vraagje over röntgen onderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

vraagje over röntgen onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:04

Hoi,

Ik heb een afspraak bij de kliniek wolvega voor foto's maken van mn paard. Hij loopt soms ineens onregelmatig, dan is het weer goed, dan weer kreupel, enz.. daarnaar behoorlijke opstartproblemen en na het opstaan is hij een paar passen stokkreupel. Ze zeiden dat de kosten 35 per foto zijn plus verdoving en consult/kreupelheidsonderzoek. Verder kon ze er niks over zeggen. Heb dus geen idee wat te verwachten.

Hoeveel foto's worden er gemiddeld gemaakt? En uitverdoven Hoe werkt dat precies?

Volgende week komt de fysio en die gaat hem dan 'bestuderen' met collega's, filmpjes maken enz. Ze hoopt aan zn bewegingen een indicatie te kunnen geven waar de kreupelheid vandaan zou kunnen komen, dus meer vanuit zn rug, zn onderbeen etc. Ik hoop dat dat een paar keer uitverdoven kan schelen.

Ben benieuwd naar ervaringen.

finnens

Re: vraagje over röntgen onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 17:39

Is er dan niemand die hier ervaring mee heeft? ? :P

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:48

Ligt er helemaal aan hoeveel ze gaan onderzoeken en of de oorzaak makkelijk te lokaliseren is. Ik zou zeggen reken zeker op €150-400.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:53

kosten van rontgenfotos kunnen ze moeilijk inschatten.
mijn paard kon moeilijk stil staan en werkte dus echt niet mee waardoor er heel veel fotos gemaakt moesten worden.de geschatte prijs van alles bijmekaar was aan het eind van het liedje het dubbele bij mij ..ook op basis van wat ze gaan zien kunnen extra fotos gemaakt moeten worden bv uit verschillende hoeken.

bij uitverdoven verdoven ze zijn voet waardoor het bijvoorbeeld kan zijn dat hij beter gaat lopen of juist slechter en hun de precieze plaats kunnen constateren.

kreupelheidsonderzoek, zijn vaak buigproeven, stappen , wegdraven. draven op het harde , zachte enzenz

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:59

Mijn ruin heeft 3 jaar geleden röntgenfoto's nodig gehad. Geen gedoe met uitverdoven en kreupelheidsonderzoek, van tevoren was duidelijk dat het laag in de voet zat en dat de oorzaak een glijpartij was waarbij hij slecht geland was op nat wegdek. De foto's zijn toen gemaakt om te kijken of het een fractuur was of schade aan zacht weefsel.

Waren maar 2 foto's, eentje van voren en eentje van opzij. Veearts had mobiele apparatuur en is op stal langsgekomen. De precieze kosten weet ik niet meer, meer dan 150 euro kan het haast niet geweest zijn.

Succes in elk geval, en beterschap.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:02

Ik heb voor mijn pony voor 2 fotos incl roesje 45eu betaald bij mijn dierenarts.. zonder uitverdoven. Kreupelheidsonderzoek is thuis gedaan dmv buigproeven etc

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:10

Bedankt voor de reacties, erg wisselend dus, en niks over te zeggen zoals de da al zei :P Vind het toch wel fijn om jullie ervaringen te horen.

De kant waar het in zit is wel duidelijk, vermoed zelf dat het zn kogel is, is soms iets dikker en hij hinkt er bij lang stilstaan Door heen. Hoop dat de osteo en fysio aan zn bewegingen een beetje kunnen inschatten vanaf welke plaats het weg kan komen. Zodat hij niet zo vaak uitverdoofd hoeft te worden.

Denk zelf aan artrose. Paard is rond de 20, gaat slechter lopen met kou en natheid, loopt soepeler sinds hij glucosamine krijgt het hele riedeltje... ben heel benieuwd

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:15

Vorig jaar 5 rontgenfoto's van de spronggewrichten van mijn paard laten maken, kreupelheidsonderzoek, ontstekingsremmer in het spronggewricht en consult. Rekening was ongeveer 450 euro.

35 euro per foto klopt wel ongeveer, ze nemen er altijd meer dan je zelf van tevoren denkt is mijn ervaring.

Vanmiddag toevallig weer foto's late n maken, maar nu van de kaak. Paard stond veel te bewegen ondanks verdoving. Veel foto's gemaakt en ik zei nog iets over de kosten. Antwoord was toen dat ik niet hoefde te betalen voor de onscherpe foto's. Er waren 4 foto's goed, maar ik denk dat er een stuk of 8 gemaakt zijn. Ben benieuwd wat er straks op de rekening staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:22

finnens schreef:
Bedankt voor de reacties, erg wisselend dus, en niks over te zeggen zoals de da al zei :P Vind het toch wel fijn om jullie ervaringen te horen.

De kant waar het in zit is wel duidelijk, vermoed zelf dat het zn kogel is, is soms iets dikker en hij hinkt er bij lang stilstaan Door heen. Hoop dat de osteo en fysio aan zn bewegingen een beetje kunnen inschatten vanaf welke plaats het weg kan komen. Zodat hij niet zo vaak uitverdoofd hoeft te worden.

Denk zelf aan artrose. Paard is rond de 20, gaat slechter lopen met kou en natheid, loopt soepeler sinds hij glucosamine krijgt het hele riedeltje... ben heel benieuwd

Aan dat wat de fysio / osteo vind heb je niets voor het uitverdoven.
Wat de DA doet is kijken hoe je paard loopt, op aantal manieren, dan buigproeven, dan uitverdoven, onderaan beginnen.
Loopt ie dan beter dan zit het allicht daar. Dan verdoof je toch daar boven ook nog om te kijken of ie dan nog beter gaat lopen, zo vind je de locatie waar het weg komt.
Als je weet waar het probleem zit kan je vervolgens als dierenarts gericht dat deel van het been op de foto zetten of echo ervan maken. Dan zit je niet een elleboog op de foto te zetten terwijl het in zijn kogel zit bv.

En kosten varieeren inderdaad bij zo'n onderzoek aangezien je van te voren niet weet wat je gaat vinden en of je wat vind. Maar hele onderzoek netjes doorlopen geeft wel de beste kans om dat te vinden wat er ook daarwerkelijk voor de klachten zorgt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:43

Bedankt voor je duidelijke uitleg :)
Geeft me een beter beeld hoe het precies gaat. Beginnen ze altijd onderaan? En als bijvoorbeeld de kogel verdoofd wordt en hij loopt goed kijken ze dan alsnog verder of hij nog beter loopt wanneer meer verdoofd is?
Kan me haast niet voorstellen dat er niks gevonden wordt.. Wil nu ook wel weten wat het is. Dus doen het maar meteen goed. Ben bang dat ze bij enkel een kreupelheid onderzoek nog steeds niet de oorzaak achterhalen.

En achja ook al helpt het niks, fysio kan geen kwaad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:49

Ja, ze beginnen altijd onderaan. Als je hoger begint verdoof je het hele been vanaf dat punt naar beneden toe (met de richting van de bloedstroom mee) en weet je dus nog niet waar het probleem zit. Juist als je onderaan begint kun je stukje voor stukje bekijken of het paard op de verdoving reageert.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:38

Ze verdoven niet altijd bij een kreupelheidsonderzoek.
Ben een aantal jaren geleden met mijn merrie ook naar Wolvega geweest voor een kreupelheidsonderzoek. Dit nadat ze niet door de klinische keuring kwam. Wat er daarna op het openbare internet gebeurde door de potentiële kopers kan ik een boek schrijven. Maar dat is een heel ander verhaal. Dierenarts heeft haar eerst op een recht stuk zien stappen en draven. Daarna de merrie op de verharde longeer cirkel hetzelfde laten doen op zowel de linker als de rechter volte. Hierna zijn er direct foto's genomen van beide benen, zodat ze vergelijkingsmateriaal hadden. Kosten waren bij mij ongeveer 200 euro. Dit waren van beide benen 3 foto's en het consult zelf.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 13-12-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:43

Indien jij bijna zeker weet waar de slechte plek zit dan kun je er eerst ook op staan dat ze een foto van de kogel nemen, zonder verdoving en die even bekijken. Je hoeft echt niet mee te gaan in het hele riedeltje van onderzoek en foto's en uitverdoven enz. Eerst die kogel op de foto en aan de hand van de uitkomst meer onderzoek, jouw paard, jouw beslissing en vooral, jouw portemonnee.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:22

Bedankt voor de reacties. En bigone je reactie heeft me wel aan het denken gezet. Wil het graag goed doen. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet honderd foto's laat maken. Wil de da's hun werk goed laten doen, wil ook niet perse besparen, maar ook niet meer uitgeven dan nodig zegmaar.. Uiteindelijk is het belangrijkste dat ik wegga en weet waar het vandaan komt. Die onzekerheid is vreselijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:47

Overigens heeft uitverdoven alleen zin als paard ook echt kreupel loopt doet hij dat niet ga je uiteraard ook geen verschil zien.

MIjn paard onlangs 2 achterbenen tot aan de knieeen op de foto en echo van 1 achterbeen en kreupelheids onderzoek zonder verdoven, koste 523 euro. Maar dit verschilt natuurlijk van kliniek tot kliniek.