27jarige terug rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beebiepaard

27jarige terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:49

Mijn 27jarige cob staat sinds een jaar stil.
Ik vermoede haar van slijtage of arthrose.

Inmiddes is ze volledig door de mangel gehaald. En blijkt ze enkel oud te zijn. Spieren zijn minder. Ze was wat dunner. Stijver met de kou.

Veearts raad aan om te gaan wandelen en fietsen. En daarna buitenritjes onder de man.

Ik vroeg me af hoe jullie een schem zouden maken kwa voer en opbouwen van trainen.

Ze krijgt nu seniores priores. En onbeperkt hooi.
Ze is nu lekker spekkig. Wel hoekige billen.

Ik twijfelde of ik haar wel weer wil rijden. Maar ze heeft er ltijd veel plezier in gehad. En als we gaan wandelen dribbelt ze alle kanten uit.

Azmay

Re: 27jarige terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:50

Gezien de leeftijd zou ik het wel heel voorzichtig opbouwen, echt met 10 minuutjes beginnen en de spieren de tijd geven. Verder zou ik niet weten waarom je niet op een gezond paard zou kunnen rijden, als ze het niet fijn vind zal ze dat wel laten merken toch? ;)

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:53

Ik ben uiterst voorzichtig met haar. Ik heb haar al elf jaar en ze is echt mijn oogappeltje.
Ik vind het heel gek om weer op haar te gaan zitten straks!

Ze is ook geen groot paard. Maar een cob van 1 40. Speelt ook wel mee gezien ik nu enkel 1 54 en groter rijd :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:59

Misschien een leuk idee om er een klein bijrijdstertje voor te zoeken?

Kun je er zelf naast lopen en kan het meisje rijden.

Maak je twee zielen gelukkig :j

Bolleboosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:03

Ik heb mijn paard (vrij fanatiek zelfs) gereden tot dat ik haar in heb laten slapen, ze was toen 32. Ik denk dat, mits je het goed opbouwt en je kijkt naar wat ze aan geeft, je zeker weer kan gaan rijden. Rust roest!
Schema's vind ik lastig, ik denk dat het vooral belangrijk is om je paard in de gaten te houden. Ik zou wel beginnen met 3x per week een kleine rondje, van een kwartier ongeveer. Vooral stap, met een paar meter draf. Dat kan je voorzichtig opbouwen als ze daar goed op reageert.

Als ze qua gewicht blijft zoals ze nu is (de hoekige billen zal ook wel te maken hebben met de bespiering) en je merkt dat ze ook qua energie niet achteruit gaat, zou ik er niet vanalles bij gaan geven. Omdat ik nog wel fanatiek reed gaf ik haar wel voer met een hoge energiewaarde (veelal voor topsport-paarden, gewone seniorvoeding was niet voldoende) er naast waar ze meer uit kon halen. Dat kan misschien sowieso niet veel kwaad voor de spieropbouw?

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:11

Shirley schreef:
Misschien een leuk idee om er een klein bijrijdstertje voor te zoeken?

Kun je er zelf naast lopen en kan het meisje rijden.

Maak je twee zielen gelukkig :j

Dit heb ik de laatste jaren gedaan. Heb immers zef een klein meisje :D Alleen is ze juist hierdoor haar rug gaan wegdrukken.
Ze heeft een lange rug. Lichte holling. Kort traag achterbeen.

Ze is door het hobbelen haar rug gaan wegdrukken.

Ikzelf kreeg haar ook enkel over de rug gereden onder schapenvachtzadel (zadel geeft te weinig mee gezien haar rug fiks beweegd).
In een flinke draf rechtuit gaat ze haar achterbeen onderbrengen en haar rug gebruiken.

Ik heb verschillende ruitertjes gehad. Maar geen enkele die haar over de rug kon rijden. In die elf jaar een 15 verschillende denk ik zo natellende.

Ik ben inmiddels begonnen met wandelen. En ik wil haar aan de fiets gaan pakken vd week.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:14

Bolleboosje schreef:
Ik heb mijn paard (vrij fanatiek zelfs) gereden tot dat ik haar in heb laten slapen, ze was toen 32. Ik denk dat, mits je het goed opbouwt en je kijkt naar wat ze aan geeft, je zeker weer kan gaan rijden. Rust roest!
Schema's vind ik lastig, ik denk dat het vooral belangrijk is om je paard in de gaten te houden. Ik zou wel beginnen met 3x per week een kleine rondje, van een kwartier ongeveer. Vooral stap, met een paar meter draf. Dat kan je voorzichtig opbouwen als ze daar goed op reageert.

Als ze qua gewicht blijft zoals ze nu is (de hoekige billen zal ook wel te maken hebben met de bespiering) en je merkt dat ze ook qua energie niet achteruit gaat, zou ik er niet vanalles bij gaan geven. Omdat ik nog wel fanatiek reed gaf ik haar wel voer met een hoge energiewaarde (veelal voor topsport-paarden, gewone seniorvoeding was niet voldoende) er naast waar ze meer uit kon halen. Dat kan misschien sowieso niet veel kwaad voor de spieropbouw?

Het 3 keer per week kort doe ik nu ook met wandelen inderdaad! Ze is met de keer drukker en energieker!

Kwa voer geef ik nu seniores. Een kilotje nat als ze op stal gaat. Dit houd haar goed op gewicht.

Wat zou je als sportvoer aanrijden? Gewoon conditiebrok oid?
En dan elke dag een kilo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:15

Tot zover mijn nuttige bijdrage :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:18

Een kilo gewone brok is erg veel voor een Tinker, zou eerst eens kijken hoe het gaat.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:20

Shirley schreef:
Tot zover mijn nuttige bijdrage :D

Elk idee is welkom hoor!! :D

Mijn dochtertje mag nog weleens zitten :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:25

Een kilo sportbrok per dag?! Erbij?! Nee joh! Ben je mal. Ik zou helemaal niets extra's gaan voeren, hooguit een paar handjes als je wel gereden hebt. Het is Totilas niet :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:22

Ik zou niet meteen meer gaan voeren, als je met stapritjes bezig bent.
Dat kunnen ze vaak prima ook op onderhoudsvoer wel aan.

Mijn ouwe gebakkie is nu bijna 29 en wordt nog 3x per week gereden.
Hij heeft een paar jaar geleden ook een half jaar alleen maar aan de hand gestapt ivm een blessure. Maar rust roest en ik ben het dus na de blessure wel weer gaan opbouwen.
Hij gaat nog ongeveer 2-3x per week mee naar het bos voor een lekker ritje, alleen stappen lukt niet, meneer vindt draven en op zijn tijd een sprintje in galop nog veel te leuk.

Als je merkt dat ze drukker wordt met wandelen, eens kijken wat ze 1x per week doet als je haar meeneemt aan de fiets en haar ook laat draven.
En als dat lekker gaat, vervang je nog 1x wandelen door 1x erop en dan een staprit maken. En als het allemaal nog steeds lekker gaat, pak je als je erop zit een stukje draf mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:14

Omdat het topic gaat over de opbouw van beweging verplaatst ik je topic naar BEH.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:11

Ik rij nog op een ijs van 30 en draver 26 en 24. Ze vinden het super leuk. De oudjes crossen het hardst en de Arabieren van 12 en 16 slepen zich er hijgend en zwetend achteraan :') :') :')

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 21:37

Vandaag weer wezen wandelen. Ik ben erop gaan zitten ipv ernaast!
Ze liep vlot en supervrolijk. Ook regelmatig met haar koppie laag!

Ik rijd met schapenvachtzade als ik haar rijd. Dus ik voel goed wat ze met haar rug doet

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:43

Ik had vroeger een oude D pony die gereden moest worden. Stond ze stil dan werd ze stijf en liep kreupel. Met kleine kinderen gaan lessen en rustige les geven liep ze als een speer. Ze was 32 geworden.

Je dochtertje op je tinker zetten en laten rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:46

Dat is sowieso heerlijk!
Ik wil ook niks anders meer :o

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:00

Even een leuke update :D

Inmiddels is ze 2 keer onder me mee geweest naar buiten!
De eerste keer 20 minuten.
De tweede keer was een stukje verder. Ik dacht een 40 minuten weggeweest te zijn. Dit bleek een ritje te zijn geweest van 2 uur!
(Wel enkel stap op 1 drafje na).

Nu is ze beide ritten onhoudbaar geweest! Ik heb haar western ongeschoold jaren geleden. Ik heb dus nooit veel been hoeven geven. Ze liep altijd al als een kiviet.
Maar deze beide ritten heb ik mijn teugels er continue bij moeten houden! En owhee als ik haar met een been durfde te raken!

Ik had verwacht dat ze na die rit wat stijf zou zijn.
Maar ook daar is niks van waar. Ze loopt ruimer dan ik afgelopen jaar heb gezien. En ze is zo druk en energiek nu!

Onvoorstelbaar dat ze nog drukker kon worden dan ze al was.

Ik ben haar voerbeleid fiks aan het aanpassen nu (na tips van bokt :D ).
Dat ze wat meer binnenkrijgt.

Hopelijk word ze daarvan nog iets voller. Dat de spieren mooi mogen groeien :D

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:06

*\o/*

Goed nieuws, vergis je echter alleen niet in 2u staptijd, want een uur stappen onder de man is al een belasting. Ik zou zeggen, volgende keer toch even horloge mee :7 en neem alsjeblieft iets meer tijd om deze periode van 20 min stapwerk naar 2u stapwerk uit te bouwen. Zeker bij een ongetraind en ouder paard (niet als kritiek bedoelt, alleen om je paard nog veel langer met veel plezier te blijven rijden :Y))

Heel veel plezier nog met elkaar! PS Ik bedoelde, ze kan het prima een keer 2u volhouden, maar als je de keren daarop dat ook blijft doen, dan treedt uiteindelijk sneller kans op blessures op mogelijk.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:15

Het scheelt dat we al 6 weken wandelen. En dat we dat al uitgebreid hadden naar 2 a 3enhalf uur.
Het is gelukkig niet geheel uit het niks!

Maar ik doe zeker rustig aan vanaf nu. Ik ben ontzettend zuinig op mn meisje!

Vd week ook een boomloos zadel op de kop getikt.
Ze had een kentaur. Maar gezien haar rug drastig zal veranderen ( hoop ik!! Hoop dat er 3 meter spier op komt ;) ).
Heb mn kentaur verkocht. En boomloos zadeltje ervoor terug.
Dus vanaf nu schapenvachtzadel (gebruik ik zonder beugels) en een boomloosje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:30

Mijn oudje krijgt Pavo 18 plus en ze doet het er prima op. Ze heeft een peesblessure en vermoedelijk door de da artrose. Voor die tijd reed ik buiten met haar, en ik galoppeerde vrij veel met haar en ze is nu nog steeds zo fit als een hoentje en erg gespierd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:35

Als ze afvalt en door de kou stijve spieren krijgt dan zou ik eens kijken naar een goede deken, als je die niet al hebt. Als je pony strakke spieren krijgt door de kou dan zal ze ook nooit zichzelf netjes kunnen dragen onder het zadel.
Qua bijvoeren zou ik het ook niet zoeken in meer brok, maar meer en beter verteerbaar ruwvoer met een hoger percentage eiwitten voor spiervorming. Dus bijvoorbeeld bietenpulp of (heb ik persoonlijk nog liever) luzernebrok of esparcette brok. Bij luzerne moet je als je grotere hoeveelheden geeft (meer dan 1 kilo) er ook zemelen bij geven (op 1 kilo luzernebrok ongeveer 400 gram zemelen), en dan geef je en extra eiwitten en ook meer mineralen, zonder dat je allemaal ballast zoals suiker en zetmeel meevoert.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 20:55

xyzutu2 schreef:
Als ze afvalt en door de kou stijve spieren krijgt dan zou ik eens kijken naar een goede deken, als je die niet al hebt. Als je pony strakke spieren krijgt door de kou dan zal ze ook nooit zichzelf netjes kunnen dragen onder het zadel.
Qua bijvoeren zou ik het ook niet zoeken in meer brok, maar meer en beter verteerbaar ruwvoer met een hoger percentage eiwitten voor spiervorming. Dus bijvoorbeeld bietenpulp of (heb ik persoonlijk nog liever) luzernebrok of esparcette brok. Bij luzerne moet je als je grotere hoeveelheden geeft (meer dan 1 kilo) er ook zemelen bij geven (op 1 kilo luzernebrok ongeveer 400 gram zemelen), en dan geef je en extra eiwitten en ook meer mineralen, zonder dat je allemaal ballast zoals suiker en zetmeel meevoert.

Waarom moet je zemelen bij lucerne geven? Voor het eerst dat ik dit hoor.

Brok ben ik zowieso niet een groot fan van.
Ze kreeg tot nu toe seniores priores (mengsel speciaal voor oudjes op basis van bietenpulp).
Gewone bietenpulp (speedibeet) word ze jeukerig van. Priores gaat super.

Ik ga deze week beginnen met lucerne bijvoeren.

Op zich komt ze eerder aan dan dat ze afvalt. Dus dat is een voordeel :D Ik wil haar extra ondersteunen dat ze goed spieren kan aanmaken. Maar te dun is ze niet. Wat schaal in de bovenlijn omdat ze niet meer een gespierde kont en schouderpartij heeft.

Ze staat nu zonder deken daar voelt ze zich prettiger bij. Bij regen wel een regendeken. Er ligt een 200 grams deken. Maar ik heb deze nog nooit nodig gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:00

Omdat de calcium-fosfor verhouding in luzerne niet goed is; dat bevat teveel calcium. Zemelen bevatten juist veel fosfor, dus door er zemelen bij te doen middel je dat weer uit.
Als ze dik is maar arm bespierd blijft in de bovenlijn dan zou het best kunnen dat ze daar toch last heeft van het weer. Mijn paard was ook mollig maar bleef arm bespierd in de rug en op de bovenkant van de achterhand. Na 1 week 24/7 een 0-grams deken op te hebben gehad heeft hij daar nu meer spieren dan ooit. Dat terwijl hij gewoon een wintervacht heeft en ook nooit klaagt over de kou, maar zijn spieren kunnen het blijkbaar toch niet aan.

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:27

Ik zou het voorzichtig opbouwen bijvoorbeeld eerst alleen stappen.