sinds zaterdagmiddag zeker niet gemest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

sinds zaterdagmiddag zeker niet gemest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 23:16

Ik heb een shet van 22 die voor zover wij zeker weten sinds zaterdagmiddag niet gemest heeft.
Ook eet ze sinds die tijd al bijna niks meer.
Da is zondagochtend geweest, hartslag, temperatuur en darmbewegingen waren normaal. Ietwat vocht voelde hij bij de buik maar niks ernstigs. Ze heeft toen darmverslapper en pijnstiller gehad.

Zondagavond nog steeds niet eten, zeer weinig gedronken en nog niet gemest. Wat er wel een keer uitgekomen was was een plas vocht met stukjes slijm en helder bloed.
Da weer geweest. Rustige hartslag, temp goed en darmbeweging ook. Wel wat bleke slijmvliezen en donker bij de ogen.
Weer darmverslapper gekregen en tevens antibiotica en het advies goed op te letten dat ze niet uitdroogt. Ze mocht wat slobber hebben die we zeer nat hebben gehouden.

Maandagmiddag nog steeds geen mest. Da is er voor de 2e antibioticaprik. Alle waardes zijn nog steeds normaal. Gevaar van uitdroging ook weg. Toch maar opvoelen nu en er komt een harde keutel uit. Liter parafine erin en ze mocht weer wat slobber omdat ze nog steeds niks eet.

Vanmiddag da langs voor derde en laatse antibioticaprik. Nog steeds niet gemest. Weer liter parafine, da voelt wel met haar vingertoppen dat er nog iets zit.
Ze mocht weer wat slobber. Kuil en hooi weigert ze. Paar hapjes koeienkuil heeft ze wel op maar verder niets.

Nu moet ze morgen gemest hebben anders willen ze iets van een poeder proberen.
Mijn lieve bikkel is al die tijd meewerkend. Toont geen pijn, is alert en meewerkend. Alleen voor degene die haar goed kennen is het te zien dat ze zich niet lekker voelt.

Wat zien wij over het hoofd. Wat kunnen we nog doen. Operatie ben ik geen voorstander van.

Jester_

Re: sinds zaterdagmiddag zeker niet gemest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:20

Advies van je da opvolgen, maar ik vind 3 hele dagen wel heel erg lang hoor :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:32

Bij morgen nog geen mest zou ik opladen en naar de kliniek of, als je dat niet wil en dat zou ik bij een dier op die leeftijd misschien ook niet meer doen, duidelijk met de da communiceren wat de verwachting is en wat de opties zijn, dat het mis is is wel duidelijk denk ik zo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:35

Beweging geven? In de hoop dat de darmen dan actiever worden en de mest weer op gang komt.

Anders goed overleggen met de dierenarts wat je opties zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:37

Allereerst supergoed dat je zondag meteen de da gecontacteerd hebt!
Mijn ervaring is dat een beetje beweging in een vroeg stadium vaak wonderen doet, longeren in tempo dat dier aangeeft, maar dat zou ik nu zeker niet meer doen, straks forceer je dingen.

Ik zou denk ik voor een second opinion gaan, liefst bij een kliniek.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:39

Weet je echt zeker dat ze niet gemest heeft? Misschien hele dunne diarree? Mijn shet had actieve darmgeluiden en had hele dunne mest. Bleek maagklachten te hebben. Misschien dat je zo'n 'plasje' mest gemist hebt?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:41

Even inhakend op de reactie hierboven, als de pony verder in goede gezondheid was tot nu toe, hoeft de leeftijd geen rol te spelen. Onze IJslander is op z'n 22e nog aan koliek geopereerd en daar rijden we nog steeds zo'n beetje dagelijks mee (nu bijna 25).

Als ze morgen nog niet gemest heeft zou ik toch ook wel verder onderzoek willen en echt willen weten wat er aan de hand is. Afhankelijk van waar ze aan denken, dan wel waar ze nu staat of op de kliniek.
Zou nu niet zelf allerlei dingen gaan proberen zonder dat je weet wat er aan de hand is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:54

Als het dier alleen een beetje slobber en een paar handjes koeienkuil eet lijkt het me eigenlijk best logisch dat er geen mest komt. Waarvan moet dat dan gefabriceerd worden? Omdat je het hebt over mogen; waarom mag er niet meer gevoerd worden? Mijn idee zou zijn makkelijk verteerbaar voer er in en kijken waar het schip strandt. Operatie zou ik ook niet doen bij een Shetlander op die leeftijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:59

Nies_ schreef:
Als het dier alleen een beetje slobber en een paar handjes koeienkuil eet lijkt het me eigenlijk best logisch dat er geen mest komt. Waarvan moet dat dan gefabriceerd worden? Omdat je het hebt over mogen; waarom mag er niet meer gevoerd worden? Mijn idee zou zijn makkelijk verteerbaar voer er in en kijken waar het schip strandt. Operatie zou ik ook niet doen bij een Shetlander op die leeftijd.

De pony eet zelf niet meer.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:08

Nies_ schreef:
Operatie zou ik ook niet doen bij een Shetlander op die leeftijd.

Wij hebben 3 maanden geleden onze shet van ruim 32 jaar nog laten opereren aan koliek, ze is er super goed uit gekomen, snel hersteld en loopt weer vrolijk in de wei, dus waarom niet? Het is altijd een gok en risico, ongeacht leeftijd...
Tis alleen financieel een behoorlijke aderlating maar hadden de financiele mogelijkheid en we hadden het er zeker voor over om haar nog die kans te geven, zorgplicht stopt niet na een bepaalde leeftijd vind ik :o
Zij had een heftige koliek, veroorzaakt door een flinke verstopping in de darmen die er, als we niet hadden geopperreerd, er nooit "vanzelf" was uitgekomen....miss is dit het begin van erger?

Ik zou een bloedonderzoek laten doen. Jaren geleden heb ik een welshje gehad met ong dezelfde klachten, licht koliekerig, niet willen eten en niet mesten. Het koliekerige ging over maar hij bleef in hongerstaking. Vele onderzoeken later bleek hij nierinsuficientie te hebben. Zijn nieren deden niks meer en hij was zichzelf aan het vergiftigen. Daardoor voelde hij zich beroerd en at hij niet enz enz.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:37

Helaas zelfs geen plasjes mest. Laatste wat ze heeft gedaan is zaterdagavond op de trailer een klein hoopje hele natte mest die zuur rook.
Zaterdagavond heeft ze nog een 7 minuten durend optreden gedaan met volop draf en galop. Dit met de oortjes erop. Het was dat ze na afloop haar voer weigerde en moe toonde. Toen begonnen we al te puzzelen.
Na wat rekenwerk denken we dat ze zeker sinds vrijdag al geen kuil meer eet. Hooi begon ze enthousiast aan, idem met het koeienkuil maar na een paar happen wil ze niet meer.

Als het kon zou ik haar liters slobber geven maar als er niks uitkomt mag er ook niet teveel in. Dat maakt het zo lastig. Zonder eten neemt de kans op leververvetting toe en maagklachten maar teveel van iets maakt de verstopping groter.

We doen nu elke keer een aantal x per dag met haar wandelen. Na een 10 minuten geeft ze ook aan moe te worden. (nou is het al een pony die wandelen maar stom vindt, alleen rijden doe je haar echt plezier mee)

Buiten het financiele plaatje van een koliekoperatie. Heb voor mezelf altijd de grens daarop gezet. Dit vanwege de risico's op complicaties e.d. hoewel we er nu toch wel over denken om die grens op te schuiven.
Het is verder een hele fitte gezonde pony waar ik mee afgesproken heb dat ze nog 20 jaar mee moet.

Bloed trekken heb ik vandaag ook aan de da gevraagd. Die gaf aan dat omdat ze duidelijk een verstopping voelde dat niet nodig was.

Kunnen paarden trouwens niet net als mensen een klysma krijgen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:39

Ze heeft toch paraffine gehad? dat is een soort klisma

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:49

Ah ok. Ik dacht misschien is er iets wat ook nog vanaf de andere kant werkt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:59

Dat is er wel.
Microlax is een klysma die weleens wordt gegeven aan veulens wanneer de darmpek niet afkomt, je zou het kunnen proberen...

Naar hoor, je beestje er zo bij zien staan.
Sterkte :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 02:04

Een klysma kan alleen werken als de verstopping niet te ernstig is en in het laatste deel van de darm zit. Overleg met de DA wat je doet, en eventueel een second opinion.
Mogelijk/vermoedelijk heeft de pony meer pijn dan ze toont. Sommigen zijn bikkelhard voor zichzelf.
Ik hoop dat het goed komt.Sterkte.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:51

Dat is erg lang.
Erg naar, heel veel sterkte TS.
Hopelijk poep die snel.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 06:16

Ik had na dag 2 echt wel harder aan de bel getrokken! De slobber had ik ook al niet gegeven.. je verstopt hem alleen nog maar meer waardoor een maagoverlading kan ontstaan!
Als paraffine niet helpt dan is het echt wel foute boel..! Ik wil je niet bang maken maar bij koliek gaan bij mij echt alle alarmbellen aan ( bij jou ook want je belde meteen de Da! Super goed!!) en ik zorg dat mijn trailer klaar is om weg te gaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 06:43

Ik zou vandaag ook echt grotere stappen ondernemen en hem inladen!!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 09:31

Slobber was in overleg met da, iets anders eet ze niet.
De verstopping zit redelijk aan het einde. Da kon het met haar vingertoppen aanraken.
Kliniek is een twijfel nu bij mij omdat ik altijd de grens op operatie heb gesteld.
Dadelijk om 12 uur heb ik weer contact met de da en gaan we alle mogelijke opties bespreken.
Zij had het over een poeder die vocht opneemt maar dat trok ook het vocht uit het vaatstelsel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:44

Sterkte TS. Goed dat je alles doet in nauw overleg met de dierenarts.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:50

Waarschijnlijk bedoelt ze een zoutoplossing ook via een sonde. Het zout wat dan in de darmen zit trekt vocht van buiten aan de darm in (dus uit het bloed zeg maar) hierdoor wordt de mes zachter.
Hmm dit is niet wat je wilt horen denk ik. Maar bij een shet van ons is dit gedaan, was vlgs de va beter dan parafine. Hij raakte idd verschrikkelijk ad diarree maar raakte ook in shock. Nu heb ik mijn twijffels gehad of het bij hem echte koliek was en niet iets anders. De va dacht dat het zout naar zijn hoofd gestegen was of zo, ben daar toen niet op in gegaan omdat zijn situatie erg verslechterde en terwijl de va mij nog probeerde te overtuigen om hem nog naar haar kliniek te brengen, ging het zo slecht, dat ook zij moest toegeven dat het geen zin meer had.
Heel veel sterkte en duim dat het bij jullie beter verloopt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:59

nuscaniels schreef:
Slobber was in overleg met da, iets anders eet ze niet.
De verstopping zit redelijk aan het einde. Da kon het met haar vingertoppen aanraken.
Kliniek is een twijfel nu bij mij omdat ik altijd de grens op operatie heb gesteld.
Dadelijk om 12 uur heb ik weer contact met de da en gaan we alle mogelijke opties bespreken.
Zij had het over een poeder die vocht opneemt maar dat trok ook het vocht uit het vaatstelsel.

Met voedsel erbij doen wordt de verstopping alleen maar langer.. je voelt alleen het begin maar de uiteinde niet! In mijn ogen een no go om mijn paard te voeren bij verdenking koliek..

Zoals ik al eerder zei. Ik stond liever maandag al op kliniek ipv vandaag. Er zijn meer middelen dan alleen operatie wat je reguliere dierenarts misschien niet heeft of kent. Plus ze kan aan het infuus tegen uitdroging bijvoorbeeld

Misschien een makkelijkere oplossing: second opinie.. soms staart een dierenarts gek op bijv koliek maar is het uiteindelijk totaal iets anders. Kan hè hoeft niet, probeer alleen mee te denken en jou en je paard te helpen!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:23

Bedankt voor het meedenken. De hoeveelheid slobber die ze krijgt is zo een plastic koffiebekertje met zo veel water dat ze het zou kunnen drinken. En dat 1x per dag sinds zondag. Uitdrogingsverschijnselen heeft ze sinds maandag niet meer.
Vanochtend ook, in de paddock gezet. Ze scharrelt dan rond, gaat zoals gewoon rollen, hinnikt naar haar vriendjes en met buiten lopen sleurt ze je mee naar het gras.
Da heeft nog een zeer heftig laxeermiddel maar wil dat als laatste optie geven. Dat zal dan vast dat zout zijn, maar omdat ze klinisch nog zo goed is wil hij daar mee wachten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

Ik zou het toch ook eens van achteren vandaan proberen.
Een te heftig laxeermiddel kan ook leiden tot scheurende darmen...

Wat vond ze van de optie om een klysma te geven?

En eerlijk gezegd zou ik er ook even een ander naar laten kijken :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:51

Als het mijn pony was had ik al op een kliniek gestaan denk ik.
Opereren is een keuze, maar ik vraag me af of dit nou echt alles is wat je kan doen..