Jeetje wat balen! Ik heb ook een paard met artose in beide kanten van het Si gewricht. 9 jaar oud toen het werd vastgesteld, nu ruim 3 jaar terug.
Dat uitte zich in uitspattingen door de zenuwpijn. Echt letterlijk van zich af trappen en kont schuren.
Maar ook al heeft ze last,lopen doet ze toch. Ze zijn zo hard voor zichzelf.
Bij de diagnose leek ze ook kreupel op voor, maar dat is vanzelf weggetrokken na de behandeling.
Mij is verteld door de dap dat iets als gluco geven geen zin had, si gewricht ligt te diep. Bij die van mij is het gewricht een keer ingespoten en twee keer mesotherapie. Het hele lijf draait als het ware vast, omdat die heup zo'n pijn doet. Vandaar dat die van jou denk ik zo'n opvallend gedrag heeft. Het gedrag van die van mij, het trappen/bokken had de dap nog niet gezien. Meeste paarden schijnen niet zo heftig te reageren. Dus de uiting verschilt per paard neem ik dan aan.
Het enige wat je kan doen is het lijf los krijgen en sterk houden, zodat het paard zich kan handhaven. Die artrose blijft wel natuurlijk en wordt alleen maar erger met de jaren.
Achterwaarts werd mij trouwens afgeraden om te doen. Ik doe nu af en toe een paar rustige passen, als ze warm gedraaid is. En trailer af is geen probleem.
Ik weet dat het gewricht inspuiten schade met zich meebrengt, en ook de meso maar een aantal keer kan. Dus op een gegeven moment is de koek op. Maar jouw dierenarts zag inspuiten en/of Meso niet meer als optie? (ik ben bij de Lingehoeve geweest trouwens)
Een grote stal helpt, ik zie het verschil bij die van mij. Ik heb een d-pony en 3x3 zeker nodig. 24/7 kan maar ze moeten wel rustig kunnen slapen en eten en niet opgejaagd worden.
Het lopen aan de hand deed ik op het harde, maar dat is bijna niet te doen als ze echt vast zitten, longeren was voor mij in het begin al helemaal drama en teveel van het goede.
Het klinkt alsof die van jou nog wel wil bewegen, maar wel pijn ervaart.
Sterkte en als je wat wilt weten pb maar.
(edit: ik ben vandaag nog twee uur het bos in geweest, vorige week drie keer 2 uurtjes en ze loopt goed en vrolijk)
Laatst bijgewerkt door Smotz op 15-12-16 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt