terpentijn schreef:Klinkt voor mij ook voornamelijk als oorzaak stress, niet kunnen ontspannen, evtl. verkeerde (stressy) huisvesting. Ik denk dat daar het grondprincipe gezocht moet worden.
Wat is er van het verleden bekend?
Ik zie dat ik niet meer gereageerd had, oeps.
Van het verleden is bekend dat het paard in de sport heeft gelopen op Z2 niveau. Paard toont en voelt onder het zadel niet gespannen of gestrest, is eigenlijk heel braaf. Beetje te braaf wellicht. Als hij klaar is met werken en losgelaten wordt, blijft hij ook rustig een kwartier op 1 plek staan.
Inmiddels is er met het bloed niks geks uit gekomen. Of ja 1 iets, maar ik weet even niet meer wat dat was, maar was niet echt direct gerelateerd aan de eerder genoemde problemen.
Paard staat de hele dag buiten in de weide met inloopstal. Heeft twee shetvriendjes waar hij niet super mee om kan gaan, maar af en toe donderjagen ze wat. Hij heeft de hele dag beschikking tot hooi, het is een rustige omgeving en geen gekke dingen waar hij stress van zou kunnen krijgen.
Wat wel opvalt, is dat hij heel gestrest wordt als je bijv zn oren wil knippen. Raakte ook helemaal over zijn toeren bij de dierenarts toen ik een praam om wilde doen(da kon al bijna niet in de buurt komen, terwijl hij niet altijd zo eenkennig is). Het lijkt of hij dat soort dingen maar al te goed kent. Dan is het ineens een heel ander paard, van rustige sul, tot paniekpiet zeg maar.
Inmiddels staat hij nog aan maagzweer medicatie, hij zit beter in zijn vacht en is niet meer zo opgeblazen.
Ik kan verder ook niet ontdekken dat hij ergens pijn of ongemakken heeft, ik heb natuurlijk geen rontgenogen maar ik zie er niks geks aan in het bewegingsmechanisme ofzo.
Dierenarts heeft luchtzuigband aangeraden maar daar wil de eigenaar niet aan. Die tip kreeg ze om koliek te voorkomen, maar ze snapt ook dat zo'n band niet direct de oplossing is.
Verder eet hij beter dus dat gaat vooruit, maar hij blijft nog wel de drang houden naar luchtzuigen.
ElCamino, dat zat ik ook nog aan te denken, omdat hij dus veel wedstrijden heeft gelopen. Mja dan is het zaak, hoe pak je dat aan? Het werken weer leuk maken? Voordat ze kwam heeft hij trouwens een ik meen half jaar stilgestaan.
Shirley, dat heb ik ook nog als tip gegeven. Als dit niet werkt en hij verandert niet, mischien idd naar de kliniek en wat meer door laten lichten.