Paard wil moeilijk aankomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Paard wil moeilijk aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 12:34

Hoi bokkers.
Ik ben er al een tijd mee aan het klungelen om mijn paard er goed uit te laten zien. Het gewicht van mijn paard is netjes. Ribben zie je niet, kun je wel goed voelen maar bovenop is wel een ruggengraad te zien en de 2 botjes op haar kont.

Ik ben opzoek naar het juiste voer voor mijn 14jarige friese merrie. Het is stresskip en binnenvetter. Ze reageerd flink op teveel suikers in het voer. Hier reageerd ze op door schrikreacties te geven. Ook op vreemd terrein en nieuwe dingen heeft zei best flink stress. Ze is en blijft super braaf maar het is een echte binnenvetter. Misschien heeft ze daarom wel minder vet omdat dat energie kost.

Wat ze nu krijgt: ik heb haar laten doormeten. Mijn voer van toen (2kg conditiebrok en 1kg maislijnzaad brok van horsefood the best) was slecht voor haar. Teveel suiker en zetmeel en dat kon ze niet hebben. Dus op aanraden van de dpprmeter heb ik haar op 600gr vitalbix en om de dag 1 blok havens brix. Luzerne wil ze ook eigenlijk niet eten. Ze krijgt ook onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder, voordroogkuil.

Naast dat ze meer aan mag komen vooral in de bovenlijn mag ze ook meer energie hebben. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer! Wat kan mijn merrie het beste eten om mooie aan te komen en waardoor ze ook een fijne engergie krijgt om lekker aan het werk te gaan zonder dat ze schrikkerig wordt door de suikers.

EmptyWords

Re: Paard wil moeilijk aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:53

Eigenlijk gaat t dus niet om vet, maar om spieren.
Spieren bestaan uit eiwitten.
Zoek een voer dat hoog in het eiwit en ruw as zit. Merrie brok wordt daar regelmatig voor gebruikt.
Je zou ook kunnen kijken naar een omega 3&6 mix. Daar zitten geen suikers en eiwitten in, maar de omega 3&6 is daar een plaatsvervanger voor.

Laatst bij een avond over vier nog gehoord dat er genoeg stallen zijn die een vitaminebrok geven met omega 3&6 mix voor de eneregie en spieropbouw.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 13:27

EmptyWords schreef:
Zoek een voer dat hoog in het eiwit en ruw as zit. Merrie brok wordt daar regelmatig voor gebruikt.
Je zou ook kunnen kijken naar een omega 3&6 mix. Daar zitten geen suikers en eiwitten in, maar de omega 3&6 is daar een plaatsvervanger voor.

Laatst bij een avond over vier nog gehoord dat er genoeg stallen zijn die een vitaminebrok geven met omega 3&6 mix voor de eneregie en spieropbouw.

Ja beide. Ze mag ook zeker meer buik hebben maar vooral spier. Naar mijn weten geen spier zonder vet. Vitalbix is ook een vitamine brokje maar ze is er nu vooral in de bovenlijn daardoor wel echt ingevallen geworden. Merriebrok heb ik al eens eerder gevoerd maar ik kreeg het idee dat ik daardoor in de knoop kwam met de suikers waardoor ze weer schrikkeriger werd. Die omegamix ga ik eens opzoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:30

Hoe is ze veranderd nadat je van behoorlijk wat calorieeen naar weinig calorieen bent gegaan?

Waarom ben je destijds overgestapt, los van het advies van de doormeter, vertoonde ze slecht gedrag/zag ze er slecht uit/was ze ongezond?

ellis2912

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:39

Mijn pony heeft dit ook een beetje, ik voer nu extra luzerne bij (daar zit veel eiwit in) en daarmee gaat het heel goed :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:45

In muscle impuls zitten goede eiwitten voor opbouw van de spieren, dat zou je een tijdje door je voer kunnen geven.
Veder heb ik voor het aankomen en op gewicht blijven goede ervaringen met een combinatie van lucerne, omega 369 mix van subli en senioren priores van subli

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:46

troi schreef:
Hoe is ze veranderd nadat je van behoorlijk wat calorieeen naar weinig calorieen bent gegaan?

Waarom ben je destijds overgestapt, los van het advies van de doormeter, vertoonde ze slecht gedrag/zag ze er slecht uit/was ze ongezond?

Ik heb die mevrouw toen gevraagd op advies van de osteopaat. Mijn paard had veel jeuk in de manenkam, daar was het ook dik en warm. En hij was schrikkerig voornamelijk op buitenrit is dat echt niet leuk en omdat ze zo vreslijk van zich afpist tijdens de hengstigheid.

Ik heb me laten vertellen dat die jeuk kwam door de hoeveelheid suikers en dat geloof ik wel. Want dat is echt weg. Maar verder heb ik niet veel verschil gezien. Het is ook niet de tijd van het jaar voor hengstigheid en lekkere buitenritten door de natte bermen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:51

Misschien subli atleet proberen. Hoef je niet veel van te voeren maar is hoog in eiwit

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:02

Hoe is de verhouding van suiker en zetmeel in miscle impuls, sulbli atleet en omega mix..

Hoe kan ik weten welke verhouding suiker/zetmeel. Calcium/forsor goed is voor mijn paard. Ik vind het erg moeilijk.

Voor haar stress had ik ook bedacht dat magnesium misschien wel goed is. Maar hoe weet ik dat er niet al 'te veel' magnesium in het voer zelf zit. Is er een of andere tabel voor waarin bepaald wordt hoe veel een paard van iets moet hebben dat alles goe met elkaar in verhouding staat?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:03

Waarom mail je deze.vragen ook niet naar 1 of meerdere voer leveranciers?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:25

EmptyWords schreef:
Waarom mail je deze.vragen ook niet naar 1 of meerdere voer leveranciers?

Goede. Heb ik ook eerder wel een aantal keer gedaan maar iedere leverancier heeft wel een voer wat past en naar mijn idee omdat het hum eigen merk is. Ik heb mijn twijfels of het een advies is wat echt werkt voor mijn paard of dat het een advies is zodat ik hun voer ga kopen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:40

Een voer leverancier zal indd eigen vier aanprijzen. Maar als het goed is zullen ze ook uitleggen waarom dat voer goed is. En die verschillende redenen kun je naast elkaar leggen en daaruit je eigen conclusie trekken. Zo heb ik het ook gedaan toen ik het niet meer wist. Uit verschillende hoeken tips gevraagd, en daar mijn eigen weg in gezocht en gevonden

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:42

Ik heb onze paardjes eindelijk dik gekregen door prestatiebrok van subliem en heel goed rijk voordrooghooi van Weidezicht.nl
Meer energie niet heet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:55

Ik lees mee, heb dezelfde problemen en voer nu bietenpulp met lucernebrok naast onbeperkt ruwvoer. Moet eigenlijk ook weer meer lijnzaadolie gaan geven denk ik.

Heb net een zak sport mix zero van de aveve gehaald in de hoop dat dat wat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:57

AH_scim schreef:
EmptyWords schreef:

Ja beide. Ze mag ook zeker meer buik hebben maar vooral spier. Naar mijn weten geen spier zonder vet.

Spieren opbouwen is een kwestie van eiwitten, maar vooral van trainen. Vet komt er eigenlijk niet echt aan te pas. http://www.voervergelijk.nl/informatie/23/spieropbouw

Vetrijk voer is wel weer handig voor energie. Zeker als je paard gevoelig is voor koolhydraten, waardoor je liever niet teveel suikers en zetmeel voert. Dan kan je in plaats van koolhydraten een wat meer vetrijk dieet voeren, zodat je paard daar energie uithaalt cq op gewicht blijft. Je kunt meer vetten voeren door olie toe te voegen aan het rantsoen. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen. Bietenpulp toevoegen kan ook. Bietenpulp bevat veel ruwe vezels. Die fermenteren in de darmen en worden zo omgezet in onverzadigde vetzuren.

Enne...Zo'n mevrouw die je paard doormeet....eh...hoe zal ik het zeggen... Ik heb daar wat twijfels bij. Ik heb altijd het idee dat vooral hun eigen portemonnee daar beter van wordt. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:01