Paard valt op atroseknie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Paard valt op atroseknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:40

Deze avond was mijn 26 jarige ruin weer heel fris.
Hij denkt nog een 5 jarige te zijn, alleen is hij sowieso al niet erg handig en heeft hij een serieuze artrose knie.

Ik was bijna terug aan de weidepoort hoor ik ineens een slag. Was hij op zijn twee voorste knieën gevallen.
Hij stond dadelijk terug recht maar belastte zijn slechte been niet.
Onmiddellijk ernaar toe, maar hij liet zich eerst nog niet vangen.

Beetje met hem rondgestapt, dat ging maar hij stapte serieus korter.
Been geplooid, dat ging. Ander been opgenomen, dat ging ook.
Nog een beetje rondgestapt.

DA gebeld, alles uitgelegd.

Zij gaf aan nu niets te kunnen doen.
Hij ging ook dadelijk verder met eten.

Na een uur opnieuw gaan kijken.
Hij staat aan zijn hooi te eten, stapte weer weg, weer kortere pas.

Heb zijn ganse been ingekleid met ice clay met Arnica in.
Na een uur zag ik niet dadelijk een zwelling...

Goof

Re: Paard valt op atroseknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:42

Ja vervelend is dat. Ik weet niet of je pijnstillers hebt liggen? Zo ja, zou ik die even geven om de scherpe randjes eraf te halen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:44

Even aankijken hoe het zich ontwikkeld... denk ook niet dat je meer kunt doen op dit moment...

Mocht hij toch erg kreupel worden zou ik toch de dierenarts vragen om langs te komen voor een onderzoek en eventuele pijnstilling.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:46

Ja hij heeft een pijnstiller....Heb ik standaard in huis....
Ik moet er alleen mee oppassen, want hij loopt er zo weer door uit....

Hoe kan je eigenlijk weten of er geen ernstige peesbeschadigingen of spierbeschadigingen zijn?

De DA gaf aan met mijn beschrijvingen dat ze zelf niet meer kon doen...
Het is afwachten of er iets zwelt....

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:52

Even afwachten inderdaad. Als hij het been wel gewoon blijft belasten (dus niet duidelijk hinken) denk ik dat lichte beweging (weidegang, stappen) goed is. Zo wordt het niet stijf en kan eventueel vocht ook afgevoerd worden. Beterschap!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:56

Hij belast zijn been wel maar je ziet dat hij zijn knie niet helemaal door strekt zoals zijn andere been.
Hij stapt ook uit zichzelf rond, zonder dat ik hem doe stappen.
Ze staan sowieso 24u/24u buiten met een ruime stal, dus hij kan kiezen wat hij doet.
Heb zijn ganse been goed in gekleid. Zag na een uur nergens een verdikking, dan heb ik alles maar ingesmeerd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:02

Je hebt alles gedaan wat je zelf kan doen, ik denk dat dit even gaat duren.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:29

Ik hoop dat het gewoon maar iets is wat even tijd nodig heeft om te herstellen...

Ben erg paniekerig op dat gebied....Denk dan direct dat het zo erg is dat ik hem moet laten inslapen....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:34

Hij zal best pijn hebben en morgen wellicht nog spierpijn erbij van de rare beweging :(:)

Zou nu geen pijnstilling geven om te voorkomen dat hij het overbelast en morgen even aankijken hoe hij beweegt.
Dan zou je altijd nog een lichte dosis kunnen geven.

En doe hem een deken op (als hij die nog niet heeft) dan blijft zijn lijf in elk geval warm!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:34

Idd wat marleen_usar zegt, je hebt gedaan wat je kan doen op dit moment. Je hebt super gehandeld! Ik begrijp goed dat je je zorgen maakt, het is wat met paardjes.. Ik denk zelf ook altijd het ergste!

Goed in de gaten houden en mocht je twijfel hebben of vragen dan bel je gewoon de dierenarts, daar zijn ze voor! Het heeft even tijd nodig idd, stel jij valt op een slechte knie nou dat doet ook pijn. Maar het lijkt me dat dit zeker weer goed gaat komen (geen zwelling, belast het been). Lekker laten bewegen, bij jou kan dat ideaal dus ik zou me nu nog geen zorgen maken.

Krijgt hij ook iets tegen zijn artrose? Stel je geeft hem Glucosamine dan zou je bijv iets meer kunnen voeren dan de onderhoudsdosering.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:48

Deken heeft hij op.
Ga straks nog eens even kijken...

Hij stond nu net op ontstekingsremmer/lichte pijnstiller voor zijn artroseknie...Omdat de knie weer wat stijver was. Die heeft hij deze morgen gehad en werkt 24u....

Hij krijgt glucosamine...Ik kan zeker de dosis even opdrijven...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:43

Nou super, volgens mij kan hij zich geen beter baasje wensen :). Beterschap en houd ons maar op de hoogte.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:23

Ik word gewoon gek van ongerustheid...

Net nog even bij hem geweest. Hij staat er alert bij, was hooi aan het eten.
Kan geen zwelling aan zijn been vinden.

Ik vond wel dat hij iets meer kreupelde.

Maar toen zijn vriendje zich verschrok, schoot hij wel mee....

De pijnstiller zal nu ook wel wat minder werken, hij heeft die deze morgen om half acht deze gehad...( niet voor zijn val maar voor zijn artrose...het is ook meer een pijnstiller voor de gewrichten)

Ik heb zo een schrik dat hij morgen niet meer van plaats zal kunnen ofzo....Zou nu het ergste al te zien moeten zijn? Of kan dit nog verergeren? ( zijn nu vier uur na de val)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:26

Maak je niet gek :(:)

Denk dat het best meevalt, als ik het zo hoor!
Paard staat lekker te eten, reageert goed op zijn omgeving...niet echt tekenen dat de situatie verslechtert, toch?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:29

Neen dat niet..
Maar omdat hij toch redelijk kreupel loopt maak ik mij zorgen, zijn stap is serieus korter dan anders....
Zo een serieuze kreupelheid heb ik eigenlijk nog nooit gezien....
Hij steunt er wel op, maar zet toch heel snel zijn goede been weer neer...Denk toch zeker een halve pas korter...

Bedankt allemaal voor jullie steun, ....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:31

Als je het echt niet vertrouwt, bel je toch de dierenarts even?
Als hij/zij het dan nodig vindt, komt hij/zij vast wel even langs en zo niet, dan ben je misschien toch wat geruster?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:33

Knie is een rotplek om op te vallen ook zonder artrose. Hij kan heel goed een paar dagen stijf en gevoelig lopen, zeker samen met de hoge luchtvochtigheid nu. Ja hij kan morgen erger stijf lopen en de dag daarna nog meer, is niet leuk, maar niet meteen gevaarlijk. Zolang hij gewoon wil eten/drinken en bewegen (ook al ziet het er niet zo comfortabel uit) is er niet direct reden voor paniek. Je hebt behandeld zover je kan, lijf moet de rest nu zelf oplossen en dat kan zeker bij een ouder dier wat langer duren.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:34

Heb haar nog gebeld...zij zegt van even aan te zien omdat hij wel stapt ( weliswaar met kreupelen) en omdat hij ook eet. Hij staat ook niet te zweten of zwaar te ademen...
Ze geeft aan dat ze zelf dan ook niet meer doet dan pijnstilling...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:35

Denk ook dat het echt de knie is, want hij strekt ze precies niet helemaal.
Zo net dat laatste beetje strek doet hij nu niet....

Voor de rest niet echt warm, voor zover ik zie geen verdikkingen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:35

Habore schreef:
Heb haar nog gebeld...zij zegt van even aan te zien omdat hij wel stapt ( weliswaar met kreupelen) en omdat hij ook eet. Hij staat ook niet te zweten of zwaar te ademen...
Ze geeft aan dat ze zelf dan ook niet meer doet dan pijnstilling...

:(:)

Lekker af en toe gaan kijken vanavond en je niet teveel zorgen maken dan!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:24

Knie is ook echt vervelende plek hoor, hij zal er vast wel een weekje of langer last van hebben denk ik. Zeker als ze wat ouder zijn gaat alles wat langzamer met herstellen. Morgen zal hij vast nog wat stijver zijn dan nu, net als met spierpijn, dat wordt eerst ook erger voordat het beter wordt.

Maak jezelf niet te gek, ook al is dat heel moeilijk. Mijn paard heeft vorig jaar last van haar longen gehad, ging zo op de ademhaling focussen dat ik spoken ging zien.. Probeer realistisch en positief te denken. Je bent meer dan een goede baas op dit moment :)

Beterschap en probeer ook wat te rusten :(:)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:19

Ik zou me vooral niet al te druk maken. Hij heeft raar lopen doen en is toen met een rare beweging gevallen. Als jou zoiets overkomt ben je misschien ook een paar dagen stijf.

Gezien hiwel onregelmatig is maar verder geen pijn aangeeft zou ik het even een aantal dagen aankijken en inderdaad verder geen pijnstilling geven. Kan bestaat dat hij overmoedig wordt en zichzelf forceert en dan kunnen er naardere dingen ontstaan.

Ik weet best hoe moeilijk dat is, gewoon afwachten :( Ik ben een paar maanden geleden met paard en al gevallen in het bos en de mijne is toen ook een aantal dagen kreupel en een paar weken nog goed stijf geweest. Dat bleek ook gewoon spierpijn te zijn.

Gewoon even aankijken dus of het vanmiddag iets beter gaat. En vooral kalm blijven

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 07:22

Ben net in de stallen geweest. Hij stond rustig in zijn stal met de oortjes naar voren en rustige ademhaling.

Bij het neerzetten van het voer buiten, kwam hij dadelijk in beweging, de eerste passen echt erg stroef maar dan een redelijke stap, weliswaar met een serieuze mankpas, maar hij belast het been wel.

Hij moest toch zeker 10 meter stappen, dan hem nog eens terug laten stappen en hij deed het uit zichzelf, weliswaar naar zijn voeremmer.
Hij ging ook dadelijk eten.

Dan zijn been nog eens goed nagevoeld. Kan zo direct geen zwellingen zien.
Alleen zijn strekpees die schuin over zijn onderbeen loopt lijkt me iets gevoeliger. Misschien dat deze opgerokken is, of klein scheurtje? ( of zou je dan zwelling zien?)

Ga hem dadelijk opnieuw pijnstiller geven en een berg hooi.
En dan zullen we verder moeten afwachten.

Het leek me deze morgen dat zijn botwoekering op zijn knie erger is, maar als hij stilstaat zet hij zijn been wat naar voren en op dat moment strekte hij het ook niet helemaal. Ook met de klei erop. Misschien lijkt het ook dikker daardoor.

Wat een zorgen toch, heb niet veel geslapen van de nacht.
Vandaag moeten ze ook nog een twee kleine knobbeltjes bij mijn hond van 2 jaar weghalen. Alles bij elkaar....

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:32

Bij twijfel de dierenarts laten kijken. Zorgen en gissen is misschien niet nodig wanneer je even laat kijken. Al is het voor je eigen gemoedsrust. Ik ken het gevoel en het vreet aan je als je beestje iets mankeert

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 08:06

Ga idd de DA terug contacteren.
Even controlebezoek, al zei zij gisteren ook dat het heel moeilijk is om iets te zien, zeker gezien hij al zo een zware artrose knie heeft.

Dat het vooral afwachten is.