Paard druk door rijk hooi ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Paard druk door rijk hooi ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:00

De titel zegt het al.
Wij hebben 3 oudere magere paarden en 2 van 10 die er goed uitzien en snel dik worden. Ze krijgen ook Subli zonder.
Ze kregen eerst arm hooi en ik dacht die oudjes met goede brok wel dik te krijgen. Dit was niet voldoende en nu heb ik rijker hooi. Ze staan met zijn vijven samen buiten en eten dus hetzelfde hooi.
Nu heb ik het idee dat mijn gewone paardje veel drukker is geworden door dat rijkere hooi, wat hij dus eigenlijk ook niet nodig heeft.
Kan dit???
De oudjes zijn echt bijgekomen, dus wil eigenlijk op dit hooi blijven en de kudde scheiden vind ik ook niet ideaal, omdat het zo goed gaat met het clubje.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:26

Ja hoor,dat kan en is eigenlijk ook logisch.

Ruwvoer / gras is het basisvoer van een paard,daar moeten ze het eigenlijk op doen.
Voor extra vitamines en wat energie wat je tekort zou komen omdat ze simpelweg niet meer eten of nodig zijn voor bijvoorbeeld groei of zwaar werk geef je dan krachtvoer of een supplement.
Heb je hooi met weinig voedingswaarde moet je daar veel van voeren.

De stofwisseling van oudere paarden word anders waardoor ze meer nodig zijn en dan kan armer ruwvoer het vaak niet voldoende doen...dan zou je al flink veel brok of supplement moeten geven.

Heb er zelf ook 2 staan van 24, allebei tonnetje rond op het moment omdat ze heel mooi rijk ruwvoer krijgen en met flink power.
Voor de paarden die wat te druk worden van dat ruwvoer wat je nu hebt zou je misschien wat stro bij kunnen geven en ze misschien 1 voerbeurt even apart zetten daar mee?
Bij ons staan de oudere paarden wel apart van de jongere, die krijgen toch wat minder ruwvoer

wwillemijn

Re: Paard druk door rijk hooi ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:31

Waarschijnlijk door een te hoog suikergehalte. Hier ook 1 staan die knetter wordt daardoor. Nu weer op minder rijk hooi en zo weinig mogelijk suikers in de rest van voeding. En nu weer een normaal paard :-D