bult op nek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_B

bult op nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:34

Hallo allemaal.

Na lang denken en doen toch maar een topic om advies te vragen.
Mijn drie jarige kleuter heb ik in februari uit de opfok gehaald om lekker met hem aan de slag te gaan. Nu ontdekte ik al vrij snel dat hij een bult (circa 1,5 cm bij 1,5 cm) heeft op zijn nek net onder zijn manen ongeveer 15 cm vanaf de schoft (zeg maar de plaats waar paarden elkaar meestal krabben of bijten). Ik kwam regelmatig bij hem bij de opfok (1 keer per week) en toen is de bult mij niet opgevallen. De bult is hard en het wordt niet groter maar ook niet kleiner.

Ik heb toch voor de zekerheid de dierenarts erbij gehaald om hem er naar te laten kijken. De dierenarts zij dat het te hard was voor een tumor en dat het eigenlijk bijna altijd bindweefsel is. Dit kan zijn ontstaan na een bijt/wond etc. echter heb ik hier nooit een wondje bij hem aangetroffen dus dan zou het van binnenuit verwond moeten zijn?! De dierenarts kon een punctie nemen om te kijken of het echt bindweefsel is of toch misschien een tumor. alleen was de bult zeer hard en kon hij er amper doorheen prikken met een naald (dus het was echt goed inkapselt).

De conclusie was dus ook gewoon lekker laten zitten die bult. echter stoor ik me er toch wat aan en ben ik toch nog steeds een beetje bang voor een tumor. Weg halen is geen probleem het ligt op een mooie plek maar ze willen dit niet hechten. De dierenarts raadde hierop aan het weg te laten halen in de winter wanneer er geen insecten zijn zodat het kan helen aan de lucht.

Ik heb wat zitten zoeken op internet en las dat bindweefsel bulten heel langzaam helen bij wegsnijden, en dat het wegsnijden vaak meer problemen oplevert vanwege het herstellen.

Hebben jullie hier ervaringen mee? En was de bult bij jullie ook echt kei hard zo hard dat er geen punctie af te nemen is zowat.
Het wel of niet weg laten halen overweeg ik nog steeds. Is dit aan te raden of juist niet? Graag jullie meningen. Nogmaals hij heeft er geen last van en in theorie ligt het onder zijn manenkam. Ik zou het dan ook alleen weg laten halen bij evt. vermoedde toch tumor, uitbereiding van de bult of last hebben van.

Amber90

Re: bult op nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:53

Ja herkenbaar!
Ik heb een tijd een paard gereden van iemand die dit schuin op de borst had. Precies hetzelfde verhaal.
Het groeide niet en was heel hard. Advies; laten zitten. Weghalen kon eventueel wel.
Uiteindelijk na 2 jaar toch weggehaald en het is goed genezen. Dit is in februari gedaan.
Paard heeft er echter nooit pijn aan gehad voor zover we weten.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 23:10

Amber90 schreef:
Ja herkenbaar!
Ik heb een tijd een paard gereden van iemand die dit schuin op de borst had. Precies hetzelfde verhaal.
Het groeide niet en was heel hard. Advies; laten zitten. Weghalen kon eventueel wel.
Uiteindelijk na 2 jaar toch weggehaald en het is goed genezen. Dit is in februari gedaan.

Bedankt voor je reactie! Is hier eerst een biopt van genomen? Of meteen in zijn geheel weggesneden? En met of zonder hechtingen?

Vitaquilla

Re: bult op nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:26

Mijn merrie heb t ook. Is waarschijnlijk gekomen na een beet. De huid is ook niet stuk geweest maar dat is ook niet nodig om het onderliggende weefsel wel te beschadigen. Zal er morgen is een foto van maken. Het kan totaal geen kwaad en ze heb er geen last van dus laat er ook niks aan doen.

Amber90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:38

Mandy_B schreef:
Amber90 schreef:
Ja herkenbaar!

Bedankt voor je reactie! Is hier eerst een biopt van genomen? Of meteen in zijn geheel weggesneden? En met of zonder hechtingen?

Het is in zijn geheel weggesneden en gehecht. Het vel stond niet erg strak waardoor het niet ging trekken. Paard liep de eerste dag voorzichtig maar daarna niks meer van gemerkt!