Winkelhaakje gehecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Winkelhaakje gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 17:50

Hoi hoi,

Mijn paardje heeft gisteren een ongelukje gehad, met het trailerladen heeft hij zich verwondt aan een reflector. DA heeft het gehecht, enkel om het mooi te laten genezen en litteken tegen te gaan. Hij heeft ook AB en ontstekingsremmers gekregen voor 3 dagen.
Er is geen huid weg en je kon ook niet diep in de huid.
Het wondje is ongeveer 3 cm breed.
Vandaag liep hij helemaal niet stijf en geen dik been oid.
Mocht met hem stappen op het harde. Hij draafde een klein stukje aan en daarin liep hij wel echt houterig.
Komt dit door de hechtingen die trekken?

Zou ik een scan moeten laten maken om te kijken of er iets is aangetast?

Foto zal ik erbij plaatsen!

Het zit trouwens aan de binnenkant van zijn voorbeen. Net onder knie.

Afbeelding

Anoniem

Re: Winkelhaakje gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:05

Ik zou even aankijken of het betert. Vooral als het niet dik is zou ik me niet te druk maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:07

Lijkt me heel normaal hoor, dat wondje trekt en dat zal hij best voelen.
Inderdaad kijken dat het niet erg dik wordt, beetje dik is ook normaal.
En gewoon lekker met hem stappen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:34

Vala schreef:
Lijkt me heel normaal hoor, dat wondje trekt en dat zal hij best voelen.
Inderdaad kijken dat het niet erg dik wordt, beetje dik is ook normaal.
En gewoon lekker met hem stappen.

Maar zou er geen botreactie zijn opgetreden oid?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:39

Dat hij last heeft van de hechtingen/de wond lijkt me niet meer dan normaal. Ook ik zou even aankijken hoe het verder gaat en gewoon regelmatig even checken. Wat zei de DA erover dan?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:43

Quanneh schreef:
Dat hij last heeft van de hechtingen/de wond lijkt me niet meer dan normaal. Ook ik zou even aankijken hoe het verder gaat en gewoon regelmatig even checken. Wat zei de DA erover dan?

Dat foto's maken nu niet meteen nodig is. Je kon ook niks zien van bot.
Het was alleen een onderhuids wondje.
Maar ik weet niet of daar belangrijke pezen/spieren lopen die aangetast kunnen zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:46

Die kunnen best even gekneusd zijn, maar ik denk dat je vrij veilig zit met de oppervlakkige wond. Rust en goed in de gaten houden. Scannen kan nu toch niet echt rond de wond, dus je zult toch moeten wachten.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:48

RianneH schreef:
Die kunnen best even gekneusd zijn, maar ik denk dat je vrij veilig zit met de oppervlakkige wond. Rust en goed in de gaten houden. Scannen kan nu toch niet echt rond de wond, dus je zult toch moeten wachten.

Denk je dat hij er voor altijd last van zal houden?

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:54

Komt wel weer goed, is natuurlijk even gevoelig. Botscan lijkt me niet nodig, en hij zal hier zeker zijn leven lang geen last van houden.. mijn merrie heeft eind augustus een enorme wond gehad tot op het bot door een bliksem ongeluk en zelfs zij, zie foto's, loopt nu weer aardig goed!

[PP] [VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

http://myalbum.com/album/DQYyLdVzgWs0

Goed in de gaten houden of hij/zij geen temperatuur verhoging krijgt en het been enorm gaat zwellen, eerste dagen is dat normaal btw.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:18

Michelle_S schreef:
Komt wel weer goed, is natuurlijk even gevoelig. Botscan lijkt me niet nodig, en hij zal hier zeker zijn leven lang geen last van houden.. mijn merrie heeft eind augustus een enorme wond gehad tot op het bot door een bliksem ongeluk en zelfs zij, zie foto's, loopt nu weer aardig goed!

[PP] [VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

http://myalbum.com/album/DQYyLdVzgWs0

Goed in de gaten houden of hij/zij geen temperatuur verhoging krijgt en het been enorm gaat zwellen, eerste dagen is dat normaal btw.

Zooo dat was niet mis hey! Fijn dat het zo goed genezen is! Heb jij haar wel laten röntgenen/scannen op eventuele aantasting?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:41

Er lopen wel belangrijke spieren/pezen maar ik zou het toch nog even afwachten gewoon. Mijn bijrijdpony heeft toevallig een paar maanden terug een trap gehad van een ander paard op die plek en we zijn vanaf twee weken geleden weer rustig aan het opbouwen. Ook daar was even twijfel van of er bot geraakt was, maar de dierenarts adviseerde een foto laten maken niet persé aan, want dat is niet zeer waarschijnlijk en komt niet vaak voor. Zeker bij zo'n relatief oppervlakkige wond als deze zou ik me niet zo snel zorgen maken.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:03

noorbeek1234 schreef:
Zooo dat was niet mis hey! Fijn dat het zo goed genezen is! Heb jij haar wel laten röntgenen/scannen op eventuele aantasting?

Ik heb haar laten rontgenen rondom het haakbeen (dat werd op een gegeven moment erg pijnlijk door druk wat het verband hierop uitoefende) Het hele been heb ik niet laten scannen omdat ze verder geen klachten vertoonde. Pezen heb ik (nog) niet laten scannen, weet ook niet of ik dat ga doen. Ze verwacht in april een veulentje en wil eerst afwachten hoe alles zich met rust hersteld. Daarna evt. scannen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:24

Michelle_S schreef:
noorbeek1234 schreef:

Ik heb haar laten rontgenen rondom het haakbeen (dat werd op een gegeven moment erg pijnlijk door druk wat het verband hierop uitoefende) Het hele been heb ik niet laten scannen omdat ze verder geen klachten vertoonde. Pezen heb ik (nog) niet laten scannen, weet ook niet of ik dat ga doen. Ze verwacht in april een veulentje en wil eerst afwachten hoe alles zich met rust hersteld. Daarna evt. scannen.

Oke! Bij deze wond is dus enkel de huid eronder te zien, geen bot oid gezien en mijn DA zegt dat er op die plaats geen pezen zitten dus een echo heeft dan weinig zin. Foto kun je idd wel maken. Maar aangezien het bot nooit blootgelegen heeft weet ik ook niet of er daar iets aangetast is!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:04

noorbeek1234 schreef:
Oke! Bij deze wond is dus enkel de huid eronder te zien, geen bot oid gezien en mijn DA zegt dat er op die plaats geen pezen zitten dus een echo heeft dan weinig zin. Foto kun je idd wel maken. Maar aangezien het bot nooit blootgelegen heeft weet ik ook niet of er daar iets aangetast is!

Dan zal geen foto nodig zijn, alleen wanneer het bot blootgesteld word is kan dit gedaan worden om botschade uit te sluiten. Komt vast helemaal goed met je paardje! Sterkte!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:22

Michelle_S schreef:
noorbeek1234 schreef:

Dan zal geen foto nodig zijn, alleen wanneer het bot blootgesteld word is kan dit gedaan worden om botschade uit te sluiten. Komt vast helemaal goed met je paardje! Sterkte!

En denk je dat door het scheuren ook niet het botvlies reactie gaat geven? (Dat ik er bijvoorbeeld een schiefel of botwoekering voor terugkrijg?)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 16:19

Niemand die hier nog iets meer over weet of die mij advies kan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:45

Wat wil je horen dan?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:01

Bizzybijtje schreef:
Wat wil je horen dan?

Mijn vraag was, of jullie (in mijn situatie) röntgenfoto's zouden laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:04

Nee dus. :)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:06

Bizzybijtje schreef:
Nee dus. :)

Oke das duidelijk. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:09

Zoals gezegd denk ik dat je je niet al te druk moet maken. Het lijkt een vrij oppervlakkige wond, en natuurlijk trekken de hechtingen nog en is het misschien wat stijf. Zou gewoon aankijken, mocht het niet beteren kun je altijd met de DA overleggen. :j

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:14

Bizzybijtje schreef:
Zoals gezegd denk ik dat je je niet al te druk moet maken. Het lijkt een vrij oppervlakkige wond, en natuurlijk trekken de hechtingen nog en is het misschien wat stijf. Zou gewoon aankijken, mocht het niet beteren kun je altijd met de DA overleggen. :j

Gisteren trok hij nog aan zijn been tijdens een klein stukje draven. Vandaag eigenlijk nauwelijks meer en ging hij in vrolijke passage naast me dansen... hij heeft nog voor 1/2 dagen onstekingsremmer en vrijdag komt DA om te kijken hoe het wondje eruit ziet.

Weet jij trouwens, wanneer je er bijna zeker van kan zijn dat er bot/botvlies geraakt is? Of moet daarvoor het bot opengelegen hebben?

Da zei overigens wel dat op dat stuk geen pezen liggen. Maar volgens mij is het wel bij het griffelbeentje in de buurt.

Ik kocht mijn paard met enkel 1tjes op zijn keuringsfoto''s. Ben bang dat dat nu verpest is door dat stomme wondje. Ben gewoon een angsthaas denk ik.

Misschien een beetje veel vragen, maar ik ben benieuwd naar meningen en zo kan ik nog meer kennis opdoen!

Iig dank voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:16

Ze zijn niet van suiker hoor! Ik denk dat er voor serieuze schade wel een diepere wond nodig is. Dat hij zo prima loopt is alleen maar goed, toch? Zeker als er geen zwelling is.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:21

Bizzybijtje schreef:
Ze zijn niet van suiker hoor! Ik denk dat er voor serieuze schade wel een diepere wond nodig is. Dat hij zo prima loopt is alleen maar goed, toch? Zeker als er geen zwelling is.

Nee hij heeft zich denkelijk ook aan de reflector van de trailer beschadigd, aangezien deze in stukjes gebroken is nu.

Moet er wel bij zeggen dat we een drukverband erom heen hebben gedaan voor hygiëne, hij ligt veel in zijn stal. Als het wondje vrijdag netjes droog is mag dit er ook afblijven.

Hij heeft idd geen zwelling of warm been! Beentjes zijn nog even dun als ervoor en ik zie geen verschil qua dikte.

Ik geloof dat het een geluk bij een ongeluk is geweest....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:28

Oml serieus. Sorry hoor maar het is een oppervlakkige huidwond. Relax echt niks aan de hand anders had je da het wel gezegd. Dit gaat geen ontsteking geven van het botvlies. Gewoon behandelen in de gaten houden als het dik word even bellen met da verder niet.