Iets neurologisch? Of toch iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_bakx94

Iets neurologisch? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 18:49

Ik sta voor een raadsel wat er met mijn 20-jarige ruin aan de hand is. Het speelt al een aantal jaren en ook dierenartsen weten niet goed wat ze ermee moeten, ik hoop dat iemand hier het misschien herkent. (Het lijkt een beetje op het verhaal van [MD] epilepsie / aanvallen bij paard (geen idee hoe je die link invoert haha B-) ).

5 jaar geleden heeft hij zijn eerste 'aanval' gehad. Hij begon tijdens het rijden ineens te schokken met zn hoofd, iets wat hij nooit deed. Ben toen afgestapt om te kijken of er misschien iets bij zn hoofdstel niet goed zat. Toen gooide hij zn hoofd omhoog, draaiden zn ogen weg, begon heel snel te knipperen en liet zich achterover vallen (gedurende enkele seconden, reageerde dan nergens op) en werd vervolgens weer 'wakker'. Deze aanvalletjes werden steeds langer en sneller achter elkaar, totdat hij uiteindelijk achteruit rende door de bak en tegen een grote stapel strobalen (thank god dat die er stonden) achteroverviel en tot stilstand kwam. Hier heeft hij een tijdje trillend op zn billen gezeten, waarbij hij nergens op reageerde. Dit duurde ongeveer een halve minuut, waarna hij weer overeind kwam. Hij was enorm bezweet en uitgeput en moest meteen plassen. De dierenarts was zo snel mogelijk gekomen, conclusie: geen epilepsie, omdat hij klinisch weer helemaal 'goed' was, ze kon verder niks vinden en hij was niet gedesoriënteerd.

Sindsdien heeft hij meerdere keren zo geschud met zn hoofd (vooral in de winter, om de 2 maanden ongeveer, in de zomer vrijwel niet), waarna ik steeds meteen ben afgestapt en hem binnen heb gezet, in de hoop een aanval zo te voorkomen. 2 keer is het wel uitgelopen op zo'n aanval, gelukkig waren die minder heftig dan de eerste. Steeds kon de dierenarts niks vinden.

Daarnaast heeft hij verschillende vreemde symptomen erbij gekregen, die vooral in de winter erger worden:
- sinds 4 jaar 'tics': waarbij jij met zn hoofd schud alsof ie met z'n neus tegen de stroomdraad komt, soms meerdere keren snel achter elkaar. Hij reageert dan ook niet op mij en lijkt geschrokken als hij weer 'wakker' wordt. Deze komen voorafgaand aan een aanval vaker voor.
- Afwijkende knipperreflex (ipv in 1 keer zn ogen dichtknijpen, doet hij dit heel snel en kort achter elkaar)
- Jeuk aan z'n neus: Ook soms een lange tijd niet, dan weer een week wel: Haalt z'n neus steeds langs z'n eigen benen, de staldeur, of de afrastering van de bak
- veel gapen, likken en smakken: Soms een aantal weken niet, dan weer een aantal weken heel veel

Hij is vorig jaar (geloof ik) negatief getest op Cushing.
Foto's van z'n hoofd (3,5 jaar geleden) toonden geen afwijkingen
Foto's van z'n nek toonde minimale afwijkingen, maar konden geen verklaring zijn

Dierenarts heeft geadviseerd niet verder te zoeken, omdat de kans dat je iets vindt waar je wat aan kunt doen heel klein is. Maar het blijft toch spoken, wat kan het zijn en wat kan ik verwachten? Is er iemand die dit herkent?

_Zsazsa_

Re: Iets neurologisch? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:53

Jeetje dat je daar nog op gaat zitten! Ben je niet bang dat hij een keer op je valt? Op foto's kunnen ze niet altijd tumoren zien dus wellicht een mri laten maken?
Knap van je dat je ermee doorgaat. Ik zou hem op een kliniek zetten voor grondig onderzoek. Dit kan hele gevaarlijke situaties veroorzaken.

s_bakx94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:21

Ik snap dat je het een gevaarlijke situatie vindt en soms denk ik daar ook wel over, maar zo'n 'echte' aanval komt zo weinig voor (Nu 3 keer in 5 jaar) en tot nu toe geeft hij het altijd van tevoren aan. Als hij die 'tics' heeft ga ik daarom ook niet rijden. Dit is ook een van de redenen dat ik benieuwd ben of mensen hier ervaring mee hebben, wordt het erger of zal het zo blijven?
De DA heeft het met ons ook al eens gehad over MRI en scintigrafie, maar omdat de kans heel klein was dat daar iets uit zou komen wat te behandelen is, hebben we toen besloten om dat niet te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:36

Een aantal symptomen ...het schudden en de tics, en het jeuken aan de neus .
En ook de knipperreflex horen wel bij het zogenaamd headshaking syndrome...
mijn eigen pony heeft het ook,al is dat seizoensgebonden

Dan zou het dus toch wel neurologisch zijn en zou ik dat laten uitzoeken door een goede kliniek.
Er is een centraal topic voor headshaking,had je daar al in gevraagd wat er mogelijk is?

s_bakx94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:40

Is headshaking niet iets wat juist in de zomer voorkomt (ivm licht enzo)? Wij hebben er ook aan gedacht, maar juist in de zomer heeft hij er helemaal geen last van...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:43

Nee, zeker niet, headshaking syndrome omvat heel veel oorzaken en kan op verschillende momenten tot uiting komen.

[MD] [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Zou zeker even gaan kijken in het topic, zijn meerdere mensen die hun dier hebben laten onderzoeken en zij kunnen je vast meer info geven

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:08

Cushingtest (ACTH) kan vals negatief zijn. Gezien de leeftijd en de omschrijving van de symptomen zou ik (in overleg met een DA) starten met Prascend.

1 op de 8 Cushingpaarden heeft dit soort symptomen. Mijn merrie heeft 4 a 5 van zulke aanvallen gehad, na opstart medicatie (in 2012) nooit meer. (Tot ik één keer twee dagen achter elkaar medicatie was vergeten, toen direct weer een aanval... Het is dus sterk gerelateerd aan de Cushing hier).