Spat in spronggewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yutah

Spat in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 01:52

Hoi Bokkertjes

Deze week zou normaal gezien héél tof moeten geëindigd zijn als de resultaten van een radio goed waren uitgevallen .. maar helaas het paard wat we graag zouden willen spat in het spronggewricht ...
Het paard is 4,5 jaar oud en 1m78 groot ..heel mooi gebouwd , mentaal heel goed en loopt prachtig .
DA zegt niet kopen ..
Weer iemand anders , een neutraal persoon , zei tegen ons dat spat toch niet zo erg is want hij heeft al jaren een paard met spat en het dier heeft nog nooit iets gemankeerd .
Morgen ga ik nog naar een andere DA voor een ander opinie ..
Mijn vraag naar jullie toe is volgend .. heeft er iemand ervaringen met een paard dat spat heeft ? Ik besef ook dat dit niet te genezen valt maar hoe evolueert dat . Welke therapieën hebben jullie toegepast en wat zijn de resultaten en kosten ? Is er iemand die dit chirurgisch heeft laten behandelen en hoe zijn die resultaten ?
Ik hoor het heel graag van jullie ..
Groetjes

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:02

Ik zou goed kijken wat is je doel met het paard voor de sport zeg ik nee.
Heel vervelend maar persoonlijk zou ik voor een paard gaan zonder gebreken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:14

Het kan twee kanten op maar je zult het altijd in je achterhoofd en er rekening mee moeten houden. Tenzij succesvol opereren mogelijk is.

TurdusMerula

Re: Spat in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:21

Spat is een vorm van artrose en een paard kan daar meer of minder last van hebben, maar over gaat het nooit. Het kan 'vergroeien', dan 'lijkt het over'.
Ik zou er zelf niet voor kiezen. Ja, je kunt geluk hebben, maar het is altijd iets om in je hoofd te houden. Je maakt niet de beste start imo.
Als je het paard wel zou kopen: gezonde voeding, vrije buitengang, geen ijzers...

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 02:23

Ja het is voor de sport ( dressuur ) ..
Logisch gezien zeg ik ook nee , :-( . Je koopt geen jong paard wat nu al artrose heeft en zijn grote is ook in dit geval niet in zijn voordeel .. Maar er is zo iets van .. de reacties van mensen die paarden hebben met artrose en die beweren dat dit gerust te verzorgen is .. en een beetje de emotionele kant ( die moet ik nog kunnen drukken ) .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:25

Juist cirkels ed zijn relatief belastend voor het gewricht...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:41

Een paard wat zo jong is en al spat/artrose heeft zou ik niet kopen. Als je begint met een nieuw paard zou ik beginnen met een paard wat gezond is. Spat kan consolideren, maar dat kan een langdurig proces zijn en ligt ook aan de plek waar het zit. Bij mijn paard was het na 3 jaar nog niet veel veranderd en hij had er wel last van, hij liep er niet goed mee. Misschien heeft hij er nu geen last van maar je weet niet wat er komt als hij meer gereden wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:49

Esther schreef:
Een paard wat zo jong is en al spat/artrose heeft zou ik niet kopen. Als je begint met een nieuw paard zou ik beginnen met een paard wat gezond is. Spat kan consolideren, maar dat kan een langdurig proces zijn en ligt ook aan de plek waar het zit. Bij mijn paard was het na 3 jaar nog niet veel veranderd en hij had er wel last van, hij liep er niet goed mee. Misschien heeft hij er nu geen last van maar je weet niet wat er komt als hij meer gereden wordt.

Het kan vergroeien en dan is het minder pijnlijk. Maar het ligt er dan maar net aan hoe het zich ontwikkelt en meestal resulteert het toch in niet meer berijdbaar. "Over" gaat het nooit. Het "verzorgen" bestaat meestal door het geven van pijnstillers en binnendoor zetten (op ijzers). Met pijnstillers mag een paard in de sport sowieso niet lopen. Door spat kan je paard het spronggewricht niet meer (goed) buigen, want hem als sportpaard ook ongeschikt maakt. Spatpaarden zijn indien ze er niet al te veel pijn aan hebben hoogstens nog geschikt voor een ritje in het bos.
Laat je niet ompraten en begin er niet aan.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:13

Bij mijn haflinger is een jaar geleden ook spat geconstateerd ik heb eigenlijk sinds die tijd nooit verschil gemerkt, hij is nogsteeds de oude pony die hij altijd was en ik rij hem ook gerust nog gewoon 4 à 5x intensief dressuur. hoe meer ik met hem doe in een week hoe beter hij gaat lopen. Je merkt wel dat als ik een week niet rij of alleen stapritjes dat hij wel even moet opstarten weer. Omdat hij inmiddels 18 jaar is is er voor ons geadviseerd niet meer te springen en te crossen wat wij op B niveau deden dat is wel iets minder want dat was wel echt ons dingetje. maar wij springen nu wel nog regelmatig de boomstammen die hier in het bos liggen. Alleen geen officele spring en cross wedstrijden meer, wel dressuur wedstrijden wat we nu op L1 niveau doen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:19

Als je het dier voor de sport wilt kopen en de da zegt niet doen, dan zou ik het niet doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:40

ik zou het paard laten staan, recentelijk meegemaakt met een paard van een goede vriendin van me.

Het paard is meerdere malen met tildren behandeld (a €500 per keer) en was elke keer na 5 -6 maanden weer regelmatig kreupel. De laatste keer met osphos (iets goedkoper dan de Tildren) en dat had geen enkel effect.
Het schoot er in bij dit paard, zo liep hij de sterren van de hemel en zodra hij zijn achterhand er eens goed onder zette was het raak, stokkreupel. Echt heel erg kreupel.
Het was elke dag een Russische roulette, doet hij het wel of niet.

Zolang het paard een beetje mocht rommelen zonder al te veel te vragen was er niets aan de hand, maar dressuurmatig trainen kon hij duidelijk niet aan, ze trainden op M nivo, dat kan je niet echt zwaar noemen.

Als je het voor de dressuur koopt, doe het niet, je weet nooit hoe het verloopt, voorkomen is beter dan genezen.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 09:51

Dank je ingvdh voor je ervaring te delen . Ik denk ook dat het beter is dat we dit paard vergeten hoe erg het ook is ... :-(

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:55

Zoals mijn vorige trainster altijd zei, zie ook mijn onderschrift: "Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf".

Hoe vervelend ook, en hoe gek je ook bent van het dier, staan laten.
Er komt heus nog wel een leuk en fijn te rijden paard op je pad die wel gezond is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:56

Het paard is groot, jong en nog niet zwaar getraind op die leeftijd (ga ik vanuit). Natuurlijk is er een kans dat het paard er nooit last van krijgt, je zal menig GP paard ook niet op de foto willen hebben, Maarrrrrr de kans dat dit paard ook gezond op dat niveau gaat komen is natuurlijk niet heel groot. Je bent nu nog niet gehecht aan het dier en je wilt graag dressuur rijden. Als de veearts ook aangeeft dat je dit paard beter kan laten staan zou ik dat zeker doen. Helaas ken ik persoonlijk geen goede aflopen met spat in het sprong gewricht in combinatie met de sport, maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Wil jij de gok maken om die uitzondering te zijn of niet? Ik zou het niet durven met jouw doel. Geen hand vol, maar een land vol.

Waarom twijfel je aan de veearts, is de prijs zo aantrekkelijk vanwege het gebrek? Een kreupel paard kost net zoveel stalgeld en nog veel meer aan medische kosten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:42

yutah schreef:
Dank je ingvdh voor je ervaring te delen . Ik denk ook dat het beter is dat we dit paard vergeten hoe erg het ook is ... :-(

Hoe vervelend het ook is, ik denk dat je daar goed aan doet.

Er komt wel een ander leuk paard op je pad!