Diarree

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:55

Oke allereerst; wanneer vinden jullie dat diarree echt diarree is?

We staan vandaag pas 3 weken op onze nieuwe stal (stress?). Super naar ons zin maar sinds een weekje is ze aan de dunnere mest. Ze heeft vieze sokken en een vieze staart. Echter heeft ze altijd problemen gehad met het goed omhoog krijgen van haar staart (erg vol en zwaar).

Persoonlijk vind ik het best meevallen hoe erg het is. Het is best een dikkere substantie maar ook weer geen compacte drollen oid.

Ze krijgt voer als volgt:
Ochtend 2 kg kuil
Voormiddag 2 kg kuil
Namiddag 4 kg kuil
Avond 2 kg kuil

Na het werken krijgt ze een halve schep Pavo Nature's Best met penen erbij. Dunnere mest is begonnen rond t moment dat ik nature's best ging voeren. Dus daar ga ik even mee stoppen. Woensdag is ze overigens geënt.

Ze eet goed, drinkt goed, oogt niet ziek. Is zeer actief.

Wil dr mest straks even op zand checken.

Wat kan ik nog meer doen? Las ook dat je dan beter even kunt minderen/stoppen met peen voeren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-16 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:58

Die van mij krijgen diarree van kuil. Daarom voer ik hooi. En als mijn merrie weer diarree krijgt weet ik dat ze weer wormen heeft en/of dat het weer te warm voor haar is.

Diarree vind ik het als de staart vies wordt. Dat is bij mijn merrie zo, dus dit is mijn maatstaf. Wanneer ze gezond is is haar staart ook gewoon schoon.

Een paard wat diarree heeft mankeert wat. Dat is iets om je wel degelijk zorgen om te maken. De spijsvertering werkt overduidelijk niet goed. En aangezien het paard daar wel zijn weerstand vandaan haalt is het zaak om in te grijpen.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Anoniem

Re: Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:01

Ja dat begrijp ik ook wel. :7

Maar het punt is wat kan ik nu het beste gaan doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:01

Fatsoenlijk ruwvoer regelen.

Vivo por vos <3 Pony <3

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:02

Dit is wel de tijd van het jaar voor zand diarree, goed dat je controleert.

Is ze ontwormd? En waarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:04

Koper schreef:

Waarom zo negatief? Het is ruwvoer van super goede kwaliteit, geen elk ander paard heeft er problemen mee.

@Lienboon ik ga je pb'en.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:04

_Dominique schreef:
Koper schreef:

Waarom zo negatief? Het is ruwvoer van super goede kwaliteit, geen elk ander paard heeft er problemen mee.

@Lienboon ik ga je pb'en.

De jouwe blijkbaar wel.

Wat is er negatief aan om met het meest voor de hand liggende te beginnen?

Vivo por vos <3 Pony <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:09

Jouw aanname is direct dat het ruwvoer niet fatsoenlijk zou zijn. De eerste twee weken hier kreeg ze ook al dit ruwvoer en had toen nergens last van. ;)

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:17

Koper heeft een punt TS.

Mijn vorige paard kon absoluut niet tegen ruwvoer dat in plastic is geconserveerd. Hoe droog en kwalitatief spul het ook was. Ze kreeg gegarandeerd krampkolieken na ongeveer een week of 2/3.

Gewoon hooi in onverpakte kleine baaltjes ging prima.

Alle andere paarden op de stal waar ik toen stond hadden nergens last van.

Ik heb het een aantal maal getest, maar steeds kwamen de kolieken terug.

Je kunt eens proberen om een week of 3 gewoon hooi te geven. Als er dan niets verandert dan ligt het in ieder geval niet aan het ruwvoer.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:23

Wat voor ruwvoer kreeg ze op de vorige stal? Uit plastic of niet? Hoe is de structuur en geur van dit ruwvoer ten opzichte van het ruwvoer op de vorige stal?

Ik ga wat dat betreft mee met Koper en abfab; ik ken meerdere paarden die het niet goed doen op ruwvoer-uit-plastic, terwijl andere paarden op dezelfde stal er geen problemen mee hebben. Het ene paard is het andere niet.

Ik zou ook even stoppen met de nature's best en met de wortelen. Dan eerst naar het ruwvoer kijken en zien of je dat kunt aanpassen. Gaat dat goed, dan pas weer de nature's best toevoegen en daarna pas weer de peen (met bijv. drie weken tussentijd, zodat je een verandering van mestkwaliteit echt aan dat ene nieuwe / extra ding kunt wijten).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 10-12-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Oy with the poodles, already

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:24

Jep, hier ook 2 paarden die absoluut niet tegen kuil kunnen. De andere 3 doen het er wel super op.

Ik zou toch eens proberen een tijdje hooi te gaan geven TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:23

Er heeft een DA naar gekeken. Vond het er niet slecht uit zien en vond dat de pony in kwestie ook absoluut niet ziek toonde. Het kon niet aan het ruwvoer liggen. Wel bestaat de kans op wormen. Van de week even mest laten onderzoeken dus.

Ook kan het door de stress van de verhuizing zijn. Maar het kan ook door het wisselen van de tanden komen.

Paard heeft op de vorige stal ook kuil gekregen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:03

Ik zou eerst goed ontwormen en op zand checken en dan weer verder zien qua voer... :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:20

Het is echt het ruwvoer. TS vind het van goede kwaliteit, helaas vinden de darmen van je paard dat niet.
Ik zit er ook mee, met natte mest. Het komt van het hooi en mijn stalbaas lat zich er niet op aanspreken. Dan maar zelf wat regelen.
Overigens vind ik dat kuiul voor koeien is en niet van paarden, maar dat terzijde.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:24

Ik had vorige week ook veulen van 8 maand gigantisch aan de dunne dat spoot er echt uit, kwam door wormen en zand.

Van paddock af een week veel hooi en nu is weer helemaal goed.

Denk zelf dat het aan het ruwvoer ligt.

[o]

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 07:02

Een d.a is geen voedingsdeskundige en kan ook niet zien of het aan het kuil ligt. Nogmaals mijn paard kreeg supermooi voordroog, rook goed, zag er prachtig uit, geen enkel ander paard had er last van maar mijn paard kon er niet tegen. Krijgt jouw paard echt kuil of voordroog?

Ik weet niet of je, je paard voorheen ook al wortelen voerde, maar daar kan ook wat slappe mest door ontstaan, met name als je veel wortelen voert. Dit komt door het kaliumgehalte in wortelen.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 08:55

Hoe weet een veearts dat het niet aan het kuil ligt? Heeft hij een monster genomen en dat in de kliniek samen met de mest van je paard gecontroleerd ofzo?

Een veearts weet niet of het aan het voer ligt of niet zonder gedegen onderzoek te doen en iets in jou berichten zegt mij dat je nu zegt wat jezelf wilt horen.

Helaas krijgen vrij veel paarden echt last van kuilgras. Sommigen in een milde vorm als diarree en sommige heftiger in de vorm van koliek.

Met diarree zou ik trouwens ook stoppen met de wortels. Daar zit enkels water en suikers in wat extra kan zorgen voor dunne mest als hij gevoelig ervoor is.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:03

Mijn paarden krijgen diarree van kuilvoer. Ik geef enkel droog, echt hooi en een handje luzerne. Geen water bij de mest meer!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie