Luzerne: hoeveel voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Luzerne: hoeveel voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:04

Hier is [***] net als vorige winter weer overgegaan op luzerne omdat hij het op grasbrok alleen niet redt als buitenpaard zonder af te vallen. Ik ben dus wel benieuwd naar hoeveel luzerne er door anderen wordt gevoerd en in welke vorm: brok of hooi?
Weken jullie luzernebrok wel of niet?
En compenseer je de scheve calcium/fosfor balans met zemelen of granen of niet?

[***] krijgt nu 1,3 kilo luzernebrok met 500 gram zemelen. Alles wel geweekt, want ook op droge luzernebrok (die ook droog gevoerd mag worden) zonder zemelen had hij deze week een verslikmomentje wat zich gelukkig door twee keer rollen alweer oploste, maar voortaan wordt alles weer geweekt met warm water.
Het enige nadeel daarvan vind ik dat de hoeveelheid voer meteen zo enorm groot wordt doordat er dan al snel een kilo water bij komt, dus dan moet het weer in meerdere keren gevoerd worden.

barbar

Re: Luzerne: hoeveel voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:14

Ik voer een volle aangeduwde voerschep per dag (havens), ik doe ong 2 maanden met een zak van 90liter, dus geef anderhalve liter per dag, dit krijgt hij naast 2 kg bix en onbeperkt hooi. Hij krijgt geen zemelen of granen bij. Bij mijn vorige paard hoefde ik geen luzerne te geven, bij dit paard wat wat snel gestrest is gaan het op deze manier goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:16

Ik geef nu een halve schep lucernebrok met een halve schep pulp en ca 5 liter water over 2 voerbeurten. Ben zeer benieuwd naar de antwoorden hier dus ik lees even mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:19

We hebben hier een tijdje hooi gevoerd waar luzerne doorheen zat. Kon goedkoop een paar balen overnemen.

Hier waren ze er echt gek op omdat ze het anders nooit krijgen. Ik zie het verschil ook meteen aan de voerplaats, daar ligt nu ineens overal hooi en met de luzerne aten ze alles netjes op en knoeide erg weinig.

Maar hier voeren we normaal dus geen luzerne. Al ga ik het wel proberen door de wei te zaaien zodat ze het zelf kunnen eten als ze willen.

Verder krijgen ze elke dag al wat vitamine brokken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:24

Ik voer per voerbeurt 0,75 kg pulp en 0,3 kg gras- of luzernebrok, afhankelijk van wat er op voorraad is bij de fouragehandel. Daar komt 0,4 kg seniorenmuesli en op gevoel wat zemelen bij. Samen met ongeveer 8 l water wordt dit geweekt en vormt dus 1 maaltijd.
In totaal krijgt hij 2 van deze maaltijden per dag, plus daarbij nog onbeperkt toegang tot Compact gras van Hartog.

Er zit in 1 maaltijd slechts 0,4 kg krachtvoer, de rest is ruwvoer.
Wanneer hij nog meer voer nodig heeft, ga ik het wel over een extra portie verdelen, maar dat is vooral praktisch van aard, omdat het dan niet meer in 1 emmer past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:31

Marije_jiplover schreef:
Ik voer per voerbeurt 0,75 kg pulp en 0,3 kg gras- of luzernebrok, afhankelijk van wat er op voorraad is bij de fouragehandel. Daar komt 0,4 kg seniorenmuesli en op gevoel wat zemelen bij. Samen met ongeveer 8 l water wordt dit geweekt en vormt dus 1 maaltijd.
In totaal krijgt hij 2 van deze maaltijden per dag, plus daarbij nog onbeperkt toegang tot Compact gras van Hartog.

Er zit in 1 maaltijd slechts 0,4 kg krachtvoer, de rest is ruwvoer.
Wanneer hij nog meer voer nodig heeft, ga ik het wel over een extra portie verdelen, maar dat is vooral praktisch van aard, omdat het dan niet meer in 1 emmer past.

Ik vind de juiste hoeveelheden vinden als het om luzernebrok gaat erg lastig. Je leest overal dat een paard tijdens een voerbeurt niet meer dan 3 kilo voer mag krijgen, liever 2, maar dan gaat het vaak om krachtvoer en om het feit dat de maag niet meer dan 1 kilo zetmeel per keer aankan.

Luzernebrok is ruwvoer net als bietenpulp, maar kun je daar dan wel 10 liter/kilo voer van per voerbeurt geven? De paardenmaag is 10-20 liter groot, maar betekent dat dan ook dat je in 1 voerbeurt 10 liter vloeibaar ruwvoer zonder zetmeel mag voeren?

Ik kom met al het water en de extra vitaminebrok erbij ook al richting de 3 kilo voer en verspreid dat dan over 2 voerbeurten (daar zit een uur tussen), maar vind die 1,5 - 2 kilo voer per beurt ook al vrij veel. of maakt dat dan echt niet uit omdat het vloeibaar ruwvoer is?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:35

Hier krijgt mijn Haflinger een halve kilo luzernemix van Hartog per dag. Dat voer ik eind van de winter op naar een kilo waneer hij met zijn hooi gaat klooien (kan nogal een slechte hooi-eter zijn, vooral eind van de winter) aangevuld met grasmix.

jordal

Re: Luzerne: hoeveel voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:47

Die van mij krijgt 2 maal daags 1 schep bietenpulp, 1 schep grasbrok, halve zemelen en hele muesli. Dit alles bij elkaar en flinke hoeveelheid water erbij. Hij eet dus 2 mails daags een flinke emmer en heeft nergens last van, hij doet wel een uur over zijn emmer. Ruim half uur over de inhoud en daarna een half uur om alles wat geknoeid is op te ruimen. Hij is niet de netste eter.
Af en toe vervang ik de grasbrok voor luzernebrok. Gewone luzerne is volgens hem niet eetbaar.