] artrose

Je kunt in dat topic om advies vragen. Hier volgt een slotje.