Hoefbevangen ervaringen gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Hoefbevangen ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:25

Een gedeelte van mijn bericht heeft ook al in het centrale hoef bevangen topic gestaan maar heb nog geen reactie gekregen.

Mijn paard werd op 10 sept behoorlijk kreupel. Ze had ook vrij veel vocht in haar been zitten. Kon er echt putjes in drukken.
In de weken daarna is er een kreupelheids onderzoek geweest wat uit wees dat er iets in de voet aan de hand was. Er zijn echo's gemaakt van het been vele foto's van zowel hoef als been en een mri van de voet.
Alles zag er goed uit.
Nu kwam gisteren mijn smit en het viel ons beide op dat de witte lijn iets verbreed is, hij is nu een 4 mm tot 5 mm breed schat ik zo.
Ze is op zooltjes gezet met een gel er onder, omdat we verder ook niet weten waardoor ze kreupel liep.
Mijn smit zei ja miss is ze hoefbevangen geweest.
Het heeft me toch aan het denken gezet, en ik heb vanmorgen mijn DA gebeld voor overleg.
Hij vond haar principe te goed lopen voor hoefbevangen maar het sluit wel weer aan bij het niks kunnen zien op foto's en mri .

Ze was dachten wij kreupel aan 1 been, maar beide voorhoeven hebben een bredere witte lijn, ze heeft echt beroerd gelopen maar ondertussen loopt ze weer helemaal goed. Na het beslag heeft ze nog 3 dagen niet goed gelopen en toen liep ze weer zuiver.

De DA gelooft dus niet helemaal in bevangenheid, ik heb zo iets van waar komt anders die bredere witte lijn vandaan.
Nu dacht ik ook niet aan bevangenheid in eerste instantie omdat ze ook die zwelling had onder de knie.,
Maar daar zit nu een week of 2 een flinke schiefel dus ik denk dat het toeval was dat ze kreupel was en die zwelling had. En dat het dus 2 verschillende dingen zijn.

Nu werd er bij de MRI gezegd dat er minimale verandering was te zien aan de diepe buiger in het hoef gebied, ik moest hier niks achter zoeken was heel onschuldig en was zonder mri nooit aan het licht gekomen.
Kan dit te maken hebben met hoefbevangenheid?

Nu is vorige week me schoonvader geheel onverwacht overleden en kwam ik in tijds nood.
Kiki stond pas een goede week in de bak en kreeg flinke stal benen door dat ze eerder een peesblessure heeft gehad, nu reed ik elke dag wel even en dan was het vocht weg.
Maar door het overleiden had ik daar geen tijd voor en heb ik besloten haar een paar uurtjes op de wei te doen elke dag.
Nou ze had idd weer mooie strakke benen, maar gisteren met rijden dacht ik al even wat te voelen.
Maar dacht dat het tussen me oren zat, ze liep als een trein en had maar 1 versnelling.
Maar vandaag was het een heel ander verhaal, we stapten thuis weg en ik dacht wat doet ze nou, moet ze poepen of zo. Het voelde alsof ze de rug wat bolde.
Later stukje draven en toen voelde ik het direct ze liep echt beroerd kan het niet omschrijven.
Ze knikte met haar hoofd op en neer en had het gevoel dat ze wat deed met de achterbenen ( denk dat ze de achter benen er heel ver onder deed).
Ze wilde ook totaal niet vooruit.
Ik ben dus weer terug gestapt en heb later nog een stukje gedraafd toen ging het wat beter.
Thuis aan de lijn gedaan en zowel links als rechts op de harde volte loopt ze kort stijf en kreupel en niet erg voorwaarts.
Ze is 3/4 Arabier en normaal als ik zeg draf is ze weg, en nu moet ik haar echt aan drijven.

Maar kan ze nu al weer bevangen zijn van die paar uurtjes gras de afgelopen week.
Of noem je dit een terug val.

Verder merk ik dat het gedeelte tussen kogel en kroonrand wat gezwollen is na het op stal staan,
Nu doe ik haar nachts al steunkousen aan omdat haar been oploopt door de eerdere pees blessure. Maar om de koot zit geen kous en die word dus dik. Vorig jaar kreeg ze ook wel dikke benen maar nooit zo bij de koot.

Verder heb ik een ruwvoer analyse laten doen van ons hooi dus dat nog even afwachten dan weet ik of ik het juiste ruwvoer voer.

Ze krijgt fibra 750 gram.

Verder praktisch onbeperkt paarden kuil, ze eet van zich zelf vrij weinig.

Wanneer laat ik haar weer bewegen, en hoelang kan ze kreupel blijven lopen.

Dus even mijn vragen op een rij.

1, de diepebuiger die er anders uit zag, kan dat hoefbevangen gerelateerd zijn?
2, kan ze van die paard uurtjes op een kale wei al weer bevangen zijn, of terug val hebben?
3, gezwollen koot bij weinig bewegen, is dat hoefbevangen gerelateerd?
4, Kan ik haar onbeperkt laten eten, ik voer in een hooi net mazen 4x4 en ze eet daar van met ons grote paard die daar toch wel het grootste gedeelte van op eet.
5, wanneer moet ik haar weer laten bewegen, in de bak loopt ze nauwelijks uit haar zelf?
6, is de fibra goed voer voor haar, volgens de verkoper wel omdat het grootste gedeelte langzame suikers zouden zijn.
7, hoe lang kan ze kreupel blijven lopen?
8, Ze heeft halverwege de hoef een flinke ribbel in de hoef zitten, en ook bij de kroonrand een bobbel heeft dat met de bevangeheid te maken.

Ze krijgt overigens asprine gevoerd nu.

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:46

Hoi! Onze pony is een tijdje bevangen geweest. Ik kan helaas niet op al je vragen antwoord geven, maar een paar moeten lukken. ;)

Vraag 2: De 3 dierenartsen die bij mij geweest zijn zeiden nadrukkelijk de pony niet in de wei te zetten en als enig ruwvoer hooi te voeren.

Vraag 3: Onze pony had inderdaad ook dikke beentjes, we hebben deze elke dag 1 á 2 keer afgespoten en dat hielp goed tegen de zwelling.

Vraag 4: Onbeperkt laten eten lijkt mij niet de ideale oplossing, natuurlijk moet de pony geen honger krijgen, maar dat is in de meeste gevallen met 3x daags hooi te voorkomen.

Vraag 5: De dierenartsen hebben mij vertelt dat lopen een hele goede oplossing is (doorstroom van het bloed). Ik heb op aanraden van de dierenarts elke dag geprobeerd elke dag in ieder geval 1 rondje door de bak te lopen (3x daags), wanneer de pony écht niet kan lopen het hooi in hoopjes door de bak verspreiden zodat de pony van hoopje naar hoopje loopt.

Vraag 7: Onze pony heeft, toen de poedertjes van de dierenarts aansloegen(weet de naam niet meer), nog 1 week kreupel gelopen meer stijfheid. Dit verschilt per geval énorm natuurlijk.

Vraag 8: Onze pony had inderdaad een ribbel bovenin de hoef toen de bevangenheid begon, na gewoon goed gekapt te zijn(geen ijzers ect.) door de hoefsmid is deze ribbel er uitgegroeid.

Hoop dat ik je een beetje geholpen (en je vragen begrepen) heb! :) Dit zijn natuurlijk mijn ervaringen, kan per geval verschillen. Ik wil dan ook vragen (aan vooral andere bokkers) géén commentaar te leveren op de gegeven antwoorden, we hebben uiteraard niet zelf aangerommeld en alles op aanraden van de DA gedaan. Bedankt!

Arabesk

Re: Hoefbevangen ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:49

PearlAzra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:57

Hier helaas ook ervaring met hoefbevangenheid, gelukkig was het beginnende en konden we veel leed besparen.

Ten eerste, geen ijzers. Bij hoefbevangenheid laat de witte laag los in de hoef, en om daar dan nog ijzer door te slaan, lijkt me niet lekker, en gezond.
Zorg dat de hoeven goed kort bekapt worden. Dan komt er geen druk op de hoefwand en de witte lijn, scheelt veel pijn.

Hier was het advies van de dierenarts ook ijzers, maar heb dat niet gedaan, en zeker geen spijt van.

Kort gras bevat in verhouding dacht ik veel fructaan. Je kan je pony/paard beter op een stuk zetten met lang (doorgebloeid) gras, daar zitten minder risico's aan.

Zorg ook dat ze blijven bewegen, er moet doorbloeding blijven in de hoeven, en dat gebeurt door bewegen.

Ik het veel gehad, en nog steeds, aan het boek; hoefbevangenheid van Remco Sikkel van Zoest.

Succes!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:08

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 10:27

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:45

Misschien niet bij jou in de buurt, maar neem contact op met de gebr. Van Nassau in Oud-Gastel (www.hoofcare.nl). Zij weten vast de antwoorden op jou vragen.

Mijn oude wedstrijdpony was chronisch hoefbevangen maar heeft dankzij hun nog 4 pijnvrije jaren kunnen genieten van haar pensioen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:14

Ik zeg ijzers er af en laat zorgen dat de druk van de hoefwand af is, wiite verbrede lijn betekend dus dat de hoefwand los laat van de hoef, waardoor de witte lijn breder word.

Ook ben ik benieuwd hoe je paard op zijn voeten staat, en haal je paard van t gras af.
Juist nu met kou en vorst snachts is gras een hele grote hoef/spier bevangenheid trigger.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:48

NathalietjeB schreef:
Ik zeg ijzers er af en laat zorgen dat de druk van de hoefwand af is, wiite verbrede lijn betekend dus dat de hoefwand los laat van de hoef, waardoor de witte lijn breder word.

Ook ben ik benieuwd hoe je paard op zijn voeten staat, en haal je paard van t gras af.
Juist nu met kou en vorst snachts is gras een hele grote hoef/spier bevangenheid trigger.

ze staat nu in de bak. alleen heb ik haar vorige week uit nood enkele uren op het gras gehad. daarvoor stond ze ook al niet meer op gras.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:50

Juist vorige week was het funest gras weer...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:06

Flowq schreef:
Juist vorige week was het funest gras weer...

ik heb wel de fructaan wijzer in de gaten gehouden en haar op de meest gunstige tijden buiten gedaan.

maar op dat moment was het kiezen tussen twee kwaden. continue dikke volgelopen benen is ook niet goed. en een lymfe zijn al niet goed.
En voor wandelen had ik geen tijd nu.

Ik had ook niet verwacht dat het zo'n vaart zou lopen.

Wil haar volgende week of zo laten testen op insuline resistentie

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:50

https://youtu.be/Q3JbgIYTKxg

zo loopt ze nu. al wel een stuk beter als gisteren. Kan dat zo snel al gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze heeft ook een soort bobbel op de kroonrand zitten maar dat is geen hoefzweer. wat het wel is weet niemand

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:49

Ik zou de ijzers er gelijk af halen, voeten meerdere keren per dag koelen en alleen hooi geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:11

barbaras schreef:
Ik zou de ijzers er gelijk af halen, voeten meerdere keren per dag koelen en alleen hooi geven.

inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:02

Oei.. een paard met zere voeten en dan nog een bepaald gewicht aan ijzer eraan hangen :?
Denk je echt dat dat de oplossing is?

Mijn paard is 3 jaar geleden ook heel erg hoefbevangen geweest, en ik heb ook met mijn, toentertijd, onwetende hoofd, naar ijzers en zolen eronder laten zetten. ( saillant detail in deze is : mijn paard liep zo moeilijk, maar alles zoals het hoorde werd al uitgevoerd m.b.t. de hoefbevangheid, oud hooi, koelen, de toon was weggeveild, niets maar dan ook niets met suikers, wel beweging, zolang hij wilde, maar hij bleef maar pijn vertonen. Na weken van chemische ellende erin stoppen, kwam een stalgenoot op het idee om hem hoefschoenen om te doen, en je zag meteen verandering, wat doe ik, ik bel een hoefsmid... _-:( )

Enfin, ik heb na 2 maanden ijzers en zolen besloten ze eronder uit te laten halen, paardje peerde hem wel eens ( dwarsligger :o ) en zag hem glijden met die ijzeren skies onder..

Contact gezocht met een bekapper, en onder strikt toezicht, de eerste 9 maanden 4-wekelijks bekapt/getrimd, zijn we nu 2,5 jaar verder en mijn ex-HVB-er heeft supermooie harde sterke hoeven.
Geen schoenen, geen biotine, niets, gewoon geduld en vertrouwen in mijn bekapper.
Wij rijden veel over de harde grond, zeker in de zomer.

Mocht het zo zijn dat hij toch ongemak vertoond, schaf ik direct hoefschoenen aan.

Het kan, echt, vertrouwen in je paard en een goede bekapper. Ijzers zijn zooooo 2015.. er is veel meer kennis en keuze, gebruik dat!
Succes :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:13

mijn paard is ook ooit ernstig bevangen geweest,aan vier hoeven een hoefbeenkanteling.Die liep als een trein op ijzers...zonder niet.Ik heb het toen na 7 maanden de tijd geven en kijken naar een paard wat niet meer bewoog,de ijzers er weer onder laten zetten.De laatste jaren van zijn leven waren de achter ijzers er af.Dat ging goed

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:25

Ze is waarschijnlijk toch niet kreupel door een bevangenheid maar waarschijnlijk eerder een keer bevangen geweest, ben gisteren op een andere kliniek met haar geweest en er is een reuze grote schiefel gevonden en waarschijnlijk veroorzaakt die het kreupel lopen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:44

koetjeboe schreef:
Ze is waarschijnlijk toch niet kreupel door een bevangenheid maar waarschijnlijk eerder een keer bevangen geweest, ben gisteren op een andere kliniek met haar geweest en er is een reuze grote schiefel gevonden en waarschijnlijk veroorzaakt die het kreupel lopen

schiefels zorgen zelden voor kreupelheid...maar misschien bij haar wel?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:59

geerke schreef:
koetjeboe schreef:

schiefels zorgen zelden voor kreupelheid...maar misschien bij haar wel?

Hij is abnormaal groot en actief en zit bijna tegen de pees aan. Ze willen het hele griffel been nu gaan verwijderen

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:01

Oei das pittig hopen dat het daarna goed opknapt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:15

callum schreef:
Oei das pittig hopen dat het daarna goed opknapt

ja hoop ik ook ze is nu al zo lang kreupel