Een ineens stakende pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zomerzon1977

Een ineens stakende pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:02

Onze super lieve merrie van 10 jaar staakt volledig. Vorige week zondag appte mijn bijrijder dat ze ineens steigerde en bokte iets wat ze nooit heeft gedaan na even gereden te hebben was het over.

Maandag ben ik zelf gaan rijden en het zelfde herhaalde zich.. Aantal met heel veel ervaring mee laten kijken en iedereen zei het is uitdagen ze krijgt nu meer conditie en meer energie. Echter daar wil en kan ik niet zomaar van uit gaan.

Dus deze week alleen aan de longe laten lopen en dat ging super geen problemen ! Gister nog een poging gedaan..met stappen ging het prima met aandraven begon ze meteen te staken dus ben er ook direct af gegaan..zonder zadel nogmaals poging gedaan maar ze kwam meteen omhoog dus direct gestopt.

Alles afgedaan en mevrouw ging meteen lekker liggen rollen en ging daarna in de buitenbak volledig (positief) uit haar plaat..oortjes naar voren en in galop had ze pret voor 10..goed uitgestapt aan de hand en terug in paddock gezet.

Nu wil ik natuurlijk de zadelpasser laten komen en de fysio maar wat is slim nu..eerst even rust en zo ja hoelang ? En dan eerst de fysio of eerst de zadelpasser ? Bij de zadelpasser moet ik ook rijden maar ja dat gaat nu niet ..

Nandos

Re: Een ineens stakende pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:10

Misschien ook eens een osteopaat laten komen?
Kan best dat er iets vast zit in de rug, zadel niet goed ligt idd etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:12

Gewoon de dierenarts?
Even helemaal na laten kijken en dan samen beslissen welke vervolgbehandeling zinvol is?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:17

Mijn ervaring met een dier dat staakte, zat helemaal vast in de rug. Liep aan de longe gewoon goed en kon ook nog lekker rollen en uit zijn plaat gaan.

Heb er gelijk een fysiotherapeut bij gehaald en moest de behandeling een aantal keren herhalen. Had gelijk resultaat.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:19

Maar dan is het dus zinvol eerst een fysio/osteopaat bij te halen en daarna pas zadelpasser ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:46

Voor mij is de volgorde altijd: dierenarts en dan pas fysio, daarna eventueel fysio voor onderhoud. En ik weet niet hoe vaak jij je zadel laat checken, maar minimaal jaarlijks is toch wel aan te raden. Dus mocht je dat nog niet gedaan hebben, zou ik zeker ook laten doen.

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:16

Rug + zadel beide laten nakijken :D

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:20

Hier ook ervaring met een ineens stakend paard. Ze zat helemaal vast in de bekken, de osteopaat heeft haar daar helemaal los gemaakt in 2 behandelingen en vervolgens hebben de we de zadelmaker laten komen. Hoefsmid is ook nog langs geweest omdat ze, toen ze uiteindelijk los was, niet meer goed op haar ijzers stond. We hebben er dus andere ijzers onder laten zetten.
Paard gelukkig, wij gelukkig :)

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:41

Ik zou opletten met het paard helemaal stil te zetten. Sommige slimmerds zien dat als een beloning voor hun 'stoute' gedrag. Misschien dat je gewoon zonder zadel wat longeerwerk kan doen tot je het rijden weer kan oppikken?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:03

De oorzaak lijkt me volledig duidelijk. Een paard dat vrijwel altijd volledig braaf is en plots uit het niets op 10-jarige leeftijd dergelijk gedrag vertoont is duidelijk dat het lichamelijk niet in orde is. Ik zou eerst lichamelijk laten checken en dan pas het zadel, tenzij dat uit iets blijkt dat de kans dat het zadel de oorzaak is, veel groter is.
Bijna geen enkel paard gaat ineens zo'n gedrag vertonen omdat hij wil proberen onder het werk uit te komen, en al zeker geen paard van 10 jaar (die had dat dan echt al wel veel sneller gedaan).
Plotse gedragsveranderingen komen vrijwel zeker van pijn of ongemak voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:03

Faith_vda schreef:
Ik zou opletten met het paard helemaal stil te zetten. Sommige slimmerds zien dat als een beloning voor hun 'stoute' gedrag. Misschien dat je gewoon zonder zadel wat longeerwerk kan doen tot je het rijden weer kan oppikken?

Een paard kan die link niet leggen, enkel wanneer je er direct afspringt als hij bokt. Een paard is niet zo slim dat hij zo ver vooruit of terug kan denken. ;)

Edit: ik zou ook even een dierenarts laten komen bij een paard die zo fel staakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:33

Een goede fysio zal hopelijk ook wel iets afweten van zadels. Ik zou eerder voor fysio gaan, aangezien je zonder zadel ook problemen kreeg.

Maar Faith heeft wel een punt dat je moet opletten dat het paard geen misbruik gaat maken van de situatie. Soms blijven ze staken als ze pijn weg is, omdat ze geleerd hebben dat ze ermee wegkomen.

Wat doet ze als je eerst longeert (met zadel) en dan pas gaat rijden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:40

Grote kans dat deze pony pijn in haar lijf heeft! DA eerst laten komen!

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:51

Alles na laten kijken en het was toch het zadel !! Nu nieuw zadel maar toch bij aan draven weer staken..vanmiddag aan de longe met iemand erop en dat ging al stuk beter. We moeten dus weer het vertrouwen terug winnen stapje voor stapje met heel veel geduld..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:10

Zomerzon1977 schreef:
Alles na laten kijken en het was toch het zadel !! Nu nieuw zadel maar toch bij aan draven weer staken..vanmiddag aan de longe met iemand erop en dat ging al stuk beter. We moeten dus weer het vertrouwen terug winnen stapje voor stapje met heel veel geduld..

Hee wat leuk dat je nog even laat weten hoe het is afgelopen! Gelukkig alleen het zadel en wat fijn dat je gelijk een nieuw zadel hebt. Zal wel even gewenning zijn omdat hij altijd last had met draven. Lekker laten ontspannen en goed loswerken, zal vast helemaal goed komen :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:28

Tandarts, osteo en zadelmaker langs laten komen. Komt daar niks bijzonders uit dan zou ik naar de DA gaan.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 20:56

Ja dacht vraag om raad dan is het ook wel zo sociaal om te melden wat het was. Maar de tandarts is geweest..de vee arts ..de osteopaat en zadelpasser als laatste omdat niemand wat kon vinden. Achteraf was het toch het zadel maar las net hier nog even terug en iemand zei dat ze de link niet kunnen leggen. Nou schijnbaar dus wel..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:12

"Angst" voor pijn kunnen ze zeker wel hebben, zeker als het zadel al een tijd erg slecht heeft gelegen.
Heeft meer met een trauma te maken dan slimheid om onder het werk uit te komen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:20

Oké oplossing is gevonden.....

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:34

Zomerzon1977 schreef:
Ja dacht vraag om raad dan is het ook wel zo sociaal om te melden wat het was. Maar de tandarts is geweest..de vee arts ..de osteopaat en zadelpasser als laatste omdat niemand wat kon vinden. Achteraf was het toch het zadel maar las net hier nog even terug en iemand zei dat ze de link niet kunnen leggen. Nou schijnbaar dus wel..

Natuurlijk kunnen ze die link leggen. Komt vaak voor als er voor een tijdje pijn is ontstaan.