Meerdere klachten, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meerdere klachten, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:47

Korte schets, paard is 15 jaar, voorheen op fanatiek niveau gelopen. Half jaartje rustiger aan gedaan. Nu weer zo'n 3/4 keer per week aan het werk. Huidige eigenaar heeft het paard nu 6 maanden. Paard is van in de bak staan, naar overdag op de weide en snachts op stal met constant hooi gegaan.

Wat is er te zien?
-Paard is ferme luchtzuiger, heeft voortanden ook redelijk versleten.
-Paard oogt heel rustig, maar begint tijdens het opzadelen al redelijk stress te vertonen door sneller te ademen.
-Tijdens het werken ademt hij direct heel zwaar. Grote neusgaten en snel ademen, maar paard is wel voorwaarts.
-Paard had afgelopen weekend krampkoliek.

Wat is/wordt er gedaan?
-De da is geweest voor maagzweren, vanwege luchtzuigen en onrust tijdens opzadelen(singeldwang)
-Paard heeft gastrogard gehad en krijgt momenteel speciaal voer voor paarden met gevoelige maag.
-Is sinds de gastrogard wel veel levendiger en actiever, maar doet nog net zo hard luchtzuigen.
-Toen het paard koliek had, is direct de da geweest. Dat kostte het paard ontzettend veel stress, was als de dood voor de da terwijl hij normaal altijd heel rustig is.
-Er gaat bloedonderzoek gedaan worden, algemeen bloedbeeld maar ook cushing wordt getest.

Zien wij dingen over het hoofd? Wat kan die snelle ademhaling veroorzaken? Stress door buikpijn? Denken jullie mee!?

Anoniem

Re: Meerdere klachten, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:51

Kan de singel te straks/niet fijn zitten?
Sommige paarden gaan daar gek van ademen.
Doet hij dit ook zonder zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:53

KoudbloedKim schreef:
Kan de singel te straks/niet fijn zitten?
Sommige paarden gaan daar gek van ademen.
Doet hij dit ook zonder zadel?

Ja hij begint al zodra hij het zadel op zn rug krijgt. Maar hij doet het ook tijdens het longeren zonder iets om.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:58

Luchtzuigen is inmiddels een gewoonte, zeker een korte tijd maagmedicijnen zal dat niet veranderen. Het is daarnaast ook verslavend (endorfine aanmaak) en een junk krijg je nu eenmaal niet zomaar afgekickt. Ademhalen kan zelfde oorzaak hebben als in zich beschermen tegen verwachte buikpijn tijdens het werk en mogelijk spieren vast gezet als dit al langer gebeurt. Fysio laten komen en voer hem lucerne/bietenpulp direct voor het rijden zodat er geen maagzuur rondklotst tijdens het werk. Pas als de pijn weg is en paard dat ook zelf door heeft kan dat gedrag mogelijk weer verdwijnen.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:05

Is er al eens een gastroscopie uitgevoerd? Zo kan je met zekerheid maagzweren uitsluiten... En dat luchtzuigen kan inderdaad nu wel een gewoonte zijn geworden. Een half uur voor het rijden ruwvoer voeren kan inderdaad helpen om een laagje te vormen ter bescherming tegen het maagzuur.
Als de oorzaak die de eventuele maagzweren heeft veroorzaakt niet weggenomen worden, dan kunnen ze natuurlijk weer snel verschijnen na het stoppen van medicatie.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:08

Stress door de associatie met arbeid ?
Het sneller ademen tijdens het zadelen bij "het idee dat ze erop gaan"
En longeren kan ook stress veroorzaken ( wellicht gebeurde dat voordat men erop ging)
Krampkoliek kan ook door stress komen.....dan is het dier al wat verder in de stress geschoten
(Luchtzuigen kán ook in het verleden door stress zijn ontstaan...)

Misschien dus andersom denken.... is er iets gebeurt in het verleden waardoor werken voor het paard stress betekent ??? of pijn ???

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:12

Pijn elders in het lijf?
Rug?
Benen?

Zou hem eens totaal goed laten nakijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:16

Het klinkt sowieso allemaal aan stress gerelateerd :(:)

Wat ik zelf zou doen is nog eens goed kijken in hoeverre er nog mogelijkheden zijn om stress te verminderen tijdens werk / huisvesting / omgang.

Ligt het paard wel lekker in de groep, voelt het zich thuis in de wei en op stal? Is het een onzeker dier?
Is het voeder en hooi wel van voldoende kwaliteit / past het bij het paard, dat het het dier niet te onrustig maakt?

Rena van mij bvb. sprong vroeger met een handje Havens muesli zonder haver per dag al boven mijn kop uit van de stress :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:20

Klinkt voor mij ook voornamelijk als oorzaak stress, niet kunnen ontspannen, evtl. verkeerde (stressy) huisvesting. Ik denk dat daar het grondprincipe gezocht moet worden.
Wat is er van het verleden bekend?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:24

is er een maagzweer geconstateerd? ik zou hem volledig van het krachtvoer afhalen. voordat hij aan het werk gaan zou ik zorgend at hij hooi in zijn maag heft. eventueel een maagbeschermer. tijdens het lopen "klotst" als het ware het maagzuur heen en weer. met een lege maag kan dat voor problemen zorgen. idem met singeldwang. het paard verwacht pijn omdat hij altijd al pijn heft ontvangen bij het opzedalen/aansingelen.

hoe is hij getraind? klassiek of modern dressuur? hier valt misschien nog wat te halen. als het paard niet los over de rug loopt en veel spierspanning opbouwd (stress_, kan dit de symptomen verergeren. dit werkt ook door aan de longe.

moeilijke case hoor Joolien

Dummyrozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:37

Mijn paard heb ik haar onderzoek laten doen en blijkt dat ze met proefrit en brengen verdoofd was want de eerste 3 dagen kon ik gewoon rijden en daarna niet meer normaal.
Ze ging steigeren en bokken.
Blijkt dat ze maagzweer en gaskoliek heeft en het is ook een echte lucht zuiger.
Ze heeft blijkbaar al jaren last van haar achterbeen daarom steigerd ze in de bak omdat ze die bochten moet maken dus ik mag alleen nog rustige buitenritten maken en dan heeft ze ook echt plezier en haar oren naar voren.
Ze heeft slechte spijsvertering bloedsomloop en noem het maar op.
Ik mag geen wortels meer geven dat is heel slecht bij maagzweren en ik voer gastro plus is ook tegen maagzweren.
Veel hooi geven ze moet continu kunnen grazen.
Hooi ruif is daarom ideaal.(niet te hoog eerder laag anders hebben ze moeite met eten)
Ik heb nu ook een kleine voerbal in de voerbak zodat ze bezig blijft.
Ze komt zeker 8 uurtjes buiten en heeft een hele open stal kan de paarden langs haar zien.
Gooi ook hooi buiten in de bak.
Heb rubber om het ijzer wat om de drinkbak zit gewoon eerst binnenband daar omheen buitenband en vast gemaakt met touwen van hooibaal moet je wel regelmatig verversen en kun je bij fietsenmaker gratis krijgen.
Ze krijgt ook pijn stillers en moet eigelijk ook omoprazol bij krijgen maar die behandeling duurt 28 dagen en kost 800 euro nog wat en dan is het maar de vraag of het werkt.
Ik las net dat lucerne werkt klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:50

terpentijn schreef:
Klinkt voor mij ook voornamelijk als oorzaak stress, niet kunnen ontspannen, evtl. verkeerde (stressy) huisvesting. Ik denk dat daar het grondprincipe gezocht moet worden.
Wat is er van het verleden bekend?

Ik zie dat ik niet meer gereageerd had, oeps.

Van het verleden is bekend dat het paard in de sport heeft gelopen op Z2 niveau. Paard toont en voelt onder het zadel niet gespannen of gestrest, is eigenlijk heel braaf. Beetje te braaf wellicht. Als hij klaar is met werken en losgelaten wordt, blijft hij ook rustig een kwartier op 1 plek staan.

Inmiddels is er met het bloed niks geks uit gekomen. Of ja 1 iets, maar ik weet even niet meer wat dat was, maar was niet echt direct gerelateerd aan de eerder genoemde problemen.

Paard staat de hele dag buiten in de weide met inloopstal. Heeft twee shetvriendjes waar hij niet super mee om kan gaan, maar af en toe donderjagen ze wat. Hij heeft de hele dag beschikking tot hooi, het is een rustige omgeving en geen gekke dingen waar hij stress van zou kunnen krijgen.
Wat wel opvalt, is dat hij heel gestrest wordt als je bijv zn oren wil knippen. Raakte ook helemaal over zijn toeren bij de dierenarts toen ik een praam om wilde doen(da kon al bijna niet in de buurt komen, terwijl hij niet altijd zo eenkennig is). Het lijkt of hij dat soort dingen maar al te goed kent. Dan is het ineens een heel ander paard, van rustige sul, tot paniekpiet zeg maar.

Inmiddels staat hij nog aan maagzweer medicatie, hij zit beter in zijn vacht en is niet meer zo opgeblazen.
Ik kan verder ook niet ontdekken dat hij ergens pijn of ongemakken heeft, ik heb natuurlijk geen rontgenogen maar ik zie er niks geks aan in het bewegingsmechanisme ofzo.
Dierenarts heeft luchtzuigband aangeraden maar daar wil de eigenaar niet aan. Die tip kreeg ze om koliek te voorkomen, maar ze snapt ook dat zo'n band niet direct de oplossing is.

Verder eet hij beter dus dat gaat vooruit, maar hij blijft nog wel de drang houden naar luchtzuigen.

ElCamino, dat zat ik ook nog aan te denken, omdat hij dus veel wedstrijden heeft gelopen. Mja dan is het zaak, hoe pak je dat aan? Het werken weer leuk maken? Voordat ze kwam heeft hij trouwens een ik meen half jaar stilgestaan.

Shirley, dat heb ik ook nog als tip gegeven. Als dit niet werkt en hij verandert niet, mischien idd naar de kliniek en wat meer door laten lichten.