Gevraagd ervaringen bij paarden met artrose SI gewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirteT1990

Gevraagd ervaringen bij paarden met artrose SI gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 11:11

Hallo allemaal,

Mijn eerste onderwerp die ik inbreng bij bokt. Nog even wennen en zoeken.

Ik heb een vraag die enigszins al gesteld staat in mijn onderwerpsregel. Maar ik leg het wat verder uit en probeer zo goed mogelijk volledig informatie te geven.
Ik heb een 4jarig paard en heb hem laten onderzoeken waaruit blijkt dat hij flinke artrose heeft in het SI gewricht. De prognose van de dierenarts is slecht en gaf aan dat ik euthanasie moest overwegen.
Ik vind dit natuurlijk een enorme moeilijke keuze en ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en nog eventueel tips zodat ik niks over het hoofd zie.
Donderdag heb ik weer contact met mijn dierenarts voor nog een keer een gesprek.

Op stal zie ik dat mijn paard problemen heeft. Staat in een rare houding (wijdsbeens van achteren) en bij het omdraaien in zijn stal heeft hij veel moeite. Ook als ik hem op de poetsplaats heb staan staat hij wijdsbeens. Hij wil / kan geen achterbenen tillen. Ook wil / kan hij geen achterwaarts. Plassen op de stal ziet er niet prettig uit. Hij laat wat weglopen maar gaat er niet even uitgebreid voor staan (problemen bij de urinewegen zijn allemaal al uitgesloten)
Ik heb mijn paard nu 1 maand aan de glucosamine. Hij staat overdag buiten maar gaat voor het donker op stal. Ik sta op een pensionstalling. Ik ga zo goed als alle avonden naar hem toe en ga dan met hem wandelen. Als je met hem loopt is er niks aan de hand. Ook los lopen is hij niet kreupel oid. Verder komt hij op mij goed te pas over. Eet, drinkt en glanst ook goed. In de bak rent hij ook gewoon en is hij ook wel speels.
Feit blijft dat zodra hij op stal komt hij veel last heeft. Daaruit kan ik dus concluderen dat mijn paard wel problemen / last / pijn heeft.
Dan denk je misschien simpel: zoek een 24/7 plekje voor hem maar ik heb dan zoiets: de problemen blijven toch hetzelfde? hij kan niet achterwaarts en de artrose blijft... Heeft hij dan pijn? Ook kan ik zijn benen niet tillen dus ik voorzie dan problemen wat betreft hoefverzorging.

Ik kan op internet weinig vinden over paarden die ook in het lichaam veel problemen vertonen. Ik lees wel kreupelheid maar mijn paard is niet kreupel.

Zijn er mensen waarbij dit beeld bekend voor komt? Wat zijn jullie ervaringen?

Hoor graag van jullie.

Anoniem

Re: Gevraagd ervaringen bij paarden met artrose SI gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:25

Een paard die basisdingen niet kan, zoals normaal stilstaan, plassen en omdraaien, zou voor mij geen paardwaardig bestaan hebben. Misschien kun je het nog rekken, ik ben benieuwd of er bokkers zijn die nog mogelijke oplossingen hebben, maar ik vraag me af of je dat moet willen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:38

Als ik het zo lees hoe je paard beweegt, zou ik er een einde aan maken.
Zelf heb ik mijn paard ook ingeslapen na aanleiding van artrose.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:20

Wij hebben een (jong) paard gehad met dezelfde diagnose maar iets minder klachten, was echter wel "onbruikbaar" geworden voor alles behalve poetsen. We hebben hem vanuit de kliniek weer mee naar huis genomen om alles af te wegen en hebben hem uiteindelijk verkocht aan een zorgboerderij als knuffelpaard, die later gewoon een handelaar bleek te zijn, paard is dus al snel de handel in verdwenen. Zo erg. Achteraf wilden we dat we gewoon de knoop hadden doorgehakt voor slager of euthanasie, rationeel was dat de beste keuze geweest. Maar emotioneel konden we dat toen niet. Het paard is nu de dupe geworden en een volgende eigenaar daarmee ook. In jouw geval zijn de klachten nog erger en de prognose aantoonbaar slecht(er). Ik denk niet dat je veel andere keuze hebt dan inslapen of slager als hij al niet eens aan zijn basisbehoeften kan toekomen op pijnloze wijze. Erg verdrietig, heel veel sterkte.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:30

Voor mij zouden deze klachten en de uitzichten een reden zijn tot een spuitje. Slacht zou ik niet eens meer doen aangezien ik vermoed dat de trailer een enorme belasting voor hem zal zijn.

Dat je paard niet zichtbaar kreupelt kan trouwens ook goed komen doordat hij aan beide zijden niet goed loopt waardoor het verschil niet zichtbaar is en hij dus goed lijkt te lopen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:40

Hallo ts..

Ik neem aan dat de diagnose is gesteld dmv foto's en echo's?
Wat een verschrikkelijk rot nieuw.. Dat verwacht je toch niet bij zo'n jong dier.?

Ik ben het helaas wel eens met mijn voorgangers en je arts..

Heel veel sterkte ts.. Wat een verdrietige situatie

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:01

Geef de glucosamine nog even de tijd. Daarna kun je weer verder kijken wat je wilt.
Je ziet dat hij een andere houding aan neemt. Kan nu best dragelijk zijn voor je paard.... dat kun jij zien, want jij kent je paard. Een paard wat verandert in een zuurpruim, is niet gelukkig.
Wat je straks ook kunt doen is weer onderzoek.
Maar alles heeft wel te maken met wat jij er financieel voor over hebt, niemand zal het je kwalijk nemen wanneer je ermee wil stoppen. Paard kan iig nooit meer beter worden.

Heb er zelf ook 1 met problemen. Kan er niet op rijden, maar hij is nog vrolijk. eigenlijk zie je er niks aan, maar als ik erop ga zitten, voel ik het gelijk. Dierenartsen hebben een kleine afwijking gevonden.. Wel zie ik hem langzaam achteruit gaan. Eens zal ik de beslissing moeten nemen.....maar nu nog niet.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:27

Inspuiten in het si is geen optie?
Misschien een Back on track deken ter ondersteuning?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:43

Jeetje wat balen! Ik heb ook een paard met artose in beide kanten van het Si gewricht. 9 jaar oud toen het werd vastgesteld, nu ruim 3 jaar terug.
Dat uitte zich in uitspattingen door de zenuwpijn. Echt letterlijk van zich af trappen en kont schuren.
Maar ook al heeft ze last,lopen doet ze toch. Ze zijn zo hard voor zichzelf.
Bij de diagnose leek ze ook kreupel op voor, maar dat is vanzelf weggetrokken na de behandeling.

Mij is verteld door de dap dat iets als gluco geven geen zin had, si gewricht ligt te diep. Bij die van mij is het gewricht een keer ingespoten en twee keer mesotherapie. Het hele lijf draait als het ware vast, omdat die heup zo'n pijn doet. Vandaar dat die van jou denk ik zo'n opvallend gedrag heeft. Het gedrag van die van mij, het trappen/bokken had de dap nog niet gezien. Meeste paarden schijnen niet zo heftig te reageren. Dus de uiting verschilt per paard neem ik dan aan.

Het enige wat je kan doen is het lijf los krijgen en sterk houden, zodat het paard zich kan handhaven. Die artrose blijft wel natuurlijk en wordt alleen maar erger met de jaren.
Achterwaarts werd mij trouwens afgeraden om te doen. Ik doe nu af en toe een paar rustige passen, als ze warm gedraaid is. En trailer af is geen probleem.

Ik weet dat het gewricht inspuiten schade met zich meebrengt, en ook de meso maar een aantal keer kan. Dus op een gegeven moment is de koek op. Maar jouw dierenarts zag inspuiten en/of Meso niet meer als optie? (ik ben bij de Lingehoeve geweest trouwens)

Een grote stal helpt, ik zie het verschil bij die van mij. Ik heb een d-pony en 3x3 zeker nodig. 24/7 kan maar ze moeten wel rustig kunnen slapen en eten en niet opgejaagd worden.
Het lopen aan de hand deed ik op het harde, maar dat is bijna niet te doen als ze echt vast zitten, longeren was voor mij in het begin al helemaal drama en teveel van het goede.
Het klinkt alsof die van jou nog wel wil bewegen, maar wel pijn ervaart.
Sterkte en als je wat wilt weten pb maar.
(edit: ik ben vandaag nog twee uur het bos in geweest, vorige week drie keer 2 uurtjes en ze loopt goed en vrolijk)
Laatst bijgewerkt door Smotz op 15-12-16 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:48

Hier ook een paard gehad met artrose in het si gewricht (ook in de hals). Deze had wel minder klachten maar werd met rijden gevaarlijk. Omdat ze (was mijn bijrijdpaard) wouden voorkomen dat ze de handel in zou gaan met alle gevolgen van dien (zoals bijv een zorgboerderij of als draagmerrie) is deze ook ingeslapen. Als ze het laten zien ben je eigenlijk al te laat..

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:55

Wat een drama bij zo'n jong paard.
Enige optie die ik nog kan bedenken, is contact opnemen met dierenkliniek den Hoek (Eric Laarakkers).
Ik heb paarden gezien, die niet meer konden lopen van de artrose die weer opknapten na een behandeling hier.
Maar dat zat niet in het SI gewricht, dus ik weet niet of dat in dit geval ook kans van slagen heeft.
Maar niet geschoten, is altijd mis.
Als ze daar niets meer kunnen, vraag ik me idd ook af of dit paardwaardig is?

Heel veel sterkte TS